handdator

Visa fullständig version : Tycker du det är fel att skryta?


Fatalist
2009-04-18, 11:51
Låt säga att Nisse får väldigt många tjejer. Han får ligga med de hetaste, roligaste och intelligentaste kvinnorna man kan tänka sig. Han skryter över det, men det är sant. Varenda ord han använder för att skryta är sant. Vad gör han för fel?

Hade du stört dig på honom?
Hade du varit avundssjuk på honom?

Greta, 21 år. Hon har gjort kometkarriär och har redan råd med en Ferrari. Hon åker runt i den på sommaren och är extremt nöjd, tutar och hälsar på folk. Hon berättar gärna den spännande historien om sin framgång. Hon skryter, för hon tycker att hon kan göra det. Hon har tjänat ihop sina pengar helt själv. Hon är väldigt stolt över allt hon åstadkommit.

Hade du stört dig på henne?
Hade du varit avundssjuk på henne?

Skryter du, skryter du inte, avskyr du folk som skryter eller tycker du att folk gör som de själva vill?

Är det fel att skryta i din värld?

Jag förstår inte varför folk gnäller på folk som skryter. Vad har de gjort er, förutom åstadkommit något och sedan varit stolta över det?

Jag undrar av nyfikenhet, för jag kan inte tänka mig in i ert tankesätt riktigt.

CVN
2009-04-18, 11:54
Ja, jag stör mig på folk som ska skryta. Inte pga att jag blir avundsjuk eller så men dem kan väll lika gärna hålla det för dem själva, inte något som jag behöver veta direkt.

kjell33
2009-04-18, 11:56
Ödmjukhet är aldrig fel.

Snobbe
2009-04-18, 11:56
Jag tycker inte att det är fel direkt för en person som vill skryta får väl göra det. Dock så gillar jag inte den "egenskapen" hos folk. Jag gillar inte folk som sitter o skryter och låter som dom tror att dom är bäst i världen vilket imo är väldigt pinsamt att tro om sig själv.

maaherra
2009-04-18, 11:57
Personer som skryter gör det oftast för att de på något sätt försöker sätta sig över en, inte för att de är så förbannat stolta över vad de lyckats med.

Patrick Bateman
2009-04-18, 11:57
Skulle stört mig på Greta. På grund av att hon är en framgångsrik kvinna.

Mycket obehaglig kombination.

mjeuuu
2009-04-18, 11:58
Det beror väl lite på om vad och hur man skryter, men rent generellt så nej jag stör mig inte på skryt. Däremot kan skryt ofta gå över från "Jag är bra" till "Jag är bättre än dig" och då kan det bli irriterande. Det beror helt på vad personen som skryter har för attityd.

King Grub
2009-04-18, 12:02
Nej. Det är svårt att vara ödmjuk, när man vet att man är bäst. Och att gå omkring och vara avundsjuk på andra är inget jag lägger energi på.

kalle_banan
2009-04-18, 12:04
Jag hade stört mig.

Stoltz
2009-04-18, 12:05
För mig är det mer som när någon drar samma skämt om och om igen, det blir gärna rätt uttjatat. Att få det berättat en gång är lungan, men om skrytet upprepas om och om, så får man lite inre konflikter.

mjeuuu
2009-04-18, 12:08
Nej. Det är svårt att vara ödmjuk, när man vet att man är bäst.
Finns nog löjligt mycket sanning i det faktiskt.

Yes
2009-04-18, 12:11
Skryt brukar jag se som tomma tunnor som skramlar hos folk som gärna understryker att dom är mycket bättre än dig. Sånt stör jag mig på.

Folk som faktiskt har åstadkommit något och gärna delar med sig av sina upplevelser och erfarenheter är däremot helt underbara. Ja, jag vill hemskt gärna höra hur Greta lyckats och vad hon har gjort(för att inte tala om att dregla över hennes Ferrari). Det är inspirerande och lärorikt, vilket kan ge mig mer motivation att själv lyckas.

jwzrd
2009-04-18, 12:14
Skryt brukar jag se som tomma tunnor som skramlar hos folk som gärna understryker att dom är mycket bättre än dig. Sånt stör jag mig på.

Folk som faktiskt har åstadkommit något och gärna delar med sig av sina upplevelser och erfarenheter är däremot helt underbara. Ja, jag vill hemskt gärna höra hur Greta lyckats och vad hon har gjort(för att inte tala om att dregla över hennes Ferrari). Det är inspirerande och lärorikt, vilket kan ge mig mer motivation att själv lyckas.

Men då är tunnorna inte tomma.

Man bör skryta och vara stolt för allt man gör som är bra och som gör en glad. Men man bör även låta bli att vara en dum jävla idiot. Det går faktiskt att kombinera. Har man inte lyckats med ett piss själv och inte ens försökt så får man tåla att det svider att se andra lyckas.

Yes
2009-04-18, 12:18
Men då är tunnorna inte tomma.
Nej precis, och jag betraktar det alltså inte som skryt.

maaherra
2009-04-18, 12:22
Men då är tunnorna inte tomma.

Man bör skryta och vara stolt för allt man gör som är bra och som gör en glad. Men man bör även låta bli att vara en dum jävla idiot. Det går faktiskt att kombinera. Har man inte lyckats med ett piss själv och inte ens försökt så får man tåla att det svider att se andra lyckas.

Är man stolt och delar med sig av det har jag svårt att se det som skryt. Vad är skryt eg? Definitionsmässigt är det (enligt ne);

• tala överdrivet väl om sig själv el. om sådant som har anknytning till den egna personen

Jag har inga problem att erkänna någon annan som lyckats bättre än mig, inte heller att glädjas med dem. Däremot någon som i min bemärkelse "skryter" gör det skälet att det vill vara förmer, något som gör de här människorna väldigt paradoxala för mig. De hävdar att de är bättre än mig, men just själva egenskapen att behöva hävda sig själv på andra bekostnad är för mig inte förenligt med något att vara stolt över.

Three pigs
2009-04-18, 12:31
Folk får väl skryta om de känner för det, men jag tycker inte bättre om dem för det, snarare tvärt om. Jag själv, kan inte skryta. Jag hatar helt enkelt att vara bättre än alla andra, och när jag vet att andra är avundsjuka på mig, hatar jag mig själv.

John M
2009-04-18, 12:34
Stör mig ALDRIG på folk som skryter, däremot så börjar jag lätt skratta åt någon som skryter med meningslösa saker...typ som min cykel kostade 6000kr (WOAW så mycket? :D) eller jag har 5 platt teve hemma eller liknande...

...Eller jag-har-leasat-en-SAAB-9-5-och-min-mamma-står-som-borgenär-på kontraktet-för-att jag-har-betalningsanmärkningar-och-måste-dessutom-leva-på-vatten-och-bröd för-att-betala-av-bilen.

John M
2009-04-18, 12:34
Folk får väl skryta om de känner för det, men jag tycker inte bättre om dem för det, snarare tvärt om. Jag själv, kan inte skryta. Jag hatar helt enkelt att vara bättre än alla andra, och när jag vet att andra är avundsjuka på mig, hatar jag mig själv.

Är du seriös nu? Låter ju inte hälsosamt det där.

enzodiac
2009-04-18, 12:47
Att vräka ur sig allt bra man gör hela tiden tycker jag inte är så fint. Jag föredrar ödmjukhet framför rent skryt.
Om man är duktig på något eller har lyckats bra i livet så lyser det igenom hur som helst. Börjar man pressa på andra det hela tiden så känns det lite krystat.

Jag vet att jag är duktig på många saker, men jag kan helt enkelt inte stå framför en person och säga i största allvar att jag är riktigt bra på något. Då försöker jag hällre vinkla det som att, javisst jag är duktig men jag ser upp till den här personen som är ännu bättre !

joriice
2009-04-18, 12:55
Skryter typ aldrig.

Rockhard
2009-04-18, 13:06
Skryter typ aldrig.

Det påståendet kan ses som skryt...

Scratch89
2009-04-18, 13:07
Mjae. Det beror helt på vad det handlar om. Och, som några redan varit inne på, så handlar det så mycket om hur man lägger upp det. Att säga att man gjort x eller lyckats med y, kan ju vara vettigt, men att säga att man gjort x för att man är så jävla snygg, eller lyckats med y för att man är så jävla smart, är bara onödigt och jobbigt att lyssna på.

ceejay
2009-04-18, 13:12
Brukar inte skryta direkt, men ibland kan man ju göra det för att retas bara ;) Kärleksfullt liksom

von huff
2009-04-18, 13:16
Jo nog kan man ju skryta lite men ofta orkar folk inte höra succehistorieroch det beror väl ofta ochså på avundsjuka. Dessutom beror det ju på hur man talar t.ex om man talar om bilar så behöver man ju inte säjja "jag har en Ferrari, jag är den enda i byn som har en sån, 450hk osv" utan istället nåt att jag har en Ferrari, riktigt trevlig bil, drar lite mycket bensin men.."

Det är ganska känsligt att vara rikare, ha finare bil osv än andra så man lär ite bli populärare när man skryter och de som skryter har ofta tendens att överdriva rejält

David Brent
2009-04-18, 13:20
Folk får göra hur dom vill, inget jag bryr mig om direkt.

Shajjn
2009-04-18, 14:18
Ja, klart jag hade stört mig på honom. Det är inte snyggt att skryta varenda gång man öppnar munnen. Inte ödmjukt heller.

stevebc
2009-04-18, 14:21
Jag hade inte stört mig på Nisse men jag hade blivit enormt uttråkad, gått in i en slags dagdröm och försvunnit i min egen värld. Efter ett tag hade jag kommit tillbaka igen och sagt "jaha". Sen så hade vi förhoppningsvis bytt samtalsämne.

Greta hade jag inte stört mig på heller, hade kollat in bilen och tänkt "vad fin bil, en sån vill jag också ha".

Baan
2009-04-18, 14:29
Som ett tillägg tlil det som sagts tror jag glädje över något - i fallen det kan uppskattas som skryt - sällan ändå uppfattas negativt. Jag tror det till stor del märks att man inte har något negativt uppsåt när man berättar om det som kan uppfattas som skrytsamt, och därmed tror jag inte många stör sig nämnvärt på det.

Sen finns det säkert personer som vill visa sig bättre än andra och som är mycket medventa om detta, det är svårare att försvara.

krilleh
2009-04-18, 14:31
Jag tycker definitivt det är fel att skryta. Det får den andre att må sämre. Avundsjuka exempelvis. Så ja, om det får andra att må sämre så är det ganska logiskt att det är fel.

Mvh

MAXX
2009-04-18, 14:39
fel o fel.

jag har iaf jävligt mkt mer respekt för en som är bäst på något men ändå ödmjuk.

Osten80
2009-04-18, 14:48
Om skryt innebär att sätta sig över andra för att få känna sig lite mer värd, är det inget som i min värld är speciellt positivt.
Om skryt innebär att framhäva sig själv, eller sina bedrifter/prylar utan syfte att trycka ner andra är det väl ok, bara väldigt ointressant att lyssna på.
De mest ointressanta skrävlarna är nog de som skryter om sina prylar eller sitt jobb. Det blir bara ett jaha? i min skalle.

tsp
2009-04-18, 14:49
Man märker väl själv att Greta kör en jävla ferrari eller att Pelle får ligga fint, knappast något dem behöver påpeka liksom..

krilleh
2009-04-18, 14:50
Om skryt innebär att sätta sig över andra för att få känna sig lite mer värd, är det inget som i min värld är speciellt positivt.
Om skryt innebär att framhäva sig själv, eller sina bedrifter/prylar utan syfte att trycka ner andra är det väl ok, bara väldigt ointressant att lyssna på.
De mest ointressanta skrävlarna är nog de som skryter om sina prylar. Det blir bara ett jaha? i min skalle.

Absolut. Håller med. Även om person A inte skryter för att sätta sig över alla andra så kan andra tolka de som de. Så skryt är enligt min mening aldrig bra.

young_george
2009-04-18, 14:53
Har inget emot folk som berättar om spännade saker de lyckats med/upplevt.

Men tråkigt när folk sig själv lite väl mycket "credit" för vad de lyckats med, när deras framgång i själva verkar till stor del beror på biologiska- och sociala faktorer som de inte kunnat styra över.

Sparven från Minsk
2009-04-18, 15:03
Det är skillnad på att med glädje visa upp något man köpt, är bra på eller fått av någon och att trycka ned eller sätta sig över andra.

En person som bara är stolt över en ny dator och vill visa upp den är helt okej. Om samma person springer runt och kallar sin dator bäst, och drar likamed tecken att då även han är bäst... det stör jag mig på.

Allt ligger i hur personen "skryter". Man kan vara ödmjuk även om man vill visa upp sig/sina saker.

Diggler
2009-04-18, 15:35
Jag läser inlägget såhär:

"Jag fick ligga en gång tror jag, jag var lite halvpackad, sista bussen hade gått, hon läste skolkatalog och åt upp mina chips. Dessutom har jag fått ett jobb som tidningsbud på söndagsmorgnarna, så pengar rullar in som det ska, samt fick även köpa min farbrors epa-traktor. In your face bitches!"

kaer
2009-04-18, 16:14
Jag hade nog stört mig på Nisse, men inte särskilt mycket på Greta.

Jag har betydligt lättare för att mina goda vänner skryter än folk jag bara känner ytligt. I det förstnämnda fallet brukar jag snarast uppfatta det som att de är glad att det gått bra för dem och är stolta över det de uträttat medans folk jag känner sämre uppfattar jag som de vill imponera på omgivningen.

Iofs har jag en kompis, även om vi inte är jättenära som skryter lite väl mycket och ofta skarvar sina historier i överkant och gör allt för att bräcka andra. Till saken hör att han är en av de smartaste människor jag träffat, han gör en bra karriär, tjänar ordentligt med pengar, är ständigt iväg på coola resor och är dessutom rejält framgångsrik bland kvinnor, om detta skryter han dock aldrig, tvärtom, här är han ödmjuk och snarare förminskar sig själv.

agazza
2009-04-18, 16:16
beror på hur dryg och le dom är, vill dom bara prata om det kan jag nog lätt tycka det är intressant.

krilleh
2009-04-18, 16:42
Det är skillnad på att med glädje visa upp något man köpt, är bra på eller fått av någon och att trycka ned eller sätta sig över andra.

En person som bara är stolt över en ny dator och vill visa upp den är helt okej. Om samma person springer runt och kallar sin dator bäst, och drar likamed tecken att då även han är bäst... det stör jag mig på.

Allt ligger i hur personen "skryter". Man kan vara ödmjuk även om man vill visa upp sig/sina saker.

Du menar att de handlar om kommunikationsproblem?

<Mike>
2009-04-18, 17:00
Man är inte direkt en viss sorts person bara för att man kan skryta och det finns hur mycket som helst som kan uppfattas som skryt som kanske egentligen inte är det, allt beror på situationen och omständigheterna.

När jag gick i nian så gjorde jag ett prov i historia och fick 89 poäng, ett poäng från MVG, och min kompis fick 90, alltså precis MVG, och han var stolt och sa till mig att "vissa helt enkelt är bättre än andra". Den sortens meninglösa skryt är totalt onödig och endast till för att sätta sig över andra människor för att få sig själv att känna sig bättre.

Jag har också en kompis som målar mycket och väldigt bra, ibland visar han mig sina bilder som han är nöjd med och kan själv tycka att han har lyckats, och den sortens "skryt" är berättigad tycker jag. Om någon har spenderat en lång tid på att till exempel skapa något så har den personen rätt att visa upp det och få beröm.

Så frågan om det är "fel att skryta" är alldeles för vag för att jag ska kunna svara. Man ska kunna vara nöjd över sina prestationer, men man ska aldrig trycka ner andra för att själv känna sig bättre.

Fatalist
2009-04-18, 21:40
jwzrd och grubben tycker jag ær nærmast min uppfattning hittills, kul att jag slapp formulera det sjælv :D

Shakemynuts
2009-04-18, 21:45
Men då är tunnorna inte tomma.

Man bör skryta och vara stolt för allt man gör som är bra och som gör en glad. Men man bör även låta bli att vara en dum jävla idiot. Det går faktiskt att kombinera. Har man inte lyckats med ett piss själv och inte ens försökt så får man tåla att det svider att se andra lyckas.

Jag tycker du slog huvudet på spiken, så att säga.

