handdator

Visa fullständig version : Skriva uppsats


Bahir
2009-04-18, 15:04
Denna tråd vänder sig till dem som studerar på högskola och universitet.

Vad har ni för taktik när ni ska skriva en uppsats? Söker ni upp källor först och skriver sedan, eller tvärt om? Skriver ni hela skiten vid ett tillfälle, eller sprider ni ut skrivandet över tid? Hur hittar ni inspiration?

För mig är det konstigt... ibland får jag ett ryck och kan sitta med ett arbete timmar i rad tills jag blir färdig, men vid andra tillfällen kan jag inte mana mig till att skriva något alls. I vanliga fall brukar jag samla på mig källor först och sen börja skriva, men idag gjorde jag tvärt om, men det är svårt att skriva i båda fallen för uppsatsen jag håller på med nu. Ibland är det nästan som ett moment 22 när jag inte kan skriva förrän jag får lust, men jag får inte lust förrän jag börjar skriva.

Hur gör du?

Tolkia
2009-04-18, 16:31
Hur kan du ens börja skriva utan att ha åtminstone rudimentar koll på källor? (Äkta fråga och ej en retorisk.) Om du inte läser typ "litterär gestaltning" eller "fritt skrivande" eller något.

Bahir
2009-04-18, 16:36
Hur kan du ens börja skriva utan att ha åtminstone rudimentar koll på källor? (Äkta fråga och ej en retorisk.) Om du inte läser typ "litterär gestaltning" eller "fritt skrivande" eller något.

Uppsatsen jag skriver nu är en Case Study, så frågorna man ska besvara återspeglas till viss nivå i själva case studyn. Just denna handlar om eBay och att applicera lite managementteorier samt teorier om informationssystem, vilket jag i alla fall på managementsidan har någolunda koll på. Min tanke var denna gång att få igång skrivandet och få en grund som jag sedan utökar med andra källor, men som sagt, jag brukar i vanliga fall fixa källorna först.

LindaS
2009-04-18, 17:19
Läser litteraturen som det hänvisas till i kursen, skriver uppsatsen med hänvisning till densamma + annan litteratur som passar. Skriver i omgångar och låter materialet mogna i huvudet några varv innan jag finslipar. Det jag skriver först blir sällan kvar på slutet.

Var medveten om att högskolelärare lätt genomskådar ifall man "plockar ihop" referenserna i efterhand.

Torwald
2009-04-18, 17:39
Det beror på, men i allmänhet börjar jag såklart med en väldigt ambitiös källsökning och läser in mig på området och vad som finns skrivet om ämnet eller anknytande ämnen sedan tidigare. Om det är ett case, som Bahir skrev, så ser jag till att ha koll på teorin som det är meningen att man ska applicera (till exempel då management- och strategilitteratur som eBaycaset verkar handla om) och ser till att kunna caset. Caselösning är dock inte uppsatsskrivning, så det blir ju inte alls samma sak.