handdator

Visa fullständig version : Fathead dad. Lite hjälp ang. kost tack


SolHeiM
2009-04-17, 05:35
Sorry för lite engelska. Kunde bara inte skriva detta stycket på svenska, så jag kopierade ett utdrag från min blogg. Så kan det när man eh.. neglectar (vafan det nu är på svenska) ett språk.

I hate my dad. Confidence has gone to his head. He's been full of himself for so long that it has poisoned his mind, depriving him of the most important of human instincts. The ability to admit you can be wrong.

Nu till mitt lilla problem. Min idiot till farsa var förr i tiden elit pistolskytt, och därför hade ordäntliga personliga tränare för att hålla sig i toppform under tävlingar osv, så därför tycker han att han kan allt. Nu kanske han inte har fel när det kommer till allt, men hans kunskap är rätt så liten, och min kunskap är ännu mindre. Jag vill ändra på detta, och få rätt kunskap om hur man ska äta, vad man ska äta och när man ska äta för att få bästa möjliga resultat.

Jag har läst "Deff, en guide" och lite andra random trådar här på forumet, men känner ändå inte att jag har hittat den information jag söker.

Eftersom jag inte har fått tummen ur röven och köpt proteintillskott än, och att enligt King Grub's post, så är "Efter hård fysisk ansträngning är det viktigt att fylla på dina tömda kolhydratdepåer.", så tänkte jag att äta en mindre måltid efter träningen med protein och kolhydrater inte vore allt för fel. Tänkte laga spaghetti och köttfärssås för kolhydrater och protein, fast i King Grub's post nämndes inte köttfärs men jag tänkte att "kött = protein".

Eftersom jag är student och bor hemma så ska jag inte behöva betala för min egen mat, så jag går och frågar farsan om pengar för köttfärs och då går han loss på hur kolhydrater gör en fet och att en kolhydratkälla om dagen är "mer än tillräckligt". Han börjar sen snacka om hur vi ska slå vad om att jag inte kommer förlora något fett alls eftersom jag äter vitt bröd till frukost och sånt skit. Yes, han sa faktiskt att all fettminskning hänger på att sluta äta ICAS VITLÖKSBAGUETTER. Eftersom han är en ganska bra retoriker med världens alpha confidence så förlorar jag "argumentet", trots informationen jag har från King Grub's tråd.

Kort sagt, jag fick inte några dollarz för att köpa köttfärs och han försökte istället få mig att äta endast stekt kyckling för kyckling = protein. Nu är ju protein inte dåligt, men han tror väl att bara protein är någon sorts magic pill som ska vara ett under när man tränar och man borde inte äta någonting annat.

Vem har rätt? Vem har fel? Vart kan jag hitta vetenskapen bakom det hela med att äta rätt under träning osv? Jag vill gärna känna till vetenskapen så jag kan krossa hans jävla ass (vendettas äger) och slippa använda mitt studiebidrag på mat som han faktiskt är skyldig att tillhandahålla.

Musselbank
2009-04-17, 05:59
Köttfärs innehåller inte mer kolhydrater än kyckling (0%).

Nelli
2009-04-17, 07:29
Ja - lite krangligt stalld fraga.
Du maste kanske andra attityd till far din och forsoka hitta en medelvag dar han far saga det han tror och du far det till att han har ratt aven om du far som du vill ha det. Lite flummit uttryckt men det kanns som bada har starka viljor och bli arg funkar inte. Bor du hemma ar det nog sa att far din kommer handla det han kanner ar ratt och du far betala for det du vill ha. Om du inte hittar en vag att overtala honom. Annars galler det nog att skaffa jobb ska du se.

Kyckling ar nog battre att ata efter traning eftersom kottfars innehaller en relativt hog andel fett. Du vill fa in kolhydraterna snabbt och fett gor att det gar langsamt.

Fett forlorar du om du ater mindre an du forbrukar. Vitt brod eller ej. Vitt brod kanske inte ar det basta angaende mattnad vilket brukar vara ett problem nar man ligger pa underskott.

tsp
2009-04-17, 07:50
Vad fan vet han om kost och träning tack vare karriär som pistolskytt? Som om en pistolskytt försöker hitta optimal kost osv för muskelbygge? haha löjligt!

Men om jag förstår dig rätt så menar du att din far förbjuder dig att äta en helt normal kost med smörgås på morgonen och t.ex. pasta och köttfärs/korv och makaroner/kyckling och ris till middag för att det blir för mycket kolhydrater?

Du kanske ska visa honom den stora studien som publicerades ganska nyligen som klargjorde att det är skitsamma vad fan man äter om man ska gå ner i vikt, huvudsaken är att man inte för i sig för många kalorier. Den fick ett helt uppslag i Göteborgs-Posten och säkert i de flesta andra stora svenska tidningar. Den kan han ju inte säga har fel direkt, eftersom den publicerats i diverse stora seriösa dagstidningar och inte på "nån skit-sida på internet" som han nog skulle säga annars.

SolHeiM
2009-04-17, 12:38
Vad fan vet han om kost och träning tack vare karriär som pistolskytt? Som om en pistolskytt försöker hitta optimal kost osv för muskelbygge? haha löjligt!

pcha man måste ju ha rätt så bra muskler för att orka hålla uppe pistolen under en längre period.. Börjar man skaka så missar man. Inte bra.

Läste runt lite mer och stämmer det att viktminskningen endast beror på hur mycket kcal du går back (om man nu ska kalla det det)?

Detta nedan är en hypothetical, och ingenting jag planerar att göra. Men bara för att se så jag har fattat det hela rätt.