Tolkia
2009-04-18, 21:55
Jag tycker, precis som i tråden som väldigt mycket liknar den här, att det är många som missar vad "skryt" är. Att berätta om något man är stolt över, eller nöjd med, och erkänna att man är stolt/nöjd är inte nödvändigtvis "skryt". Det är dessutom, enligt min mening, sjukt mycket mindre irriterande än när folk medvetet dissar sig själva ("äh, det blev så fult"för att man skall säga emot dem så att de själva slipper tala om att de faktiskt egentligen tycker att de gjort något bra/köpt något coolt/lyckats bra med deffen ("näää, det är ju jättefint"). Ödmjukhet är inte ödmjukhet när den är ett spel för gallerierna, då är den bara en annan form av skryt. Pinsammast av allt är folk som dissar sig själva inför bekanta som är uppenbart sämre på det aktuella området än de själva; tänk den smala tjejen klagar inför sin tjocka kompis på hur fet hon är, och lägger upp för att kompisen skall sitta och tala om för henne att hon minsann inte alls är fet. Ödmjukhet, my ass. (Och ja, modellen förekommer frekvent även bland män.)

jwzrd
2009-04-18, 21:59
Jag tycker, precis som i tråden som väldigt mycket liknar den här, att det är många som missar vad "skryt" är. Att berätta om något man är stolt över, eller nöjd med, och erkänna att man är stolt/nöjd är inte nödvändigtvis "skryt". Det är dessutom, enligt min mening, sjukt mycket mindre irriterande än när folk medvetet dissar sig själva ("äh, det blev så fult"för att man skall säga emot dem så att de själva slipper tala om att de faktiskt egentligen tycker att de gjort något bra/köpt något coolt/lyckats bra med deffen ("näää, det är ju jättefint"). Ödmjukhet är inte ödmjukhet när den är ett spel för gallerierna, då är den bara en annan form av skryt. Pinsammast av allt är folk som dissar sig själva inför bekanta som är uppenbart sämre på det aktuella området än de själva; tänk den smala tjejen klagar inför sin tjocka kompis på hur fet hon är, och lägger upp för att kompisen skall sitta och tala om för henne att hon minsann inte alls är fet. Ödmjukhet, my ass. (Och ja, modellen förekommer frekvent även bland män.)

Jag håller med dig i allt du säger. Men jag tycker samtidigt att många, väldigt många, har en annan uppfattning om vad som är skryt. En person som är väldigt duktig på något och vill prata om det ofta skulle garanterat klassas som skrytsam. Många skulle irritera sig på det. Jag tycker att fronten mellan skrytare och mottagare för detsamma ska flyttas mycket närmare mottagarna.

Guybrush
2009-04-18, 22:02
Jag hade hatat Greta. Ödmjukhet är vägen att gå.

tjabon
2009-04-18, 22:11
Ja, jag stör mig på folk som ska skryta. Inte pga att jag blir avundsjuk eller så men dem kan väll lika gärna hålla det för dem själva, inte något som jag behöver veta direkt.

Framgång talar för sej själv !!!

Kom onekligen att tänka på en duktig styrkelyftare,
som när han blev junior-världsmästare inte lät någon glömma detta.
Överallt där hans namn nämndes, bloggar, träningsdagböcker, forum
m.m. så hette han VÄRLDSMÄSTAREN N.N.
Det blir onekligen lite tjatigt........*whatever*

Jacksatan
2009-04-18, 22:32
Nej. Det är svårt att vara ödmjuk, när man vet att man är bäst. Och att gå omkring och vara avundsjuk på andra är inget jag lägger energi på.

Vilket skitsnack. Finns hur många framstående forskare, filmstjärnor och idrottsmän som helst som är väldigt ödmjuka. Rafael Nadal och Roger Federer inom tennisen är två jättebra exempel.
Jag skulle snarare säga tvärtom; vet man att man är bäst är det lätt att vara ödmjuk. Det finns ingen anledning att hävda sig eller tala om att man är bäst för resultaten talar för sig själv.

pwnyou
2009-04-18, 23:30
Vilket skitsnack. Finns hur många framstående forskare, filmstjärnor och idrottsmän som helst som är väldigt ödmjuka. Rafael Nadal och Roger Federer inom tennisen är två jättebra exempel.
Jag skulle snarare säga tvärtom; vet man att man är bäst är det lätt att vara ödmjuk. Det finns ingen anledning att hävda sig eller tala om att man är bäst för resultaten talar för sig själv.

Jag tror snarare att de menar väl, men att andra kan ta det som skryt. Ifall man är bäst, och råkar nämna det, så kan de andra ta illa upp, även om man inte menade något illa. Det var nog lite det Grub menade.

Lellan
2009-04-19, 00:02
När det verkar som om personens enda vinning av sin prestation/egenskap hänger på om det impar på andra eller inte, då kan jag tycka att det verkar tragiskt.. Inte så att jag stör mig direkt, men som att personen missat ngt väsentligt.

Är Nisse och Greta genuint glada och det de åstadkommit betyder mkt för dem personligen, så gläds man ju med ngn som är glad och stolt.

Men säg att Nisse "behöver" att andra vet om alla tjejer han lägrat, om han lägrat tvångsmässigt utan att det betytt ngt för honom el om han haft sex med ngn för att det var status mer än för att han var tänd och ville, då ser jag inte det roliga i det hela. Sen har jag väl svårt för grejen också, varför det skulle vara ngt som tyder på en viss förträfflighet hos en själv, att man attraherats och attraherat en viss person och haft sex med den. Det är väl trevligt, men kanske inte så lätt att imponeras över. Folk har sex typ hela tiden.

Greta har kanske funnit sin grej och njuter av sin bil högst personligen, inte bara när någon dreglar över den, hon har mött svårigheter och besegrat dem och nått framgång. Då blir man ju glad för hennes skull. Men har hon försakat viktiga saker i livet, mäter allt i materiella mått och förändrats personlighetsmässigt till en tråkigare människa är det ju inget att gratulera.

Men - förhoppningsvis njuter Nisse av sitt sex och Greta av livet på vägen å råkar jag inte veta om ngra hinder såsom de jag nämt säger jag såklart Grattis helt utan eftertanke! :) Kul med folk som har ngt som inspirerar andra.

DSBM
2009-04-19, 00:31
Det är inte fel att vara glad och stolt i båda fallen och vilja berätta för folk om det, men man bör göra det med ödmjukhet och viss finess. Vad är det för kul att det går bra i livet om man inte får skryta lite ibland? :)

Three pigs
2009-04-19, 00:59
Är du seriös nu? Låter ju inte hälsosamt det där.

Ja jag är helt seriös. Förmodligen är det inte bra heller. Jag har svårt för viss typ av uppmärksamhet som gör andra avundsjuka, men gärna den typen som kan glädja andra, om du förstår.

Kaew
2009-04-19, 01:13
jag läser inlägget såhär:

"jag fick ligga en gång tror jag, jag var lite halvpackad, sista bussen hade gått, hon läste skolkatalog och åt upp mina chips. Dessutom har jag fått ett jobb som tidningsbud på söndagsmorgnarna, så pengar rullar in som det ska, samt fick även köpa min farbrors epa-traktor. In your face bitches!"

:d

Eddie Vedder
2009-04-19, 07:58
Jag tycker man bör ha lite känsla för vad den man skryter inför är intresserad av. Först och främst tycker jag alltid att överdrivet skrävlande om sig själv kan bli tradigt att lyssna på. Likaså malande självömkan, att höra "JAG ÄR SÅÅÅÅÅ DÅLIG*cry*" i enda är inte på något sätt bättre.

Men om det enbart handlar om att berätta vad man åstadkommit och är stolt över tycker jag absolut att man skall berätta om det och visa att man är stolt. Men som jag skrev i inledningen, man bör ha lite koll på vad den andre kan tänkas vara intresserad av att höra.

Jag har själv känt i många kurser att jag önskar att våra lärare "skröt" lite mer om sig själva. Gärna lägger 10-15 minuter av första föreläsningen på att berätta lite om sin karriär och studier de varit med i osv. På samma sätt kan jag ofta tyck att karriårberättelser är intressanta, typ Gretas.

JAG hade inte för fem öre intresserat mig för någons fylleupptåg och hur mycket hon/han får ligga. Men sitter samma personer med ett gäng som också intresserar sig av det så är det klart att vederbörande kan berätta om det.

Ganymedes
2009-04-19, 08:46
Äh, det är bara losers eller avundsjuka människor som påverkas negativt av skryt. Antingen är det personen säger sant och då är det väl skit samma (men det kan givetvis vara ointressant eller jobbigt att lyssna på, precis som vilket annat ämne som helst), eller så är det falskt och då är det ju bara pinsamt för den som ljugit. Men att själv låta sig påverkas visar ju bara på att man själv har någon form av osäkerhetsrelaterat problem.

Vi har så jävla svårt att glädjas åt andra att vi hellre stämplar deras framgång som skryt för att på något sätt försvara sin egenupplevda underlägsenhet.


Och nej, jag har fått ligga en del men har inte känt behovet att upplysa alla om det. Så jag är själv inte skrytsam.

Eddie Vedder
2009-04-19, 08:54
Vi har så jävla svårt att glädjas åt andra att vi hellre stämplar deras framgång som skryt för att på något sätt försvara sin egenupplevda underlägsenhet.

Eller så delar man inte alltid samma åsikt om vad som faktiskt ÄR "framgång". De personerna jag anser ha lyckats ed något jag tycker är intressant får gärna berätta om det för mig. Det tycker jag är sjukt intressant. Men att sitta och lyssna på ointressanta saker är helt enkelt ointressant.

Jag tycker det blir trist att höra på all form av överdrivet snack om "mig, mig och mig" oavsett vad det handlar om. Det handlar ju helt enkelt om lite fingertpoppskänsla för hur man berättar och för vem (kan den tänkas ha intresse av att veta?) tycker jag. Exakt samma sak kan sägas men på helt olika sätt.

Ganymedes
2009-04-19, 09:06
Eller så delar man inte alltid samma åsikt om vad som faktiskt ÄR "framgång". De personerna jag anser ha lyckats ed något jag tycker är intressant får gärna berätta om det för mig. Det tycker jag är sjukt intressant. Men att sitta och lyssna på ointressanta saker är helt enkelt ointressant.

Jag tycker det blir trist att höra på all form av överdrivet snack om "mig, mig och mig" oavsett vad det handlar om. Det handlar ju helt enkelt om lite fingertpoppskänsla för hur man berättar och för vem (kan den tänkas ha intresse av att veta?) tycker jag. Exakt samma sak kan sägas men på helt olika sätt.

Absolut! När jag skrev "men det kan givetvis vara ointressant eller jobbigt att lyssna på, precis som vilket annat ämne som helst" tänkte jag just i de banorna.

Allt man kan berätta kan man också berätta på ett jävligt opassande eller störande sätt. Rent tomt skryt är sällan intressant, men jag tror att många ofta är snabba med att stämpla det som skryt av tidigare nämnda anledning.

Å ena sidan ska man ha gott självförtroende och vara nöjd med sig själv, men å andra sidan är jantelagen evigt vaksam. En svår balans för många, skulle jag säga.

Eddie Vedder
2009-04-19, 09:30
Å ena sidan ska man ha gott självförtroende och vara nöjd med sig själv, men å andra sidan är jantelagen evigt vaksam. En svår balans för många, skulle jag säga.

Jo det säger jag inte emot. Men å andra sidan tycker jag det är svårt att dra en gräns där. När är det "jante" att irritera sig? För nog har alla rätt att störa sig på en persons eviga tjat om sig själv utan att det handlar om jantelag. Särskilt om skrytet är en form av nedvärdering av andra, Tolkia kom ju med lysande exempel på det. Den smala personen som klagar över hur fet man känner sig inför sin tjockare kompis t.ex.

Jag irriterar mig sällan på skryt men jag tror nog det handlar mestadels om att jagfrån början sällan hamnar i sällskap med den typen av personer som gärna skryter om saker jag finner ointressant. Lite "hönan eller ägget" alltså, de jag umgås med kan ofta "skryta" om saker jag faktiskt imponeras av och gärna VILL höra skryt om.

Rahf
2009-04-19, 10:03
Tolkia slog huvudet på spiken.

Jag tycker inte skryt i sig förekommer lika ofta som denna självdiss som bara syftar att locka fram ett positivt gensvar. Riktigt irriterande är det när de aldrig någonsin ändrar den inställningen och bara fortsätter mala på med sitt "Åååh nämen så bra/fin/snabb/stark är jag inte" "Håll käft, det är du visst, säger du det en gång till så åker du på en propp!". Nu skojade jag givetvis till slutklämmen lite grann, men ni förstår poängen ;).

mikaelj
2009-04-19, 10:07
Tolkia slog huvudet på spiken.

Jag tycker inte skryt i sig förekommer lika ofta som denna självdiss som bara syftar att locka fram ett positivt gensvar. Riktigt irriterande är det när de aldrig någonsin ändrar den inställningen och bara fortsätter mala på med sitt "Åååh nämen så bra/fin/snabb/stark är jag inte" "Håll käft, det är du visst, säger du det en gång till så åker du på en propp!". Nu skojade jag givetvis till slutklämmen lite grann, men ni förstår poängen ;).

Jag har på sistone börjat svara "nä, det är du faktiskt inte" :-) Uppenbara försök till att fiska komplimanger slår jag ned på direkt.

Ganymedes
2009-04-19, 11:27
Jag har på sistone börjat svara "nä, det är du faktiskt inte" :-) Uppenbara försök till att fiska komplimanger slår jag ned på direkt.

Samma här. Men så är jag troligtvis en hemsk person... ;)

Mourten
2009-04-19, 12:40
Jag är ju tydligen mest irriterad så alltid irriterar mitt svar nån.

Är man bäst ska skälvfallet de berättas för omvärlden.

Fat tony
2009-04-19, 14:43
Det är ju jobbigt när folk söker andras godkännande... det är därför folk skryter. Men jag har inga problem att beundra andras framgångar, jag är ingen hatare

konstans
2009-04-19, 15:11
Om man kollar på skrytandet i skolsammanhanget så var det ju alltid dom som fick blandade betyg mellan g, vg och mvg som skröt när de överträffade någon annan eller sina egna förväntningar. Men de som jämt fick mvg satt tysta och ville helst inte prata om proven så mycket.
Av de drar jag slutsatsen att de som skryter som in i gör det just för att de inte är alltid de de lyckas så bra. De dom talar om är kanske toppen, men inte de andra

mikaelj
2009-04-19, 15:35
Om man kollar på skrytandet i skolsammanhanget så var det ju alltid dom som fick blandade betyg mellan g, vg och mvg som skröt när de överträffade någon annan eller sina egna förväntningar. Men de som jämt fick mvg satt tysta och ville helst inte prata om proven så mycket.
Av de drar jag slutsatsen att de som skryter som in i gör det just för att de inte är alltid de de lyckas så bra. De dom talar om är kanske toppen, men inte de andra

Ju mer du vet, desto mer inser du att du inte begriper.

Mourten
2009-04-19, 15:37
Märks att de är svenskar som pratar, lessen pojkar och flickor men snälla personer blir inte bäst.

Trance
2009-04-19, 16:08
Märks att de är svenskar som pratar, lessen pojkar och flickor men snälla personer blir inte bäst.

Einstein verkade vara trevlig.

stafh
2009-04-19, 16:08
Märks att de är svenskar som pratar, lessen pojkar och flickor men snälla personer blir inte bäst.

Men å andra sidan är de inte idioter.

Mourten
2009-04-19, 16:11
Men å andra sidan är de inte idioter.

Hela världen får gjärna tycka jag är en idiot om jag är bäst.

MasterChief
2009-04-19, 16:13
Märks att de är svenskar som pratar, lessen pojkar och flickor men snälla personer blir inte bäst.

De bästa personerna jag känner är väldigt snälla och ödmjuka. De är bättre än dig på allt förmodligen.

Så, vad ska du bli bäst på?

mikaelj
2009-04-19, 16:13
Hela världen får gjärna tycka jag är en idiot om jag är bäst.

Du skrev fel i ditt ursprungsinlägg, du menade "mest populär" och inte "bäst"...

(det är inga motsatsförhållanden, men det är betydligt enklare att vara korkad & populär än korkad & bäst -- se diverse Ö-kändisar från TV-program)

stafh
2009-04-19, 16:16
Hela världen får gjärna tycka jag är en idiot om jag är bäst.

