handdator

Visa fullständig version : Detox, kort och gott!


berra_berra
2009-04-17, 13:04
1. Funkar det? I viktnedgångssyfte?

2. Ger det en finare hy?

3. Bör inte kroppen själv klara att rensa ut slagg? Och vad för slagg är det som detox rensar ut?

Syrran tror att det ska funka, men jag tror inte det... Vem har rätt?

mikaelj
2009-04-17, 13:08
1. Nej.
2. Nej.
3. Ja (njurar, lever). Inget.

Det gör det inte.

("detox" är svält på sockerlösning)

kaer
2009-04-17, 13:14
Tror det finns en del trådar på ämnet redan.

Alone_in_the_dark
2009-04-17, 13:15
Fick en sån kur för det skulle hjälpa mot IBS, ho ho ja ja fy sjutton vad jag mådde dåligt aldrig mer*spy*, tur så behöver jag inte betala för skiten. Det är Skippers favoritmetod mot det mesta. Nej spara pengarna och använd de på en SPA behandling istället, då blir man både ren och fin.

Eddie Vedder
2009-04-17, 13:52
Sök på "detox" så hittar du massa trådar. Det är kvasivetenskapligt mumbojumbo. Man kanske mår bättre på en sådan "kur" men de anledningarna som av förespråkarna påstås ligga bakom är felaktiga.

Kräket
2009-04-18, 10:40
Sök på "detox" så hittar du massa trådar. Det är kvasivetenskapligt mumbojumbo. Man kanske mår bättre på en sådan "kur" men de anledningarna som av förespråkarna påstås ligga bakom är felaktiga.

Haha! Har haft en diskussion med mina kollegor på jobbet angående "detox". Mina argument har jag hämtat härifrån, men har inte haft någon direkt lycka i diskussionen.

I slutänden menar mina meningsmotståndare att en "detox"-kur gör att kroppens organ får "vila". Nu vet jag inte exakt vad de lägger i begreppet "detox", men jag invänder mot begreppet som sådant. På nåt vis har dom ju dock lite rätt. Ta t.ex. EEA, som genom sitt upptag minskar belastningen på njurar (vill jag minnas). Kan någon kasta lite klarhet över detta?

Pepz
2009-04-18, 11:04
hänvisar till min signatur

spoonchest
2009-04-18, 12:09
Det är kvasivetenskapligt mumbojumbo

Gillar denna sammanfattning. :thumbup:

mikaelj
2009-04-18, 12:57
Haha! Har haft en diskussion med mina kollegor på jobbet angående "detox". Mina argument har jag hämtat härifrån, men har inte haft någon direkt lycka i diskussionen.

I slutänden menar mina meningsmotståndare att en "detox"-kur gör att kroppens organ får "vila". Nu vet jag inte exakt vad de lägger i begreppet "detox", men jag invänder mot begreppet som sådant. På nåt vis har dom ju dock lite rätt. Ta t.ex. EEA, som genom sitt upptag minskar belastningen på njurar (vill jag minnas). Kan någon kasta lite klarhet över detta?

Vad sägs om att låta dem redogöra för exakt vad det är som gör att kroppen får vila? Det är ju ändå de som hävdar att "detox" (*tvättar tungan med tvål*) är så fantastiskt. Då bör de lätt kunna beskriva varför det är det.

fyrkantig_rondell
2009-04-18, 14:08
Och vad för slagg är det som detox rensar ut?

En mycket bra fråga jag länge har ställt mig.

Har faktiskt gått in i en hälsokostaffär och frågat om villka detoxprodukter de hade hemma vilka efekter man kunde vänta sig. Försäljaren var helt lyrisk då hon berättare om dessa fantastiska produkter som skulle rensa ut allt hemskt slagg kroppen drar på dig. Något hon dock inte kunde svara på var VAD det är för slagg som kroppen så gärna ska blir av med.. Hon stod som ett frågetecken och sprang sedan in till sin chef för att fråga..

Kischen
2009-04-18, 15:06
En mycket bra fråga jag länge har ställt mig.

