handdator

Visa fullständig version : Total energi i glykogendepaerna, dricka dextopur under lidingoloppet?


Snorre Snabel
2009-04-18, 12:12
Hej!
Ar det nagon som har ett humm om hur mkt energi (valdigt indviduellt misstanker jag sa i runda slangar) som kan frisattas fran min totalta glykogen depa, forutsatt att man har atit rikligt med kollisar dagarna innan? (24 ar, 74 kg)
Jag fick namnligen en, enligt mig, slug ide. Jag ska springa lidingoloppet (30 km) i ar och funderar da pa att dra pa mig en camelback med en liter mega koncentrerad dextropur och vatten i. Jag ar medveten om att man ska kolhydratladda innan men en liter V-power pa ryggen kan juh inte skada? Ett kilo hit eller dit.
Eller racker energin fran en fet kolhydratladdning innan? Kanns juh segt att springa pa fettforbranning.
Adjoken!

King Grub
2009-04-18, 12:17
Under så långa lopp kan det vara en både mätbar och märkbar förbättring av prestationsförmågan att tillföra kolhydrat under aktiviteten.

Kör 50/50 glukos/fruktos i stället för 100% glukos, så får du större kolhydratoxidation. Tarmen kan inte ta upp mer än 1 gram glukos per minut, men fruktosupptaget går via andra transportörer och du kan nå betydligt högre siffror.

Prova med kolhydratdryck under träning först, inte för första gången under ett viktigt lopp, så du vet hur magen reagerar.

Eddie Vedder
2009-04-18, 12:20
Jag ser ingen anledning till att du skall kolhydratladda inför Lidingöloppet. Ät ordentligt och vila de närmaste dagarna innan. Men någon absolut laddning tror jag inte behövs.

Mitt tips är att du tar reda på redan nu vilken sportdryck som kommer serveras vid vätskekontrollerna och så testar du den. Vet du att din mage klarar av den så är det ju bara att köra.

Då slipper du både onödigt tung och kolhydratladdad kropp och du slipper släpa på egen dryck. När jag sprang LL så doppade jag vetebullarna i vatten ocg tuuggade i mig istället. Min mage klarar det men jag var mer orolig för sportdrycken som jag ratade fram till sista kontrollen.

Inga magbekymmer men å andra sidan hamnade merparten på tröjan och i ansiktet.:D

Snorre Snabel
2009-04-18, 12:24
Gott! Tack for visdomen!

mikaelj
2009-04-18, 12:45
Då slipper du både onödigt tung och kolhydratladdad kropp och du slipper släpa på egen dryck. När jag sprang LL så doppade jag vetebullarna i vatten ocg tuuggade i mig istället. Min mage klarar det men jag var mer orolig för sportdrycken som jag ratade fram till sista kontrollen.

Varför skulle magen reagera värre på sportdryck än stärkelse? Jag trodde att det skulle vara tvärtom, snarare.

Eddie Vedder
2009-04-18, 12:49
Varför skulle magen reagera värre på sportdryck än stärkelse? Jag trodde att det skulle vara tvärtom, snarare.

Det är väldigt vanligt att sportdryck retar magen. Bullen var ju lite konsistens och något MIN mage klarar mer. I vissa fall är det säkert tvärtom, dvs att man skulle få ont i magen av att tugga i sig något fastare mitt under löpningen.

Man får exprimentera. Men att sportdryck kan sätta rejäl fart på magen är knappast ovanligt.

Abstract:
The aim of the study was to examine prevalence and duration/seriousness of gastrointestinal (GI) problems as a function of carbohydrate-rich (CHO) supplements and mode of exercise. The relationship between GI problems and a variety of physiological and personal factors (age, exercise experience) was also examined. Thirty-two male triathletes performed three experimental trials at 1-wk intervals, each trial on a different supplement: a conventional, semisolid supplement (S; 1.2 g CHO, 0.1 g protein, and 0.02 g fat[middle dot]kg BW-1[middle dot]h-1); an almost isocaloric fluid supplement (F; 1.3 g CHO [middle dot] kg BW-1[middle dot]h-1, no fat, no protein); and a fluid placebo (P). The 3 h of exercise started at 75% [latin capital V with dot above]O2max and consisted of alternately cycling (bouts 1 and 3) and running (bouts 2 and 4). GI symptoms were monitored by a questionnaire. Analysis of variance revealed that nausea lasted longer with P as compared with S (P < 0.05). Bloating lasted longer during bout 3 with P as compared with F and S (P < 0.05). Accounting for confounding factors, most GI symptoms occurred more frequently and lasted longer during running than during cycling. Multiple regression analysis revealed significant relationships between nausea and urge to defecate, between an urge to defecate, GI cramps and flatulence, and between belching and side ache. From all other factors energy depletion, CHO malabsorption, exercise intensity, exercise experience, and age were significantly related to GI symptoms during the exercise.

Gastrointestinal problems as a function of carbohydrate supplements and mode of exercise. Medicine & Science in Sports & Exercise. 25(11):1211-1224, November 1993.

mikaelj
2009-04-18, 12:59
Jaha... Alltid lär man sig något nytt! Tackar.

stybb
2009-04-18, 13:54
Jag hade aldrig tagit dextropur innan någon form av aktivitet annat än toalett besök *drool* Riktigt elakt mot min mage iallafall.

Sen provade jag Vitargo och har aldrig känt av någon form av magproblem av det. Kanske värt att prova.

Sniggel
2009-04-18, 15:34
Är inte kolhydratspulver såsom maltodextrin och vitargo lättare att lösa pga sin molekylstorlek? Kräver mindre mängd vatten per gram och således blir det mindre att bära på under loppet om man väljer något av dessa två istället för dextropur.
Finns väl nån typ av kolhydratsgel också som jag inte vet så mycket om men det låter ju behändigt och tar lite plats isåfall.

Eddie Vedder
2009-04-18, 18:00
Är inte kolhydratspulver såsom maltodextrin och vitargo lättare att lösa pga sin molekylstorlek? Kräver mindre mängd vatten per gram och således blir det mindre att bära på under loppet om man väljer något av dessa två istället för dextropur.
Finns väl nån typ av kolhydratsgel också som jag inte vet så mycket om men det låter ju behändigt och tar lite plats isåfall.

Det stämmer. Gel är säkert ett bra alternativ i såfall, det hade Noodles när vi sprang.

Annars får man ju hur mycket grejer som helst vid kontrollerna. Saltgurka, bullar, bananer, blåbärssoppa, kaffe...


....även sportdryck och vatten faktiskt.:D

Snorre Snabel
2009-04-19, 10:49
Ok, da blir det gel istallet!
Jag har kort med powergel tidigare dock vid bergsvandring men da gillade magen det. Ska lata honom smaka pa gelen i samband med lopning och se vad han tycker om det.
Tackar

Ape3
2009-04-19, 14:53
Hahahaha kaffe vid kontrollerna! Låter som det lokala cykelloppet varje år på orten där jag växte upp. Killarna som cyklar damcykel och har 10 öl i cykelkorgen.

Eddie Vedder
2009-04-19, 14:58
Hahahaha kaffe vid kontrollerna! Låter som det lokala cykelloppet varje år på orten där jag växte upp. Killarna som cyklar damcykel och har 10 öl i cykelkorgen.

Tänk på att deltagarantalet är stort och att alla möjliga nivår bland deltagarna finns. Det är nog många som stannar upp ett tag, dricker lite kaffe och tar en bulle.