Bäst på vad? Jag hade nog känt mig rätt sämst om alla tyckte att jag var en idiot.

kjell33
2009-04-19, 16:19
Anledningen att folk i allmänhet känner ett behov av självhävdelse bottnar oftast i dålig självkänsla. Har du god självkänsla låter du dina prestationer tala för sig själva utan ackompanjemang av "skryt".

Raggis
2009-04-19, 16:21
Bäst på vad? Jag hade nog känt mig rätt sämst om alla tyckte att jag var en idiot.

Bäst på att stava gärna "gjärna" förmodligen, samt, uppföra sig som ett riksmongo i var och varannan tråd!

Lellan
2009-04-19, 18:15
Sen är det ju inte alltid "fiske" om man inte känner igen sig i en komplimang el beröm eller?

Tex nu får jag beröm när jag går ner i vikt, vilket känns rätt skevt med tanke på att jag nu lever livet och äntligen mår bra. Men jag har lärt mig att säga "tack" osv för annars ses det ju som just fiske efter mer - fast det egentligen är att man känner att man inte presterat ngt väsentligt. Har också lärt mig säga "tack" av en komplimang att man är fin, vilket är svårare när man varit hjärntvättad att man ser ut som en påse skit.

Men samtidigt som man inte kan känna igen sig i ett beröm har jag insett att det viktiga är kanske inte att man känner att det stämmer, utan mer försöka se det som "skoj att du tycker det". Så kanske det där genklanget att det skulle kunna ligga nära verklighet kommer av sig själv. Eller inte, allt är inte så jäkla viktigt så länge man mår bra heller.

Finns andra saker jag känner mig stolt över, saker som andra inte direkt gratulerar till. Men som för mig är en prestation och därmed belöning i sig. Jag blir glad och stolt om ngn i jobbsammanhang frågar efter min åsikt el råd, där känner jag att jag genom arbete nått ngnstans.

Jobbiga, tärande upplevelser som man genomgått med stoltheten och livsglädjen i behåll är andra saker jag lätt skulle kunna skryta om.

Skulle nog ses som konstigt om man gjorde det dock, fast blir lite sugen på att testa, kanske bor en riktig skrytmåns i en om man lägger manken till!

Mourten
2009-04-19, 19:52
De bästa personerna jag känner är väldigt snälla och ödmjuka. De är bättre än dig på allt förmodligen.

Så, vad ska du bli bäst på?

Du skrev fel i ditt ursprungsinlägg, du menade "mest populär" och inte "bäst"...

(det är inga motsatsförhållanden, men det är betydligt enklare att vara korkad & populär än korkad & bäst -- se diverse Ö-kändisar från TV-program)

Bäst på vad? Jag hade nog känt mig rätt sämst om alla tyckte att jag var en idiot.

Bäst på att stava gärna "gjärna" förmodligen, samt, uppföra sig som ett riksmongo i var och varannan tråd!

Jag har inte sagt att jag är bäst, säger bara att är man de kan man skita i vad jävla jantelags svennar som ni tycker. Förstår inte hur folk orkar bry sig om vad andra gör hela tiden, sitter ni på kammaren och mår dåligt och är avis på allt å alla ?
Lev livet själv ist, kul å sitta för döden å ångra massa saker.
Jag har icke godkänd WR i Id på 3750 gram så söker ni runt lite på google kan ni hitta de, där ÄR jag bäst :) (blev ej godkänt eftersom USA är ansvariga och dom ville ha fisken skickad vilket jag inte idas göra)

stevebc
2009-04-19, 20:00
Varför gör du dig själv till ett offer? Att folk irriterar sig på dig handlar definitivt inte om avundsjuka. Personligen, så irriterar jag inte mig på dig.

Mourten
2009-04-19, 20:04
Varför gör du dig själv till ett offer? Att folk irriterar sig på dig handlar definitivt inte om avundsjuka. Personligen, så irriterar jag inte mig på dig.

Jag gör mig inte till ett offer, jag är medvetet en otroligt osvensk person på detta forum vilket jag kanske inte riktigt är IRL därför att jag tycker de är kul att provocera.
Dom här som har tränat med mig, vilket börjar bli ett antal, vet det.
För mig är de ointressant vad random-snubbe anser om mig på internet.

mikaelj
2009-04-19, 20:04
Sen är det ju inte alltid "fiske" om man inte känner igen sig i en komplimang el beröm eller?

Tex nu får jag beröm när jag går ner i vikt, vilket känns rätt skevt med tanke på att jag nu lever livet och äntligen mår bra. Men jag har lärt mig att säga "tack" osv för annars ses det ju som just fiske efter mer - fast det egentligen är att man känner att man inte presterat ngt väsentligt. Har också lärt mig säga "tack" av en komplimang att man är fin, vilket är svårare när man varit hjärntvättad att man ser ut som en påse skit.

När jag hamnar i såna situationer brukar jag säga "Åhå, det har jag inte tänkt på/märkt/upplevt. Men tack!"

Då är man ju faktiskt helt ärlig mot sig själv och den man får komplimangen från.

Trance
2009-04-19, 20:13
Jag gör mig inte till ett offer, jag är medvetet en otroligt osvensk person på detta forum vilket jag kanske inte riktigt är IRL därför att jag tycker de är kul att provocera.
Dom här som har tränat med mig, vilket börjar bli ett antal, vet det.
För mig är de ointressant vad random-snubbe anser om mig på internet.

Har du stor erfarenhet av något annat land eller varför säger du hela tiden att du är osvensk? Jag ser inte direkt någon skillnad på detta forum och t.ex. de som domineras av amerikaner.

Mourten
2009-04-19, 20:16
Har du stor erfarenhet av något annat land eller varför säger du hela tiden att du är osvensk? Jag ser inte direkt någon skillnad på detta forum och t.ex. de som domineras av amerikaner.

Avundsjukan är jävligt mkt större i sverige än utomlands vilket jag tycker jag har sett då jag rest runt.
I Sverige är de fult att visa att man är tex rik, att köra ferrari sticker i ögonen på sossar, varför ?
Ska folk skämmas och dölja de dom åstakommit ?

MasterChief
2009-04-19, 20:21
Jag har inte sagt att jag är bäst, säger bara att är man de kan man skita i vad jävla jantelags svennar som ni tycker. Förstår inte hur folk orkar bry sig om vad andra gör hela tiden, sitter ni på kammaren och mår dåligt och är avis på allt å alla ?


Men hur i helvete kom du fram till den slutsatsen? Du pratar så mycket skit om saker du uppenbarligen inte vet något om. Man behöver inte bete sig som en skit och kliva över lik för att bli framgångsrik. Jag beundrar framgångsrika människor och skulle aldrig se ner på dem i någon form av avundsjuka. Däremot är jag allergisk mot stöddiga jävlar som leker tupp hela tiden. Alla framgångsrika människor jag träffat (och det är många) är överlag ytterst trevliga och omtänksamma och har inget som helst behov av att bräka.

MasterChief
2009-04-19, 20:23
Avundsjukan är jävligt mkt större i sverige än utomlands vilket jag tycker jag har sett då jag rest runt.
I Sverige är de fult att visa att man är tex rik, att köra ferrari sticker i ögonen på sossar, varför ?
Ska folk skämmas och dölja de dom åstakommit ?

Folk som ser ner på personer bara för att de åker Ferrari är givetvis idioter.

jwzrd
2009-04-19, 20:24
Avundsjukan är jävligt mkt större i sverige än utomlands vilket jag tycker jag har sett då jag rest runt.
I Sverige är de fult att visa att man är tex rik, att köra ferrari sticker i ögonen på sossar, varför ?
Ska folk skämmas och dölja de dom åstakommit ?

Du snackar skit. Det sticker inte i någons ögon att köra Ferrari. Det som sticker i ögonen däremot är att du beter dig som om du var ett jävla hetskott för att du fått fyra kilo firre på kroken en gång. Som om din skicklighet påverkar fiskens fetma.

Det är fan jävligt lustigt att varje gång någon uttalar sig om vad man får och inte får göra i Sverige så har de förbannat jävla fel varje gång. Vad som också är jävligt lustigt är att det alltid är folk som just inte är bra på något över huvud taget som måste sätta ned andra personer för att de [de andra alltså] blir förbannade på din attityd.

Mourten
2009-04-19, 20:27
Men hur i helvete kom du fram till den slutsatsen? Du pratar så mycket skit om saker du uppenbarligen inte vet något om. Man behöver inte bete sig som en skit och kliva över lik för att bli framgångsrik. Jag beundrar framgångsrika människor och skulle aldrig se ner på dem i någon form av avundsjuka. Däremot är jag allergisk mot stöddiga jävlar som leker tupp hela tiden. Alla framgångsrika människor jag träffat (och det är många) är överlag ytterst trevliga och omtänksamma och har inget som helst behov av att bräka.

Jag ser inte varför jag leker stödig ?
Jag säger inte att man måste vara en idiot, men tyvärr är samhället så att ska man nå toppen kan man inte vara vän med alla, vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut.
Jag menar inte att man ska skryta, de jag blir less på är att så många sosse-svenskar grinar på folk som kommit någonstans i livet och inte nöjt sig med ett pissjobb och en bostad i betogen.

De är inte min mening att framstå som någon översittare, men jag anser att jag är bra och jag står för mina åsikter.

shadowfire
2009-04-19, 20:27
Du snackar skit.
Nja? Vad grundar du det på?

De flesta utbildningar i kulturella skillnader osv jag varit på visar tydligt att man i bland annat medelhavskulturella länder stoltserar mer med sin framgång, medan i vi i Sverige knappt törs skaffa en fetare bil t.ex. då snacket bland grannarna börjar direkt pendla mellan 1) stöldgods, 2)pappas pengar eller 3) svindyra lån.

Mårten snackar säkert mkt dynga, men jag får hålla med om att det finns kulturella skillnader mellan t.ex. Sverige och Italien på hur man firar sin framgång.

Trance
2009-04-19, 20:28
Avundsjukan är jävligt mkt större i sverige än utomlands vilket jag tycker jag har sett då jag rest runt.
I Sverige är de fult att visa att man är tex rik, att köra ferrari sticker i ögonen på sossar, varför ?
Ska folk skämmas och dölja de dom åstakommit ?

Jag pratade om detta forumet. Jag ser inte att folk på något sätt skulle vara avundsjuka på dig eller behandla dig på något annat sätt än hur du skulle behandlats på ett amerikanskt forum.

Du kanske borde fundera på hur du framställer dig själv istället för att skylla på Sverige för hur du bemöts.

Det finns personer på forumet som är ganska mycket mer framgångsrika (t.ex. coxie om vi pratar pengar) och beskrivit det rätt bra och ändå så reagerar inte folk på samma sätt som med dig.

Eller vi har personer som stolt visat upp sina nya riktigt dyra bilar och alla bara prisat dem och varit glada för deras skull.

jwzrd
2009-04-19, 20:29
Jag ser inte varför jag leker stödig ?
Jag säger inte att man måste vara en idiot, men tyvärr är samhället så att ska man nå toppen kan man inte vara vän med alla, vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut.
Jag menar inte att man ska skryta, de jag blir less på är att så många sosse-svenskar grinar på folk som kommit någonstans i livet och inte nöjt sig med ett pissjobb och en bostad i betogen.

De är inte min mening att framstå som någon översittare, men jag anser att jag är bra och jag står för mina åsikter.

Du snackar skit. Det behövs inte vassa armbågar för att bli chef. Folk med vassa armbågar är de som blir hatade av alla på sin arbetsplats och får folk att sluta / söka andra jobb.

Jag måste bara fråga: Var någonstans har du kommit? (För att grunda din attityd menar jag). Du måste vara VD för någon multi-nationellt företag.

Trance
2009-04-19, 20:29
Nja? Vad grundar du det på?

De flesta utbildningar i kulturella skillnader osv jag varit på visar tydligt att man i bland annat medelhavskulturella länder stoltserar mer med sin framgång, medan i vi i Sverige knappt törs skaffa en fetare bil t.ex. då snacket bland grannarna börjar direkt pendla mellan 1) stöldgods, 2)pappas pengar eller 3) svindyra lån.

Mårten snackar säkert mkt dynga, men jag får hålla med om att det finns kulturella skillnader mellan t.ex. Sverige och Italien på hur man firar sin framgång.

Du är väl en av de som visat upp sin bil här på forumet (har jag för mig), tycker du verkligen att du känner av jante-stämning här på forumet?

Mourten
2009-04-19, 20:30
Du snackar skit. Det sticker inte i någons ögon att köra Ferrari. Det som sticker i ögonen däremot är att du beter dig som om du var ett jävla hetskott för att du fått fyra kilo firre på kroken en gång. Som om din skicklighet påverkar fiskens fetma.

Det är fan jävligt lustigt att varje gång någon uttalar sig om vad man får och inte får göra i Sverige så har de förbannat jävla fel varje gång. Vad som också är jävligt lustigt är att det alltid är folk som just inte är bra på något över huvud taget som måste sätta ned andra personer för att de [de andra alltså] blir förbannade på din attityd.

Att fisken storlek inte har med mig att göra var väl de mest korkade du sagt.
Du tror alltså att jakt och fiske är tur ? Du vet att man tävlar i de ? Tänk om fiskarna sa att SL är tur ?

Du slår huvudet på spiken, jag vill skapa debatt och provocera vilket jag lyckas med, uppenbarligen!

jwzrd
2009-04-19, 20:30
Nja? Vad grundar du det på?

De flesta utbildningar i kulturella skillnader osv jag varit på visar tydligt att man i bland annat medelhavskulturella länder stoltserar mer med sin framgång, medan i vi i Sverige knappt törs skaffa en fetare bil t.ex. då snacket bland grannarna börjar direkt pendla mellan 1) stöldgods, 2)pappas pengar eller 3) svindyra lån.

Mårten snackar säkert mkt dynga, men jag får hålla med om att det finns kulturella skillnader mellan t.ex. Sverige och Italien på hur man firar sin framgång.

Överdrivet bs och projektion är vad detta är. Säg som det är: Du skulle lacka om din granne kom hem med en fetare beamer än den du lånat till.

MasterChief
2009-04-19, 20:31
Jag ser inte varför jag leker stödig ?
Jag säger inte att man måste vara en idiot, men tyvärr är samhället så att ska man nå toppen kan man inte vara vän med alla, vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut.
Jag menar inte att man ska skryta, de jag blir less på är att så många sosse-svenskar grinar på folk som kommit någonstans i livet och inte nöjt sig med ett pissjobb och en bostad i betogen.

De är inte min mening att framstå som någon översittare, men jag anser att jag är bra och jag står för mina åsikter.

Hur gammal är du och hur många arbeten har du haft och vilka befattningar? Eftersom din mun är så bred så antar jag att ditt CV är ännu bredare.

Jag känner många sossar och de är ofta jävligt hårt arbetande människor som inte ser ner på någon (förutom möjligtvis en del chefer som har fubbat sig till bonusar).

Tolkia
2009-04-19, 20:32
Jag har inte sagt att jag är bäst, säger bara att är man de kan man skita i vad jävla jantelags svennar som ni tycker. Förstår inte hur folk orkar bry sig om vad andra gör hela tiden, sitter ni på kammaren och mår dåligt och är avis på allt å alla ?
Lev livet själv ist, kul å sitta för döden å ångra massa saker.
Jag har icke godkänd WR i Id på 3750 gram så söker ni runt lite på google kan ni hitta de, där ÄR jag bäst :) (blev ej godkänt eftersom USA är ansvariga och dom ville ha fisken skickad vilket jag inte idas göra)
Efter det där inlägget undrar åtminstone jag vem det är som mår dåligt, egentligen.

Bra id, dock.

jwzrd
2009-04-19, 20:34
Att fisken storlek inte har med mig att göra var väl de mest korkade du sagt.
Du tror alltså att jakt och fiske är tur ? Du vet att man tävlar i de ? Tänk om fiskarna sa att SL är tur ?

Du slår huvudet på spiken, jag vill skapa debatt och provocera vilket jag lyckas med, uppenbarligen!

Ja jakt- och fiskelycka är okända begrepp. All tävling har en turkomponent inbyggd men den i fiske är inte direkt låg. Finns det ingen fisk > 2kg i hela östersjön så får du vara hur skicklig du vill.

Skapa debatt och provocera är inte samma sak som att låta truten gå.

shadowfire
2009-04-19, 20:34
Överdrivet bs och projektion är vad detta är. Säg som det är: Du skulle lacka om din granne kom hem med en fetare beamer än den du lånat till.