Har faktiskt gått in i en hälsokostaffär och frågat om villka detoxprodukter de hade hemma vilka efekter man kunde vänta sig. Försäljaren var helt lyrisk då hon berättare om dessa fantastiska produkter som skulle rensa ut allt hemskt slagg kroppen drar på dig. Något hon dock inte kunde svara på var VAD det är för slagg som kroppen så gärna ska blir av med.. Hon stod som ett frågetecken och sprang sedan in till sin chef för att fråga..

Gissar att du fortfarande väntar på svar :laugh:

fyrkantig_rondell
2009-04-18, 15:46
Gissar att du fortfarande väntar på svar :laugh:

Yes i do. Hon kom tillbaka nån minut senare och svaret jag fick var det samma som innan bara med andra ord: Att det var "hälsoskadligt" slagg som kroppen samlar på sig då man äter ex snabbmat, socker osv.

Blev inte direkt klokare av det kan jag säga. Köper fortfarande inte hela detoxgrejen.

Tolkia
2009-04-18, 15:53
Om man skall spekulera angående detta med att "organen skall få vila" så kan man ju tänka sig att en kort periods fasta skulle kunna vara positivt om man har extremt, extremt dålig mage - jämför hur man äter när man har magsjuka. Det lär dock inte krävas några speciella "detox"-drycker för det; jämför med hur fastekurer traditionellt ser ut, med buljong och juicer (man kanske skall skippa plommonjuicen ...). Har man så dålig mage på varaktig basis är det emellertid snarare läkarhjälp än egenordinerad fasta man behöver.

När det gäller miljögifter etc. som lagras i kroppen, så bör man ha i minnet att det inte räcker att frisätta dem (t.ex. genom att fettdepåer, där de finns lagrade, minskar). Man måste också få ut dem ur kroppen. Och anledningen till att de en gång i världen hamnade i fettdepåerna är just att kroppen inte har någon mekanism för att bryta ned dem till något som den kan utsöndra. På det sättet är inte "reningskurer" till någon nytta.

Jag skulle säga att värdet av reningskurer av diverse slag är helt och hållet psykologiskt. Vissa mår bra, och känner sig renade, av att späka sig en omgång. Det kan man gärna få göra för min del (sjukdomstillstånd etc. undantagna), men man skall veta varför man gör det.

Eddie Vedder
2009-04-18, 18:12
+1 på Tolkia

Jag tror inte heller att hypotesen om att "låta organen vila" är felaktig. Tvärtom är det ju knappast någon hemlighet att höga blodsocker, mycket kcal osv stressar på kroppen. Och även om tillstatsskräcken i dagsläget är bortom all rim och reson så tror jag säkert att en hel del ämnen i kosten (både naturligt förekommande och tillsatta) kan påfresta.

Men det är ju fortfarande så att vad som renar kroppen ÄR njurar och lever och INTE särskilda new age produkter med särskilda egenskaper. Att helt enkelt fasta eller skära ner rejält på maten någon dag som sagt. Låta njurar och lever jobba på som vanligt men utan att tillföra så mycket en kort period.

Vips har du en "detox".;)

Rahf
2009-04-18, 18:16
Som sagts tidigare i tråden, den dagen jag kan få ett bra och utbildat svar om exakt vilken typ av slagg denna detox skall rensa bort, då kan jag kanske börja lyssna på vad försäljarna har att säga. Just nu har jag inte stött på någon som kan ge ett bra svar annat än "farliga ämnen som finns i kroppen".

Mourten
2009-04-18, 18:20
Anna Skipper + Aftonblaskans jävla hitte på.

Eddie Vedder
2009-04-18, 18:35
Som sagts tidigare i tråden, den dagen jag kan få ett bra och utbildat svar om exakt vilken typ av slagg denna detox skall rensa bort, då kan jag kanske börja lyssna på vad försäljarna har att säga.

Laktat och urea är exempel på slaggprodukter skulle jag säga. Och gifter som finns lagrade i kroppen är ingen felaktighet det heller. Jag vet inte exakt VILKA men jag vet att rekommendationen om att inte gå ner i vikt för gravida grundar sig på just principen om att gifter lagrade i fettväven inte skall riskera "läcka ut" till fostret.

Kanske är det fråga om saker som kadmium och DDT etc. Det lagras ju trots allt i fettet hos spannmål och fisk. Jag bara spånar här.

