handdator

Visa fullständig version : Proteinupptag


Nutrition
2009-04-17, 13:02
Jag har en fråga som jag funderat länge på men egentligen aldrig fått något svar på.

När det gäller dagsbehovet av protein, som för tränande personer vanligtvis brukar rekommenderas till 2 gram per kilo kroppsvikt, så undrar jag hur mycket av detta som används till reparation och uppbyggnad av kroppens vävnader om man samtidigt förbrukar dess energiinnehåll (1 gram protein innehåller ju som bekant 4 kcal).

Då man beräknar sitt dagliga energibehov, så ingår ju proteinet. Säg att du väger 100 kg och har ett dagligt behov av 200 gram protein, då motsvarar ju det 800 kcal.

Bör jag lägga till mitt dagliga energibehov ovanpå dessa 800 kcal för att använda proteinet till uppbyggnad, eller tillgodogör jag mig proteinets uppyggande och reparerande egenskaper även om dess energiinehåll förbrukas?


Hoppas att jag lyckades ställa frågan förklarlig.

King Grub
2009-04-17, 13:26
tillgodogör jag mig proteinets uppyggande och reparerande egenskaper även om dess energiinehåll förbrukas

Ja.

Majoriteten av proteinet du äter blir inte muskelprotein, utan används alltid till energi. Det är inget fel eller något som skall åtgärdas.

Även om aminosyror används som energi i stället för att bli muskelprotein, kan dom ändå bidra till muskeluppbyggnad. Höga nivåer av aminosyror i blodet sänder signaler till nybildning av muskelprotein, men aminosyrorna som i slutändan blir muskelproteinet efter dessa signaler, behöver inte nödvändigtvis vara aminosyror från protein du har ätit. Största delen av aminosyrorna som används till muskeluppbyggnad kommer från ditt egen nedbrutna muskelprotein. Muskelprotein bryts ned 24/7, men det kataboliseras inte bara, utan återanvänds till stor del och bildar nytt muskelprotein.

mikaelj
2009-04-17, 13:30
Och några av aminosyrorna används till annat av kroppen. Som tryptofan för att tillverka serotonin, och tyrosin för att tillverka sköldkörtelhormon. Musklerna är en praktisk buffer.

Nutrition
2009-04-17, 14:01
Tack för era svar.

Självklart så måste det förhålla sig på det viset. Allt blir väldigt logiskt när man får det förklarat för sig.