handdator

Visa fullständig version : Hur många svenskar lyfter över 150 kg i marklyft?


daks
2009-04-17, 23:20
Har Ni några gissningar?

Hur många lyfter över 200 o 250?

major Pectoralis
2009-04-17, 23:27
hehe, fullständigt omöjligt att gissa.
Om jag skulle våga på mig på en gissning så tror jag att ca 35-40% av befolkningen är goda för 150 kilo om de hade tränat för det. Jag tänker mig då att flertalet friska män och ett antal av kvinnorna har potential att fixa vikten.
Procenten som drar över 200kg lär vara relativt litet, 1 på 20 kanske - om inte ännu färre.

Pudzianovski
2009-04-17, 23:27
Över 150 är det nog ganska många. Över 200 är det nog relativt få i Sverige som gör. 250+ är det nog en väldigt väldigt liten del som gör.

:thumbup:

ceejay
2009-04-17, 23:29
150 är ingen megavikt, t.o.m en lång spinkis som jag plockar den lätt ;)
200 däremot tror jag inte det är många som klarar

LindaS
2009-04-17, 23:31
*Räcker upp en hand* på 150. (Ja, RAW, men inte dagligen).

daks
2009-04-17, 23:35
Och i reda siffror tror ni?
Kom igen nu, nån måste vara först att gissa!

Larsa_wee
2009-04-17, 23:35
beror väl på vilka "grupper" som får prova, tror (i princip vet) att tex många äldre Skogsarbetare och även andra som jobbar inom tunga yrken där man får slita hårt skulle fixa 200kg, sålänge dom inte vet om hur mkt det är, sitter ju en del psykologiskt oxå så. 250+ tror jag inte att det är många, 150 rätt så många.

LindaS
2009-04-17, 23:37
Och i reda siffror tror ni?
Kom igen nu, nån måste vara först att gissa!Vad är syftet med att gissa?

daks
2009-04-17, 23:38
beror väl på vilka "grupper" som får prova, tror (i princip vet) att tex många äldre Skogsarbetare och även andra som jobbar inom tunga yrken där man får slita hårt skulle fixa 200kg, sålänge dom inte vet om hur mkt det är, sitter ju en del psykologiskt oxå så. 250+ tror jag inte att det är många, 150 rätt så många.

Jag tänkte mest på tränande, men visst yrkesverksamma funkar.

daks
2009-04-17, 23:40
Vad är syftet med att gissa?

Att underhålla mig.

Vad var syftet med att undra om syftet?

Ganymedes
2009-04-17, 23:41
Om en fetis som jag drar 190 så är det säkert många som drar 150 iaf.

LindaS
2009-04-17, 23:42
Att underhålla mig.

Vad var syftet med att undra om syftet?Därför att syftet är(eller bör vara) grunden för allt man gör..

daks
2009-04-17, 23:44
Därför att syftet är(eller bör vara) grunden för allt man gör..

Låter bra, hade du nån gissning?

major Pectoralis
2009-04-17, 23:49
hehe, fullständigt omöjligt att gissa.
Om jag skulle våga på mig på en gissning så tror jag att ca 35-40% av befolkningen är goda för 150 kilo om de hade tränat för det. Jag tänker mig då att flertalet friska män och ett antal av kvinnorna har potential att fixa vikten.
Procenten som drar över 200kg lär vara relativt litet, 1 på 20 kanske - om inte ännu färre.

Jag ändrar mig. Det är nog snarare 1 på 200 som drar 200+.
När det gäller 150kg så vette tusen om det är så många heller, vid närmare eftertanke....*rolleyes*

Därför att syftet är(eller bör vara) grunden för allt man gör..

Nej, för allt i världen.

Konsten skall vara ändamåls-/syfteslös - det är därför den är vacker, enligt Immanuel Kant (världsberömd filosof och tänkare)

daks
2009-04-17, 23:56
m.P. Menar Du att 19 av 20 aldrig skulle kunna komma upp i sådana vikter. Rent fysiskt begränsade?

jwzrd
2009-04-18, 00:01
Jag tror större delen av den friska manliga befolkningen kan göra 150 i marklyft. Men givetvis inte utan träning och givetvis inte med vilken träning som helst. 150 i marklyft är ganska lätt.

saab900
2009-04-18, 00:05
Farsan, 54 år, 173/96 kg med ölkagge som jobbat 36 år som metallarbetare varav 24 år som järngjutare (svintungt) drog 160 i mark, 200 i kronlyft på skoj bara, inte styrketränat sedan han var 15. Den otränade greppstyrkan är inte av denna jord *screwy*

Jag fixade det efter 4,5 månader, med kroppsvikt runt 70 kilo.
Så jag säger som någon annan. De som arbetat med kroppen några år och väger sisådär 80+ fixar det nog, om inte spontant så med någon månads träning.

Helt otränad kontorsnisse fixar det inte vågar jag lova.

Erik__
2009-04-18, 00:59
150kg tror jag 99,9% kan uppnå rent fysiskt. 200 de flesta också, 300+ har jag bara sett en göra no no no irl.

EkarN
2009-04-18, 01:16
De flesta män(och en hel del kvinnor också antar jag) har nog kapacitet att utveckla den styrkan, men har ingen aning om hur många som faktiskt går i land med det just nu.

Popeye
2009-04-18, 08:47
Jag tolkade frågan som hur många klarar av att dra 150kg idag.
Kanske inte så ruskigt många % av befolkningen?
Hur många skulle klara det med rätt träning?
Förmodligen en hel del % av befolkningen?

Jag skulle gissa att för min egen del så skulle jag nog kunna fixa 200kg med rätt träning men tror att 250kg skulle vara för mycket.

Rockhard
2009-04-18, 08:58
150kg: 350 000
200kg: 15 000
250kg: 0

Jag har aldrig sett nån göra 250kg, så tills dess tror jag det är en myt ;)

Rockhard
2009-04-18, 09:06
Jag överdrev nog lite. Kanske 150 000 kan dra 150kg idag utan att bli invalida på kuppen.

doommessiah
2009-04-18, 09:08
Jag själv har dragit "bara" 240 med bälte på träning och jag suger rejält på just marklyft...jag tror att nästan alla friska män skulle klara av att dra 200+ med rätt träning, kost och inställning. 150 kilo tror jag alla friska män skulle klara av att dra...efter lite god träning.

Hur många som klarar av det i dagsläget är omöjligt att uppskatta...

ak3r
2009-04-18, 09:35
Efter träning så är nog inte 150kg svårt att uppnå.

jag som klen 16åring drog en 5:a på 140kg 2:a gången jag testade marklyft, första var teknikträning.. Nu efter några markträningar (+-10) så drar jag 5:a på 180kg.. så 200kg är nog inte ett problem.

men om man kollar runt på gymmet, så är det 1person som jag sett dra 200kg.. och då är det iaf 30+ som jag sett träna marklyft.. och då ganska tungt(3reps). Men det är ju inte rikssnittet troligtvis.

Sen så tror jag att doommessiah inte suger så mycket på marklyft;) troligtvis så har du bara lättare för andra övningar om du jämför ökningar mellan dem och marklyft. 240kg är ju inte speciellt dåligt.
---

OFT: Trodde det först skulle stå ''Hur många svenska dra 100kg i bänk'':D.. för så bara ''Hur många svenskar'' först:D det brukar ju vara den vanliga frågan..

major Pectoralis
2009-04-18, 09:40
Man lär vara inne på fel spår om man som "hängiven gymmare" dömer befolkningen utifrån sin egen prestanda. Trots allt tror jag det krävs en viss begåvning för att man överhuvudtaget skall bli hängiven till skivstången.

Att dra 200kg kräver en hel del muskler. För att få en "hel del muskler" (åtminstone per cm längd) krävs det att man har en stabil benstomme. Därtill krävs det att man har bra tryck i greppet om man skall dra 200kg. Det är ffa där jag tror de flesta brister.

Jag har sett relativt få personer som dragit över 200kg. Om vi räknar odopade personer så är det ännu färre.

Angående 150kg. När jag mönstrade drog jag ungefär 150kg i mark utan grepphjälp. Jag var då nära styrkerekordet på mönstringen i en maskin som påminner en hel del om just marklyft. Följaktligen misstänker jag att det var få av mönstrade män som drog nära 150kg.

Väl i lumpen så var jag på en pluton där man behövde högt resultat i styrka. Många av de värnpliktiga på min pluton var sk. "stadiga bondpågar" som arbetat med fysiskt arbete sedan de var små hemma på gården. När vi körde mark vid något tillfälle på ploj på gymmet så var de ganska nöjda om de kom upp i 110-120kg. Jag tvivlar inte en sekund på att dessa hade dragit 150kg om de hade tränat ett tag men så lätt är det inte att dra den vikten.

Allt är självklart spekulationer. Människokroppen är anpassningasbar. Det är möjligt att många har potential för stora vikter i marklyft om de hade drillats sedan de var små och dedikerat sitt liv till det.

ak3r
2009-04-18, 09:47
Låter inte 110-120kg förvånansvärt lite? Med tanke på att det var ''bondpojkar''..
alltså jag tror dig till 100% men det förvånar mig att det var så lite:o

major Pectoralis
2009-04-18, 09:51
Låter inte 110-120kg förvånansvärt lite? Med tanke på att det var ''bondpojkar''..
alltså jag tror dig till 100% men det förvånar mig att det var så lite:o

Jo, det förvånade mig också för när det gällde att arbeta och vara arbetsstark så var de hästar men man blir bra på det man gör.

Det roliga i sammanhanget var att vi en gång tävlade på en fältövning om vem som kunde välta en cementsugga, dvs. lyfta upp ena kanten som ett djupt marklyft och tippa den över ända. Jag fixade det inte (skyller på att jag var sliten efter ca 9 dagar i fält...*rolleyes*) men ett antal av nämnda bondpågar gjorde det.

Jay-Z
2009-04-18, 09:51
Angående 150kg. När jag mönstrade drog jag ungefär 150kg i mark utan grepphjälp. Jag var då nära styrkerekordet på mönstringen i en maskin som påminner en hel del om just marklyft. Följaktligen misstänker jag att det var få av mönstrade män som drog nära 150kg.


Vår maskin var som en smith man drog upp till hakan, men det kanske har kommit andra moderniteter nu.

ak3r
2009-04-18, 09:54
Jo, det förvånade mig också för när det gällde att arbeta och vara arbetsstark så var de hästar men man blir bra på det man gör.

Det roliga i sammanhanget var att vi en gång tävlade på en fältövning om vem som kunde välta en cementsugga, dvs. lyfta upp ena kanten som ett marklyft och tippa den över ända. Jag fixade det inte (skyller på att jag var sliten efter ca 9 dagar i fält...*rolleyes*) men ett antal av nämnda bondpågar gjorde det.

Kan inte det vara så att det är lite teknik när man lyfter en betongsugga, alltås mark är ju lite teknik.. men greppet å så är ganska lätt, bara greppa stången å lyfta(med rak rygg ofc).
Medan att lyfta en betongsugga så måste du få ett bra grepp på kanterna eller under, då fårt nog ''bondpojkarna'' en fördel för att på gården så lyfter det ju saker som inte är så anpassade för att lyfta:)

blev lite flummigt, men förstår du hur jag menar?

major Pectoralis
2009-04-18, 09:55
Vår maskin var som en smith man drog upp till hakan, men det kanske har kommit andra moderniteter nu.

hehe, så gammal är jag inte. Det är samma övning jag pratar om (iso-kai?) men det är i höftdraget man axar.
Det är dock möjligt att det krävs en del styrka även i överkroppen för att göra resultat och att det var därför jag lyckades. Det kan även vara en teknikfråga.

major Pectoralis
2009-04-18, 09:56
Kan inte det vara så att det är lite teknik när man lyfter en betongsugga, alltås mark är ju lite teknik.. men greppet å så är ganska lätt, bara greppa stången å lyfta(med rak rygg ofc).
Medan att lyfta en betongsugga så måste du få ett bra grepp på kanterna eller under, då fårt nog ''bondpojkarna'' en fördel för att på gården så lyfter det ju saker som inte är så anpassade för att lyfta:)

blev lite flummigt, men förstår du hur jag menar?

Jo, jag förstår hur du menar och det stämmer säkert.
Det var antagligen arbetsstyrka, grepp, vilja och teknik som krävdes för suggan.

Nitrometan
2009-04-18, 10:45
Hur många svenskar lyfter över 150 kg i marklyft?
Har Ni några gissningar?

Och i reda siffror tror ni?
Kom igen nu, nån måste vara först att gissa!

Jag tänkte mest på tränande, men visst yrkesverksamma funkar.

Jag trodde att du med din formulering syftade på hela Sveriges befolkning.

Jag gissar att det är 1864325 st som klarar 150 kg i marklyft.

kjell33
2009-04-18, 10:52
Ja jag har en gissning

Erik__
2009-04-18, 11:23
hehe, så gammal är jag inte. Det är samma övning jag pratar om (iso-kai?) men det är i höftdraget man axar.
Det är dock möjligt att det krävs en del styrka även i överkroppen för att göra resultat och att det var därför jag lyckades. Det kan även vara en teknikfråga.

Jag gjorde kring 200kg i mark och fick inte en 9a på testet där, fick 2st låga 8or och en 7a på övningsdraget.

