handdator

Visa fullständig version : Leder det här till mina mål?


Trivia
2003-08-04, 12:39
Tjosan!
Jag registrerade mig så sent som i går efter att ha surfat runt och läst en hel del av de kloka ord som ni mer regelbundna forumister har satt in. Mycket intressant forum!

Ja, var skall jag börja? För att göra en lång historia kort så var jag vältränad för ca. 3 år sedan, men då gick någonting snett vilket resulterade i högintensiv aerobisk träning, för lite mat och inom kort anorexi. Jag har nu gått hos psykolog och anser mig vara fri från ätstörningen. Men jag har haft väldigt svårt för att gå upp i vikt på egen hand och har tyvärr haft typ noll nytta av diverse näringsterapeuter.

Eftersom jag vill känna mig stark och vara det också, kontaktade jag PT för att börja se resultat. Började träna förra veckan, tre korta styrketräningspass i veckan, med få reps men (för mig) stora vikter. Jag är 160 cm och väger omkring 40 kg, så mitt mål är en viktökning på 8 kg. Min PT har gett mig goda matråd och enligt honom borde jag gå upp i vikt stadigt om jag äter ungefär 1800 kcal. Men jag skulle helst inte räkna kalorier, eftersom det för tankarna tillbaka till anorexitiderna...

Så här kan en vanlig dag se ut för mig:

Frukost:
Havregrynsgröt (kokt på 4 dl vatten) med jordgubbar, äggvita

Lunch:
3 potatisar
6 köttbullar
Sallad
1 fil

Mellanmål:
1 risifrutti
1 äpple

Middag:
Pasta med tomatsås
1 skiva surt rågbröd med margarin och ost

Mellanmål:
2 weetabix med youghurt (2,5 %) och jordgubbar

Kvällsmål:
3 skinkmackor (surt rågbröd)
eller
250 g. keso/kesella med mosad banan

Jag skulle bli oerhört tacksam om någon kunde ge sin syn på min kost. Räcker det här? Jag vill verkligen se resultat - måste naturligtvis upp i fettvikt också, men skulle gärna se en del kvalitet på viktökningen också i form av muskler. Förutom de tre styrkepassen i veckan promenerar/cyklar jag till mitt jobb (5 km sammanlagt).

Stort tack på förhand!

King Grub
2003-08-04, 12:49
Jag tycker du äter alldeles på tok för lite protein, för det första. Flera av dina måltider, inklusive middagen, är i avsaknad av fullvärdigt protein. Du kan inte lagra protein som du kan med fett och kolhydrater, så det måste du tillföra vid varje mål.

Finns det någon anledning till att du måste ligga under 2000 kcal? Det finns nog ingen idrottsman- eller kvinna som behöver ligga så pass lågt, särskilt inte någon som vill gå upp i vikt! I och för sig är din kroppsvikt väldigt låg som den är, men kvalitativa ökningar genom hård träning kräver mycket näring!

Frukost:
Havregrynsgröt (kokt på 4 dl vatten) med jordgubbar, äggvita

För lite protein. Ät gröten med mjölk och ät hela ägg. Äggvita har pyttelite protein. Det finns mer protein i gulan än i vitan, och hela ägg är bara bra.

Lunch:
3 potatisar
6 köttbullar
Sallad
1 fil

Det ser okej ut. Lite lite protein här också - kanske borde du välja någon proteinrikare än köttbullar. Rent kött, fisk eller fågel möjligen. 3 potatisar säger inte så mycket - potatisar kan ha storlek allt från små harlortar till strutsägg.

Mellanmål:
1 risifrutti
1 äpple

För lite protein! Och risifrutti är skräp. Behåll äpplet, men byt ut risifruttin mot lite grovt flerkornsbröd med makrill eller en drickyoghurt och en burk tonfisk eller liknande.

Middag:
Pasta med tomatsås
1 skiva surt rågbröd med margarin och ost

Återigen: var är proteinet?! Det du äter är bra, men proteinet saknas. Ha något proteinrikt i såsen, inte bara tomater. En trist burk tonfisk, eller köttfärs, eller tärnad skinka, eller något liknande.

Mellanmål:
2 weetabix med youghurt (2,5 %) och jordgubbar

Weetabix är bara snabba kolhydrater. All-Bran, eller t om Frosties är ett bättre val.

Kvällsmål:
3 skinkmackor (surt rågbröd)
eller
250 g. keso/kesella med mosad banan

Det ser helt okej ut!

På träningsdagarna kan du ta en proteindrink och snabba kolhydrater (högt GI) efter passet. Eller kan och kan - du bör göra det, för att få mesta möjliga resultat av träningen.

z_bumbi
2003-08-04, 13:17
King Grub: Jag försöker undvika att peta i denna typ av kostproblem men är det inte befogat med snabbare kolhydrater för att sänka tiden till nästa måltid ?

King Grub
2003-08-04, 13:52
Jag förstår inte frågan. :) Vad menar du med "sänka tiden"?

Trivia
2003-08-04, 14:20
Stort tack King Grub för ditt svar!

Originally posted by King Grub
Jag tycker du äter alldeles på tok för lite protein, för det första.
Finns det någon anledning till att du måste ligga under 2000 kcal? Det finns nog ingen idrottsman- eller kvinna som behöver ligga så pass lågt, särskilt inte någon som vill gå upp i vikt!