Jag skulle göra det, självklart. Får jag inte vara värst i kvarteret så lånar jag mer pengar o köper en fetare bil.

Erkänn istället att många i vårt land är framgångsrika, men förbannat rädda att visa det pga skriverier i media, skitsnack, avundsjuka osv.

Mourten
2009-04-19, 20:37
Efter det där inlägget undrar åtminstone jag vem det är som mår dåligt, egentligen.

Bra id, dock.

Jag mår verkligen inte dåligt, men tack för omtanken :)

Jag skulle göra det, självklart. Får jag inte vara värst i kvarteret så lånar jag mer pengar o köper en fetare bil.

Erkänn istället att många i vårt land är framgångsrika, men förbannat rädda att visa det pga skriverier i media, skitsnack, avundsjuka osv.

+1.


Jag pluggar på universitet vilket jag skrivit förut.

shadowfire
2009-04-19, 20:37
Jag ser inte varför jag leker stödig ?
Jag säger inte att man måste vara en idiot, men tyvärr är samhället så att ska man nå toppen kan man inte vara vän med alla, vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut.
Jag menar inte att man ska skryta, de jag blir less på är att så många sosse-svenskar grinar på folk som kommit någonstans i livet och inte nöjt sig med ett pissjobb och en bostad i betogen.

De är inte min mening att framstå som någon översittare, men jag anser att jag är bra och jag står för mina åsikter.

Den där generaliseringen undrar jag vad du fått ifrån. Jag har nog aldrig haft anställning på ett företag där den attityden har lett till ett ledarskap iaf. Snarare en avvecklingsplan möjligen.

jwzrd
2009-04-19, 20:37
Jag skulle göra det, självklart. Får jag inte vara värst i kvarteret så lånar jag mer pengar o köper en fetare bil.

Erkänn istället att många i vårt land är framgångsrika, men förbannat rädda att visa det pga skriverier i media, skitsnack, avundsjuka osv.

Vadå erkänn? Jag har helt enkelt inte den synen. Jag hade inte lackat på att inte ha fetast bil, villa eller wtf i kvarteret. Däremot hade jag givetvis blivit avundsjuk på precis alla som har saker jag vill ha, men det är en helt annan sak. Det tidigare är missunnsamt, det senare är det inte.

MasterChief
2009-04-19, 20:38
Jag pluggar på universitet vilket jag skrivit förut.

Så din omfattande kännedom om arbetsmarknadens krav kommer ifrån?

skaparn
2009-04-19, 20:40
När jag läste första sidan i den här tråden igår, så underskattade jag dess potential å det grövsta.

Tolkia
2009-04-19, 20:41
Angående den berömde "svenska avundsjukan" så är jag medveten om dess existens, men tveksam till dess svenskhet. Jag har snackat om saken med ett antal bekanta från bl.a. Tjeckien, Slovakien och Tyskland och de beskrev ungefär samma fenomen, men kallade det tjeckiskt, slovakiskt respektive tyskt. Slovaken uttryckte det som att om en slovaks granne skaffar en get, kommer han i missundsamhet att lägga mer tid på att komma på ett sätt att förgifta grannens get än på att försöka skaffa sig en egen get. Den svenska avundsjukans slovakiska kusin, månne?

Jag är dessutom tveksam till att det stora landet i väster skulle vara så fullständigt fritt från missundsamhet (som egentligen är det vi diskuterar, tror jag) som det ibland påstås. Jag tror att det kan skilja väldigt mycket mellan olika miljöer (betänk dessutom att USA är gaaaaanska mycket större och inrymmer ganska många fler olika kulturer än vilket europeiskt land som helst). Vilket det också gör i Sverige, åtminstone uppfattar jag det så.

Precis som i fallet med skryt tycker jag nog att man skall skilja på avundsjuka (att vilja ha något som någon annan har) och missundsamhet (att vilja att ingen annan skall ha det man själv saknar).

Mourten
2009-04-19, 20:41
Så din omfattande kännedom om arbetsmarknadens krav kommer ifrån?

Min släkt, vänner och egen insikt.

MasterChief
2009-04-19, 20:43
Jag skulle göra det, självklart. Får jag inte vara värst i kvarteret så lånar jag mer pengar o köper en fetare bil.

Erkänn istället att många i vårt land är framgångsrika, men förbannat rädda att visa det pga skriverier i media, skitsnack, avundsjuka osv.

Förbannat rädda? Jag vet inte om du kryssat i Stockholms skärgård någon sommar men särskilt rädda ser de inte ut att vara. Eller om man promenerar runt på Östermalm. Där kan ett kvarter innehålla bilar med ett snittpris på 700k. Tycker svenskar ofta har en rätt sund inställning till pengar. De unnar sig, men har en mer balanserad relation till sina förmögenheter än att låta guldförgylla sin Veyron.

Tolkia
2009-04-19, 20:44
Jag pluggar på universitet vilket jag skrivit förut.
Det här är en seriös fråga och inget personangrepp: Hur är det relevant att du läser på universitetet? Jag bara undrar.

Angående de vassa armbågarna tror jag att uppfattningen om att de är ett krav för att bli chef i mångt och mycket upprätthålls av personer som a) inte gillar sina chefer, b) är bittra över att de själva inte nått en chefspost. I mångt och mycket samma personer som gärna slänger sig med uttrycket "alla chefer är psykopater".

MasterChief
2009-04-19, 20:44
Min släkt, vänner och egen insikt.

Ja, då kan jag bara dra två möjliga slutsatser:

1. Antingen består din krets av bittra människor som tycker att alla framgångsrika har vassa armbågar

2. Din krets består av människor med vassa armbågar och som gärna skryter om det.

Mourten
2009-04-19, 20:49
Förbannat rädda? Jag vet inte om du kryssat i Stockholms skärgård någon sommar men särskilt rädda ser de inte ut att vara. Eller om man promenerar runt på Östermalm. Där kan ett kvarter innehålla bilar med ett snittpris på 700k. Tycker svenskar ofta har en rätt sund inställning till pengar. De unnar sig, men har en mer balanserad relation till sina förmögenheter än att låta guldförgylla sin Veyron.

700k för en bil är inte gastronomiskt direkt. Inte lite men än schysst BMW, Merca eller lexus är redan långt över.

Det här är en seriös fråga och inget personangrepp: Hur är det relevant att du läser på universitetet? Jag bara undrar.

Angående de vassa armbågarna tror jag att uppfattningen om att de är ett krav för att bli chef i mångt och mycket upprätthålls av personer som a) inte gillar sina chefer, b) är bittra över att de själva inte nått en chefspost. I mångt och mycket samma personer som gärna slänger sig med uttrycket "alla chefer är psykopater".

Jag pluggar till Sjökapten.

skaparn
2009-04-19, 20:50
700k för en bil är inte gastronomiskt direkt. Inte lite men än schysst BMW, Merca eller lexus är redan långt över.



Jag pluggar till Sjökapten.

MC'n'Tolkia got pwnd!

mikaelj
2009-04-19, 20:51
Jag ser inte varför jag leker stödig ?
Jag säger inte att man måste vara en idiot, men tyvärr är samhället så att ska man nå toppen kan man inte vara vän med alla, vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut.

Nä?

Om du inte är på en rutten arbetsplats, det vill säga. Men där vill man ju ändå inte vara chef.

wintersnowdrift
2009-04-19, 20:52
Ingen ska behöva dölja sina färdigheter eller meriter, men jag upplever att de som uppnår verkligt beundransvärda saker samtidigt är ödmjuka. Och egentligen tycker jag att det ter sig ganska logiskt, för vem tycker om en person med ständigt behov av att framhäva sig själv? Jag tror inte att ogillandet av en sådan attityd har med avundsjuka att göra; det är helt enkelt inte speciellt trevligt att umgås med människor som agerar överlägset.

Egentligen säger jag samma sak som MasterChief, men han gör det i färre ord:

De bästa personerna jag känner är väldigt snälla och ödmjuka. De är bättre än dig på allt förmodligen.

//Kristin

Tolkia
2009-04-19, 20:52
Jag pluggar till Sjökapten.
Trevligt. Men på vilket sätt är det relevant för tråden?

Mourten
2009-04-19, 20:53
Trevligt. Men på vilket sätt är det relevant för tråden?

Vet ej, du som frågade ?

MasterChief
2009-04-19, 20:53
700k för en bil är inte gastronomiskt direkt. Inte lite men än schysst BMW, Merca eller lexus är redan långt över.



Jag pluggar till Sjökapten.

Snittet. Det innebär att ca 50% av bilarna kostar mer än 700k. Sen är det faktiskt ytterst få som är intresserade av de starkaste modellerna även om de har råd. För vanlig användning är en A6 3.0 TDI ett betydligt angenämare val än en RS6.

Tolkia
2009-04-19, 20:55
Vet ej, du som frågade ?
Ja, jag ville ha ett svar på frågan varför du klämmer ur dig ett totalt irrelevant "jag pluggar på universitetet" som slutkläm på ett inlägg, trots att ingen vad jag kan se frågat dig vad du sysslar med och trots att det har null og niks med tråden att göra. Något sådant fick jag dock inte.

Mourten
2009-04-19, 20:56
Ja, jag ville ha ett svar på frågan varför du klämmer ur dig ett totalt irrelevant "jag pluggar på universitetet" som slutkläm på ett inlägg, trots att ingen vad jag kan se frågat dig vad du sysslar med och trots att det har null og niks med tråden att göra. Något sådant fick jag dock inte.

MasterC frågade vad min sysselsättning var, jag svarade.
Är du me ?

Raggis
2009-04-19, 20:57
Ja, jag ville ha ett svar på frågan varför du klämmer ur dig ett totalt irrelevant "jag pluggar på universitetet" som slutkläm på ett inlägg, trots att ingen vad jag kan se frågat dig vad du sysslar med och trots att det har null og niks med tråden att göra. Något sådant fick jag dock inte.

För att han gillar att skryta, och vara osvensk!

Saft und Kraft
2009-04-19, 20:58
Slovaken uttryckte det som att om en slovaks granne skaffar en get, kommer han i missundsamhet att lägga mer tid på att komma på ett sätt att förgifta grannens get än på att försöka skaffa sig en egen get. Den svenska avundsjukans slovakiska kusin, månne?

Här kan man annars möjligen se en skillnad. (:))

700k för en bil är inte gastronomiskt direkt.

Inte ens om bilen är fylld med en prisvinnande boeuf bourgignon?

Alltså; ödmjukhet kan betala sig. Tro mig.

skaparn
2009-04-19, 20:58
http://www.fiskeriverket.se/images/18.36bbe77c11545cd713780001246/Id_620px.gif

MasterChief
2009-04-19, 20:59
MasterC frågade vad min sysselsättning var, jag svarade.
Är du me ?

Jag frågade vilka arbeten du haft.

Tolkia
2009-04-19, 20:59
Här kan man annars möjligen se en skillnad. (:))
Det här är iofs några år sedan; jag tror att genomsnittslönerna i Slovakien gått upp en del sedan dess. :D

Mourten
2009-04-19, 21:00
Jag frågade vilka arbeten du haft.

Endast arbetat åt försvaret, men jag blev som också pratas om i nån tråd dömd för en misshandel så var tvungen att byta gren.

mini
2009-04-19, 21:03
Endast arbetat åt försvaret, men jag blev som också pratas om i nån tråd dömd för en misshandel så var tvungen att byta gren.

"Vassa armbågar" och "inte vara vän med alla" verkar funka bra för dig.

Mourten
2009-04-19, 21:04
"Vassa armbågar" och "inte vara vän med alla" verkar funka bra för dig.

Haha oj nej, jag är inte bästis med alla på kollo.

mini
2009-04-19, 21:06
Haha oj nej, jag är inte bästis med alla på kollo.

Vad du är här är skit samma. Du påstod ju att det var det som gällde i arbetslivet.

Mourten
2009-04-19, 21:08
Vad du är här är skit samma. Du påstod ju att det var det som gällde i arbetslivet.

Ja, de är de som gäller i arbetslivet för att nå absoluta näringslivets toppar, vilket inte är mitt primära mål.

jwzrd
2009-04-19, 21:11
Ja, de är de som gäller i arbetslivet för att nå absoluta näringslivets toppar, vilket inte är mitt primära mål.

Det är inte ditt primära mål att nå någonstans men du inbillar dig att dina armbågar är rätt sätt. Alltså det finns inget annat sätt att säga detta på än:

Du har helt enkelt fel. Men jag har bara 10 år i arbetslivet så min åsikt väger naturligtvis inte så mycket. Mer än din väger den dock.

Scratch89
2009-04-19, 21:42
Den här tråden är nästan bättre än small butts.

jwzrd
2009-04-19, 21:43
Den här tråden är nästan bättre än small butts.

Det säger du bara för att du pluggar på uni och för att du är avundsjuk.

Bra Id, dock.

Fatalist
2009-04-19, 21:47
Felet i att jag påpekar att jag är bra är alltså att någon tar illa upp av min framgång. Fan vad mänskligheten är sjuk. :laugh:

jwzrd
2009-04-19, 21:48
Felet i att jag påpekar att jag är bra är alltså att någon tar illa upp av min framgång. Fan vad mänskligheten är sjuk. :laugh:

Hur fan nådde du den slutsatsen?

Yes
2009-04-19, 21:50
Ja, de är de som gäller i arbetslivet för att nå absoluta näringslivets toppar, vilket inte är mitt primära mål.
Känner du många som nått dit?

Fatalist
2009-04-19, 22:01
Hur fan nådde du den slutsatsen?

Hur menar du annars att skryt skulle vara ett problem, om det inte vore för att den mottagande parten på något sätt tar illa upp och tycker jag är en skitstövel bara för att jag berättar något jag är grym på, som möjligtvis men inte måste vara något den mottagande parten suger på?

maaherra
2009-04-19, 22:21
700k för en bil är inte gastronomiskt direkt. Inte lite men än schysst BMW, Merca eller lexus är redan långt över.



Jag pluggar till Sjökapten.

Jag rekommenderar dig att slå upp gastronomiskt så du ser hur fel den där meningen blev :D

Scratch89
2009-04-19, 22:22
Jag rekommenderar dig att slå upp gastronomiskt så du ser hur fel den där meningen blev :D

Jag tror Mourten vet vad han talar om, han läser på universitet.

jwzrd
2009-04-19, 22:23
Hur menar du annars att skryt skulle vara ett problem, om det inte vore för att den mottagande parten på något sätt tar illa upp och tycker jag är en skitstövel bara för att jag berättar något jag är grym på, som möjligtvis men inte måste vara något den mottagande parten suger på?

Jag menar inte att skryt är ett problem.

maaherra
2009-04-19, 22:24
Jag tror Mourten vet vad han talar om, han läser på universitet.

Sant. My bad :(

Frost
2009-04-19, 22:31
700k för en bil är inte gastronomiskt direkt.


Inte ens om bilen är fylld med en prisvinnande boeuf bourgignon?


Genialiskt. :laugh:

stevebc
2009-04-19, 22:47
Inte ens om bilen är fylld med en prisvinnande boeuf bourgignon?Jag får ofta astmaattacker av dina inlägg :)

Tolkia
2009-04-19, 23:15
Efter tio sidor är det uppenbarligen fortfarande inte klart vad "skryt" är och inte är. Det måste vara ett svårt ord.

Carolinew
2009-04-20, 00:02
Jag beundrar folk som lyckas i livet, oavsett vad det gäller. Har man som "Greta" jobbat sig fram till sina framgångar är man värd en stor eloge. Om de börjar skryta om det (dvs medvetet tala om det för folk som inte är ett dugg intresserade och säga hur bra de är (indirekt säga hur dåliga andra är)) så är deras prestation fortfarande imponerande, men istället visar de på en otroligt bristfällig social kompetens som ger mig och många andra avsmak.

Varför vara smart och otrevlig när man kan vara smart och trevlig?

CiCoro
2009-04-20, 01:14
Varför vara smart och otrevlig när man kan vara smart och trevlig?

För att man inte bryr sig om andras åsikter? Man vill bara skryta för att vet om att andra blir lite avundsjuka and thats that. Bye suckers.

Mongar
2009-04-20, 01:17
För att man inte bryr sig om andras åsikter? Man vill bara skryta för att vet om att andra blir lite avundsjuka and thats that. Bye suckers.
Men man bryr sig om andras åsikter, kanske inte på nätet men definitivt i "livet".