-Englund
2009-04-18, 11:25
Jag vet inte vad jag tar max, men om man tar 15*100kg, tror ni man klarar 150 då?:) (Tänker inte prova, är rädd för att överbelasta och gå sönder)

major Pectoralis
2009-04-18, 11:36
Jag gjorde kring 200kg i mark och fick inte en 9a på testet där, fick 2st låga 8or och en 7a på övningsdraget.

Ok, där ser man... Det låter mycket konstigt. Har du dragit 200 kilo utan bälte och utan grepphjälp?
Testet är väl dessutom relaterat till kroppsvikt. Du kanske är tung? Jag vägde hursomhelst 84kg på den tiden, inte alltför deffad. Dessutom mätte
maskinen effektutveckling och inte råstyrka (även om de två hänger samman till stor del). Du kanske är råstark som en traktor medan jag var kvick som en ferrari...;)
Sedan skall tilläggas att jag på den tiden lyfte ca 150kg på träning. Det är högst tänkbart att där fanns fler kilon om jag haft bälte, magnesium och ett påslag från en tävlingssituation.

Rockhard
2009-04-18, 11:45
Jag vet inte vad jag tar max, men om man tar 15*100kg, tror ni man klarar 150 då?:) (Tänker inte prova, är rädd för att överbelasta och gå sönder)

Ja, lätt.

Erik__
2009-04-18, 11:47
Ok, där ser man... Det låter mycket konstigt. Har du dragit 200 kilo utan bälte och utan grepphjälp?
Testet är väl dessutom relaterat till kroppsvikt. Du kanske är tung? Jag vägde hursomhelst 84kg på den tiden, inte alltför deffad. Dessutom mätte
maskinen effektutveckling och inte råstyrka (även om de två hänger samman till stor del). Du kanske är råstark som en traktor medan jag var kvick som en ferrari...;)

Nej det har jag inte, lite dumt kanske att utgå från ett uppskattat max. Men jag har gjort lätta 5or på 170kg utan allt och det har förr i världen varit 30kg från max, 211kg med ganska bred fotställning har jag dock gjort.

Vägde 72kg enligt papprena från möstringen

Hur som helst är det bra mer än 150kg, men jag är väldigt väldigt svag i axlar/bröstrygg/armar, känns som det kan bidra.

robin-
2009-04-18, 11:59
Jag gjorde kring 200kg i mark och fick inte en 9a på testet där, fick 2st låga 8or och en 7a på övningsdraget.

Jag lyfter kring 150 i mark och var t.om. så dålig på mönstringstestet så jag tror jag drog någonting mellan 6-7. Inte allt för roligt.

jwzrd
2009-04-18, 12:11
Major> du har sett få som dragit 200 odopade och jag har sett säkert ett hundratal. Det krävs att någon tränar för styrka för att dra det så dina fitnesspolare och byggare är kanske inte direkt något du bör grunda din syn på svårighetsgraden på.

Sniggel
2009-04-18, 12:12
Jag tror större delen av den friska manliga befolkningen kan göra 150 i marklyft. Men givetvis inte utan träning och givetvis inte med vilken träning som helst. 150 i marklyft är ganska lätt.

+1
Tror också att majoriteten av män, om de hade haft som mål att dra 150, hade klarat det med träning (och att gå upp i vikt ifall det skulle vara nödvändigt).
Sen kan man lägga till några kvinnor också så säg 55% av den färdigväxta befolkningen är goda för det?

Nu får jag väl lägga till att de som är äldre 60+ kanske inte har lika lätt att dra 150 med träning (så jag räknar itne med den delen av befolkningen) men om de hade börjat träna tidigare hade säkert många klarat av att dra 150 vid 60 och 70 års ålder också.
Observera nu menar jag om man verkligen har som mål att dra 150 och är väldigt intresserad av träningen. Annars är det ignen vits att vara hypotetisk.

Upptaget
2009-04-18, 12:16
Att klara 150 kg i marken tror jag nästa alla klarar bara man börjar träna? började köra marklyft för runt 3 månader sedan iofs har jag tränat i runda slängar knappt 2 år men inte seriöst förräns i slutet på förra sommaren.. Då för runt 3 mån sedan gjorde jag 110x6 3set och jag kan inte påstå att mina gener är så bra och inte så jätte långt kvar till 150..

Sniggel
2009-04-18, 12:17
Apropå 200 gränsen (RAW) så anser jag heller inte att den är speciellt svåruppnåelig om man (med betoning på man, sorry tjejer) tillåter sig själv att:

1. Träna för styrka (what jwzrd said)
2. Gå upp i vikt
3. Lägga flera år av träning för att uppnå det

Så ska det heller nog inte vara så svårt.

Three pigs
2009-04-18, 12:29
Jag fattar inte riktigt frågeställningen. Är det hur många som kan uppnå 150kg med träning, eller hur många som tar 150kg tränade eller ej?

bear.flowertwig
2009-04-18, 12:33
"Hur många svenskar lyfter över 150 kg i marklyft?"

Det tolkar jag som att man sätter 150 kg framför fötterna på random svensk och säger åt dem att lyfta upp. Inte hur många som under vissa förutsättningar och bla bla bla... kommer att ta det. Jag tror det är försvinnande få som fixar det här och nu. Räcker väl att ta en titt på majoriteten av gymmen. Inte många där som ens tränar marklyft.

ak3r
2009-04-18, 12:40
Apropå 200 gränsen (RAW) så anser jag heller inte att den är speciellt svåruppnåelig om man (med betoning på man, sorry tjejer) tillåter sig själv att:

1. Träna för styrka (what jwzrd said)
2. Gå upp i vikt
3. Lägga flera år av träning för att uppnå det

Så ska det heller nog inte vara så svårt.

Har man bra gener om man klarar det på 20 pass?:) och inte lägger ner speciellt mycket tid på att träna för styrka och öka i marken?

:D:D:D

ak3r
2009-04-18, 13:25
Har man bra gener om man klarar det på 20 pass?:) och inte lägger ner speciellt mycket tid på att träna för styrka och öka i marken?

:D:D:D

skämt å sido
-----
Är 200kg så svårt att uppnå som ni säger?
alltså flera års träning för att ta 200kg är väll lite "overkill"..?

Halldin
2009-04-18, 14:10
alltså flera års träning för att ta 200kg är väll lite "overkill"..?
Nej. I alla fall inte om man tränar som de flesta tränar.

ak3r
2009-04-18, 14:12
Nej. I alla fall inte om man tränar som de flesta tränar.

Svaret på den här fråga, blir ju en gissning.

Men hur många % tror ni klarar det på några månader?(av dem som kommer över 200kg)

Om man tränar marklyft som alla andra övningar.. några set mark, sen är man klar.

major Pectoralis
2009-04-18, 14:26
Major> du har sett få som dragit 200 odopade och jag har sett säkert ett hundratal. Det krävs att någon tränar för styrka för att dra det så dina fitnesspolare och byggare är kanske inte direkt något du bör grunda din syn på svårighetsgraden på.

Tja, de gymmen jag brukar träna på är antagligen mer representativa för befolkningen än en tävling i styrkelyft där du sett dina "hundratal".

Även jag har från och till tränat på "lyftarklubbar". Jag gör det bl.a. just nu eftersom skolan jag arbetar på har lokalsamarbete med en sådan.

När det gäller byggare så har jag sett sådana lyfta låååångt över 200kg. Men jag håller med om att de inte är så representativa.

I fitnesskretsar är standarden på marklyft ofta förvånansvärt låg upplever jag (speciellt om man jämför med böj där vissa kan dunka på bra), vilket antagligen beror på att övningen har låg prioritet. Dessutom har den genomsnittlige fitnessutövaren en kroppskonstitution (Y-form) som inte är speciellt anpassad för marklyft. Standarden bland fitnessfolk är iofs inte lägre än bland gymtränande i stort i övrigt och planerad marklyftträning har jag överhuvudtaget sett få som inte är styrkelyftare köra.

Min bild är att marklyft är enormt mycket större på kolozzeum än i verkligheten, vilket visserligen bara ger kolozzeum en kvalitetsstämpel.

major Pectoralis
2009-04-18, 14:30
Nej det har jag inte, lite dumt kanske att utgå från ett uppskattat max. Men jag har gjort lätta 5or på 170kg utan allt och det har förr i världen varit 30kg från max, 211kg med ganska bred fotställning har jag dock gjort.

Vägde 72kg enligt papprena från möstringen

Hur som helst är det bra mer än 150kg, men jag är väldigt väldigt svag i axlar/bröstrygg/armar, känns som det kan bidra.

Antagligen är det bristen du talar om i axlar, bröstrygg och armar som gjort det. Sedan kan det kanske spela in att du dragit mark med bred fotställning. Drar du tungt även med smal fotställning?

jwzrd
2009-04-18, 14:32
Tja, de gymmen jag brukar träna på är antagligen mer representativa för befolkningen än en tävling i styrkelyft där du sett dina "hundratal".

Även jag har från och till tränat på "lyftarklubbar". Jag gör det bl.a. just nu eftersom skolan jag arbetar på har lokalsamarbete med en sådan.

När det gäller byggare så har jag sett sådana lyfta låååångt över 200kg. Men jag håller med om att de inte är så representativa.

I fitnesskretsar är standarden på marklyft ofta förvånansvärt låg upplever jag (speciellt om man jämför med böj där vissa kan dunka på bra), vilket antagligen beror på att övningen har låg prioritet. Dessutom har den genomsnittlige fitnessutövaren en kroppskonstitution (Y-form) som inte är speciellt anpassad för marklyft. Standarden bland fitnessfolk är iofs inte lägre än bland gymtränande i stort i övrigt och planerad marklyftträning har jag överhuvudtaget sett få som inte är styrkelyftare köra.

Min bild är att marklyft är enormt mycket större på kolozzeum än i verkligheten, vilket visserligen bara ger kolozzeum en kvalitetsstämpel.

Jag talar inte om tävlingar. Det är sen långt färre som pysslar med fitness och byggning än det är som pysslar med styrkelyft. Om... du nu inte vill kalla alla som vistas på ett gym för byggare.

Men jag missuppfattade till viss del frågeställningen. Jag svarade på hur lätt det skulle vara att uppnå det. Friska män idag finns det typ inga. Alls. Hela sverige är en enda smalfet dattakropp numer och det gäller även alla som kör de vanliga BODY-4-splittarna på gymmen år efter år. Då klarar man inte ens 150 i marken utan att riskera diskbråck. Jag tänkte på hur kort tid det tar att ta sig från nada till först 150 och sedan 200 i marklyft givet en normalvettig styrkeinriktad träning.

Jag tror att om vi rör oss norrut i sverige så att vi hittar på folk som är utomhus längre tid varje dag än det tar att gå från tuben till jobbet så hittar vi fler som har funktionsdugliga kroppar.

Baan
2009-04-18, 14:34
Förmodligen ganska många. Sen om det tar 10 år för en kontorsnisse och två timmmar för någon råstark bonne är en annan sak.

Tror inte man behöver satsa på styrkelyft specifik för att klara vikten heller. Då kanske vi behöver dra till med lite större vikter.

Erik__
2009-04-18, 15:02
Antagligen är det bristen du talar om i axlar, bröstrygg och armar som gjort det. Sedan kan det kanske spela in att du dragit mark med bred fotställning. Drar du tungt även med smal fotställning?

170x5 var traditionell mark, med tävlingscertifierade vikter t.o.m :D men lyfte aldrig max där, det var mer grundträning för ryggen och för att sedan lyfta sumo med dräkt.

Men skulle säga att jag har typ bra vinklar för det, så mönstringtestet blev ett kort marklyft + ett långt drag till hakan, kanske också lite bidragande orsak.

major Pectoralis
2009-04-18, 15:07
Jag talar inte om tävlingar. Det är sen långt färre som pysslar med fitness och byggning än det är som pysslar med styrkelyft. Om... du nu inte vill kalla alla som vistas på ett gym för byggare.

Men jag missuppfattade till viss del frågeställningen. Jag svarade på hur lätt det skulle vara att uppnå det. Friska män idag finns det typ inga. Alls. Hela sverige är en enda smalfet dattakropp numer och det gäller även alla som kör de vanliga BODY-4-splittarna på gymmen år efter år. Då klarar man inte ens 150 i marken utan att riskera diskbråck. Jag tänkte på hur kort tid det tar att ta sig från nada till först 150 och sedan 200 i marklyft givet en normalvettig styrkeinriktad träning.

Jag tror att om vi rör oss norrut i sverige så att vi hittar på folk som är utomhus längre tid varje dag än det tar att gå från tuben till jobbet så hittar vi fler som har funktionsdugliga kroppar.

De är faktiskt rätt slöa norrut. De tar scootern istället för tuben....(= tunnelbanan?) :D

Men det är rätt kul i Stockholm faktiskt. När man säger att man promenerar ca 60-120 minuter om dagen i ren transport så tror folk man är blåst - vilket kanske ligger sanningen närma iofs...

Sedan finns det gott om funktionsdugliga kroppar som inte drar speciellt mycket i marklyft. Det kan jag lova.

Jag har varit tränare i ett antal år. Jag är idrottslärare. Jag tycker mig ha sett relativt mycket tränade och otränade människor. Det finns många som är vindsnabba, är bra på att hänga och klänga och som springer milen på ca 40 minuter. Det är dock få som drar 200kg i mark. Sedan finns det för all del folk som drar 200-300kg men som inte orkar mycket mer än att just köra ett rep marklyft; inomhus, med bälte, skivstång och magnesium. De är varken snabba, starka eller uthålliga i praktiken när det kommer till mer komplexa moment. Jag vet inte om det är så "funktionsdugligt".