Men hur vi än vrider och vänder på det så är det VÅRA ORGAN som sköter reningen av kroppen. Det är alltså det som är det felaktiga i detoxförespråkarnas påståenden. Dvs att något annat skulle göra det åt oss. Såvida dialys inte klassas som detoxkur är det alltså skitsnack.;)

Jag vet inte om vem som helst har möjlighet att läsa den här men hoppas det. Det är en kort men kul artikel som publicerades i The Lancet om just detta.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6W8X-4G11GJP-7&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000035158&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=001c64b85b2a20cbd7a30d8cdfcf00fb

B.Dixon. "Detox”, a mass delusion. The Lancet Infectious Diseases, Volume 5, Issue 5, Pages 261-261

Ett litet urklipp:

What is weird about the more profound, faddish use of the term is that the alleged toxins are never defined. I recently looked through eight of the many “detox diet” guides displayed prominently in a local bookshop, searching for answers to four basic questions. What precisely are the toxins that are said to be building up in our tissues? Where is the evidence that they threaten our health? Who has actually identified or measured these things? Above all, where is the evidence that they can be eliminated as a result of dieting? Not one of the books provided any answers.

Distinct from genuine chemical or microbial adulteration, spurious threats to the body's pristine purity have taken many forms in popular culture. They have been used to justify colonic irrigation in the past and they fuel much of the hysteria over genetically modified foods today. 10 years ago, the corresponding yet equally baseless fad was that we were all suffering from candidiasis.

The detox myth can certainly be found alive and well in some surprising places. Attending a meeting at the Royal Society in London recently, I noticed that its catering department offers a “Detox Break” (herbal teas, fruit, and decaffeinated coffee). What on earth is the world's premier academy of science doing, perpetuating such nonsense?

Tolkia
2009-04-18, 18:37
+1 på Tolkia

Jag tror inte heller att hypotesen om att "låta organen vila" är felaktig. Tvärtom är det ju knappast någon hemlighet att höga blodsocker, mycket kcal osv stressar på kroppen. Och även om tillstatsskräcken i dagsläget är bortom all rim och reson så tror jag säkert att en hel del ämnen i kosten (både naturligt förekommande och tillsatta) kan påfresta.

Men det är ju fortfarande så att vad som renar kroppen ÄR njurar och lever och INTE särskilda new age produkter med särskilda egenskaper. Att helt enkelt fasta eller skära ner rejält på maten någon dag som sagt. Låta njurar och lever jobba på som vanligt men utan att tillföra så mycket en kort period.

Vips har du en "detox".;)
Eftersom du plusettar mig, så måste jag få invända lite. Njurar och lever börjar inte rena kroppen bättre för att man slutar äta. Det jag avsåg var en högs lokal effekt på tarmen, som är den jag uppfattar som trolig. Man måste nog äta ganska stora mängder skräp (tillräckligt mycket för att det skall bli för extremt för att ha något jämförelsevärde) för att njurar och lever inte skall orka med. Den positiva effekt man får på sikt av att sluta äta skräp lär man få även om man slutar äta skräp och istället börjar äta lagom mängder bra mat, utan fastechock.

Eddie Vedder
2009-04-18, 18:44
Njurar och lever börjar inte rena kroppen bättre för att man slutar äta.

Det var inte så jag menade heller.

Jag skrev "Låta njurar och lever jobba på som vanligt men utan att tillföra så mycket en kort period." och då menade jag helt enkelt just det att dessa organ pågår som vanligt. Varken mer eller mindre och samtidigt tillför man inte direkt några stora mängder extra.

Precis som att banta, fettförbränningen behöver ju inte öka markant i sig. Det räcker ju med att den pågår som normalt om man bara skippar att tillföra lika mycket igen.:)

Snorkelfarsan
2009-04-18, 19:27
När det gäller miljögifter etc. som lagras i kroppen, så bör man ha i minnet att det inte räcker att frisätta dem (t.ex. genom att fettdepåer, där de finns lagrade, minskar). Man måste också få ut dem ur kroppen. Och anledningen till att de en gång i världen hamnade i fettdepåerna är just att kroppen inte har någon mekanism för att bryta ned dem till något som den kan utsöndra. På det sättet är inte "reningskurer" till någon nytta.