Det var precis de här två grejerna jag liksom reagerade över också då jag fick mina råd av PT:n. Jag skrev matdagbok till honom för att han skulle kunna göra upp kostplanen och hans kommentar var att jag åt bra, men att det var mer dietvanor. Och visst, kesella och keso t.ex. är väl nog dietmat, men innehåller ju en massa protein. Han rekommenderade dessutom mer kolhydrater, eftersom jag vill öka i vikt. När jag försökte öka vikten på egen hand, strävade jag efter att ligga på omkring 2000 kcal, så då blev jag lite konfunderad då han började prata om 1800... Man skall ju inte hänga upp sig på siffror, men så här i början tror jag det är viktigt att jag får en så bra start som möjligt! För nu jä*lar ska det börja hända saker - tänker inte ha kvar de här pinniga armarna och benen länge till :kickass:

Det ser okej ut. Lite lite protein här också - kanske borde du välja någon proteinrikare än köttbullar. Rent kött, fisk eller fågel möjligen. 3 potatisar säger inte så mycket - potatisar kan ha storlek allt från små harlortar till strutsägg.

Hehe, okej, inga strutsägg direkt men hönsägg kanske... Jag äter köttbullar rätt sällan så kanske det här målet inte var ett riktigt bra exempel. Ett annat lunchexempel kunde vara 70 g. pasta (okokt) med maletköttsås och sallad.

För lite protein! Och risifrutti är skräp. Behåll äpplet, men byt ut risifruttin mot lite grovt flerkornsbröd med makrill eller en drickyoghurt och en burk tonfisk eller liknande.

Ja där ser man - det perfekta mellanmålet, risifrutti... Jojo, reklamnissarna kan få till det. Okej, då skippar jag det från och med nu. Har aldrig prövat makrill, men då typ alla här verkar älska firren i tomatsås, får jag väl gå och köpa en burk jag med.

Weetabix är bara snabba kolhydrater. All-Bran, eller t om Frosties är ett bättre val.

Jag har förstått att weetabix är en av de bättre flingorna - lite socker och mycket fibrer. Men förstås, enligt GI är det ju nog rätt snabbt... Men jogurten borde ju sänka GI:t på hela målet lite åtminstone?

Jag har nu ändrat i mina kostvanor väldigt radikalt redan, och det tar förstås ett tag innan jag börjar se resultat. Men otålig som man är skulle det ju gärna få ske NU! Genast! Nåja, har jag gått och förstört mig själv helt i onödan, skall det väl få ta sin tid.

Kul att vara med i forumet förresten... Alla mina nära vänner är soffpotatisar eller åtminstone rätt nära sådana, så förutom med brorsan och sambon har jag rätt få "träningsintresserade" omkring mig.

King Grub
2003-08-04, 14:24
Låter fint! Och du har helt rätt: det är fel att hänga upp sig för mycket på GI, vilket jag gjorde där i ett svagt ögonblick. :D Helheten under dagen (eller längre tid) är mycket viktigare. En tallrik Weetabix förstör inte dina försök. Men All-Bran är bättre.

Men som sagt! Var inte rädd för att äta! Om du tränar och står i, är risken minimal att du skall lägga på dig speciellt med kroppsfett, även om du klättrar över 2000 kcal. Det kanske till och med visar sig vara en nödvändighet för att se resultat i form av muskelökningar.

:thumbup:

z_bumbi
2003-08-04, 14:38
King Grub: Jag håller mig mätt längre tid med lågt gi än med högt (Ja det finns undantag som potatis t ex men i alla fall.) Om man strävar efter att få i sig mer energi så kanske man anser ett högt gi på vissa mål ha mindre betydelse mot att man får i sig mer energi totalt. Detta gäller ju även fördelningen på kosten då man antagligen ibland får "offra" näringsriktigheten för att uppnå ett energimål, regelbunda matvanor eller något annat delmål.

Jag kan inte kommentera den ursprungliga dieten utan att ha klart för mig vad Pt-nissen har som mål men ibland strävar kanske inte den som gör ett kostschema efter det perfekta upplägget på en gång utan efter en gradvis förbättringen som i sinomtid leder till en bra kost.

I det här fallet är ju bakgrunden inte någon som just har börjat träna och ganska lätt kan ändra sina matvanor utan risk för problem utan någon som faktiskt behöver en personlig handleding och stöd under en längre period för att må bra.

Trivia
2003-08-06, 14:56
Originally posted by z_bumbi Jag kan inte kommentera den ursprungliga dieten utan att ha klart för mig vad Pt-nissen har som mål men ibland strävar kanske inte den som gör ett kostschema efter det perfekta upplägget på en gång utan efter en gradvis förbättringen som i sinomtid leder till en bra kost.

Jag har egentligen inte fått nåt kostschema, utan i stället har vi diskuterat mitt upplägg och han har gett mig en del "förbättringsråd". Jag har alltså ingen plan att följa, utan det gäller liksom att på egen hand försöka reda ut vad som är bra och mindre bra. Vilket inte är så enkelt - jag har förstått att jag ätit väl lite proteiner, så den mängden har jag redan ökat. Det här SKA gå vägen! Så det så!

z_bumbi
2003-08-06, 15:13
Trivia: Oki.. i så fall är ju råden du fick ovan vettiga.

Det är alltid svårt att ge dietråd utan att träffa någon och veta hur allt runtomkring ser ut, när du sa att du använde en PT så antog jag helt enkelt att du även fick kostråd/schema på samma gång och då är det svårt att veta hans/hennes upplägg och tankar.

Hoppas att det går bra nu med träning och kroppsvikt framöver och tveka inte att ställa fler frågor fast jag delvis förstörde den här tråden :)

Björn

Ps Välkommen till kolozzeum ds
Pss Eva E från Skalmsta är ute och seglar men dyker säkert upp sen :) ds