Sedan tror jag absolut att det hade gjort mycket för folkhälsan om befolkningen hade fått lära sig riktig skivstångsträning i skolan. Det tror jag på och det jobbar jag för men jag upplever att det är ett relativt svårt område att bedriva en konstruktiv och inspirerande undervisning på. Jag jobbar på att knäcka den koden.

Sniggel
2009-04-18, 15:09
Har man bra gener om man klarar det på 20 pass?:) och inte lägger ner speciellt mycket tid på att träna för styrka och öka i marken?


Kanske :D

Alla har olika förutsättningar, längd och vikt gör ju mycket. Jag själv tycker inte att det krävdes så mycket av mig av mig för att uppnå 200 (mer än en stark vilja att lyfta tungt). Behövde inte träna många år på det lyftet för att uppnå 200, och jag behövde inte väga så mycket för att göra det heller (78-79 har jag för mig). Dessutom har jag aldrig haft någon professionell styrkelyftsinstruktion och hade jag haft det hade jag nog uppnått det mycket snabbare.
Men nu ska vi inte prata anekdoter, det är inte så representativt :)

Om det gäller att ta 150, här och nu, lär det inte vara många % som lyfter den vikten av Sveriges befolkning

major Pectoralis
2009-04-18, 15:16
170x5 var traditionell mark, med tävlingscertifierade vikter t.o.m :D men lyfte aldrig max där, det var mer grundträning för ryggen och för att sedan lyfta sumo med dräkt.

Men skulle säga att jag har typ bra vinklar för det, så mönstringtestet blev ett kort marklyft + ett långt drag till hakan, kanske också lite bidragande orsak.

Ok, intressant. Jag körde visserligen inte med tävlingscertifierade vikter. Det är möjligt att vikterna på mitt gym var tyngre än vad de skulle vara. Har man 6-8 vikter och alla väger 1-2 kilo fel så blir det ju ändå 6-16 kg skillnad. Jag tycker det känns som att tävlingsvikter (jag tänker på sådana tunna i järn) är lättare men det kanske bara jag är som blir mera peppad.

Sedan tror jag det är som du säger: att maskinens vinklar inte passade dig och att du brast i överkroppsstyrka på mönstringen.

Förövrigt kan påpekas att när jag gjorde 170kg x 5 reps med död start på alla repsen i marken så maxade jag 180kg veckan efter.... Alla är vi olika.

Appropa fitness och mark kan nämnas att en kille som var med och tävlade i Umeå en gång gjorde 96 repetitioner på 80kg i raw-mark på ett polistest.

ak3r
2009-04-18, 15:34
Kanske :D

Alla har olika förutsättningar, längd och vikt gör ju mycket. Jag själv tycker inte att det krävdes så mycket av mig av mig för att uppnå 200 (mer än en stark vilja att lyfta tungt). Behövde inte träna många år på det lyftet för att uppnå 200, och jag behövde inte väga så mycket för att göra det heller (78-79 har jag för mig). Dessutom har jag aldrig haft någon professionell styrkelyftsinstruktion och hade jag haft det hade jag nog uppnått det mycket snabbare.
Men nu ska vi inte prata anekdoter, det är inte så representativt :)

Om det gäller att ta 150, här och nu, lär det inte vara många % som lyfter den vikten av Sveriges befolkning

Är det en fördel att var lång/kort?
Håller med om att vilja är mycket i mark, om man tänker ''jag klarar det inte'' då klarar man det inte ''men om jag tänker, att vikten jag ska lyfta är 10kg mindre än vad det är, då klarar jag oftas köra så många reps jag vill.

Jag skulle troligtvis klara 200kg(lätt 5:a på 180kg, har legat 20-30kg över mitt 5 reps i max) efter 2,5månaders samanhängade markträning isåfall. Kört ca 20 marklyfts pass(trodde det var mindre, men räknade) utspridda över 1år och 4månader.

Ni snackar år(flera) är inte det lite överdrivet för en tränande invivid som tränar någorlunda seriöst?

Martin Löwgren
2009-04-18, 15:40
jag ändrar mig. Det är nog snarare 1 på 200 som drar 200+.
när det gäller 150kg så vette tusen om det är så många heller, vid närmare eftertanke....*rolleyes*





+1

Floddan
2009-04-18, 15:52
Jag gissar i sverige just nu
150kg - 500 000
200kg - 50 000
250kg - 3000
Utan specifik träning, med träning så klarar nog 1000 000 svenska män 200 kg tillslut.

phrack
2009-04-18, 16:04
Om alla skulle ge det ett försök i nuläget tror jag inte det är många tusen som skulle lyckas. Jag har aldrig sett någon marklyfta mer än 140 kg. Faktum är att det är oerhört sällan jag ser någon marklyfta mer än 80 kg med bra form utan bälte och dragremmar.

ak3r
2009-04-18, 16:05
Jag gissar i sverige just nu
150kg - 500 000
200kg - 50 000
250kg - 3000
Utan specifik träning, med träning så klarar nog 1000 000 svenska män 200 kg tillslut.

Hur menar du med specifik träning?

Kör mark som alla andra övningar?
Eller aldrig kört mark och testar för första gången?

kjell33
2009-04-18, 16:11
Ngn frågar om det är en fördel att vara lång/kort? Tror inte det spelar ngn roll, se t ex på brad gillingham som är ca 195 och drar närmare 400. Bra att ha kort rygg och långa armar som t ex anello och gant. Video på gant som drog 310 i 60kgs-klassen på 80-talet. Här från vm-83 och 240 kg. Lägg märke till hans långa armar!!

iCuElPa8Li4

Floddan
2009-04-18, 16:12
Hur menar du med specifik träning?

Kör mark som alla andra övningar?
Eller aldrig kört mark och testar för första gång en?

Jag menar träning för att kunna lyfta så mycket som möjligt en 1 rep i marklyft (alltså inte längdhopp, cykling eller karate). Om alla svenskar fått hjälp med att lägga upp en sådan träning och följt den (efter förmåga) hade säkert 1000 000 svenskar tagit 200kg efter en tid.

ak3r
2009-04-18, 16:16
Jag menar träning för att kunna lyfta så mycket som möjligt en 1 rep i marklyft (alltså inte längdhopp, cykling eller karate). Om alla svenskar fått hjälp med att lägga upp en sådan träning och följt den (efter förmåga) hade säkert 1000 000 svenskar tagit 200kg efter en tid.

Okey.. typ SL träning? inte vanlig ''gymträning''
.----

OFT: så att jag gjorde en förjävlig särskrivning ''gång en'' :D

Sniggel
2009-04-18, 16:16
Ni snackar år(flera) är inte det lite överdrivet för en tränande invivid som tränar någorlunda seriöst?

Ja, om "vem som helst", även de med sämre förutsättningar (man) ska klara det så får man nog ha lite marginal. Obs detta är ju självklart vad jag tror med det är väl lite det som är meningen med tråden?

Sniggel
2009-04-18, 16:17
Om alla skulle ge det ett försök i nuläget tror jag inte det är många tusen som skulle lyckas. Jag har aldrig sett någon marklyfta mer än 140 kg. Faktum är att det är oerhört sällan jag ser någon marklyfta mer än 80 kg med bra form utan bälte och dragremmar.

Och det beror ju på att det inte är så intressant att marklyfta för de flesta. Hade alla varit intresserade hade vi sett hur många som helst som drar minst 150 kg. Men så funkar inte världen :p

ak3r
2009-04-18, 16:19
Ja, om "vem som helst", även de med sämre förutsättningar (man) ska klara det så får man nog ha lite marginal. Obs detta är ju självklart vad jag tror med det är väl lite det som är meningen med tråden?

jo det låter rimligt.

von huff
2009-04-18, 16:19
Av de som jag sett träna av killarna så drar kanske 60-70% över 150 i marklyft, kanske närmare 70% och av de som inte tränar så drar kanske 15% över 150kg.Tänker nu på män +17år.SÅ gissar jag

Floddan
2009-04-18, 16:22
Okey.. typ SL träning?

.----

OFT: så att jag gjorde en förjävlig särskrivning ''gång en'' :D

Nej inte sl-träning utan fokus på endast marklyft. Det är inte så ekonomiskt att ha en massa bänkpressträning t ex om målet är att enbart bli stark i marklyft, tror jag.

ak3r
2009-04-18, 16:23
Av de som jag sett träna av killarna så drar kanske 60-70% över 150 i marklyft, kanske närmare 70% och av de som inte tränar så drar kanske 15% över 150kg.Tänker nu på män +17år.SÅ gissar jag

Men du bor ju i finland(?), då gäller ju inte svenska snittet:D:D

Nej inte sl-träning utan fokus på endast marklyft. Det är inte så ekonomiskt att ha en massa bänkpressträning t ex om målet är att enbart bli stark i marklyft, tror jag.

Ja, precis så jag menar.. man tränar marklyft.. men man lägger inte upp träningen runt marklyftet.

Mourten
2009-04-18, 16:30
Alla som tränat några år som killar hyffsat bra tar 150 + i mark. Inga ohyggliga vikter direkt, 200 tror jag de flesta kan ta med målmedvetenhet men över 250 börjar de bli kärvt.

Three pigs
2009-04-19, 01:01
men du bor ju i finland(?), då gäller ju inte svenska snittet:d:d



:d

Dan S
2009-04-19, 01:48
Jag tror inte det finns någon som inte tränar, som klarar 150kg marklyft, och hur stor del av svenska befolkningen tränar? Inte ens alla av de som tränar kan dra 150kg. + Det finns kvinnor, som absolut inte klarar av att dra 150kg såvida dom inte är seriös med att öka styrka. Så jag säger väldigt få % som klarar 150kg. Om man ser över hela befolkningen. Till och med "Gamla skogshuggare" skulle brista, för att dom måste göra tekniken rätt, och tekniken gör en sjukt mycket svagare i början.

Sparven från Minsk
2009-04-19, 05:11
lol go fråga....omöjligt att ens uppskatta antalet som klarar det.

"Hur många normänn klarar super mario 1 till nes-8bit?" Lika enkelt att gissa där eller hur ;)

dellan
2009-04-19, 09:37
lol go fråga....omöjligt att ens uppskatta antalet som klarar det.

"Hur många normänn klarar super mario 1 till nes-8bit?" Lika enkelt att gissa där eller hur ;)

Det har ju iaf tillkommit en intressant diskussion vilket antagligen var meningen med tråden, några exakta siffror existerar ju inte.

Jacksatan
2009-04-19, 09:49
hehe, fullständigt omöjligt att gissa.
Om jag skulle våga på mig på en gissning så tror jag att ca 35-40% av befolkningen är goda för 150 kilo om de hade tränat för det. Jag tänker mig då att flertalet friska män och ett antal av kvinnorna har potential att fixa vikten.
Procenten som drar över 200kg lär vara relativt litet, 1 på 20 kanske - om inte ännu färre.

Det är inte ens 1 på 20 av manliga gymmare som drar över 200 kg i marklyft. Hur kan du ha så skev uppfattning`?

Edit: ok, såg att du ändrade dig ;)

Jacksatan
2009-04-19, 09:51
Jag tror större delen av den friska manliga befolkningen kan göra 150 i marklyft. Men givetvis inte utan träning och givetvis inte med vilken träning som helst. 150 i marklyft är ganska lätt.


Fast frågan var väl vilka som gör det i nuläget -dvs utan träning (eller för de som tränar, med träning).

Larsa_wee
2009-04-19, 13:10
Jag tror inte det finns någon som inte tränar, som klarar 150kg marklyft, och hur stor del av svenska befolkningen tränar? Inte ens alla av de som tränar kan dra 150kg. + Det finns kvinnor, som absolut inte klarar av att dra 150kg såvida dom inte är seriös med att öka styrka. Så jag säger väldigt få % som klarar 150kg. Om man ser över hela befolkningen. Till och med "Gamla skogshuggare" skulle brista, för att dom måste göra tekniken rätt, och tekniken gör en sjukt mycket svagare i början.

efter jag provat marklyft 4 ggr tror jag det var, så lyfte jag 170kg ganska lätt med mersmak, Utan bälte och inget magnesium, då var jag 17år och vägde väl kanske 77kg-79 kg, nån månad senare var jag uppe på 195kg, och nu som 18åring snart 19, Drar jag 272.5 Kg marklyft vägandes 87kg, jag har tävlat/tränat för SL typ 1 år. började 2008,Dock har jag bra vinklar i mark osv, har tränat nu i 4år, första 2 åren var till och från, fotboll på sommarn gym på vintern, marklyft började jag med hösten 2007, på första Sl tävlingen drog jag 215kg marklyft, då hadde jag bara kört marklyft i 2.5månad ungefär. så Det finns säkerligen fler som jag Därute, Jag vet att väldigt många här där jag bor skulle ta 150kg marklyft utan problem, dock är det Greppet som sviker de flesta,

Men då kanske det är dags för en Undersökning ?, ut på stan och ta med en viktstång med vikter upp till 250kg och sen får folk komma och prova :D då lär man få ett ganska bra testresultat, haha

ceejay
2009-04-19, 13:16
efter jag provat marklyft 4 ggr tror jag det var, så lyfte jag 170kg ganska lätt med mersmak, Utan bälte och inget magnesium, då var jag 17år och vägde väl kanske 77kg-79 kg, nån månad senare var jag uppe på 195kg, och nu som 18åring snart 19, Drar jag 272.5 Kg marklyft vägandes 87kg, jag har tävlat/tränat för SL typ 1 år. började 2008,Dock har jag bra vinklar i mark osv, har tränat nu i 4år, första 2 åren var till och från, fotboll på sommarn gym på vintern, marklyft började jag med hösten 2007, på första Sl tävlingen drog jag 215kg marklyft, då hadde jag bara kört marklyft i 2.5månad ungefär. så Det finns säkerligen fler som jag Därute, Jag vet att väldigt många här där jag bor skulle ta 150kg marklyft utan problem, dock är det Greppet som sviker de flesta,

Men då kanske det är dags för en Undersökning ?, ut på stan och ta med en viktstång med vikter upp till 250kg och sen får folk komma och prova :D då lär man få ett ganska bra testresultat, haha

Som sagt så hade du ju tränat styrka innan, och man blir ju starkare i marken även fast man inte kör mark ;)

Larsa_wee
2009-04-19, 13:26
Som sagt så hade du ju tränat styrka innan, och man blir ju starkare i marken även fast man inte kör mark ;)

Jo iofs, men det jag körde då var typ Bänk,biceps,triceps,axlar, tränade ingen rygg träning, tex rodd osv, Körde inte knäböj då heller, spelade bara fotboll så, men men :D

burre
2009-04-19, 13:28
1 på 40 kanske kan gå ner å dra 150 i mark idag. Av män. Kanske några hundra kvinnor i hela landet.