Hur får man ut dom ur kroppen då? Eller kan man inte få ut dom när man väl fått i sig dom?

Eddie Vedder
2009-04-18, 19:42
Hur får man ut dom ur kroppen då?

Det skrev jag ju.

Ganymedes
2009-04-18, 20:05
Bäst är ju alla fantastiska externa detoxprodukter, som t.ex. de där sulorna man ska sätta på fötterna under ett fotbad. Efter en tid blir vattnet helt brunt och äckligt av alla gifter som sulorna dragit ur kroppen.... Eller så är det för att det är sulorna själva som färgar vattnet! Precis. Total psuedovetenskap och trams.

Jag blir så förbannad på hur många lurendrejare det finns som skor sig på andras okunskap eller önskningar. Extra tragiskt blir det när dessa offer blir "troende" och själva försvarar struntet.

kjpil
2009-04-19, 10:40
Måste fråga, Eddie hur menar du men Laktat som en slaggprodukt?

Ape3
2009-04-19, 15:11
Detox kan man väl se som en väg till att bryta dåliga vanor. "Oj, jag dricker nyttiga juicer och äter gröna saker. Jag är duktig." Som sagt tidigare alltså, det blir en psykologisk effekt.

Bryta vanor är nog det svåra i det hela.

frassekatt
2009-04-22, 20:56
[QUOTE=Tolkia;3611673]...När det gäller miljögifter etc. som lagras i kroppen, så bör man ha i minnet att det inte räcker att frisätta dem (t.ex. genom att fettdepåer, där de finns lagrade, minskar). Man måste också få ut dem ur kroppen. Och anledningen till att de en gång i världen hamnade i fettdepåerna är just att kroppen inte har någon mekanism för att bryta ned dem till något som den kan utsöndra. På det sättet är inte "reningskurer" till någon nytta. ...QUOTE]

Hej.

Om nu giftiga ämnen som lagras i fettvävnaden verkligen frigörs borde det väl i sig innebära en hälsorisk. Jag menar, om fettet bryts ner i normal takt hinner lever och njurar ta hand om de frigjorda gifterna. Om man däremot frigör dem i snabbare takt än vanligt borde det innebära ett hårdare arbete för kroppens reningsorgan, eller?

Med vänlig hälsning

F

Snorkelfarsan
2009-04-22, 21:41
Det skrev jag ju.

Du menar levern och njurarna? Det verkade som att du menade att dom inte kunde bryta ner miljögifterna..?

Eddie Vedder
2009-04-23, 05:10
Du menar levern och njurarna? Det verkade som att du menade att dom inte kunde bryta ner miljögifterna..?

Nej jag menade det du frågade om, dvs gifter i fettvävnaden. Om man kan göra sig av med dessa så är det i såna fall genom att gå ner i vikt.

Därför rekommenderas som sagt inte viktnedgång vid graviditet.

Sverker
2009-04-23, 06:01
Hur får man ut dom ur kroppen då? Eller kan man inte få ut dom när man väl fått i sig dom?


Kan ske på lite olika sätt. Orsaken är gifterna sitter där är att de är fettlösliga och det finns inget system att utsöndra dem.
Levern är rätt duktig på att oxidera molekyler som är giftiga med det berömda cytokrom P-450-systemet. Då KAN ämnet blir mer vattenlösligt och därmed utsöndras i njurarna genom ren filtration.
Men i många fall blir inte bara molekylen mer vattenlöslig, den blir också mer reaktiv och kan starta lite radikalreaktioner i levern och därmed ge leverskador.

Ett annat sätt är att koppla på en vattenlöslig molekyl på giftämnet ( ex glycin, taurin, sulfatjon mm ) och därmed göra hela komplexet mer vattenlösligt. I många fall utsöndras då giftet i gallan ut i tarmen. Många steriodföreningar går denna vägen.
Nackdelen är att bakterier i tarmen kan tacka och ta emot den vattenlösliga delen och vi kommer att återabsorbera giftet längre ned i tarmen, sk eterohepatiskt kretslopp. Har vi otur ger sig tarmbakterierna på giftämnet och förändrar det till något nytt, mer eller mindre giftigt.

