handdator

Visa fullständig version : Kaffe i medelåldern minskar risken för demens och Alzheimers sjukdom


Exhale_
2009-04-17, 15:52
Midlife coffee and tea drinking and the risk of late-life dementia: a population-based CAIDE study.
Department of Neurology, University of Kuopio, P.O. Kuopio, Finland. Marjo.Eskelinen@uku.fi

Caffeine stimulates central nervous system on a short term. However, the long-term impact of caffeine on cognition remains unclear. We aimed to study the association between coffee and/or tea consumption at midlife and dementia/Alzheimer's disease (AD) risk in late-life. Participants of the Cardiovascular Risk Factors, Aging and Dementia (CAIDE) study were randomly selected from the survivors of a population-based cohorts previously surveyed within the North Karelia Project and the FINMONICA study in 1972, 1977, 1982 or 1987 (midlife visit). After an average follow-up of 21 years, 1409 individuals (71%) aged 65 to 79 completed the re-examination in 1998. A total of 61 cases were identified as demented (48 with AD). Coffee drinkers at midlife had lower risk of dementia and AD later in life compared with those drinking no or only little coffee adjusted for demographic, lifestyle and vascular factors, apolipoprotein E epsilon4 allele and depressive symptoms. The lowest risk (65% decreased) was found in people who drank 3-5 cups per day. Tea drinking was relatively uncommon and was not associated with dementia/AD. Coffee drinking at midlife is associated with a decreased risk of dementia/AD later in life. This finding might open possibilities for prevention of dementia/AD.

J Alzheimers Dis. 2009 Jan;16(1):85-91.

Några månader gammal men läste om studien i en tidskrift nyligen och tyckte den var intressant. Har även för mig att frågan har diskuterats tidigare.

Grahn
2009-04-17, 16:04
kaffe innehåller väl ett knippe antioxidanter?

mikaelj
2009-04-17, 16:08
Största antioxidantkällan för oss svenskar.

Exhale_
2009-04-17, 16:18
Största antioxidantkällan för oss svenskar.

Har du någon studie på det? Vet att det ska stämma för USA men att detsamma gäller för Sverige hade jag ingen aning om.

bollio
2009-04-17, 16:34
Har du någon studie på det? Vet att det ska stämma för USA men att detsamma gäller för Sverige hade jag ingen aning om.

Eftersom det dricks väldigt mycket kaffe i sverige jämfört med andra länder stämmer det nog säkert.

Om jag får gissa näst största antioxidantkällan skulle jag nog säga potatis. Men det är klart, nu äter ju alla pasta så det stämmer nog inte längre.

Eddie Vedder
2009-04-17, 17:21
Det finns mängder av studier som kopplar samman kaffekonsumtion och kognitiv förmåga. Det är t.o.m. så att det stått i "faktarutan" på kaffemuggar när jag köpt kaffe. I cafeterian på Örebro universitet nrmare bestämt.:)

MikaelJ: Är du verkligen säker på det? Precis som Exhale säger så är det den primära källan till antioxidanter hos den amerikanska befolkningen och jag tror även det gäller Norge. Men om samma sak gäller här i Sverige är jag mer tveksam till. Jag hoppas framför allt att så inte är fallet för det faktum att kaffet utgör den främsta antioxidantkällan i ett par länder är ju faktiskt inte något som säger sådär jättemycket om hur fantastiskt kaffet är utan snarare om hur bedrövliga matvanorna hos befolkningen är.;)

AmericanDragon
2009-04-17, 17:26
Hur blir det för oss som inte dricker kaffe då? :D
Jag känner redan av demensen kommer smygandes..

Grahn
2009-04-17, 17:29
Hur blir det för oss som inte dricker kaffe då? :D
Jag känner redan av demensen kommer smygandes..

He e ba o lägg sig ner å dÖ!

Eddie Vedder
2009-04-17, 17:33
Hur blir det för oss som inte dricker kaffe då? :D
Jag känner redan av demensen kommer smygandes..

Du får se till att käka mycket fisk då.:) Och ju snabbare du får demens desto fortare hamnar du på hemmet och blir dränkt i kaffe vare sig du vill eller ej.:D

mikaelj
2009-04-17, 18:06
MikaelJ: Är du verkligen säker på det? Precis som Exhale säger så är det den primära källan till antioxidanter hos den amerikanska befolkningen och jag tror även det gäller Norge. Men om samma sak gäller här i Sverige är jag mer tveksam till. Jag hoppas framför allt att så inte är fallet för det faktum att kaffet utgör den främsta antioxidantkällan i ett par länder är ju faktiskt inte något som säger sådär jättemycket om hur fantastiskt kaffet är utan snarare om hur bedrövliga matvanorna hos befolkningen är.;)

Är inte vi världens största kaffedrickare näst efter Finland? Om det är hyfsat mycket antioxidanter i kaffe lär vi få i oss ohemult mycket därifrån. Jag har för mig att jag faktiskt sett en sån där fin tabell det också.

Vaddå bedrövliga matvanor? Vi kan ju förstås pimpla vin också :-)

Vilken är egentligen bra antioxidantkällor? Det mesta i grönsakerna sitter ändå fast, och de flesta äter grönsaker råa. (Väl?)

Eddie Vedder
2009-04-17, 18:29
Det mesta i grönsakerna sitter ändå fast, och de flesta äter grönsaker råa. (Väl?)

Det där gäller främst karotenoider. I många fall är det tvärtom, dvs mycket bättre med råa.