LindaS
2009-04-19, 13:30
Men då kanske det är dags för en Undersökning ?, ut på stan och ta med en viktstång med vikter upp till 250kg och sen får folk komma och prova :D då lär man få ett ganska bra testresultat, hahaTänkte samma sak.
Samtidigt kan man undersöka hur många som skadar sig när de går på maxvikter utan grundträning. :thumbup:

Larsa_wee
2009-04-19, 13:37
Tänkte samma sak.
Samtidigt kan man undersöka hur många som skadar sig när de går på maxvikter utan grundträning. :thumbup:

haha javisst,samt spela in lite instruktionsfilm och visa hur man INTE gör när man ska köra marklyft, för om man skulle göra en sån undersökning på stan och det är en hel del som provar på så lär man få se på alla möjliga taknik och lyft i alla dess slag. :)

BobaFett
2009-04-19, 13:47
Lär nog finnas otränat folk som har styrka att lyfta 150kg men som skulle skada sig då deras leder, skelett och så vidare inte är vana vid belastningen, även om de lyfter på rätt sätt.

daks
2009-04-19, 17:31
Ha, det blidde ju bitvis en rolig diskussion.

Själv var jag mest nyfiken, eftersom jag nyss själv klarade 150 kg efter två års träning.

Jag kollade på svenska styrkelyftförbundets hemsida och såg att den, i min viktklass, som var rankad trettio lyfte 130kg alltså tyckte jag min bragd var ännu roligare.

Sen förstår naturligtvis jag att det finns massor som lyfter mer men inte tävlar.Därav min nyfikenhet för hur många i Sverige som just nu kan lyfta 150 kg i marklyft.

Sen hur många som skulle kunna träna sig till det, ja det är en helt annan fråga.

Har själv försökt besvarar min egen fråga med en gissning, men kommer inte fram till nåt helt bra...

I malmö bor ca 300 000 säg att 30 000 av oss styrketränar varav kanske
15 000 kör marklyft. Klarar 3000 kanske 150?

Dan S
2009-04-19, 22:04
efter jag provat marklyft 4 ggr tror jag det var, så lyfte jag 170kg ganska lätt med mersmak, Utan bälte och inget magnesium, då var jag 17år och vägde väl kanske 77kg-79 kg, nån månad senare var jag uppe på 195kg, och nu som 18åring snart 19, Drar jag 272.5 Kg marklyft vägandes 87kg, jag har tävlat/tränat för SL typ 1 år. började 2008,Dock har jag bra vinklar i mark osv, har tränat nu i 4år, första 2 åren var till och från, fotboll på sommarn gym på vintern, marklyft började jag med hösten 2007, på första Sl tävlingen drog jag 215kg marklyft, då hadde jag bara kört marklyft i 2.5månad ungefär. så Det finns säkerligen fler som jag Därute, Jag vet att väldigt många här där jag bor skulle ta 150kg marklyft utan problem, dock är det Greppet som sviker de flesta,

Men då kanske det är dags för en Undersökning ?, ut på stan och ta med en viktstång med vikter upp till 250kg och sen får folk komma och prova :D då lär man få ett ganska bra testresultat, haha

No offence men vad ville du ha sagt med detta? :) Detta gör dig väll enbart till en av dom få som är bra på mark? eftersom du erkänner att du har bra vinklar och tävlar i SL. Det är absolut inte många som tar 150kg, otränade som aldrig sett marklyft förr. Det jag menar, inte någon som tränat eller slötränat. ;):thumbup:

bear.flowertwig
2009-04-19, 22:23
I malmö bor ca 300 000 säg att 30 000 av oss styrketränar varav kanske 15 000 kör marklyft. Klarar 3000 kanske 150?

Skulle varannan person som styrketränar på gym köra marklyft? Inte en chans. Var 30:e kanske. Fine att de som väl tränar för det i ganska hög utsträckning klarar att dra 150 kg men antalet marklyftande individer i Sverige verkar gravt överskattad genom hela den här tråden. Med tanke på att den stora massan inte tränar på mindre källargym eller i lokaler för pojkar i baddräkt har de flesta inte ens en aning om vad marklyft är för något.

Erik__
2009-04-19, 22:24
Lär nog finnas otränat folk som har styrka att lyfta 150kg men som skulle skada sig då deras leder, skelett och så vidare inte är vana vid belastningen, även om de lyfter på rätt sätt.

Det där tycker jag verkar lite motsägelsefullt, vad är det som skiljer marklyft från de aktiviteter som byggt styrkan de har? det som gör att marklyft stärker skelettet till skillnad från hm ja vad de nu sysslat i livet. Kroppen skulle väl inte skaffa så mycket muskler att man skulle kunna lyfta sönder kroppen under belastningarna?

daks
2009-04-19, 22:36
Skulle varannan person som styrketränar på gym köra marklyft? Inte en chans. Var 30:e kanske. Fine att de som väl tränar för det i ganska hög utsträckning klarar att dra 150 kg men antalet marklyftande individer i Sverige verkar gravt överskattad genom hela den här tråden. Med tanke på att den stora massan inte tränar på mindre källargym eller i lokaler för pojkar i baddräkt har de flesta inte ens en aning om vad marklyft är för något.


Ja det kanske stämmer. Jag är i stort sett ensam på mitt gym, då det mest är för folk som rehabtränar så jag har inte så mycket jag kan jämföra med.

Näst tråd får väl bli en uppskattningslek om hur många som kör marklyft överhuvudtaget. Känns som att en poll om det här skulle bli något missvisande.

Bönne
2009-04-19, 22:37
De män som väger lite mer (½kg per centimeter) klarar nog 150kg utan att behöva träna mer än ett eller två pass.

Popeye
2009-04-20, 08:54
Tror att de flesta överskattar svensson.

daks
2009-04-21, 22:04
Ganska få gissningar per post...

Dreas
2009-04-21, 22:07
Gissar att 15% av Sveriges män klarar 150kg, tvivlar på att de flesta otränade personerna inte pallar 150kg.

ceejay
2009-04-21, 22:13
Gissar att 15% av Sveriges män klarar 150kg, tvivlar på att de flesta otränade personerna inte pallar 150kg.

tvivlar på att någon i min klass klarar 150kg

går i 3an ;) nog inte många på skolan som klarar..


jag slänger iväg en gissning på 5%

Larsa_wee
2009-04-22, 12:56
No offence men vad ville du ha sagt med detta? :) Detta gör dig väll enbart till en av dom få som är bra på mark? eftersom du erkänner att du har bra vinklar och tävlar i SL. Det är absolut inte många som tar 150kg, otränade som aldrig sett marklyft förr. Det jag menar, inte någon som tränat eller slötränat. ;):thumbup:

Min poäng i det hela var att det borde ju finnas fler som mig ?, jag kom ju från en Fotbolls bakgrund, men gillade gymmet mer än Fotbollen,jag vet inte varför men här lite längre norrut, eller om det är bara i min omgivning så känns de som att det är rätt många som skulle ta 150kg i mark otränad,Sen är ju allt oxå hur man lägger upp träningen så.

revilo
2016-05-19, 01:38
Några grova uppskattningar

http://i.imgur.com/sGO4bgk.png

Har bara räknat med gymmande män. Finns en del föredetta gymmare, kvinnor och kroppsarbetare som tar 150 kg också, så där borde vi justera siffran uppåt med ca 50 000.

Svaret på frågan är alltså

150 kg: ca 125 000
200 kg: ca 25 000
250 kg: ca 500

Tar du 200 kg i marklyft är du alltså bland de 2-3 promille starkaste svenskarna.

oscarovegren
2016-05-19, 06:04
Där jag gymmar så skulle jag gissa på att 1/3 av alla killar och ingen tjej, alltså 1/6 av alla svenskar på mitt gym. Lägg till alla som inte tränar så tror jag inte siffran överstiger 1/10 av alla svenskar över 18 år.

150 kg klarar 19% av alla killar samt 1% av alla tjejer, alltså sammanlagt 10%
200 kg klarar 5% av alla killar samt 0,01% av alla tjejer, alltså sammanlagt 2,5%
250 kg klarar 1% av alla killar samt 0% av alla tjejer, alltså sammanlagt 0,5%

DJJOHANSSON
2016-05-19, 08:07
Jag trodde att alla som tränat mark ett tag drog vikter i 200kgs snåret. Var jag än kollar på gymmet så står folk och drar 180-190~ Utan att vara allt för grova.

Jag kör inte marklyft, just pågrund av att jag inte kan dra 200 och vill inte skämma ut mig.

ARMSTARK
2016-05-19, 08:57
Jag skulle tippa på att av otränade män kanske 10% tar 100kg, otränade kvinnor ingen.
Tränande (marklyft) i ska vi säga mer än ett år, 50% av männen tar 150kg, 0,1% av kvinnorna tar 150kg.
Ni som tränar på ett SL gym har ingen talan, ni lever på en annan planet. ;)

filmjölk
2016-05-19, 09:30
Jag skulle tippa på att av otränade män kanske 10% tar 100kg, otränade kvinnor ingen.
Tränande (marklyft) i ska vi säga mer än ett år, 50% av männen tar 150kg, 0,1% av kvinnorna tar 150kg.
Ni som tränar på ett SL gym har ingen talan, ni lever på en annan planet. ;)

Jag ser ofta kvinnor som tränar marklyft på kanske 60-80kg med ett max på gissningsvis 100-120. De ser dessutom rätt vältränade ut. (Inte grova för fem öre, men snygga)

Diomedea exulans
2016-05-19, 09:35
Jag har dragit 150 en gång i livet, efter massor träning, som ung man på 83 kg och 180 cm. Inte en chans att det är vanligt att dra 150. Om man räknar in kvinnor men räknar bort gamlingar och barn tror jag 2 % klarar det.

Mantus
2016-05-19, 10:07
Jag trodde att alla som tränat mark ett tag drog vikter i 200kgs snåret. Var jag än kollar på gymmet så står folk och drar 180-190~ Utan att vara allt för grova.

Jag kör inte marklyft, just pågrund av att jag inte kan dra 200 och vill inte skämma ut mig.

Tråden skapades 2009. Det var inte lika vanligt att man körde mark då. När jag började dra mark 2006 var jag tämligen ensam om det på det stora studentgym jag då körde på (personalens blickar var inte nådiga första tiden). Under årens lopp har jag sett fler och fler som kör basövningar, antagligen pga den rikliga information som växt fram med instruktionsvideos, allmänt tillgängliga program med fokus på basövningar, bloggar som träna styrka och styrkelabbet samt träningstrender som crossfit.
Jag tror procentandelen tränade individer som tar över 150 kg i marklyft har ökat de sista åren.

ARMSTARK
2016-05-19, 10:16
Tråden skapades 2009. Det var inte lika vanligt att man körde mark då. När jag började dra mark 2006 var jag tämligen ensam om det på det stora studentgym jag då körde på (personalens blickar var inte nådiga första tiden). Under årens lopp har jag sett fler och fler som kör basövningar, antagligen pga den rikliga information som växt fram med instruktionsvideos, allmänt tillgängliga program med fokus på basövningar, bloggar som träna styrka och styrkelabbet samt träningstrender som crossfit.
Jag tror procentandelen tränade individer som tar över 150 kg i marklyft har ökat de sista åren.

Haha, det är sant, jag blev hånad förut av fittnessligan på gymet, "Det där är inte bra, du ska träna funktionell styrka istället". Idag står samma personer och kör mark. :d

spoon
2016-05-19, 10:44
Av tränande män så tror jag att dom flesta som väger 90 kg och uppåt fixar 150 kg i marklyft. Av otränade svenskar så är det nog inte så många som fixar det direkt men borde fixa det efter nån månads träning. I varje fall om dom har rört på sig lite i livet. Medelsvensson är ju ganska tung och det kommer en viss styrka med massa. Många väger ju mellan 100-120 och då tror jag att man fixar 150 i marken ganska så snart.