CiCoro
2009-04-20, 01:21
Men man bryr sig om andras åsikter, kanske inte på nätet men definitivt i "livet".

Beror på vem åsikterna kommer ifrån. Vissa lyssnar man på och vissa bryr man sig inte om.

hasic
2009-04-20, 01:40
700k för en bil är inte gastronomiskt direkt. Inte lite men än schysst BMW, Merca eller lexus är redan långt över.

Herre gud. Du kan inte stava till gärna, eller till en, men försöker dig på ord som gastronomi och misslyckas totalt. Hur förknippar du gastronomi till bilar?

Du går verkligen in för det här med att vara "osvensk" på forumet va?

Shakemynuts
2009-04-20, 02:52
Herre gud. Du kan inte stava till gärna, eller till en, men försöker dig på ord som gastronomi och misslyckas totalt. Hur förknippar du gastronomi till bilar?

Du går verkligen in för det här med att vara "osvensk" på forumet va?

Ja, herre gud. :laugh:

Seriöst, lägg ner. Det är riktigt gammalt att hacka på någons stavning när man inte har något vettigt att säga, ett bra tips är att bara hålla dig borta då eller kirra stavningen _perfekt_ själv. Vilket du inte gjorde.

Du tror inte han menar astronomiskt och inte gastronomiskt?

hasic
2009-04-20, 03:01
Ja, herre gud. :laugh:

Seriöst, lägg ner. Det är riktigt gammalt att hacka på någons stavning när man inte har något vettigt att säga, ett bra tips är att bara hålla dig borta då eller kirra stavningen _perfekt_ själv. Vilket du inte gjorde.

Du tror inte han menar astronomiskt och inte gastronomiskt?

Du verkar heller inte ha så mycket vettigt att tillägga i diskussionen. :thumbup:

Shakemynuts
2009-04-20, 03:05
Du verkar heller inte ha så mycket vettigt att tillägga i diskussionen. :thumbup:

Stilig comeback.

Snobbe
2009-04-20, 06:12
För att man inte bryr sig om andras åsikter? Man vill bara skryta för att vet om att andra blir lite avundsjuka and thats that. Bye suckers.

Så man får en kick eller mår bra av att göra andra avundsjuka? Låter härligt.

Mourten
2009-04-20, 07:41
Att jag är en vandrande katastrof när de gäller att stava har absolut noll att göra med saken. De finns rättstavningsprogram samt sekreterare.

LoTiX
2009-04-20, 08:16
Efter tio sidor är det uppenbarligen fortfarande inte klart vad "skryt" är och inte är. Det måste vara ett svårt ord.

När man, i ett icke relevant sammanhang, betonar sin egen storhet inom ett eller flera områden i syfte att få sig själv att framstå som överlägsen personer i sin omgivning.

KADIIIIISH!

ARMSTARK
2009-04-20, 08:34
Skryt är ett sätt för obetydliga människor att känna sig betydelsefulla.

Är det ingen som har märkt att det aldrig är den största killen på gymet som går runt och spänner sig? Eller den rikaste snubben som går och viftar med sina dollars?
Det är för att de inte behöver det!

Baan
2009-04-20, 10:33
Att jag är en vandrande katastrof när de gäller att stava har absolut noll att göra med saken. De finns rättstavningsprogram samt sekreterare.

Dit blir det svårt att komma med det gastronomiska felaktiga valet av ord.

mikaelj
2009-04-20, 10:39
Dit blir det svårt att komma med det gastronomiska felaktiga valet av ord.

Gastronomiskt.

*agerar ställföreträdande fåntratt*

Baan
2009-04-20, 10:41
Gastronomiskt.

*agerar ställföreträdande fåntratt*

Fast det kanske inte beskriver felaktiga utan att valet är gastronomiskt ;)

mangs
2009-04-20, 11:27
Lägg av nu för helvete. Denna hetsjakt på Mourten börjar bli rätt tråkig.

Det var en rolig felskrivning men alla med lite intelligens förstod vad han menade.

OnT: Jag tycker det skrevs en hel del vettigt på de första sidorna innan diskussionen ballade ur.

Först bör man väl definerar vad skryt är. Det är väl där problemet ligger. Vi tycker alla olika och det som jag är stolt över kanske min granne upplever som rent skryt.

Har en kompis som är så jävla avundsjuk vad man än gör. Oavsett vad jag köper så himlar han med ögonen. Om jag sedan är nöjd med en pryl eller liknande kan jag inte prata med honom alls ang. detat för han smäller av bara han ser den. I detta fallet är det ju inte skryt som är problemet utan avundsjukan.

Vet inte om det är svenskt men visst finns avundsjukan även i andra länder. Tror mycket handlar om att Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Klart man kan vilja ha det bättre men ofta har framgång inom ett visst område en baksida.


Att vara avundsjuk på någon som är chef och tjänar mycket pengar är ogenomtänkt då denna person har rätt förutsättningar samt lagt ner en amssa tid och energi på att hamna där.

Tyvärr är det så att avundsjukan är det som i många fall begränsar vad man själv är kapabel att göra.

Ishie
2009-04-20, 12:01
Det är inte lätt att va ödmjuk, för nån som är felfri som jag // Mats Rådberg ;)

Kwon
2009-04-20, 12:05
Right up in here Right up in here Right up in here!

I'm BOASTIN' BOASTIN' BOASTIN'!

Carolinew
2009-04-20, 14:03
För att man inte bryr sig om andras åsikter? Man vill bara skryta för att vet om att andra blir lite avundsjuka and thats that. Bye suckers.

Hm, ja om man vill leva ett liv som illa omtyckt och där det garanterat pratas skit bakom ryggen på en för att man har bett om det, ja varsågod :) Alla har vi olika mål här i livet.

Det är lite lustigt att vitsen med att skryta torde vara att man vill bli beundrad, då det oftast får totalt motsatt effekt. Vill man enbart göra folk irriterade finns det ju garanterat enklare vägar att gå.

redbullen
2009-04-20, 14:15
Man kan väl tala väl om sej själv när man vet att man är bra på något ? är det då skryt?

Annars har jag en bekant som slår alla på att skryta, tog jag 500 i bänken så har han tagit 8000ton, drack jag en 75a i helgen drack han 4st 75or och 95st starköl också....och killen är allvarlig......sen vet jag inte om det är skryt eller om han är född bakom ett utedass :D

//Peter

MasterChief
2009-04-20, 14:17
Man kan väl tala väl om sej själv när man vet att man är bra på något ? är det då skryt?

Annars har jag en bekant som slår alla på att skryta, tog jag 500 i bänken så har han tagit 8000ton, drack jag en 75a i helgen drack han 4st 75or och 95st starköl också....och killen är allvarlig......sen vet jag inte om det är skryt eller om han är född bakom ett utedass :D

//Peter

Mytomani (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani)

Whistler
2009-04-20, 15:16
Folk får väl skryta om de känner för det, men jag tycker inte bättre om dem för det, snarare tvärt om. Jag själv, kan inte skryta. Jag hatar helt enkelt att vara bättre än alla andra, och när jag vet att andra är avundsjuka på mig, hatar jag mig själv.
Ja jag är helt seriös. Förmodligen är det inte bra heller. Jag har svårt för viss typ av uppmärksamhet som gör andra avundsjuka, men gärna den typen som kan glädja andra, om du förstår.

Stort +1 där, jag känner precis likadant själv.

Det är ett svårt ämne, jag har stött på att folk tolkat små nöjda konstateranden från min sida som skryt, medan jag fått höra om falsk blygsamhet (som Tolkia skrev bra om) när jag bara helt enkelt varit nere för något jag tyckt gått dåligt.

Det är just av den anledningen jag aldrig gillat tävlingar. Jag tycker inte om känslan att hamna sist, och genom att bli bättre utsätter jag någon annan för den känslan och mår dåligt över det istället. När jag kampsportade var det ett jävla tjat om att bli bäst och vinna hela tiden, något som sedermera gjorde att jag lade det på hyllan.

Den senaste tiden har jag börjat tävla i en annan sport, som jag till skillnad från det mesta i livet faktiskt har visat mig vara ganska bra i. Det är mycket snack om talang, årets nybörjare och "kommer bli något". Hur fan ska man tolka och förhålla sig till det? Är det här ett skrytstycke i ett skrytinlägg? Min polare som jag började i sporten med går in för det hårdare än jag gör, kan säga att det knappast är roligt att slå honom på tävlingar när jag vet att det betyder mer för honom än för mig. Hur gör man för att inte skryta eller komma med falsk blygsamhet när man står i en sådan situation?

redbullen
2009-04-20, 15:18
Mytomani (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani)

Kan vara så .... vi kallar honom Mytoman Dan också :P

stevebc
2009-04-20, 15:42
Kan vara så .... vi kallar honom Mytoman Dan också :PFast nu ljög ni ju båda i ert exempel, din poäng är väl att han har ett hävdelsebehov (genom att trycka ner andra i omgivningen), inte nödvändigtvis att han ljuger?

Dan S
2009-04-20, 16:37
Fast nu ljög ni ju båda i ert exempel, din poäng är väl att han har ett hävdelsebehov (genom att trycka ner andra i omgivningen), inte nödvändigtvis att han ljuger?

Jo, men han ljuger ju även, pga sitt hävdelsebehov, jag tvivlar på att han bänkar 8000ton.

Dan S
2009-04-20, 16:59
Löjligt mycket offtopic. Jag är dock mycket väl medveten om vad som egentligen försigår hos en person, psykologiskt sätt har jag en gåva att läsa människor, och jag tycker det är patetiskt med folk som ska hävda sig. Jag vet att jag är bättre på grymt mycket än många andra, för dom har inte ens brytt sig om att öka det. Det jag anser är värt att uppgradera till sin fulla potential, försöker jag göra det. Jag blir bara besviken då jag hör SKRYT i dess mening, jag blir glad då jag hör att någon som förtjänar något (enligt min definition), har fått något nytt bättre, även om det är bättre eller sämre än mitt egna. Varför bli sur eller lack? Det är jantelags BULLSHIT, vi är inte alla lika. Jag har inte varit avundsjuk på runt 2 år, och jag ljuger inte då jag skriver det, löjligt mycket jag har gått till grunden med i mänskligt beteende sedan jag började iakta vad folk tänker och varför hur osv. Jag sköter mitt, och är det någon som påverkar mig negativt så viftar jag bort det negativa, tvärtom med det positiva. Detta låter väll konstigt, men det är så jävla enkelt det bara kan bli, jag kan se framför mig Karl, 35 år, butiksbiträde, som sitter och är grinig för då han kollar ut genom fönstret kommer hans snygga granne Charles 20 år som har en ferrari, kostym på sig. Och är grinig av avundsjuka. Exakt vad kan han göra för att bli mer som Charles? Är det rimligt att kunna bli så? Varför sitta och vara grinig? Att istället tänka vilket bra liv, bra för honom, ska försöka bli så jag också, det är nog lite hälsosammare för framtiden, min åsikt.

Sedan hur ni dissar Mourten, för att han drog exempel som t ex arbetserfarenhet angående chefsposter. Varför måste han ha varit VD på ett Mnationellt företag? Är inte det jävligt korkat att påstå? Finns det inga andra sätt att ta reda på information, som inte rör en själv? Hur fan vet/tror till 99% jwrzd att aminosyror ökar proteinsyntesen någonstans? va? Var du högt uppsatt forskare i något slags världsforskarteam? Eller var det något så jävla förbannat enkelt att du fått tag på informationen på annat vis?
Ponerar nu att mourten inte ljög eller pratade dynga on purpose. Du kanske inte tar åt dig för att jag är född 91, erkänner du dock inte att en del av det du skrev var korkat så vet jag vart jag ska placera dig. Detsamma gäller ju till andra här i forumet, allting är inte svart på vitt. Och detta är inte för att skydda mourten eller vara defensiv gentemot honom, utan jag blir lite pissed off hur vissa resonerar då det är genomkorkade påståenden. (vissa, enbart vissa) Även om det inte är samma sak att vara forskare och presentera rapporter, som att vara internetkille och prata om chefsposter som 20 år gammal(vet inte hur gammal mourten är). Ungefär samma princip om man tänker att man fått information från annat håll. Om mourtens far är en man som skaffat data om just detta fenomen i 25 år och tilldelat allt till mourten, så vet han vad han pratar om, behöver han ett brett CV för det? Korkat.

Har sagt min åsikt gällande skrytet i alla fall. Skryt kan folk hålla sig för sig själva, prestationer kan jag gärna ta del av.

Mongar
2009-04-20, 17:38
Löjligt mycket offtopic. Jag är dock mycket väl medveten om vad som egentligen försigår hos en person, psykologiskt sätt har jag en gåva att läsa människor, och jag tycker det är patetiskt med folk som ska hävda sig. Jag vet att jag är bättre på grymt mycket än många andra, för dom har inte ens brytt sig om att öka det.

Har sagt min åsikt gällande skrytet i alla fall. Skryt kan folk hålla sig för sig själva, prestationer kan jag gärna ta del av.

Ok så vad jag vet om dig nu är att: Du har en gåva att läsa människor och du vet att du är grymt mycket bättre än många andra. Och just det, du tycker att folk ska hålla skryt för sig själva.

MasterChief
2009-04-20, 18:00
Sedan hur ni dissar Mourten, för att han drog exempel som t ex arbetserfarenhet angående chefsposter. Varför måste han ha varit VD på ett Mnationellt företag? Är inte det jävligt korkat att påstå? Finns det inga andra sätt att ta reda på information, som inte rör en själv? Hur fan vet/tror till 99% jwrzd att aminosyror ökar proteinsyntesen någonstans? va? Var du högt uppsatt forskare i något slags världsforskarteam? Eller var det något så jävla förbannat enkelt att du fått tag på informationen på annat vis?
Ponerar nu att mourten inte ljög eller pratade dynga on purpose. Du kanske inte tar åt dig för att jag är född 91, erkänner du dock inte att en del av det du skrev var korkat så vet jag vart jag ska placera dig. Detsamma gäller ju till andra här i forumet, allting är inte svart på vitt. Och detta är inte för att skydda mourten eller vara defensiv gentemot honom, utan jag blir lite pissed off hur vissa resonerar då det är genomkorkade påståenden. (vissa, enbart vissa) Även om det inte är samma sak att vara forskare och presentera rapporter, som att vara internetkille och prata om chefsposter som 20 år gammal(vet inte hur gammal mourten är). Ungefär samma princip om man tänker att man fått information från annat håll. Om mourtens far är en man som skaffat data om just detta fenomen i 25 år och tilldelat allt till mourten, så vet han vad han pratar om, behöver han ett brett CV för det? Korkat.



http://homepage.mac.com/captfrost/forumgraphics/spockwin.jpg

Mourten
2009-04-20, 18:04
Sedan hur ni dissar Mourten, för att han drog exempel som t ex arbetserfarenhet angående chefsposter. Varför måste han ha varit VD på ett Mnationellt företag? Är inte det jävligt korkat att påstå? Finns det inga andra sätt att ta reda på information, som inte rör en själv? Hur fan vet/tror till 99% jwrzd att aminosyror ökar proteinsyntesen någonstans? va? Var du högt uppsatt forskare i något slags världsforskarteam? Eller var det något så jävla förbannat enkelt att du fått tag på informationen på annat vis?
Ponerar nu att mourten inte ljög eller pratade dynga on purpose. Du kanske inte tar åt dig för att jag är född 91, erkänner du dock inte att en del av det du skrev var korkat så vet jag vart jag ska placera dig. Detsamma gäller ju till andra här i forumet, allting är inte svart på vitt. Och detta är inte för att skydda mourten eller vara defensiv gentemot honom, utan jag blir lite pissed off hur vissa resonerar då det är genomkorkade påståenden. (vissa, enbart vissa) Även om det inte är samma sak att vara forskare och presentera rapporter, som att vara internetkille och prata om chefsposter som 20 år gammal(vet inte hur gammal mourten är). Ungefär samma princip om man tänker att man fått information från annat håll. Om mourtens far är en man som skaffat data om just detta fenomen i 25 år och tilldelat allt till mourten, så vet han vad han pratar om, behöver han ett brett CV för det? Korkat.

Har sagt min åsikt gällande skrytet i alla fall. Skryt kan folk hålla sig för sig själva, prestationer kan jag gärna ta del av.