Snorkelfarsan
2009-04-23, 20:44
ok, det är alltså en ganska komplicerad process ser jag. Det är alltså möjligt att vissa gifter aldrig riktigt försvinner ur kroppen utan bara förflyttar sig och eventuellt ändrar form? En del kommer även ut genom urin och avföring?

Sverker
2009-04-24, 05:50
Ja.



Går vi in på tungmetaller som exempel, ska man veta att zink och kadmium är mycket lika varandra. Kadmium samlas i levern bundet till de protein som är tänkta att binda zink. Sedan sitter kadmiumet fast och rör sig inte. Det är mycket bra, tills förrådet är fullt och kadmium sprids vidare i kroppen efter 20 - 40 års exponering.

Inte en chans att någon kur kan bota en från kadmium.

banalban
2013-07-19, 06:07
När det gäller miljögifter etc. som lagras i kroppen, så bör man ha i minnet att det inte räcker att frisätta dem (t.ex. genom att fettdepåer, där de finns lagrade, minskar). Man måste också få ut dem ur kroppen. Och anledningen till att de en gång i världen hamnade i fettdepåerna är just att kroppen inte har någon mekanism för att bryta ned dem till något som den kan utsöndra. På det sättet är inte "reningskurer" till någon nytta.

Jag skulle säga att värdet av reningskurer av diverse slag är helt och hållet psykologiskt. Vissa mår bra, och känner sig renade, av att späka sig en omgång. Det kan man gärna få göra för min del (sjukdomstillstånd etc. undantagna), men man skall veta varför man gör det.
Men om man går på diet och tappar fettvikt, vart tar miljögifterna vägen då. Tänker på det att man ska ju inte banta när man är gravid, pga att det kan utsöndras farligheter från fettdepåerna (?)..

Tacksam även om ni kommer med de senaste tankarna om kroppens egna förmåga att rensa kroppen, utan detox. Har en bekant som är lyriskt till detta, gissningsvis pga ketoner och aceton (heheee) och försöker övertyga mig. Men som det skrivits i detoxtrådar så kvarstår frågan om vad det är för hemska slaggprodukter som detoxförespråkarna förväntar sig skall rensa kroppen ifrån.

Sverker
2013-07-19, 06:14
För att bli av med fettlösliga ämnen gör kroppen om de till vattenlösliga istället. Våra miljögifter är så stabila att kroppen sällan lyckas med det. Har vi otur dundrar levern på rejält i avgiftningsarbetet för att göra ämnet vattenlösligt och istället skadar levern sig själv:(

Modersmjölken är fet och lämnar miljögiftet fettdepån på höften eller magen hamnar det lätt i mjölken istället. Mängderna blir mycket större för det lilla barnet än modern och riskerna ökar.

banalban
2013-07-19, 06:39
För att bli av med fettlösliga ämnen gör kroppen om de till vattenlösliga istället. Våra miljögifter är så stabila att kroppen sällan lyckas med det. Har vi otur dundrar levern på rejält i avgiftningsarbetet för att göra ämnet vattenlösligt och istället skadar levern sig själv:(



1. Är det bra eller dåligt att kroppen gör om miljögifter från fettlösliga till vattenlösliga?

2. Varför sker det skulle du tro?

3. Sker det i levern alltså?

4. Så om jag går ner i vikt och tappar fett, så gör levern om miljögifterna som är i fetterna till vattenlösliga.. vad händer sen? De går vidare ut i tarmen och sen ut ur kroppen?

Modersmjölken är fet och lämnar miljögiftet fettdepån på höften eller magen hamnar det lätt i mjölken istället. Mängderna blir mycket större för det lilla barnet än modern och riskerna ökar.Ajdå, det låter inte alls bra, då förstår jag allvaret kring det om man är gravid.
Tack för dina svar!

Sverker
2013-07-19, 07:26
De vi kallar miljögifter, dioxiner, PCB, lindan, DDT är så svårnedbrytbara att vi inte kan bryta ned dem:( Det är därför de samlas i naturen.
Andra ämnen som Bis-A bryts ned mycket lättare och utsöndras snabbt ur vår kropp.

Det mesta av detta arbete sker i levern.