Min gissning får bli 8/10 män som tränar på gym och 3/10 män som inte tränar på gym.

Bmwtwinturbo
2016-05-19, 10:46
Mark är ju den mest basal rörelsen av de 3 stora lyften varvid jag misstänker att ett antal kroppsarbetande överviktiga män tar relativt mycket i mark i förhållande till de två andra lyften. 150 är väl kanske över denna nivå men 3 siffrigt med kass teknik kan nog många lite tyngre prestera. Däremot så kan nog i princip ingen göra en godkänd böj med bara stången eller bänka 50% av kroppsvikt i denna grupp

Macroman
2016-05-19, 13:32
hehe, fullständigt omöjligt att gissa.
Om jag skulle våga på mig på en gissning så tror jag att ca 35-40% av befolkningen är goda för 150 kilo om de hade tränat för det. Jag tänker mig då att flertalet friska män och ett antal av kvinnorna har potential att fixa vikten.
Procenten som drar över 200kg lär vara relativt litet, 1 på 20 kanske - om inte ännu färre.

Ja, ungefär så här tror jag också. Möjligen tar nog fler 150 kg med träning. Kanske uppåt 60-70 %.

Macroman
2016-05-19, 13:34
150kg tror jag 99,9% kan uppnå rent fysiskt.

Haha, no fucking way.

Alexton
2016-05-19, 13:34
Vägde nog runt 70kg när jag drog 150 första gången. 200kg tog det 11kg till och mer dedikation för att klara.

Jag skulle gissa på att de flesta som väger 80kg+ borde kunna ta 150 utan större problem då det inte är speciellt svår rörelse och vikten fortfarande är låg nog att man inte behöver tänka på teknik.

Cletus
2016-05-19, 13:53
Av tränande män så tror jag att dom flesta som väger 90 kg och uppåt fixar 150 kg i marklyft. Av otränade svenskar så är det nog inte så många som fixar det direkt men borde fixa det efter nån månads träning. I varje fall om dom har rört på sig lite i livet. Medelsvensson är ju ganska tung och det kommer en viss styrka med massa. Många väger ju mellan 100-120 och då tror jag att man fixar 150 i marken ganska så snart.

Min gissning får bli 8/10 män som tränar på gym och 3/10 män som inte tränar på gym.

8/10 som tränar på gym tar 150 kg i marklyft? Nu är du nog lite väl optimistisk. Tror att 5/10 ligger närmare verkligheten.

Macroman
2016-05-19, 14:11
Jag tränar på SATS där de har en sån där crossfityta med mkt stänger etc. Tror jag sett en enda person på 4 år som lyft mer än 150 kg. Han är rejält grov och körde på runt 200 och även 180 i böj. Vägde väl 110 kg ungefär. Sedan är det några jag sett som dragit 130-150 kg.

På fyra år alltså.

Väldigt ovanligt alltså på Svenne banangym trots crossfitboomen som faktiskt gjort baslyft och olympiska lyft väldigt populära på senare år.

Stuffer
2016-05-19, 14:57
8/10 som tränar på gym tar 150 kg i marklyft? Nu är du nog lite väl optimistisk. Tror att 5/10 ligger närmare verkligheten.

Jag tror att 5/10 också är i överkant om vi ska kika generellt. På styrkeklubbar och svettiga källargym hamnar vi säkert på 5/10 men räknar vi med alla friskis, sats och liknande inrättningar så sjunker siffran snabbt.

Jag tränar på ett friskis där jag tror att knappt 2/10 ens har provat på att göra ett marklyft. Där är det mest vevande i maskiner och discogymmande i cablecrossen som gäller.

Vårt lokala friskis har drygt 8000 medlemmar och vi har 2(!) Rack med lyftpodier för att köra lite SL-inspirerad träning och till dessa har jag aldrig någonsin varit tvungen att köa. Givetvis kör inte alla av dessa 8000 i gymmet utan många är bara där för att köra gympa, yoga och liknande

MackeJuve
2016-05-19, 15:51
Min kompiskrets är ganska sportig(handboll, fotboll, speedway, gym etc). Umgås aktivt med tre olika kompisgäng. Kan ju rabbla upp lite folk och skriva huruvida de tar 150 kg i marklyft eller inte:

Gäng 1
Jag - ja
AB - nej
CW - nej
JS - nej
OS - ja
JA - nej
MD - nej
CH - nej

Gäng 2
TA - nej
DW - ja
JS - ja
EJ - ja
MK - nej
PW - nej
AA - nej
GK - nej
VR - nej
PA - ja
OS - ja
JE - nej
AL - nej
JL - nej
SK - ja
DK - nej

Gäng 3
SC - nej
TZ - nej
JD - ja
VR - ja
WG - nej
OG - nej

30 totalt, 10 ja, 20 nej. Bland mina vänner tar alltså 33 % 150 kg i marklyft. Det är också de som har gymmet som sin primära aktivitet. Ett gäng av de andra är sådana som antingen håller på med annan sport och är på gymmet då och då eller tränar "oseriöst". En klar minoritet gör inget alls. Ålder är 22-25.

Gav väl inget kanske, kan ju lika gärna komma in någon här som bara umgås med folk som lyfter där 95 % tar 150 kg i marklyft. Nu vet jag i alla fall att 33 % av mina kompisar tar 150 kg, alltid något :D

Illustrerade mannen
2016-05-19, 16:32
I min bekantskapskrets är det 0 % som tar 150 kg i marklyft... Förutom jag. Det är iofs bara jag som tränar på gym av de jag känner. Så kanske skulle någon klara det om de testade, men jag tvivlar.
Gissar att det är väldigt få % av befolkningen som fixar det... Men ger man sig f-n på det tror jag de flesta kan (av männen). Jag drog 160 hyfsat lätt för ca 3 år sedan. Gav mig f-n på att fixa 200. Det tog 8 månader med mark en gång i veckan. 205 kg med kroppsvikt på 72. Och jag är ingen styrkefantom alls. Bara en envis och tålmodig gubbe... Men där tog det stopp... Har inte testat så tunga vikter sedan dess...

oscarovegren
2016-05-19, 16:46
Jag ser ofta kvinnor som tränar marklyft på kanske 60-80kg med ett max på gissningsvis 100-120. De ser dessutom rätt vältränade ut. (Inte grova för fem öre, men snygga)

Flickan drog upp 127 kg i marklyft på 53 kg kroppsvikt efter 3 månaders träning.

Gerdler
2016-05-19, 18:26
De flesta på mitt gym kör inte marklyft. Jag har inte sett någon ta 150+ men jag har sett tre personer köra reps på strax under och därmed skulle klara det. Mitt förra gym var bättre på det och det var till och med så att man såg 150+ var och varannan vecka och till och med 220 av en ~85 kilos grabb vilket är rätt OK enl mig. Mitt nya gym är stort men ett byggargym så där finns flera stora grabbar som troligen aldrig kör mark men säkert skulle klara 150 med en månads invänjning.

Jag drar till med att 5% av Sveriges befolkning klarar 150kg. Det baserat på att de majoriteten som går på gym regelbundet ej klarar det och 2-3 pers på mitt jobb (90 personer) tar 150, mig själv inkluderat. Dock akademiker i kontor och labb och även många äldre och 50/50 kvinnor/män.

HenrikJ
2016-05-19, 19:41
Sjukt svårt att uppskatta, men varje gång jag stått och kört på 150 eller mer så har folk (snubbar förstås) i princip velat ligga med mig pga imponerande. Svennebanangym såklart, mitt i en av våra största städer.

poppen11
2016-05-19, 20:02
0,5-0,1 %? Alltså 50 000 -10 000.

Dovahkiin
2016-05-19, 22:32
Går på ett svennebanangym i en mellanstor stad, i ett sånt gym där majoriteten av medlemmarna kör gruppträning eller halvt lallar runt lite. Ser ändå ganska ofta någon som står och kör över 150kg marklyft, med till synes bra teknik och koll på läget. Inte samma kille varje gång heller bör väl tilläggas. Brukar heller inte verka som att någon på gymmet höjer på ögonbrynen för det heller, är överlag väldigt sällsynt att någon reagerar på vad någon annan lyfter så sett, även när det är uppenbart rejäla tyngder.

Vi har ändå många gym per kvadratkilometer här, och något eller några seriösare lyftargym där jag gissar de mer fokuserade lyftarna oftast håller hus. Intrycket jag fått är därför att väldigt många killar på gym tar sådana vikter, om de ser ut att ha lyft sina baslyft mer än en kort tid. Verkar dock vara jäkligt poppis med både mark, böj och bänk på mitt gym. Det och givetvis en ohyggligt massa bicepscurl i alla tänkbara vinklar.

Stuffer
2016-05-20, 09:35
Flickan drog upp 127 kg i marklyft på 53 kg kroppsvikt efter 3 månaders träning.

Det är imponerande.
När man står och svettas med betydligt lättare vikter och en sån tjej sätter igång och tränar intill så vill man ju bara springa över till McDonalds mitt emot och inta fosterställning med en BigMac under ett bord.

David_wigren
2016-05-20, 09:59
Jag tror formen är viktig att ha i åtanke. Jag tror det är många som bananryggmarkar 150 kg. Men relativt få som lyfter det med en bibehållen svank genom hela lyftet. Under mönstringen markade jag runt 140 kg och jag fullständigt krossade styrketestet. Hamnade 20-30 % över vad jag behövde för att få en 9a.
Testet på mönstringen missgynnar de som kör med bananrygg eftersom de är relativt svaga med stången ovanför knäna. Den genomsnittliga effekten blir därför mycket lägre jämfört med en person som lyfter med svank som oftast kan dra med betydligt högre effekt så fort stången kommer förbi knäna.

VoDaresVins
2016-05-20, 11:14
Jag tror formen är viktig att ha i åtanke. Jag tror det är många som bananryggmarkar 150 kg. Men relativt få som lyfter det med en bibehållen svank genom hela lyftet. Under mönstringen markade jag runt 140 kg och jag fullständigt krossade styrketestet. Hamnade 20-30 % över vad jag behövde för att få en 9a.
Testet på mönstringen missgynnar de som kör med bananrygg eftersom de är relativt svaga med stången ovanför knäna. Den genomsnittliga effekten blir därför mycket lägre jämfört med en person som lyfter med svank som oftast kan dra med betydligt högre effekt så fort stången kommer förbi knäna.

Håller med om formen. Vet inte vad jag skulle dra som absoluta max. Är för rädd om ryggen. När jag tar en repetition där jag känner jag inte håller formen ser jag själv om en vikt jag inte klarat trots jag fullföljt till upprätt läge.

Mera till topic har jag ändå inte en kvalificerad gissning. Märkt att ens bild av styrka varierar enormt bara beroende på var man rör sig. På mitt nuvarande gym känner jag mig rätt medel när jag ser vad andra lyfter. På andra gym har jag sett mig klart över medel och på ett jätteklen. Alla dessa har dock varit allmänna gym. Att få en helhetsbild är nog ganska svårt.
Av mina jämnåriga kompisar, inga gymmande men de flesta som ändå motionerar skulle jag gissa 4 av 10 klarar det om formen får vara vilken som. Då ser jag kroppsvikten och tidigare träningserfarenhet som avgörande.

Mantus
2016-05-20, 11:31
Sedan får man ju även tänka på vilken teknik på marken man utför. Är man kort så känns det som att skapligt tunga vikter kan komma upp i sumomark rätt fort, särskilt om man har bälte, om man är lite allroundtränad sedan innan. Smalmark brukar, i min erfarenhet, ta längre tid men är en mycket roligare övning.



För övrigt är 127 kilo som oscar skrev om väldigt, väldigt bra oavsett om man är man eller kvinna om man har tränat i tre månader och väger 50 kg.

Jimmy88
2016-05-25, 13:52
Gjorde en 6a på 180kg i mark senast, vet dock inte vad jag kör 1rm då gymmet för tillfället inte har mer att sätta på stången. Men närmar mig 200 iaf, klarar nog en 1a på 190-195 skulle jag gissa.

NovaStella
2016-06-03, 12:22
Det är lätt att överskatta förmågan till marklyft i ett forum för unga som styrketränar.
Vi får anta att trådskaparen menade män i arbetsför befolkning dvs mellan 18 och 64 år. Uppskattningsvis 2/3 av männen 40-64 år har skador som förhindrar tunga marklyft (krånglande rygg, axlar eller knän). Ytterligare hälften av återstående tredjedel har andra hälsoproblem som kommer med åldrande och osunt leverne. Exempelvis min far är mycket vältränad för sin ålder, 65 år. Kroppsarbetar, cyklar, gymmar för välbefinnande. Tar max 120 kg men bör avstå pga skaderisk.

Jag uppskattar att ca 10 procent av män i arbetsför ålder tar 120 kg i marklyft. 150 kg är en ansenlig vikt. Även om det har ökat så är det få som tränar marklyft. Få har längre ett tungt kroppsarbete så man har det gratis. Ytterligare några har hakat på löptrenden och väger 60-70 kg o styrketränar inte alls med vikt. Min avvägda gissning blir 1-5 procent (dvs 2.5 procent) av män 20-64 år.

120 kg = ca 10 procent
150 kg = ca 2.5 procent
200 kg = ca 2.5 promille (2.5 av 1000)

agazza
2016-06-03, 12:34
Ingen som är ren iaf.