Cerberus
2009-04-17, 18:31
te, grönt te kanske.

bär e en höjdare också, blåbär e väl på toppen där.

Eddie Vedder
2009-04-17, 18:35
te, grönt te kanske.

I den här studien visade ju dock inte té det sambandet. Det står ju.

Per B
2009-04-17, 18:36
Kaffe och mörk choklad (minst 80%, min nya favorit är Lindt 90%): en riktig antioxidantbomb, och så otroligt gott ihop. *drool*

Exhale_
2009-04-17, 19:09
Kaffe och mörk choklad (minst 80%, min nya favorit är Lindt 90%): en riktig antioxidantbomb, och så otroligt gott ihop. *drool*

90%-arn är huskeligt fin måste jag säga. Det bästa med den är att efter några kakor utav den sorten så smakar 70%-arn mjölkchoklad i jämförelse. :D

mikaelj
2009-04-17, 19:11
Det där gäller främst karotenoider. I många fall är det tvärtom, dvs mycket bättre med råa.

Hrm, jag fick höra att det gällde även för paprika av en biokemistudent nyss. Hon kanske syftade på orange paprikor? :-)

Kaffe och mörk choklad (minst 80%, min nya favorit är Lindt 90%): en riktig antioxidantbomb, och så otroligt gott ihop. *drool*

För inte så jättelängesen skrev någon här om sitt exjobb(?) som handlade om just choklad/kako. Antioxidantinnehållet i choklad är noll, om jag minns rätt.

agazza
2009-04-17, 19:24
Äter inte vi svenskar mycket ägg?

Eddie Vedder
2009-04-17, 20:51
Hrm, jag fick höra att det gällde även för paprika av en biokemistudent nyss. Hon kanske syftade på orange paprikor? :-)

Alla paprikor innehåller betakaroten. De är ju röda, gula och orangea. De gröna likaså, dock är klorofyll ett starkare färgämne så den gröna färgen "vinner" alltid.

Det är därför det gula och röda kommer fram i löven på hösten, klorofyllen bryts ner.:)

För inte så jättelängesen skrev någon här om sitt exjobb(?) som handlade om just choklad/kako. Antioxidantinnehållet i choklad är noll, om jag minns rätt.

Det stämmer. Enorm variation mellan de kommersiella chokladsorterna och det är definitivt inte så att man kan säga rakt av att "mörk choklad är en antioxidantbomb".

Äter inte vi svenskar mycket ägg?

Eh..... jo

På tal om vad?:confused:

Per B
2009-04-17, 21:02
Enorm variation mellan de kommersiella chokladsorterna och det är definitivt inte så att man kan säga rakt av att "mörk choklad är en antioxidantbomb".

Fast ännu mindre "Antioxidantinnehållet i choklad är noll", för det stämmer nog inte i nåt fall!? Däremot är det uppenbarligen så att vissa producenter av mörk choklad i sin iver att få bort den bittra smaken offrar antioxidanterna, men jag har ju svårt att tro att allt försvinner. Men Lindt (som jag själv mest köper) hävdar själva att de använder en tillverkningsprocess (conching) som bevarar högsta möjliga nivå av antioxidanter, men vad "högsta möjliga" innebär är ju i slutändan svårt att veta. Man skulle ju gärna se det i innehållsdeklarationen.

Eddie Vedder
2009-04-17, 21:05
Fast ännu mindre "Antioxidantinnehållet i choklad är noll", för det stämmer nog inte i nåt fall!? Däremot är det uppenbarligen så att vissa producenter av mörk choklad i sin iver att få bort den bittra smaken offrar antioxidanterna, men jag har ju svårt att tro att allt försvinner. Men Lindt (som jag själv mest köper) hävdar själva att de använder en tillverkningsprocess (conching) som bevarar högsta möjliga nivå av antioxidanter, men vad "högsta möjliga" innebär är ju i slutändan svårt att veta. Man skulle ju gärna se det i innehållsdeklarationen.

Nej att det skulle vara noll känns orimligt. Men poängen är den att man tyvärr inte kan ta ett högt antioxidantinnehåll för givet.

mikaelj
2009-04-17, 21:12
något om ägg
Eh..... jo

På tal om vad?:confused:

Tokoferol! E-vitamin!

(eller?)

agazza
2009-04-17, 21:18
På tal om varifrån vi får i oss mycket antioxidanter.

Eddie Vedder
2009-04-17, 21:22
På tal om varifrån vi får i oss mycket antioxidanter.

Det tror jag inte är någon större antioxantkälla på befolkningsnivå. Men visst innehåller ägg karotenoider, lutein och en bra halt av tokoferoler. Äggkonsumtionen har ju på senare tid ökat. Tidigare har väl (den sannolikt obefogade) oron för kolesterolet hållit tillbaka detta en del skulle jag tro.

Så helt klart en positiv utveckling i mina ögon.:)

agazza
2009-04-17, 21:24
Jag gjorde bara en snabb studie baserad på dig eddie, den pekade mot ägg. :) Kanske skulle haft en större kontrollgrupp :/

Eddie Vedder
2009-04-17, 21:26
Jag gjorde bara en snabb studie baserad på dig eddie, den pekade mot ägg. :) Kanske skulle haft en större kontrollgrupp :/

Ja du bör nog inte basera teorier om befolkningen på mina matvanor. Inte helt rättvisande.:D

mikaelj
2009-04-17, 21:32
Studier baserade på Eddie? Är Eddie en antioxidant?

agazza
2009-04-17, 21:36
För mig *cupid*

Nog tramsat.