Äh de e bara å inte bry sig, jag är 21 så du va nära ;)
Säkert någon här som är högt uppsatt i näringslivet de säger jag inget om men den stora massan är nog inte på några höga poster så who gives va dom säger. Jag dissar inte folks yrkesval men för mig är folk utan ambitioner inget att ha, vill man bli bäst måste man tro på sig själv, så enkelt är de.
Vi får se om 30 år när jag är 50 å förhoppningsvis gjort karriär genom ett stort rederi och sitter i en styrelse.
Time will tell.

Yes
2009-04-20, 18:05
Visst kan man förstå sig på saker utan att för den delen vara expert på ämnet, men påstår man saker som att man måste armbåga sig fram och trampa på folk för att ta sig någonstans så är det på sin plats att ifrågasätta vilken information och vilka erfarenheter någon baserar det uttalandet på. Extra angeläget blir det med tanke på hur folk reagerar på Mourtens inlägg. Jag menar, någon som faktiskt provat gå ut i arbetslivet Mourten-style, och hur långt kom personen på det?

Jag har visserligen inte kommit så långt i arbetslivet heller(har haft några olika jobb men inte direkt höga positioner), men jag kan inte tänka mig att jag hade kommit längre om jag försökt slå mig fram(och jag misstänker att referenserna från tidigare arbetsgivare hade varit betydligt sämre om jag gjort det).

Bland de riktigt framgångsrika personer jag träffat så har ingen varit den typen, antagligen för att man inte kommer så långt om man försöker köra över folk. De har faktiskt varit raka motsatsen; hög social kompetens, extremt drivna och kunniga och inget nonsens. Folk som är beredda att gå över lik tenderar däremot att vara väldigt opålitliga, och vem vill göra affärer med såna?

MasterChief
2009-04-20, 18:09
Jag dissar inte folks yrkesval men för mig är folk utan ambitioner inget att ha, vill man bli bäst måste man tro på sig själv, så enkelt är de.
Vi får se om 30 år när jag är 50 å förhoppningsvis gjort karriär genom ett stort rederi och sitter i en styrelse.
Time will tell.

Nu kan ambitioner betyda olika saker för olika människor men att säga att "folk är inget att ha" bara för att de inte uppfyller din definition av "ambitioner" är osmakligt.

mikaelj
2009-04-20, 18:10
Löjligt mycket offtopic.

<massa text>

Har sagt min åsikt gällande skrytet i alla fall. Skryt kan folk hålla sig för sig själva, prestationer kan jag gärna ta del av.

http://mikael.jansson.be/static/tmp/duty_calls.png

mikaelj
2009-04-20, 18:12
Visst kan man förstå sig på saker utan att för den delen vara expert på ämnet, men påstår man saker som att man måste armbåga sig fram och trampa på folk för att ta sig någonstans så är det på sin plats att ifrågasätta vilken information och vilka erfarenheter någon baserar det uttalandet på. Extra angeläget blir det med tanke på hur folk reagerar på Mourtens inlägg. Jag menar, någon som faktiskt provat gå ut i arbetslivet Mourten-style, och hur långt kom personen på det?

I en del yrken fungerar det nog. Såna med mycket intern konkurrens. Advokatbyråer kan jag tänka mig har ett sånt klimat. McDonalds. Finns nog fler, kommer inte på några exempel.

Mourten
2009-04-20, 18:16
Jag pratar inte direkt om att armbåga sig fram bland hjonen som sitter i kassan på Ica utan menar snarare tex säg att de finns 5 poster i ett stort multinationellt företag som tar in 5 nyss exade elever får industriell ekonomi, ska man då bli den av de 5 som först tar sig uppåt mot toppen är de hårt arbete och _TYVÄRR_ till viss del smicker + köra över människor.

Yes
2009-04-20, 18:27
I en del yrken fungerar det nog. Såna med mycket intern konkurrens. Advokatbyråer kan jag tänka mig har ett sånt klimat. McDonalds. Finns nog fler, kommer inte på några exempel.
Du tror inte cheferna på advokatbyråer ser sånt och försöker motverka den typen av klimat? Att det finns ett "tävlingsmoment" innebär inte heller att folk behöver armbåga sig fram.

Jag har en bekant på en av världens ledande advokatbyråer, och även om jag inte känner honom så väl(polare med en av mina närmaste vänner) så har han iaf aldrig framstått som den typen av person. En annan är tämligen framgångsrik som säljare och såvitt jag vet har han kommit dit på att visa framfötterna och vara kompetent, inte trampa på andra.

Yes
2009-04-20, 18:29
Jag pratar inte direkt om att armbåga sig fram bland hjonen som sitter i kassan på Ica utan menar snarare tex säg att de finns 5 poster i ett stort multinationellt företag som tar in 5 nyss exade elever får industriell ekonomi, ska man då bli den av de 5 som först tar sig uppåt mot toppen är de hårt arbete och _TYVÄRR_ till viss del smicker + köra över människor.
Exakt vad får du ut av smicker, och hur hade du tänkte köra över andra och till vilken nytta?

LindaS
2009-04-20, 18:36
Jag pratar inte direkt om att armbåga sig fram bland hjonen som sitter i kassan på Ica... Har du någon speciell anledning till att vara så förbannat nedlåtande?

Nu kan ambitioner betyda olika saker för olika människor men att säga att "folk är inget att ha" bara för att de inte uppfyller din definition av "ambitioner" är osmakligt.+1 Yrkesval och ambitioner behöver inte hänga ihop öht.

Yes
2009-04-20, 18:43
Mourten verkar för övrigt ha en fin syn på människor i låglöneyrken. Sen när förtjänar folk som på ett hederligt sätt tjänar sitt uppehälle att betraktas som "hjon"?

Jag kom annars att tänka på ett av mina favoritprogram på TV, Dragon's Den. För den som inte sett det så går programidén ut på att ha en panel med mycket framgångsrika affärsmän/kvinnor och deltagarna kommer dit i hopp om att de ska investera i deras företag. En av de saker som ofta påpekas är hur "drakarna" inte bara investerar i bra företag/idéer, utan hur viktigt det är med människorna bakom. Vid nåt tillfälle var det t.om. en person där som hade en riktigt kass affärsidé men som blev erbjuden jobb hos Peter Jones, vid två tillfällen dessutom, pga en vinnande personlighet.

Det är väl ändå rätt talande för hur topparna i näringslivet tänker. Hur skulle rövslickeri och att köra över människor gå hem hos dem tror ni?

Frost
2009-04-20, 19:20
...för mig är folk utan ambitioner inget att ha, vill man bli bäst måste man tro på sig själv, så enkelt är de.
Vi får se om 30 år när jag är 50 å förhoppningsvis gjort karriär genom ett stort rederi och sitter i en styrelse.

Jag pratar inte direkt om att armbåga sig fram bland hjonen som sitter i kassan på Ica...

Mourten will go all the way! :thumbup:

...skulle se upp om jag var jungman dock.

mikaelj
2009-04-20, 19:26
Du tror inte cheferna på advokatbyråer ser sånt och försöker motverka den typen av klimat? Att det finns ett "tävlingsmoment" innebär inte heller att folk behöver armbåga sig fram.

Jag har en bekant på en av världens ledande advokatbyråer, och även om jag inte känner honom så väl(polare med en av mina närmaste vänner) så har han iaf aldrig framstått som den typen av person. En annan är tämligen framgångsrik som säljare och såvitt jag vet har han kommit dit på att visa framfötterna och vara kompetent, inte trampa på andra.

Jodå. Det var kanske ett dåligt exempel. Det var lite från vad jag hört från kompisar som arbetar på byråer. Ville få fram att det /finns/ såna arbetsplatser. Förhoppningsvis är de få och blir färre och färre!

Osten80
2009-04-20, 19:28
Jodå. Det var kanske ett dåligt exempel. Det var lite från vad jag hört från kompisar som arbetar på byråer. Ville få fram att det /finns/ såna arbetsplatser. Förhoppningsvis är de få och blir färre och färre!

Det är väl mer ett tecken på ett dåligt skött företag, oavsett bransch.

JoeyP
2009-04-20, 19:32
Jag hatar folk som skryter fyfan... iaf dem jag hört skryta.. och är det just det..

"jag är bättre än dig"

eller sådana som skryter, men som inte palla lyssna på andra eller bry sig om andra som skryter utan bara "jajajajajaja" egenkära. ..

boris_jelzin
2009-04-20, 19:36
Exakt vad får du ut av smicker, och hur hade du tänkte köra över andra och till vilken nytta?

Högre post - högre lön - mer pengar ?

Pengar har en viss makt...

Aimbert
2009-04-20, 19:42
men för mig är folk utan ambitioner inget att ha, vill man bli bäst måste man tro på sig själv, så enkelt är de.
Vi får se om 30 år när jag är 50 å förhoppningsvis gjort karriär genom ett stort rederi och sitter i en styrelse.
Time will tell.

Vill du bli bäst och sedan hamna i en styrelse kanske en dubbelexamen är på sin plats? Att komma in i styrelsen på ett stort rederi från att ha varit sjökapten känns ganska avlägset.

mikaelj
2009-04-20, 19:43
Det är väl mer ett tecken på ett dåligt skött företag, oavsett bransch.

Mm. Äsch.

Du har inga stereotyper på lager att dela med dig av?

Yes
2009-04-20, 19:45
Det är väl mer ett tecken på ett dåligt skött företag, oavsett bransch.
Jo, det tror jag också. Fast sen är det säkert mycket från fall till fall hur långt man kommer med ett visst sätt. Alla människor och företag funkar ju inte likadant och ibland kan nog dåliga egenskaper också premieras. Jag tror dock att generellt så är det en dålig inställning att ha.

Sen beror det förstås på vad man menar med att slå sig fram också. Är det ett tufft klimat så måste man också våga ta för sig, men det behöver inte vara på andras bekostnad.

Aimbert
2009-04-20, 19:47
Är det ett tufft klimat så måste man också våga ta för sig, men det behöver inte vara på andras bekostnad.

Njae. Inom många tuffa brancher (som t.ex. investment banking) måste man verkligen kunna ta för sig för att inte bli överkörd. Även om ens mål är att det inte ska vara på någon annans bekostnad blir det nog lätt det.

Yes
2009-04-20, 19:48
Högre post - högre lön - mer pengar ?

Pengar har en viss makt...
Det var inte riktigt vad jag frågade efter. Jag förstår mycket väl att Mourten tror att han kan få ut det.

Hade du anställt någon som hela tiden har tungan i din rumpa?

Trance
2009-04-20, 19:50
Äh, pengar schmengar.

Yes
2009-04-20, 19:51
Njae. Inom många tuffa brancher (som t.ex. investment banking) måste man verkligen kunna ta för sig för att inte bli överkörd. Även om ens mål är att det inte ska vara på någon annans bekostnad blir det nog lätt det.
På vilket sätt och vad menar du sker på andras bekostnad?

Mongar
2009-04-20, 19:54
På vilket sätt och vad menar du sker på andras bekostnad?
Alla kan ju inte bli befordrade samtidigt.

Aimbert
2009-04-20, 19:55
På vilket sätt och vad menar du sker på andras bekostnad?

Precis som Mongar säger. Befodringar, bonusar, förmåner osv.

"For me to succeed, others must fail!"

Yes
2009-04-20, 20:01
Att Kalle är bättre än Olle är inget som sker på Olles bekostnad. Tvärtom så gynnas alla i företaget av att ha "rätt man på rätt plats".

Mongar
2009-04-20, 20:04
Att Kalle är bättre än Olle är inget som sker på Olles bekostnad. Tvärtom så gynnas alla i företaget av att ha "rätt man på rätt plats".

Om Olle och Kalle är lika bra så kanske Kalle lägger på ett extra kol och är lite extra trevlig mot chefen då han vet att en befordring ska utdelas. Kalle får befordran och Olle blir utan. Det är så vi menar.

Aimbert
2009-04-20, 20:08
Att Kalle är bättre än Olle är inget som sker på Olles bekostnad. Tvärtom så gynnas alla i företaget av att ha "rätt man på rätt plats".

Om Olle och Kalle är på samma position och Kalle har "vassa armbågar", d.v.s att han agerar på ett annat sätt än han skulle ha gjort om inte Olle varit med i ekvationen, då kan han lyckas på Olles bekostnad. Kalle kan ju vara mer extrem och basera beslut på information Olle har luskat fram, undanhålla Olle information osvosv.

F.ö talade jag ju om IB förut, som är en mycket extrem branch.

Osten80
2009-04-20, 20:15
Mm. Äsch.

Du har inga stereotyper på lager att dela med dig av?

Nu hänger jag inte riktigt med.

Jo, det tror jag också. Fast sen är det säkert mycket från fall till fall hur långt man kommer med ett visst sätt. Alla människor och företag funkar ju inte likadant och ibland kan nog dåliga egenskaper också premieras. Jag tror dock att generellt så är det en dålig inställning att ha.

Sen beror det förstås på vad man menar med att slå sig fram också. Är det ett tufft klimat så måste man också våga ta för sig, men det behöver inte vara på andras bekostnad.

Visst har du rätt i att det finns företag där sådant beteende kan premieras, men det är inget företag som jag skulle vilja jobba på, och jag tycker mig se att den typen av arbetsplatser blir allt färre. Jag har varit på sådana arbetsplatser, och ofta är stämningen usel, personalen vantrivs osv.
Jag är ju inte lastgammal, men jag har ändå hunnit jobba på en hel del varierande arbetsplatser, och med olika befattningar från att jobba på golvet till att vara chef för 25 personer i ett annat land, och jag vågar nog påstå att är det något chefer ogillar så är det fjäsk och skryt. Det är ytterst sällan som jag har stött på chefer som är riktiga svin. Inte sällan rekryteras personer med lägre kompetens än kravet, om personligheten är den rätta.
Skillnaden mellan att våga ta för sig, jämfört med att trampa på andra och bete sig som ett svin, förstår nog, (med vissa undantag), de flesta i den här tråden.
Min farsa har haft toppjobb och styrelseposter större delen av sitt liv, och det har inte varit fråga om att armbåga sig fram, eller att gå till attack på något sätt. Väldigt mycket arbete, en trevlig personlighet, lite flyt, en väl fungerande hjärna, och ett stort kontaktnät brukar räcka.
Det blev många ord i stället för att bara säga att jag håller med dig. :)

Yes
2009-04-20, 20:18
Om Olle och Kalle är lika bra så kanske Kalle lägger på ett extra kol och är lite extra trevlig mot chefen då han vet att en befordring ska utdelas. Kalle får befordran och Olle blir utan. Det är så vi menar.
Det kan man säkert komma en liten bit på. Problemet är bara att enkel trevlighet är, tja, enkelt... och lismande tenderar att märkas. Ska man börja slicka chefsröv blir det lätt ett litet projekt i sig, tid och energi som kan läggas på att faktiskt prestera något.

Om Olle och Kalle är på samma position och Kalle har "vassa armbågar", d.v.s att han agerar på ett annat sätt än han skulle ha gjort om inte Olle varit med i ekvationen, då kan han lyckas på Olles bekostnad. Kalle kan ju vara mer extrem och basera beslut på information Olle har luskat fram, undanhålla Olle information osvosv.

F.ö talade jag ju om IB förut, som är en mycket extrem branch.
Låter som det Osten var inne på, ett mindre bra företagsklimat. Om vissa håller andra ifrån att prestera sitt bästa så blir ju hela företaget lidande av det. Förutom sämre resultat så kan bra medarbetare välja att lämna skutan. Så, du tror inte att man gärna försöker stoppa sådana tendenser och hellre premierar folk som är lite mer hyvens?

Mongar
2009-04-20, 20:20
Nu hänger jag inte riktigt med.

Jag är ju inte lastgammal, men jag har ändå hunnit jobba på en hel del varierande arbetsplatser, och med olika befattningar från att jobba på golvet till att vara chef för 25 personer i ett annat land, och jag vågar nog påstå att är det något chefer ogillar så är det fjäsk och skryt.
Min farsa har haft toppjobb och styrelseposter större delen av sitt liv, och det har inte varit fråga om att armbåga sig fram, eller att gå till attack på något sätt. Väldigt mycket arbete, en trevlig personlighet, lite flyt, en väl fungerande hjärna, och ett stort kontaktnät brukar räcka.
Det blev många ord i stället för att bara säga att jag håller med dig. :)

Och du rörde även topic en aning genom att få med lite skryt :thumbup:

Osten80
2009-04-20, 20:25
Och du rörde även topic en aning genom att få med lite skryt :thumbup:

Jag ljuger nästa gång så blir det kanske bättre.