Illustrerade mannen
2016-06-03, 13:55
Ingen som är ren iaf.

Öhhh... Menar du på allvar att ingen som är ren tar 150 kg i marklyft? Vilken planet bor du på???:smash:

kaer
2016-06-03, 13:59
150 kg = ca 2.5 procent

Jag är skeptisk till att 2,5% på mitt gym kan lyfta 150 kg i marklyft.

Macroman
2016-06-03, 14:22
Flickan drog upp 127 kg i marklyft på 53 kg kroppsvikt efter 3 månaders träning.

Det är mer än förra årets bronsmedaljör på senior-SM (52 kg).

Zekerna
2016-06-03, 14:30
Ingen som är ren iaf.

haha, då har jag väl råkat få med steroider i shaken ;)

Ado2000
2016-06-03, 14:46
Ingen som är ren iaf.

tydligen bara jag som fatta att detta inlägget var ett troll inlägg :D

Klein
2016-06-04, 01:16
Folk i allmänhet har för svaga ben och bål - på grund av stillasittande leverne - för att kunna dra 150kg i marklyft med säker teknik. Dock räcker det ju antagligen med 3-6 månaders vettig träning för att nå dit för de flesta. Jag gissar att 95% av män med fysiskt tunga jobb pallar 150kg i marklyft på första försöket.

Minns att jag drog 5 x 120kg i mark första gången jag testade vid 20 års ålder efter ett halvårs discopumpande och då betraktar jag mig själv som hyffsat medioker.

Detta att jämföras med riktiga talanger som Paul Anderson som tryckte upp över 200kg i knäböj första gången han testade eller Lars Noren som böjde 150kg första gången han steg in i ett gym.

rooz
2016-06-04, 05:39
Tror Klein överskattar 95% av män med hårda fysiska arbeten. s

Klein
2016-06-04, 08:26
Tror Klein överskattar 95% av män med hårda fysiska arbeten. s

Kanske är en definitionsfråga. Jag menar mer murare, snickare och plattläggare än tidningsbud.

Men alltså med magnesium, mixat grepp och inga skor så är ju 150kg i marklyft en ganska blygsam utmaning. Med vanligt grepp och utan magnesium är det ju en annan femma.

Gerdler
2016-06-04, 09:35
Kanske är en definitionsfråga. Jag menar mer murare, snickare och plattläggare än tidningsbud.

Men alltså med magnesium, mixat grepp och inga skor så är ju 150kg i marklyft en ganska blygsam utmaning. Med vanligt grepp och utan magnesium är det ju en annan femma.
Jag tror det är mycket vanligare att folk med tunga arbeten har väldigt starkt grepp jämfört med resten av kroppen. Det är så sjukt mycket med underarmar och fingrar som måste bäras, bändas, bräckas, skruvas, tjuvas, dras och hållas. Så din vanliga elektriker t ex kommer kunna göra lika mycket med dubbel överhand som med straps eller magnesium och mixat. Jag skulle tro att det är samma för murare, snickare, sopgubbar och plattläggare. Det är händerna och underarmarna de jobbar med.

Klein
2016-06-04, 09:41
Jag tror det är mycket vanligare att folk med tunga arbeten har väldigt starkt grepp jämfört med resten av kroppen. Det är så sjukt mycket med underarmar och fingrar som måste bäras, bändas, bräckas, skruvas, tjuvas, dras och hållas. Så din vanliga elektriker t ex kommer kunna göra lika mycket med dubbel överhand som med straps eller magnesium och mixat. Jag skulle tro att det är samma för murare, snickare, sopgubbar och plattläggare. Det är händerna och underarmarna de jobbar med.

De jobbar med hela kroppen jämfört med referensen vilket är kontorsråttan. Att någon skulle göra lika mycket med mixat som vanligt grepp bara för att den har ett relativt starkt grepp håller jag inte för troligt om det inte förekommer dysfunktion i övriga delar av kedjan.

Gerdler
2016-06-04, 09:45
De jobbar med hela kroppen jämfört med referensen vilket är kontorsråttan. Att någon skulle göra lika mycket med mixat som vanligt grepp bara för att den har ett relativt starkt grepp håller jag inte för troligt om det inte förekommer dysfunktion i övriga delar av kedjan.
Det är sällan du hittar ett yrke vars utövande ger mer specifik träning för marklyft än vad marklyft själv är. Dvs alla som inte tränar marklyft har "dysfunktionell" styrkebalans och rörlighet m a p marklyft.

Dessutom vilken "övning" inom ett yrke kräver styrkan i alla led för att ta 150 kg i marklyft?

Klein
2016-06-04, 09:48
Det är sällan du hittar ett yrke vars utövande ger mer specifik träning för marklyft än vad marklyft själv är. Dvs alla som inte tränar marklyft har "dysfunktionell" styrkebalans och rörlighet m a p marklyft.

Vart vill du komma? Att en kroppsarbetare inte har stor fördel i marklyft framför någon som sitter hela dagarna?

Gerdler
2016-06-04, 10:20
Vart vill du komma? Att en kroppsarbetare inte har stor fördel i marklyft framför någon som sitter hela dagarna?
Nej, utan att hela kedjan inte tränas väl vid de belastningarna som krävs av ett vanligt yrke. Så har man inte talang i form av stor kroppsvikt, gener, höga testosteronnivåer eller annat eller en sportkarriär bakom sig så kommer inte de där 150 kilona åka upp för 95%. Det handlar snarare om kanske en tredjedel eller nåt sånt.

Händerna tränas däremot av väldigt många yrken. Tror till exempel att en genomsnittlig otränad målare eller elektriker kan hålla en stång laddad med 150kg eller åtminstone i den häraden i dubbel överhandsgrepp.

Klein
2016-06-04, 10:31
Nej, utan att hela kedjan inte tränas väl vid de belastningarna som krävs av ett vanligt yrke. Så har man inte talang i form av stor kroppsvikt, gener, höga testosteronnivåer eller annat eller en sportkarriär bakom sig så kommer inte de där 150 kilona åka upp för 95%. Det handlar snarare om kanske en tredjedel eller nåt sånt.

Händerna tränas däremot av väldigt många yrken. Tror till exempel att en genomsnittlig otränad målare eller elektriker kan hålla en stång laddad med 150kg eller åtminstone i den häraden i dubbel överhandsgrepp.

Det kanske är att pensla i för breda drag att säga att 95% av kroppsarbetare tar 150kg i marklyft men:

1. Om kroppsarbetaren inte har skada eller missbildning i ryggen eller benen så kommer denne att lyfta mer med mixat grepp än vanligt grepp precis som vem som helst.
2. Kroppsarbetare har klara fördelar framför stillasittande personer i marklyft.

150kg i marklyft är en pissvikt och problemet för gemene man och kvinna är ynkedom.

Anders The Peak
2016-06-04, 10:58
150kg i marklyft är en pissvikt och problemet för gemene man är ynkedom.

Så är det

Diomedea exulans
2016-06-04, 13:15
Folk i allmänhet har för svaga ben och bål - på grund av stillasittande leverne - för att kunna dra 150kg i marklyft med säker teknik. Dock räcker det ju antagligen med 3-6 månaders vettig träning för att nå dit för de flesta. Jag gissar att 95% av män med fysiskt tunga jobb pallar 150kg i marklyft på första försöket.

Minns att jag drog 5 x 120kg i mark första gången jag testade vid 20 års ålder efter ett halvårs discopumpande och då betraktar jag mig själv som hyffsat medioker.

Detta att jämföras med riktiga talanger som Paul Anderson som tryckte upp över 200kg i knäböj första gången han testade eller Lars Noren som böjde 150kg första gången han steg in i ett gym.

Vad talangfull jag känner mig nu, tror jag drog 50 kg i mark första gången jag prövade när jag var typ 23.

Tree Fiddy
2016-06-04, 13:43
Man märker ju att folk är internetskadade här. 150 kg i marklyft är en pissvikt, ja, för folk som tränar. För dödliga är 150 kg någonting som sitter fast i marken. Det finns t ex inte en chans att 95% av folk med kroppsarbete tar 150 kg i marklyft. 95% kanske tar 100 kg, men knappast 150.

Klein
2016-06-04, 13:50
Man märker ju att folk är internetskadade här. 150 kg i marklyft är en pissvikt, ja, för folk som tränar. För dödliga är 150 kg någonting som sitter fast i marken. Det finns t ex inte en chans att 95% av folk med kroppsarbete tar 150 kg i marklyft. 95% kanske tar 100 kg, men knappast 150.

Internetskadade personer kan inte lyfta 150kg i marklyft för allt de gjort hela livet är att smeka mus och trycka på tangenter.

anvihl
2016-06-04, 13:53
Jag har jobbat fysiskt hela livet, är uppvuxet inom lantbruk, har jobbat inom lantbruk, tillverkningsindustri, skogsbruk, lager m.fl andra riktigt tunga fysiska arbeten, INGEN som inte tränar hade klarat 150kg i marklyft där.

Sjukt hur skadade folk på forumet har blivit.

Gerdler
2016-06-04, 14:17
Jag har jobbat fysiskt hela livet, är uppvuxet inom lantbruk, har jobbat inom lantbruk, tillverkningsindustri, skogsbruk, lager m.fl andra riktigt tunga fysiska arbeten, INGEN som inte tränar hade klarat 150kg i marklyft där.

Sjukt hur skadade folk på forumet har blivit.
Bra där!

+1

Vinter
2016-06-04, 15:38
Jag skulle väl utan omsvep påstå att majoriteten av befolkningen har andra prioriteringar än 150kg i marklyft.

Tree Fiddy
2016-06-04, 15:46
Internetskadade personer kan inte lyfta 150kg i marklyft för allt de gjort hela livet är att smeka mus och trycka på tangenter.

Nej, det är inte att vara internetskadad. Det är att vara fysiskt skadad av stillasittande. Att vara internetskadad är "bänkar han ens 200 kg?" och att tro att 95% med fysiskt arbete kan marka 150 kg.

Illustrerade mannen
2016-06-04, 19:07
...och problemet för gemene man och kvinna är ynkedom.

😀😀😀

Ristretto
2016-06-04, 21:25
Gemene koloit kanske markar 150, men inte normala människor.

knooox
2016-06-04, 21:48
Det är nog inte många som inte tränar och drar 150 i mark.

HenrikJ
2016-06-05, 00:33
Jag skulle väl utan omsvep påstå att majoriteten av befolkningen har andra prioriteringar än 150kg i marklyft.

Ytterst sunt i mina ögon.

Tree Fiddy
2016-06-05, 00:35
Jag skulle väl utan omsvep påstå att majoriteten av befolkningen har andra prioriteringar än 150kg i marklyft.

Fast det är ju ett uppenbart uttalande, som är totalt off topic utifrån frågeställningen. :confused:

Minikubik
2016-06-05, 06:37
Vi är ca 10 män på min firma, kroppsvikten varierar mellan runt 75 upp till 110,åldern från 22 till 58. Alla har lite olika bakgrund både vad gäller träning och yrkesmässigt. Av dessa är det en som lätt klarar 150,två eller möjligen tre skulle nog kunna baxna upp 100. Så min gissning är att ca 10% följt av 25% som tar 100

agazza
2016-06-05, 08:13
Jag tror inte gemene ställningsbyggare kan dra 150 i mark, men en stor del av dom kan säkert det

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

David_wigren
2016-06-05, 18:08
Det kanske är att pensla i för breda drag att säga att 95% av kroppsarbetare tar 150kg i marklyft men:

1. Om kroppsarbetaren inte har skada eller missbildning i ryggen eller benen så kommer denne att lyfta mer med mixat grepp än vanligt grepp precis som vem som helst.
2. Kroppsarbetare har klara fördelar framför stillasittande personer i marklyft.

150kg i marklyft är en pissvikt och problemet för gemene man och kvinna är ynkedom.

Jag tror du underskattar hur starka händer många hantverkare och mekaniker har, samtidigt som du överskattar hur starka de är i kroppen. Jag är nästan helt säker att det är betydligt fler hantverkare som orkar hålla 150 kg med överhandsfattning än vad det är som orkar marklyfta 150 kg från golvet. Att klippa, vrida, bända, skruva osv bygger rejält med greppstyrka. Gör man det under några år så får man så småningom nävar av stål.

Gerdler
2016-06-05, 18:31
Jag tror du underskattar hur starka händer många hantverkare och mekaniker har, samtidigt som du överskattar hur starka de är i kroppen. Jag är nästan helt säker att det är betydligt fler hantverkare som orkar hålla 150 kg med överhandsfattning än vad det är som orkar marklyfta 150 kg från golvet. Att klippa, vrida, bända, skruva osv bygger rejält med greppstyrka. Gör man det under några år så får man så småningom nävar av stål.
+1 på den. Precis vad jag skrev tidigare men det föll på döva öron.

fimpan
2016-06-06, 19:45
Helt plötsligt känner jag mig stark för första gången i mitt liv! 😄
Är 36 o har tränat i ca 5 år, började träna marklyft för ca 2 år sedan.
Provade 150 förra veckan o drog till med 3 reps.
Jobbar på kontor för övrigt!

Alkro
2016-06-06, 20:00
På mitt första gym såg jag aldrig någon köra över 120 kg. Gymmet där jag tränar nu har jag sett kanske 4-5 personer under 3 års tid som kört över 150, det tyngsta jag sett är nog runt 200 kg. Tyngsta jag själv tagit är 160 kg och det tog mig 4 års träning.

Houra
2016-06-07, 01:51
Det är lätt att tro när man kollar olika forum och liknande att det är något vanligt förekommande, är ju inte riktigt så, inte på långa vägar. Det är nog de mest intresserade som är på kolo exempelvis, lite som att man kan tro att det är vanligt att folk sitter på rejäla system om man kollar Swec, vilket ju inte är direkt representativt för vad vanligt folk sitter på.

Grahn
2016-06-07, 07:06
Vet inte riktigt hur vi tror oss kunna diskutera oss fram till ett svar :) 150kg är nog i överkant, även om vi begränsar oss till friska män i arbetsför ålder, då de flesta aldrig kört ett enda marklyft i sitt liv. Så jag förväntar mig att relativt få( under 3% av total befolkning ) klarar det rakt av.

Vore lite smått intressant att veta hur lång tid det generellt skulle ta folk att komma dit dock. Veckor, månader....år?

spoonchest
2016-06-07, 07:43
Det är så sjukt olika vad folk har för fallenhet för marklyft. Det finns folk som "prövar på" litegrann och står och reppar med vikter som tränande personer inte ens får upp från marken. Visserligen med knepig teknik, men sånt kan man inte lasta dem för i början.
Det är sällan jag ser vikter kring 150 kg eller mer lyftas från marken på mitt gym, men när det gör det så lyfts det vikter på 200+. Det är låga eller höga vikter som gäller.

spoonchest
2016-06-07, 07:46
jag har jobbat fysiskt hela livet, är uppvuxet inom lantbruk, har jobbat inom lantbruk, tillverkningsindustri, skogsbruk, lager m.fl andra riktigt tunga fysiska arbeten, ingen som inte tränar hade klarat 150kg i marklyft där.

Sjukt hur skadade folk på forumet har blivit.

+1.

Macroman
2016-06-07, 13:12
Jag har jobbat fysiskt hela livet, är uppvuxet inom lantbruk, har jobbat inom lantbruk, tillverkningsindustri, skogsbruk, lager m.fl andra riktigt tunga fysiska arbeten, INGEN som inte tränar hade klarat 150kg i marklyft där.

Sjukt hur skadade folk på forumet har blivit.

Det går framåt ändå här på kolo. För ett par år sen var 300 i mark en pissvikt nu är den halverad iaf. Alltid något.

Tree Fiddy
2016-06-07, 13:25
Det går framåt ändå här på kolo. För ett par år sen var 300 i mark en pissvikt nu är den halverad iaf. Alltid något.

Nu överdriver du. 300 har aldrig varit en pissvikt och räknades man inte som stark om man drog 200+ i marklyft?

Rawrx
2016-06-07, 13:34
Vet inte riktigt hur vi tror oss kunna diskutera oss fram till ett svar :) 150kg är nog i överkant, även om vi begränsar oss till friska män i arbetsför ålder, då de flesta aldrig kört ett enda marklyft i sitt liv. Så jag förväntar mig att relativt få( under 3% av total befolkning ) klarar det rakt av.

Vore lite smått intressant att veta hur lång tid det generellt skulle ta folk att komma dit dock. Veckor, månader....år?

Jag har svårt att tro att speciellt många skulle klara det utan träning. För mig tog det kanske något år innan jag tog 150 kg första gången. Men då vägde jag 110+ så det var en del tjockstyrka inblandat också.

Har inga anteckningar från första åren av min träning, men jag minns iaf att jag blev jävligt glad när jag tog 100 kg första gången. Jag började alltså som i princip helt otränad datanörd i 27-års åldern. Att lyckas med 150 kg då hade varit helt bortom alla möjligheter.

Loke
2016-06-07, 22:24
Vet inte riktigt hur vi tror oss kunna diskutera oss fram till ett svar :) 150kg är nog i överkant, även om vi begränsar oss till friska män i arbetsför ålder, då de flesta aldrig kört ett enda marklyft i sitt liv. Så jag förväntar mig att relativt få( under 3% av total befolkning ) klarar det rakt av.

Vore lite smått intressant att veta hur lång tid det generellt skulle ta folk att komma dit dock. Veckor, månader....år?

Beror såklart på vilka resurser som finns tillgängliga men jag tror många män skulle kunna nå dit på förvånansvärt kort tid, ett fåtal månader. Musklerna finns nog till största del där, men det behövs en massa teknikträning och lite toppning.

Men en (i min mening) mer intressant fråga: Givet att goda resurser finns (alltså riktigt bra hjälp med teknik, programupplägg osv), hur mycket träning krävs för att de allra flesta skulle nå den nivån inom ett år?
Om vi tänker oss män mellan 20 och 50 så tror jag det kan räcka med tre 40-minuterspass i veckan, typ, givet att träningen är 100% inriktad på detta. Kanske kan jag till och med våga mig på att säga två 30-minuterspass i veckan, om man verkligen lyckas få till bra kvalitet... Jag vet inte säkert, men jag tror det är ungefär i den bollparken vi spelar.

Och om det är så, hur skulle man ge sådana resurser till vanligt folk och hur skulle man motivera dem att utnyttja resurserna? Hmm, hmm, hmm. För av den här tråden att döma finns det ju samstämmighet i att 150 i mark är typ den sista percentilen i styrka bland befolkningen i stort, och vilket folkhälsoprojekt det vore att få en majoritet av befolkningen till den nivån! Sånt här funderar jag mycket över när jag blickar ut över gymmet :)

Agitator
2016-06-07, 23:44
Säger som Loke, det går nog relativt fort.

150 kan man nog få de flesta att dra relativt fort ifall de äter och tränar för det.

Tränar man 4 pass i veckan, 2 splittar så har man en bra grund förhoppningsvis.

Kan inte tänka mig att det tar mer än ett halvår ifall man inte börjar helt från noll i "kroppen", isf får man utöka det upp till ett år kanske.

Klein
2016-06-07, 23:51
Så jag är alltså i 95:e percentilen i och med att jag ganska lätt drog 120kg x 5 första gången jag testade marklyft vid en kroppsvikt på 78 kg?

Agitator
2016-06-08, 00:01
Så jag är alltså i 95:e percentilen i och med att jag ganska lätt drog 120kg x 5 första gången jag testade marklyft vid en kroppsvikt på 78 kg?

Beror ju på premisserna och vad som ligger bakom att du klarade av att göra det.

Skulle väl klassa det som en bra grundstyrka. Siffrorna och repsen säger ju att du inte har varit lat fram tills du provade marklyft direkt. Är väl mest det påvisar i mina ögon.

Klein
2016-06-08, 00:17
Beror ju på premisserna och vad som ligger bakom att du klarade av att göra det.

Skulle väl klassa det som en bra grundstyrka. Siffrorna och repsen säger ju att du inte har varit lat fram tills du provade marklyft direkt. Är väl mest det påvisar i mina ögon.

Var väl ingen soffpotatis men jag inser att det är meningslöst att uttala sig om talang i frånvaro av storsatsning. Det är destinationen som räknas, inte utgångsläget och där ligger jag i lä.

Grahn
2016-06-08, 07:18
Tror nog med det skulle gå relativt fort att få majoriteten över 150kg i mark, det svåra ligger nog i att få majoriteten att ens bry sig. :D

Tree Fiddy
2016-06-08, 11:27
Så jag är alltså i 95:e percentilen i och med att jag ganska lätt drog 120kg x 5 första gången jag testade marklyft vid en kroppsvikt på 78 kg?

Hur såg ryggen ut då? Det går ju att grisa upp vikter med dålig rygg, vikter som man "egentligen inte klarar av". Det är nog inte många som har bra markteknik från början, skulle gissa på att dom flesta drar i princip allt med ryggen.

Gerdler
2016-06-08, 14:20
Så jag är alltså i 95:e percentilen i och med att jag ganska lätt drog 120kg x 5 första gången jag testade marklyft vid en kroppsvikt på 78 kg?
Du sa ju själv att du hade gymmat en hel del innan du marklyfte första gången. Vi talar ju om folk som inte går på gym.
Hur såg ryggen ut då? Det går ju att grisa upp vikter med dålig rygg, vikter som man "egentligen inte klarar av". Det är nog inte många som har bra markteknik från början, skulle gissa på att dom flesta drar i princip allt med ryggen.
Grejen är att så länge man klarar sitt marklyft så är det ett marklyft. Jag skulle dock aldrig vågat mig på att lyfta mer än typ 80kg med något annat än så bra form jag kan rent tekniskt. Min rygg går av. När jag failar så gör jag det generellt för att jag känner att jag håller på att tappa formen, men hade säkert fått upp den. Min rygg ska hålla i kanske 60-80 år till.

Första gången jag marklyfte så var det 70 kg som jag reppade på har jag för mig (då hade jag gymmat i lite mer än ett halvår, kanske 8-9 månader). Gjorde nog 12. Filma mig själv samt fråga kompisar och instruktörer om formen typ 30 gånger de närmsta 2-3 månaderna innan jag vågade upp över 80 kg. Jag hade och har enorm respekt för övningen, vilket de flesta verkar sakna. Jag har trots detta lyckats skada mig på nåt kring 140-145 kg en gång (efter kanske 1 års marklyftande). Det stoppade min progression och den skadan tog 2 år att bli hjälpligt läkt innan jag tog mig en ny satsning mot 150kg och lyckades. Nu jobbar jag mig mot 200 kg, och det kommer möjligen lyckas om jag får ha tid konsekvent att träna 2-4 dagar i veckan i ett år eller så, dvs inte så troligt. Men va fan, blir glad om det lyckas. :)

Folk som säger att 150 kg är en en pissvikt är säkert de som kan (även om de säkert inte gör det) bananrygg-marka 200 kg och komma hela ut på andra sidan. Skulle jag bananryggmarka 120 så skulle jag få sjukpensionera mig och skaffa rullator.

r1kkie
2016-06-08, 14:37
Tog nog mig 4år att nå 150kg. Dock lättviktare då jag under perioden vägde mellan 60-70kg. Lätt att nå, nej är mitt svar.

Om man ska svara på topicen. Väldigt få skulle jag säga.

henok
2016-06-08, 14:54
Så jag är alltså i 95:e percentilen i och med att jag ganska lätt drog 120kg x 5 första gången jag testade marklyft vid en kroppsvikt på 78 kg?

Ja, mycket möjligt. Enligt Exrx Deadlift-standards motsvarar det intermediate-nivå, alltså någon som har tränat några år. Det är inte illa för en nybörjare.

För att få lite perspektiv på det hela verkar 150 kg i marklyft motsvara cirka 65 kg i press eller 97,5 kg i bänkpress. Hur många icke-gymmande personer bänkar så mycket? Gissningsvis ytters få män och inga (biologisk definierade) kvinnor.

Gerdler
2016-06-08, 14:54
Tog nog mig 4år att nå 150kg. Dock lättviktare då jag under perioden vägde mellan 60-70kg. Lätt att nå, nej är mitt svar.

Om man ska svara på topicen. Väldigt få skulle jag säga.

Det är ju rätt ok att ta 150kg på under 70kg kroppsvikt, inte fantastiskt men inte heller fy skam. Jag tror det är här en stor skillnad ligger mellan individer, vissa tränar och äter OK och deras muskler bara växer. Andra gör precis samma sak och det tar 5-10 ggr längre tid eller så händer det aldrig. Sen är det klart att en 85kg man har lättare att ta 150kg än en 65kg man.

Tog även mig kring 4 år av träning. Fast första 8 mån gjorde jag inte ens marklyft och sen skadade jag mig och då var det paus i några månader och sen körde jag inte mer än 80-105 kg i typ 1.5 år med flera långa pauser inom denna tiden efter det innan det kändes OK igen.

Men så inbillar jag mig att det är för många andra också. Att de skadar sig och blir omotiverade alltså. Nu är jag ganska hel sen en tid tillbaka men har istället dåligt med tid att träna. :(

Gerdler
2016-06-08, 14:57
För att få lite perspektiv på det hela verkar 150 kg i marklyft motsvara cirka 65 kg i press eller 97,5 kg i bänkpress..
Fast att pressa 65 kg måste rimligen vara mycket svårare enligt de flesta här. Samma med bänken fast inte fullt så mycket svårare.

henok
2016-06-08, 15:09
Fast att pressa 65 kg måste rimligen vara mycket svårare enligt de flesta här. Samma med bänken fast inte fullt så mycket svårare.

Jag utgick lite hastigt från EXRX http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Vet inte hur tillförlitlig en sådan jämförelse är utifrån dessa siffror, men förhållandet mellan bänk och mark stämmer ganska bra för mig själv och de jag tränar med. Tycker att siffrorna brukar skena iväg här på forumet när det kommer till just marklyft.

Diomedea exulans
2016-06-08, 15:19
Min bror tränar inte, men han har alltid varit grov och stark, även i barndomen. Han var t ex så fysiskt stark att ingen vågade mobba honom mer än ett par gånger i min högstadieskola, och om ni hade besökt min högstadieskola på 90-talet hade ni förstått vilken otrolig bedrift det är. Även om han inte gymmat så mycket så har han arbetat fysiskt mycket, sommarjobbade t ex som tonåring som skogsarbetare och byggjobbare.