Aimbert
2009-04-20, 20:26
Låter som det Osten var inne på, ett mindre bra företagsklimat. Om vissa håller andra ifrån att prestera sitt bästa så blir ju hela företaget lidande av det. Förutom sämre resultat så kan bra medarbetare välja att lämna skutan. Så, du tror inte att man gärna försöker stoppa sådana tendenser och hellre premierar folk som är lite mer hyvens?

På många arbetsplatser; självklart. Sedan finns det brancher (som IB) där pengar är allt. Pallar man inte med konkurrensen, arbetsveckor som ibland närmar sig 120 timmar, klimatet på företag osv är det bara att lämna plats till någon nykomling som står och bankar på dörren. Brancher som dessa har stor personalomsättning, vilket inte är märkligt. Det är väldigt tävlingsinriktat.

maaherra
2009-04-20, 20:35
Väldigt mycket arbete, en trevlig personlighet, lite flyt, en väl fungerande hjärna, och ett stort kontaktnät brukar räcka.

Vill minnas att jag läste om en undersökning i Illustrerad Vetenskap för ett tag sedan som berörde just ämnet hur människor gjorde karriär. Majoriteten av de som gjorde karriär gjorde det på de kriterierna, en liten del gjorde det genom sin kreativitet och en försvinnande liten del genom "vassa armbågar".

Aimbert
2009-04-20, 20:37
Vill minnas att jag läste om en undersökning i Illustrerad Vetenskap för ett tag sedan som berörde just ämnet hur människor gjorde karriär. Majoriteten av de som gjorde karriär gjorde det på de kriterierna, en liten del gjorde det genom sin kreativitet och en försvinnande liten del genom "vassa armbågar".

Självklart gör man inte karriär med enbart "vassa armbågar", om man saknar "Väldigt mycket arbete, en trevlig personlighet, lite flyt, en väl fungerande hjärna, och ett stort kontaktnät brukar räcka."

High1ander
2009-04-20, 20:59
Det ar olika sorts skryt i USA o Sverige tycker jag. Jag har i princip bara erfarenhet fran vastkusten, men dar sa ar det mindre synligt. Det kanns mer att folk blir glada och tar at sig nar nagon i deras narhet gor nagot bra eller lyckas, men i Sverige sa ar det mer lite att man skams eller ogillar att man sjalv inte tog chansen eller hade tur. Mycket mer "varfor inte jag istallet for den idioten?" i Sverige.

Sen ar det stor skillnad pa skryt nar man val gjort nagot och nar man inte gjort nagot. Drygt med fula tjejer som tror de ar snygga "and the shit" hela tiden, finns gott om dessa i USA. Men tjejer som "ar the shit" som ar snygga o coola ar inte dryga, iaf inte lika mycket.

Det ar har Mourten kommer in i bilden, han ar lite mer av forsta alternativ an sa lange. De ar klart att han ska sta pa sig o tro pa sig for att ta sig dit han vill, men innan han ar dar sa kanske lite odmjukhet och en extra svenskakurs vore pa plats.

Pirko
2009-04-20, 21:03
Dom som är lyckligt lottade, men ödmjuka om det, dom är riktigt sköna. Men dom som är lyckligt lottade med skryter som fan om det blir man bara lack på och tycker är löjliga.

Ett exempel? Magnus Samuelsson. Han skulle vara stört skön, om han bara inte var så FÖRBANNAT självgod, och skröt om alla sina prestationer. Kommer ihåg att han hade ett TV program där han snacka om sina bästa minnen typ, allt han gjorde var bara att snacka om hur grym han var när han bröt arm med en kille så killen bröt armen osv. Man blir bara lack och tappar känslan. Eller som när han fick frågan om det fanns någon som var starkare än han i världen och han svarade något i stil med att det kanske fanns nån i dom Ukrainska skogarna, men om dom skulle köra åtta grenar skulle han själv vinna. Man tappar bara tycket efter sånt där snack. Usch.

Mongar
2009-04-20, 21:12
Det ar har Mourten kommer in i bilden, han ar lite mer av forsta alternativ an sa lange. De ar klart att han ska sta pa sig o tro pa sig for att ta sig dit han vill, men innan han ar dar sa kanske lite odmjukhet och en extra svenskakurs vore pa plats.
Ni kanske skulle gå kursen tillsammans då.

Yes
2009-04-20, 21:21
Nu hänger jag inte riktigt med.



Visst har du rätt i att det finns företag där sådant beteende kan premieras, men det är inget företag som jag skulle vilja jobba på, och jag tycker mig se att den typen av arbetsplatser blir allt färre. Jag har varit på sådana arbetsplatser, och ofta är stämningen usel, personalen vantrivs osv.
Jag är ju inte lastgammal, men jag har ändå hunnit jobba på en hel del varierande arbetsplatser, och med olika befattningar från att jobba på golvet till att vara chef för 25 personer i ett annat land, och jag vågar nog påstå att är det något chefer ogillar så är det fjäsk och skryt. Det är ytterst sällan som jag har stött på chefer som är riktiga svin. Inte sällan rekryteras personer med lägre kompetens än kravet, om personligheten är den rätta.
Skillnaden mellan att våga ta för sig, jämfört med att trampa på andra och bete sig som ett svin, förstår nog, (med vissa undantag), de flesta i den här tråden.
Min farsa har haft toppjobb och styrelseposter större delen av sitt liv, och det har inte varit fråga om att armbåga sig fram, eller att gå till attack på något sätt. Väldigt mycket arbete, en trevlig personlighet, lite flyt, en väl fungerande hjärna, och ett stort kontaktnät brukar räcka.
Det blev många ord i stället för att bara säga att jag håller med dig. :)
Kul att höra och det är precis den uppfattningen jag också fått.

Hur det funkar i IB som Aimar talar om har jag iof ingen aning om. Vore intressant att veta hur de allra mest framgångsrika lyckats där dock.

Tolkia
2009-04-20, 21:41
Säkert någon här som är högt uppsatt i näringslivet de säger jag inget om men den stora massan är nog inte på några höga poster så who gives va dom säger. Jag dissar inte folks yrkesval men för mig är folk utan ambitioner inget att ha, vill man bli bäst måste man tro på sig själv, så enkelt är de.
Vi får se om 30 år när jag är 50 å förhoppningsvis gjort karriär genom ett stort rederi och sitter i en styrelse.
Time will tell.
Jag skall komma med ett litet karriärsråd till dig, och till andra som antyder liknande attityder: Visa respekt för anställda som står under dig på statusstegen. Det är möjligt att du tycker att alla som inte aspirerar på en chefspost är hjon (ditt uttryck, jag tror att du då avsåg kassörer på ICA), men i chefsposition kommer du alltid att vara beroende av att just de personer du kallar hjon sköter sina uppgifter. Om du gör dig ovän med sekreterare, vaktmästare, assistenter etc. kommer du att få det så jäääääävla mycket jobbigare än vad du hade kunnat få det, oavsett hur smart och yrkesskicklig du är. Du anar inte vilken skillnad det är mellan uppskattade och hatade överordnade när det gäller hur snabbt saker kommer dit de skall, kopior ombesörjs, brev delas ut, ditt trasiga fönster lagas osv. Det räcker inte att du har makten att avskeda dem (vilket du i praktikten faktiskt inte alls har i den utsträckning som man kanske skulle kunna tro). T.o.m. om du på allvar föraktar dina underordnade är du riktigt korkad om du inte fattar att du måste vara manipulativ nog att bete dig trevligt mot dem ändå, för att underlätta för dig själv. (Det är dock att föredra om du kan lära dig begripa och uppskatta deras funktioner.)

Off topic, men bra att veta.

Dan S
2009-04-21, 11:00
Roligt hur folk reagerar på mitt inlägg.

Verkar som om man ska "Vinna" här på forumet, eller inte får dela med sig sin åsikt utan att bemötas utav dessa forumwarriors.

Sen till mikaelj, poängen är? Kanske jag inte hade något bättre för mig så jag sänkte mig till den nivån att underhålla mig med just det? Eller tar du för givet att jag hade bättre saker för mig? :confused::confused:
Och till Mongar så undrar jag, var det fel av mig att skriva att jag hade en "gåva"? :) betyder det att du kände dig lite avundsjuk eller mindrevärd? :)
Menar... vad är det som säger att de jag pratar med inte har något jag har? Eller har något jag inte har?
Allt jag har att säga är ; :smash:

maaherra
2009-04-21, 11:11
Dan_S;

Det tycks vara väldigt vanligt att tro att man har någon slags "gåva" att kunna läsa av människor (nu säger jag inte att du inte har det, även om jag är rätt skeptisk). Vad som vanligtvis sker är att man lyckas identifiera karaktärsdrag som ligger närmast till hands de man själv besitter, antagligen för att man kan just kan identifiera sig med dem.

Tolkia
2009-04-21, 11:13
Roligt hur folk reagerar på mitt inlägg.

Verkar som om man ska "Vinna" här på forumet, eller inte får dela med sig sin åsikt utan att bemötas utav dessa forumwarriors.

(...)

Allt jag har att säga är ; :smash:
Det verkar som om du bekräftar din egen hypotes?

mikaelj
2009-04-21, 12:34
Dan_S;

Det tycks vara väldigt vanligt att tro att man har någon slags "gåva" att kunna läsa av människor (nu säger jag inte att du inte har det, även om jag är rätt skeptisk). Vad som vanligtvis sker är att man lyckas identifiera karaktärsdrag som ligger närmast till hands de man själv besitter, antagligen för att man kan just kan identifiera sig med dem.

OT. Kika på "The Definite Book of Body Language" (finns på PocketShopen t.ex.), på tal om att läsa av människor. De (ett gift(?) par) visar på några fall där det rentav finns könsskillnader. Det är väl därför tjejer klagar på att de måste banka killar i huvudet med att de tycker om dem, eftersom de aldrig uppfattar tjejernas (i eget tycke) jättetydliga signaler.

mangs
2009-04-21, 12:43
Allt jag har att säga är ; :smash:


Dan S: Jag tycker du skall ta det lite lugnt med din hammare, det är inte första gången du enligt mig använder den på fel sätt. Innan du börjar spekulera alldeles för mycket i hur motparten är funtad och fungerar tycker jag du skall titta på dina egna inlägg i debatten. Jag tycker du ofta har en onödigt aggressiv framtoning på både dina inlägg samt PM.

maaherra
2009-04-21, 14:07
OT. Kika på "The Definite Book of Body Language" (finns på PocketShopen t.ex.), på tal om att läsa av människor. De (ett gift(?) par) visar på några fall där det rentav finns könsskillnader. Det är väl därför tjejer klagar på att de måste banka killar i huvudet med att de tycker om dem, eftersom de aldrig uppfattar tjejernas (i eget tycke) jättetydliga signaler.

Jag får helt enkelt ta och kolla upp boken, tack för tipset!

Dan S
2009-04-21, 16:19
Maaherra, nej jag fann inget annat ord att beskriva, givetvis har jag ingen "gåva" men jag är skicklig på att kunna läsa av andras kroppsspråk, absolut inte alltid, och jag är inte ens i närheten av att vara en Cold Reader, jag läser heller inga böcker, kanske är jag observant?

Tolkia, förstod inte just vilken del du menade, orkar inte gå tillbaka och kolla igenom mitt inlägg för att hitta om jag hade någon speciell hypotes.

Mangs: Jag använder inte hammaren på fel sätt, varför tror du det? Och varför skriver du PM, är det för att du vill visa alla att jag är lite aggresiv? Få lite mera på din sida? Ser liksom inte det nödvändiga i det hela med våran egna, personliga relation ska påverka mitt inlägg mot Jwrzd. och mitt första inlägg så var det väll inte riktat mot någon speciell grupp, eller motpart för den delen, du får det att låta som om vi sitter 50/50 på varje sida och diskuterar tills någon vinner. Jag påpekade bara, med dålig svenska och aggresiv ton (det erkänner jag) att det var korkat att sitta och skriva som om allt vore svart på vitt. Och inlägget var riktat mot alla som gör det, som hittar en väg och det är den absoluta.
Jag skrev heller ingenting som var menat att jag beskriver hur folk är funtade, jag skrev att det var korkat att göra någonting, och det blir till min åsikt, att göra något korkat en gång, gör väll ingen till en korkad person överlag?

Mina inlägg uppfattas säkert ibland kanske som ironiska, dubbelmoral, aggresiva osv, och det ber jag om ursäkt för. Men hade jag inte en poäng i mitt första inlägg angående folk hur dom "vill se på ditt breda CV". Då man inte alls behöver ett brett CV för att veta just de han beskrev?

mikaelj
2009-04-21, 16:25
Men hade jag inte en poäng i mitt första inlägg angående folk hur dom "vill se på ditt breda CV". Då man inte alls behöver ett brett CV för att veta just de han beskrev?

Trovärdigheten sjunker om du påstår dig ha erfarenhet av saker du, ta-da, saknar erfarenhet av. (byt ut du mot valfritt pronomen)

MasterChief
2009-04-21, 16:30
Mina inlägg uppfattas säkert ibland kanske som ironiska, dubbelmoral, aggresiva osv, och det ber jag om ursäkt för.


Eftersom du tydligen själv är medveten om att du skriver ironiska, aggressiva inlägg med dubbla budskap kanske det är lite svårt för dina motdebattörer att förstå dig?

Men hade jag inte en poäng i mitt första inlägg angående folk hur dom "vill se på ditt breda CV". Då man inte alls behöver ett brett CV för att veta just de han beskrev?

Man behöver inte ha en doktorsexamen i saker man uttalar sig om. Men just i detta fall är det en student med ytterst ringa erfarenhet som spottar ur sig saker som de vore inskrivna i grundlagen. Sedan uttalar sig flertalet som har lång erfarenhet av detta och tycker han pratar smörja. Vad, exakt, är problemet med det? Du säger att man måste få säga sin mening; så vad är det vi gör? Men till skillnad mot den unga studenten har vi lång erfarenhet av arbetslivet och därmed bör våra röster väga lite tyngre.

Mongar
2009-04-21, 16:37
Men hade jag inte en poäng i mitt första inlägg angående folk hur dom "vill se på ditt breda CV". Då man inte alls behöver ett brett CV för att veta just de han beskrev?

Inte direkt. Mourten skrev "vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut". Folk vill då givetvis veta vad han har för belägg för att påstå sådana saker.

Jag tycker man ska ha någon egen erfarenhet för att påstå nåt sånt (det tyckte andra också och därav fick Mourten "Eftersom din mun är så bred så antar jag att ditt CV är ännu bredare"). Sen försvarar du Mourten med att "hans pappa kanske berättat det för honom" eller liknande, som om det skulle göra hans påstående mindre klandervärt.

Påståendet var "vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut" och han fick givetvis mothugg. Att han sedan brassar på med nedlåtande inlägg om sossar och folk med "lägre" jobb gör ju givetvis att mothuggen också blir nedlåtande.

Mourten
2009-04-21, 16:39
Inte direkt. Mourten skrev "vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut". Folk vill då givetvis veta vad han har för belägg för att påstå sådana saker.

Jag tycker man ska ha någon egen erfarenhet för att påstå nåt sånt (det tyckte andra också och därav fick Mourten "Eftersom din mun är så bred så antar jag att ditt CV är ännu bredare"). Sen försvarar du Mourten med att "hans pappa kanske berättat det för honom" eller liknande, som om det skulle göra hans påstående mindre klandervärt.

Påståendet var "vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut" och han fick givetvis mothugg. Att han sedan brassar på med nedlåtande inlägg om sossar och folk med "lägre" jobb gör ju givetvis att mothuggen också blir nedlåtande.

Så allt ska alltså beläggas, gött, hur vet du att de inte krävs vassa armbågar, vad är ditt cv ? vad jobbar du med ?

(Nu är jag på dina nivå, känns de givande?)

Mongar
2009-04-21, 16:43
Så allt ska alltså beläggas, gött, hur vet du att de inte krävs vassa armbågar, vad är ditt cv ? vad jobbar du med ?

(Nu är jag på dina nivå, känns de givande?)

Problemet för dig nu är att jag inte påstått att det inte krävs armbågar för chefspositioner. Jag skrev att om du starkt påstår att det krävs (med ett "punkt slut" dessutom) så får du vänta dig mothugg.

(Känns inget speciellt faktiskt)

Mourten
2009-04-21, 16:49
Problemet för dig nu är att jag inte påstått att det inte krävs armbågar för chefspositioner. Jag skrev att om du starkt påstår att det krävs (med ett "punkt slut" dessutom) så får du vänta dig mothugg.

(Känns inget speciellt faktiskt)

Bättre för mig om alla kör fair, kan jag roffa åt mig alla tjänsterna.

Jacksatan
2009-04-22, 16:18
700k för en bil är inte gastronomiskt direkt. Inte lite men än schysst BMW, Merca eller lexus är redan långt över.



Jag pluggar till Sjökapten.

Gastronomiskt? Dina ordval och stavning - här och tidigare i tråden - indikerar inte att du pluggar på universitetet (skulle nog snarare tro att det är en högskola, men det är väl av mindre vikt).
Fattar du inte att folk irriterar sig på att du är en idiot, och inte på att du eventuellt skulle vara bra på nåt?

Mongar
2009-04-22, 16:20
Gastronomiskt? Dina ordval och stavning - här och tidigare i tråden - indikerar inte att du pluggar på universitetet (skulle nog snarare tro att det är en högskola, men det är väl av mindre vikt).
Fattar du inte att folk irriterar sig på att du är en idiot, och inte på att du eventuellt skulle vara bra på nåt?

Vi har redan bearbetat och kommit över "gastronomikapitlet" och nu river du upp såren igen.*grr27*

jwzrd
2009-04-22, 16:22
Bättre för mig om alla kör fair, kan jag roffa åt mig alla tjänsterna.

Kan du inte bara inse att du helt enkelt inte har någon erfarenhet i frågan och därför inte kan veta med särskilt stor säkerhet vad det är som krävs för att nå det ena eller det andra?

Jag skulle t ex påstå att det handlar om att göra så få fel som möjligt, ha en positiv relation med så många som möjligt och att lätt få med sig (många) andra människor på (bra) idéer man har. Samt givetvis inse när andra har (bra) idéer man bör satsa på. Vassa armbågar betyder att andra personer inte kommer att leta efter dig när de tänker satsa på något. Vem fan vill ha med killen som betedde sig som en idiot liksom?

Tolkia
2009-04-22, 16:29
Samt givetvis inse när andra har (bra) idéer man bör satsa på. Vassa armbågar betyder att andra personer inte kommer att leta efter dig när de tänker satsa på något. Vem fan vill ha med killen som betedde sig som en idiot liksom?
Det här förtjänar att upprepas. Det handlar inte bara om att synas själv, utan även om att se till att liera sig med rätt personer - där "rätt" brukar betyda "som gör bra saker" och där visa sig användbar.

Mourten
2009-04-22, 19:34
Gastronomiskt? Dina ordval och stavning - här och tidigare i tråden - indikerar inte att du pluggar på universitetet (skulle nog snarare tro att det är en högskola, men det är väl av mindre vikt).
Fattar du inte att folk irriterar sig på att du är en idiot, och inte på att du eventuellt skulle vara bra på nåt?

Folk här tycker jag är en idiot för att jag har åsikter som inte alla delar. Även att jag inte är rädd för att uttrycka kontroversiella åsikter bidrar till den "stämpeln" jag fått.

Sen vet jag att jag har en sett film på dig från gymmet som ligger mellan hammarbyhöjden/björkhagen men de hör inte till saken.

Trance
2009-04-22, 19:39
Folk här tycker jag är en idiot för att jag har åsikter som inte alla delar. Även att jag inte är rädd för att uttrycka kontroversiella åsikter bidrar till den "stämpeln" jag fått.


Nej, det är nog inte rätt.

Mourten
2009-04-22, 19:42
Nej, det är nog inte rätt.

Så vad skulle anledningen vara ?
Att jag stavar som en 5åring ?
Att jag narcissistiskt upplyfter mig själv ser jag som en åsikt.

Scratch89
2009-04-22, 19:44
Nej, det är nog inte rätt.

Jo, han känner folk i toppen här på forumet som sagt det, så han vet nog vad han talar om.

Mourten
2009-04-22, 19:46
Jo, han känner folk i toppen här på forumet som sagt det, så han vet nog vad han talar om.

Ja du Scrath89 du är en av dom lustigare jag känner, å sånt vet jag för jag har kontakter i komeditoppen...

machine gun
2009-04-22, 19:50
Jag tycker att man ska vara stolt om man åstadkommit någonting bra och att man ska stå för det. Min definition av att skryta är dock att man ger intrycket av att nedvärdera andra samtidigt som man framhäver sig själv. Skillnaden kan tyckas hårfin, men det är nog mest graden av ödmjukhet (eller avsaknaden av densamma) som utgör skillnaden.

Och visst händer det att jag blir avundsjuk på folk som det går bättre för än för mig, men det är ju inte precis något jag är stolt över.

Trance
2009-04-22, 20:05
Så vad skulle anledningen vara ?
Att jag stavar som en 5åring ?
Att jag narcissistiskt upplyfter mig själv ser jag som en åsikt.

Det finns många som har kontroversiella åsikter här på forumet men som inte framstår som korkade. Personligen anser jag nog att dina åsikter mer framstår som ogenomtänkta än kontroversiella.

coxie
2009-04-22, 21:26
Svårt att veta om man skryter eller inte när spannet är så brett. Vissa anser att man är en skrytmåns bara för att man köper en bil dyrare än en V70 och en klocka som inte kommer från Ge-kås och då är det svårt att inte framstå som skrytsam. Jag själv är väldigt lågmäld när det kommer till just ekonomiskt skryt IRL (här inne vet jag inte hur jag uppfattas men det är inte samma sak). Visst jag köper saker som anses som kan sticka folk i ögonen men det skiter jag i. Jag har själv tjänat mina pengar och då ser jag inget problem i att köpa vad jag vill för pengarna.

Sedan så har jag aldrig varit den som gillar svulstiga saker och då tror jag många inte uppfattar det som skryt.

Osten80
2009-04-23, 08:49
Svårt att veta om man skryter eller inte när spannet är så brett. Vissa anser att man är en skrytmåns bara för att man köper en bil dyrare än en V70 och en klocka som inte kommer från Ge-kås och då är det svårt att inte framstå som skrytsam. Jag själv är väldigt lågmäld när det kommer till just ekonomiskt skryt IRL (här inne vet jag inte hur jag uppfattas men det är inte samma sak). Visst jag köper saker som anses som kan sticka folk i ögonen men det skiter jag i. Jag har själv tjänat mina pengar och då ser jag inget problem i att köpa vad jag vill för pengarna.

Sedan så har jag aldrig varit den som gillar svulstiga saker och då tror jag många inte uppfattar det som skryt.

Du är ett bra exempel på någon med mycket pengar och prylar, som lätt skulle kunna bete dig som ett svin och skryta om det. Jag tror aldrig att jag från dig har sett en nedvärderande kommentar om de som har det sämre ställt än dig. Det ligger mycket slit bakom dina framgångar, och alla vet att du är duktig på det du gör samtidigt som du verkar ödmjuk, och då finns det liksom ingenting att reta sig på, oavsett hur rik du än är, eller hur mycket prylar du har. Allt ligger i attityden.

Scratch89
2009-04-23, 10:08
Jag håller med mr. Cheese man. coxie, du är ett utmärkt exempel på en stenrik människa som inte skryter.

Fast jag blev lite frustrerad när jag såg vad du gav bort i julklapp till din familj. :D

Anton Fräs
2009-04-23, 10:25
Fast jag blev lite frustrerad när jag såg vad du gav bort i julklapp till din familj. :D

Jäklar vad nyfiken jag blev nu, vad vare!?

coxie
2009-04-23, 11:46
Stenrik vet jag inte men visst jag har så jag klarar mig och lite till.

Tror Scratch syftar på att jag gav borta några mini laptops i julklapp, tror det är det enda jag nämnt här på forumet.

hultman
2009-04-23, 12:48
Tycker också att coxie har en ödmjuk attityd på forumet. Själv är man nog dryg ganska ofta på internet :D Känns som att det inte spelar någon större roll hur man beter sig mot människor man ändå aldrig kommer att träffa :) Har säkert uppfattats som skrytsam och jobbig även fast jag inte har så mycket att skryta över :D

coxie
2009-04-23, 12:58
Skönt att höra att folk uppfattar mig som ödmjuk. Aldrig förstått meningen med att skryta på ett överdrivet sätt.

Känns som ett väldigt kontraproduktivt agerande.

coxie
2009-04-23, 13:29
Måste bara påpeka "vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut." även om flera som faktiskt har erfarenhet i arbetslivet redan gjort det. Jag har en hel del nära kontakter inom finansbranschen framförallt folk som jobbar inom IB och trading och har även två bekanta på Consulting sidan vid McKinsey. Tror det är få personer som inte håller med om att de här jobben är extremt eftertraktade och att det förmodligen inte finns någon bättre väg till höga chefsposter. De är alla överens om att vassa armbågar är bra att ha för att komma in, men fortsätter man på detta vis så blir det svårt att få de riktigt fina jobben. Uppför du dig som en dum arogant liten pojke kommer du krossas och och du kör kniven i ryggen på för många så kommer du krossas. Dedikation till jobbet och ödmjukhet ger mycket mer än att kliva över lik för att komma framåt.

Det är en smula humoristiskt att en person som blivit dömd för misshandel och läser till sjökapten uttlalar sig om vägen till chefspositioner. Inget ont om kaptener det är säkert ett trevligt jobb med en hel del ansvar men din inställning kommer ge dig problem på vägen. Visst du blir kapten när du är 40-45 och får basa men för att fungera som chef krävs en stor portion ödmjukhet. Får du ryktet att du gärna hugger folk i ryggen för en bättre deal så måste du vara riktigt jävla bra. En medelmåtta som tar till alla medel för att komma någonstans kommer hamna långt ner på stegen.

Mourten
2009-04-23, 13:52
Måste bara påpeka "vassa armbågar krävs för chefsposter, punkt slut." även om flera som faktiskt har erfarenhet i arbetslivet redan gjort det. Jag har en hel del nära kontakter inom finansbranschen framförallt folk som jobbar inom IB och trading och har även två bekanta på Consulting sidan vid McKinsey. Tror det är få personer som inte håller med om att de här jobben är extremt eftertraktade och att det förmodligen inte finns någon bättre väg till höga chefsposter. De är alla överens om att vassa armbågar är bra att ha för att komma in, men fortsätter man på detta vis så blir det svårt att få de riktigt fina jobben. Uppför du dig som en dum arogant liten pojke kommer du krossas och och du kör kniven i ryggen på för många så kommer du krossas. Dedikation till jobbet och ödmjukhet ger mycket mer än att kliva över lik för att komma framåt.

Det är en smula humoristiskt att en person som blivit dömd för misshandel och läser till sjökapten uttlalar sig om vägen till chefspositioner. Inget ont om kaptener det är säkert ett trevligt jobb med en hel del ansvar men din inställning kommer ge dig problem på vägen. Visst du blir kapten när du är 40-45 och får basa men för att fungera som chef krävs en stor portion ödmjukhet. Får du ryktet att du gärna hugger folk i ryggen för en bättre deal så måste du vara riktigt jävla bra. En medelmåtta som tar till alla medel för att komma någonstans kommer hamna långt ner på stegen.


Jag förstår inte riktigt hur vassa armbågar blev till i just din version fuska, arogant etc etc.
De jag säger är att är du bra på din skit, vilket jag förutsatte och nämde de inte ens och lägger där till socialkompetens och inte vara rädd för att ta beslut blandat med insikten om att maximal empati + "vänner med alla" får tonas ned lite då en chef måste ta tuffa beslut som KAN missgynna personer under i stegen.

Din insikt om sjöfarten tycks dock något bristfällig, kaptenen på tex oasis of the sea har 2500 under sig på fartyget och fartyget är cirka 300 meter med en dödvikt på kanske 100 000 ton. Lägg där till ansvaret för resenärerna.

mikaelj
2009-04-23, 13:55
lägger där till socialkompetens och inte vara rädd för att ta beslut blandat med insikten om att maximal empati + "vänner med alla" får tonas ned lite då en chef måste ta tuffa beslut som KAN missgynna personer under i stegen.

Skilj på bra ledarskap och "vassa armbågar".

stafh
2009-04-23, 13:56
Oasis of the sea är iofs typ den största båten i världen, så det kanske inte är så bra som typexempel...

coxie
2009-04-23, 13:59
Jag förstår inte riktigt hur vassa armbågar blev till i just din version fuska, arogant etc etc.
De jag säger är att är du bra på din skit, vilket jag förutsatte och nämde de inte ens och lägger där till socialkompetens och inte vara rädd för att ta beslut blandat med insikten om att maximal empati + "vänner med alla" får tonas ned lite då en chef måste ta tuffa beslut som KAN missgynna personer under i stegen.

Det där låter väldigt långt ifrån tonen du haft i dina inlägg tidigare i tråden. Det du skriver här är sunt förnuft.

Din insikt om sjöfarten tycks dock något bristfällig, kaptenen på tex oasis of the sea har 2500 under sig på fartyget och fartyget är cirka 300 meter med en dödvikt på kanske 100 000 ton. Lägg där till ansvaret för resenärerna.

Jag syftade på fraktfartyg och min morbror är Chief i maskin på ett sådant. Självklart har ett kryssningsfartyg mer folk, men hur mycket har kaptenen att göra med kökspersonalen och städerskorna?

Mourten
2009-04-23, 14:02
Oasis of the sea är iofs typ den största båten i världen, så det kanske inte är så bra som typexempel...

I besättning ja, i storlek lol nej.
Knock Nevis 458 m (används ej längre men fylld räckte hennes råolja till hela världen i 2 dyng) Nästan 600 000 ton vid fullast. 30 meters djupgående.

Emma Maersk (med systrar) är just under 400 meter, de är containerbåtar.

Etc etc, men rent besättningsmässigt har du rätt.

Mourten
2009-04-23, 14:04
Det där låter väldigt långt ifrån tonen du haft i dina inlägg tidigare i tråden. Det du skriver här är sunt förnuft.



Jag syftade på fraktfartyg och min morbror är Chief i maskin på ett sådant. Självklart har ett kryssningsfartyg mer folk, men hur mycket har kaptenen att göra med kökspersonalen och städerskorna?

Vilket fartyg ?

Likväl så är han chef över städerskors samt kökspersonal, hur mycket har Nokias VD att göra me dom som sitter och gör mobiler, trots allt är han deras chef.
Vid en nödsitation ombord har kaptenen ansvar för evakuering brand etc, då blir hela besättningen inblandad i ett moment.

stafh
2009-04-23, 14:04
Jag menade såklart i det sammanhanget som du nämnde.

Klart att det finns tankers som är större.

coxie
2009-04-23, 14:11
Vilket fartyg ?


Minns inte namnet, men det är ett rederi baserat i Singapore som äger det.

Det jag syftade på med att en kapten inte har mycket med "passagerarnas personal" var att han inte har något ekonomiskt ansvar. Ja han är den högsta chefen ombord men det är hans chefer på land som har ansvaret över företagets ekonomi.

Mourten
2009-04-23, 14:13
Minns inte namnet, men det är ett rederi baserat i Singapore som äger det.

Det jag syftade på med att en kapten inte har mycket med "passagerarnas personal" var att han inte har något ekonomiskt ansvar. Ja han är den högsta chefen ombord men det är hans chefer på land som har ansvaret över företagets ekonomi.

Knivig fråga, de som sker på båten är mångt och mycket hans, han får en budget som han ska fördela över allt mellan verktyg och reparationer till nya saker på gymmet.
Din morbror som är chief är tex ansvarig för förbrukning av bränsle ombord, de är inga småslantar direkt och blir ganska avancerat eftersom de är så beroende av fart, last samt konjuktuerer på priserna.

coxie
2009-04-23, 14:20
Knivig fråga, de som sker på båten är mångt och mycket hans, han får en budget som han ska fördela över allt mellan verktyg och reparationer till nya saker på gymmet.
Din morbror som är chief är tex ansvarig för förbrukning av bränsle ombord, de är inga småslantar direkt och blir ganska avancerat eftersom de är så beroende av fart, last samt konjuktuerer på priserna.

Hm okej, jag trodde det var folk iland som skötte allt sådant.