Hursomhelst, förra sommaren frågade han om jag kunde välta upp ett gigantiskt traktordäck som låg på hans tomt. Det kunde jag inte. Då avslöjade han att han klarat det någon dag innan. Vet inte vad jag tog i marklyft då, nånstans mellan 120-140. Vad jag försöker komma fram till är att min bror möjligen kan är en av de få icke-tränande som marklyfter 150 kg.

Loke
2016-06-08, 16:16
Jag utgick lite hastigt från EXRX http://www.exrx.net/Testing/WeightLifting/StrengthStandards.html

Vet inte hur tillförlitlig en sådan jämförelse är utifrån dessa siffror, men förhållandet mellan bänk och mark stämmer ganska bra för mig själv och de jag tränar med. Tycker att siffrorna brukar skena iväg här på forumet när det kommer till just marklyft.

Siffrorna skenar iväg här, men inte för att folk på ljuger, utan för att det förekommer stora variationer. Dels i form av vilka förutsättningar folk har och dels i form av hur rätt de lyckas pricka med träningen. Har man goda förutsättningar och, på ren tur eller tack vare hjälp, träffar ganska rätt i träningen, så kan det gå fantastiskt snabbt. Betydligt snabbare än vad exrx antyder.

Det är frustrerande att se folk berätta om resultat som framstår som orealistiska baserat på ens egna erfarenheter, men jag kan säga att det också är lite frustrerande att få höra att de resultat man själv bevittnat eller åstadkommit skulle vara orealistiska.

Min syn på vad som är möjligt har breddats ordentligt under åren. Det ska dock sägas att jag också fått mina perspektiv breddade vad gäller motsatsen - jag har fått chans att träna ett par personer som fått otroligt dåliga resultat. Deppigt nog tror jag det finns vuxna, normalstora män som inte kommer nå 150 kg i mark oavsett hur de tränar. Livet är orättvist och träffar en på näsan ungefär sådär som en blöt handske med en hästsko i skulle göra :(

spoon
2016-06-08, 17:36
Hur såg ryggen ut då? Det går ju att grisa upp vikter med dålig rygg, vikter som man "egentligen inte klarar av". Det är nog inte många som har bra markteknik från början, skulle gissa på att dom flesta drar i princip allt med ryggen.
Äsch. Har man lyft det så har man.

Tapatalk

spoon
2016-06-08, 17:52
Minns inte helt men tror att jag drog nära 150 första gången och 200 efter ett halvt år. Bänkade 40 och böjde 110 precis i starten. Då var jag 25 och vägde runt 90 kg.

Tapatalk

MinLillaPyjamas
2016-06-08, 17:55
Jag bänkar mer än jag drar i mark... alla är vi olika (även om det såklart beror på att jag tränat bänk oerhört mycket mer).

henok
2016-06-08, 19:51
Siffrorna skenar iväg här, men inte för att folk på ljuger, utan för att det förekommer stora variationer. Dels i form av vilka förutsättningar folk har och dels i form av hur rätt de lyckas pricka med träningen. Har man goda förutsättningar och, på ren tur eller tack vare hjälp, träffar ganska rätt i träningen, så kan det gå fantastiskt snabbt. Betydligt snabbare än vad exrx antyder.

Det är frustrerande att se folk berätta om resultat som framstår som orealistiska baserat på ens egna erfarenheter, men jag kan säga att det också är lite frustrerande att få höra att de resultat man själv bevittnat eller åstadkommit skulle vara orealistiska.

Min syn på vad som är möjligt har breddats ordentligt under åren. Det ska dock sägas att jag också fått mina perspektiv breddade vad gäller motsatsen - jag har fått chans att träna ett par personer som fått otroligt dåliga resultat. Deppigt nog tror jag det finns vuxna, normalstora män som inte kommer nå 150 kg i mark oavsett hur de tränar. Livet är orättvist och träffar en på näsan ungefär sådär som en blöt handske med en hästsko i skulle göra :(

Jag är helt med dig på det där. Tror inte alls att folk ljuger, utan att många med bra förutsättningar tittar på sina egna resultat (eller på andra genetiskt begåvade träningskompisar) och tror att gemene man kan prestera lika bra med lite hård träning.

Precis som du säger finns det många det går snabbt för, och vissa som aldrig kommer upp i dessa vikter. Känner själv en som inte är i närheten av 150 kg efter många år av regelbunden och väl utförd träning.

Förmodligen är det frustrerande för personer på båda ändarna av kurvan att höra vad som är orealistiskt eller vad som borde kunna åstadkommas på 2-3 månader.

Tree Fiddy
2016-06-08, 20:25
Äsch. Har man lyft det så har man.

Tapatalk

Ja, det är ingenting jag säger emot. Jag undrade bara helt enkelt om det var grislyft eller bra lyft eftersom det krävs mer styrka för att dra en viss vikt med bra teknik än grislyfta. I alla fall på lägre vikter, då kan man ju grisa upp 30-40 kg över sitt bra-teknik-max. Det samma gäller antagligen inte på tyngre vikter, men nybörjare brukar alltid kunna grisa upp mycket tyngre vikter än vad dom egentligen klarar av.

frys
2016-06-08, 20:30
då kanske jag inte är sämst i världen med mina 180kg på kv 95 efter 4-5 år :P

Klein
2016-06-09, 05:29
Du sa ju själv att du hade gymmat en hel del innan du marklyfte första gången. Vi talar ju om folk som inte går på gym.

Nej vi talar inte alls om folk som inte går på gym utan om kroppsarbetare som aldrig testat marklyft förut. Mitt gymmande är för övrigt ganska ointressant inom ramarna för ditt tidigare förda resonemang där du säger att utöver specifik marklyftsträning så är det bara sportkarriär, gener, stor kroppsvikt, och höga testosteronnivåer som hjälper.

Jag får dock erkänna att jag hade en något föråldrad bild av kroppsarbete i åtanke. I dagsläget sker ju mycket av kroppsarbetet med maskiner vare sig vi talar om jordbruk, skogsbruk eller konstruktion. Min morfar jobbade som murarhantlangare redan som 13-åring och fick springa med 70kg tegel på ryggen uppför byggadsställningarna. I skogen drog de timmerstockar med armkraft och krokar, vilket kallades att braschla. I jordbruk hanterade man höet för hands osv.

Macroman
2016-06-09, 13:38
Nu överdriver du. 300 har aldrig varit en pissvikt och räknades man inte som stark om man drog 200+ i marklyft?

300 var gränsen kommer jag ihåg. Så jag tog nog i lite. Det var 200 som var en pissvikt inte 300.

Macroman
2016-06-09, 13:46
Min bror tränar inte, men han har alltid varit grov och stark, även i barndomen. Han var t ex så fysiskt stark att ingen vågade mobba honom mer än ett par gånger i min högstadieskola, och om ni hade besökt min högstadieskola på 90-talet hade ni förstått vilken otrolig bedrift det är. Även om han inte gymmat så mycket så har han arbetat fysiskt mycket, sommarjobbade t ex som tonåring som skogsarbetare och byggjobbare.

Hursomhelst, förra sommaren frågade han om jag kunde välta upp ett gigantiskt traktordäck som låg på hans tomt. Det kunde jag inte. Då avslöjade han att han klarat det någon dag innan. Vet inte vad jag tog i marklyft då, nånstans mellan 120-140. Vad jag försöker komma fram till är att min bror möjligen kan är en av de få icke-tränande som marklyfter 150 kg.

Var det detta däck?

https://youtu.be/34OWTn6ZZlA

https://youtu.be/34OWTn6ZZlA

unsuspected
2016-06-09, 19:00
Var det detta däck?

https://youtu.be/34OWTn6ZZlA

https://youtu.be/34OWTn6ZZlA
Tur att det inte var ett sånt här ;)
http://www.youtube.com/watch?v=wjiRQk2SOXU
https://www.youtube.com/watch?v=wjiRQk2SOXU

Diomedea exulans
2016-06-09, 20:39
Var det detta däck?


Detta däck var det. Här är jag och min bror. Mamma tog bilden.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/29er-bikes/741292d1354347463-actual-widest-29er-width-tire-firestone.jpg

R0B
2016-06-09, 21:17
Jag tog 160 första gången, möjligen andra (grisigt böjd rygg) jag testade marklyft. Var då 21 gissar jag på. Jobbat som ställningsbyggare i två år och aldrig gymmat. Spelat fotboll i 13-15 år och alltid varit explosiv. Tränade sporadiskt det året men lade av, tog sedan upp det igen för tre år sedan vid 27 års ålder.

Kom upp till strax över två hundra efter kanske 1 1/2 år till men sen har det sjunkit igen. Världens sämsta utvecklingskurva kan man säga .

Huddex
2016-06-09, 21:31
Började träna i augusti 2012 och i december 2012 drog jag 150kg för första gången. Vet inte hur vanligt det är men var rätt nöjd då iaf. :)

kindeborg
2016-06-10, 02:14
150 kg gjorde jag inte ens efter 1 år styrketräning, är uppe i 195 nu.. siktade mot 200, men sen skadade jag mig.. och nu ligger jag i deff, så i höst blir det en 200:a

Macroman
2016-06-10, 09:59
Detta däck var det. Här är jag och min bror. Mamma tog bilden.

http://fcdn.mtbr.com/attachments/29er-bikes/741292d1354347463-actual-widest-29er-width-tire-firestone.jpg


Din karriär är räddad! No more telefonförsäljning!

Hans kontrakt i NFL är värt 100 MUSD! Du borde ju åtminstone få 50 som rookie.


http://www.spotrac.com/nfl/rankings/contract-value/defensive-end/

David_wigren
2016-06-10, 10:54
Att välta däck säger egentligen inte så mycket om hur mycket man kan marklyfta.

Gerdler
2016-06-10, 11:20
Att välta däck säger egentligen inte så mycket om hur mycket man kan marklyfta.
Nej, fast om man kan välta det där däcket på platt mark så kan man ganska säkert marklyfta mer än vilka två män tillsammans någonsin och för all framtid.

Det väger gissningsvis 5-10 ton.

Diomedea exulans
2016-06-10, 11:56
Att välta däck säger egentligen inte så mycket om hur mycket man kan marklyfta.

Nej, men om två personer är olika bra på däckvältning är troligtvis den bättre personen även bättre på marklyft än den andre.

BIGHAL
2016-06-13, 19:45
Haha, jag drog 200 i mark som 15 åring;)

Macroman
2016-06-14, 11:46
Haha, jag drog 200 i mark som 15 åring;)

Duktig du är! :)

svag74
2016-06-14, 12:00
Jag är helt med dig på det där. Tror inte alls att folk ljuger, utan att många med bra förutsättningar tittar på sina egna resultat (eller på andra genetiskt begåvade träningskompisar) och tror att gemene man kan prestera lika bra med lite hård träning.

Precis som du säger finns det många det går snabbt för, och vissa som aldrig kommer upp i dessa vikter. Känner själv en som inte är i närheten av 150 kg efter många år av regelbunden och väl utförd träning.

Förmodligen är det frustrerande för personer på båda ändarna av kurvan att höra vad som är orealistiskt eller vad som borde kunna åstadkommas på 2-3 månader.

Själv gav jag upp just marklyft efter ca 2 års marklyftande, då ryggen sa ifrån en gång för mycket.
Var då nästan nästan uppe i 90kg, och utvecklingen senaste månaderna sa mig att jag troligen aldrig skulle nå 100kg, även om det var drömmen.
Men sen fick jag ge mig p.g.a. ryggen som sagt.

Om jag minns rätt körde jag mark en dag i veckan, 4-5 set á 1-5 reps ungefär.
Nu kör jag lätt böj o utfall istället så i alla fall benen får nåt, plus chins o curlar o gripper o axlar o.s.v. som jag "alltid gjort".
Men att jag nästan markat 90kg kommer nog för alltid bli min största träningsmerit :cool:
Fan så roligt det var att träna just marklyft :/

EDIT: Givetvis körde jag bra bulk/deff-cykler, låg över 100g protein varje dag, körde vilovecka ibland, varierade mitt upplägg o.s.v. o.s.v.

Agitator
2016-06-14, 13:31
Själv gav jag upp just marklyft efter ca 2 års marklyftande, då ryggen sa ifrån en gång för mycket.
Var då nästan nästan uppe i 90kg, och utvecklingen senaste månaderna sa mig att jag troligen aldrig skulle nå 100kg, även om det var drömmen.
Men sen fick jag ge mig p.g.a. ryggen som sagt.

Om jag minns rätt körde jag mark en dag i veckan, 4-5 set á 1-5 reps ungefär.
Nu kör jag lätt böj o utfall istället så i alla fall benen får nåt, plus chins o curlar o gripper o axlar o.s.v. som jag "alltid gjort".
Men att jag nästan markat 90kg kommer nog för alltid bli min största träningsmerit :cool:
Fan så roligt det var att träna just marklyft :/

EDIT: Givetvis körde jag bra bulk/deff-cykler, låg över 100g protein varje dag, körde vilovecka ibland, varierade mitt upplägg o.s.v. o.s.v.

Gjorde du ökningar i de andra övningarna unde samma period?

Gerdler
2016-06-14, 13:41
text

Du körde alltså lågproteinkost, markade bara en gång i veckan(vilket är OK men inte med din volym) och hade en teknik som gör att du kan skada dig på 90kg? *cry*

Lär dig hur ryggen ska hållas hur vikten ska dras, ät 150-250g protein om dagen och marka 3 gånger i veckan med den volymen som du gjorde på varje pass. Så kommer 100kg innan juli är slut.