Kollade kcal på mcdonalds mat för några veckor sen, och (på paketen iaf) stog det att det var runt 1000 kcal (exkl. dricka) i en Bic Mac med Pommes. Om mitt BEE är 3200, då kommer jag då fortfarande gå ner i vikt, ifall jag hade käkat tre menyer om dagen (utan att dricka cola till maten vill säga), och kört dansmatta för att bränna kcal.

Bränner enkelt 500 kcal om dagen på dansmattan, så då borde jag "gå back" 700 kcal, vilket borde bli 0.7kg (eller?) viktminskning i veckan.

Did I get that right? :confused:

Sniggel
2009-04-17, 16:25
Kollade kcal på mcdonalds mat för några veckor sen, och (på paketen iaf) stog det att det var runt 1000 kcal (exkl. dricka) i en Bic Mac med Pommes. Om mitt BEE är 3200, då kommer jag då fortfarande gå ner i vikt, ifall jag hade käkat tre menyer om dagen (utan att dricka cola till maten vill säga), och kört dansmatta för att bränna kcal.

Bränner enkelt 500 kcal om dagen på dansmattan, så då borde jag "gå back" 700 kcal, vilket borde bli 0.7kg (eller?) viktminskning i veckan.

Did I get that right? :confused:

BEE är det basic energy expenditure? Samma som RMR? (Resting metabolic rate)

Men i vilket fall, förbrukar du 3200 om dagen (+500 från dansmatta) och äter 3000 från mcdonalds varje dag så ja då kommer du tappa vikt (du går back 700 om dagen). Dock låter 3700 kanske högt. Är du stor/vältränad/tung?

Beepfaaarp
2009-04-17, 18:46
Tycker det låter som farsan är inne på rätt spår. Gissar att han känner dig bättre än du gör :)

Nelli
2009-04-17, 23:04
visst är det som du säger att du kan gå ner i vikt på skräpmat. Men poängen är att gå ner i fett och spara muskler. Då gäller det att äta tillräkligt med protein. Se deffguiden för hur mycket gram per kg kroppsvikt. Du behöver oxå bra fett inte smörjan som det friteras i. I deffguiden kan du även se kcal uträkningar. Uppåt 3000 i basal är lite högt.

SolHeiM
2009-04-18, 01:01
Tycker det låter som farsan är inne på rätt spår. Gissar att han känner dig bättre än du gör :)

Hur menar du att han är inne på rätt spår?

BEE är det basic energy expenditure? Samma som RMR? (Resting metabolic rate)

Men i vilket fall, förbrukar du 3200 om dagen (+500 från dansmatta) och äter 3000 från mcdonalds varje dag så ja då kommer du tappa vikt (du går back 700 om dagen). Dock låter 3700 kanske högt. Är du stor/vältränad/tung?

Va? Nu hänger jag inte riktigt med alls. Mitt BEE (basala energibehov vid vila) *1.6 är 3200. Och om jag konsumerar 3200 kcal per dag ska min vikt vara konstant. I min hypothetical så konsumerar jag bara 3000 kcal, och bränner bort 500 med träning vilket borde resultera i viktminskning. Att bränna bort varenda kalori man äter kan väl knappast vara hälsosamt. Eller?

visst är det som du säger att du kan gå ner i vikt på skräpmat. Men poängen är att gå ner i fett och spara muskler. Då gäller det att äta tillräkligt med protein. Se deffguiden för hur mycket gram per kg kroppsvikt. Du behöver oxå bra fett inte smörjan som det friteras i. I deffguiden kan du även se kcal uträkningar. Uppåt 3000 i basal är lite högt.

Ja, men jag sa ju att jag har ingen som helst tanke på att göra en sådan "deff". Är inte direkt så jätteseriös på att deffa över huvud taget, men är intresserad av vetenskapen och sånt bakom kost och viktminskning och varför man ska göra si och så, ifall jag nu skulle börja ta min träning superseriöst.

tsp
2009-04-18, 01:23
Jag börjar faktiskt också mer och mer luta åt att far din faktiskt känner dig ganska väl och har en hyfsat vettig åsikt.

WHITEFOLKS
2009-04-18, 02:49
Hur kommer du fram till 1.6 aktivitetsfaktor? Vad gör du på en dag?

Tolkia
2009-04-18, 09:15
Mitt BEE (basala energibehov vid vila) *1.6 är 3200. Och om jag konsumerar 3200 kcal per dag ska min vikt vara konstant. I min hypothetical så konsumerar jag bara 3000 kcal, och bränner bort 500 med träning vilket borde resultera i viktminskning. Att bränna bort varenda kalori man äter kan väl knappast vara hälsosamt. Eller?
Då är ju inte 3200 något BEE, utan BEE är 3200/1,6. Du har lagt på en ganska hög aktivitetsfaktor, så om du skall träna bort 500 kcal utöver den lär du få ligga i (om du inte är kroppsarbetare?).

Jag tycker att det verkar som om du och din far behöver sätta er ned och resonera om saken som vuxna, istället för det jag-vet-bäst-gräl som ni verkar ägna er åt nu.

Nelli
2009-04-20, 02:08
Ja, men jag sa ju att jag har ingen som helst tanke på att göra en sådan "deff". Är inte direkt så jätteseriös på att deffa över huvud taget, men är intresserad av vetenskapen och sånt bakom kost och viktminskning och varför man ska göra si och så, ifall jag nu skulle börja ta min träning superseriöst.

Du frågade om du skulle gå ner i vikt och ja det gör du men du borde äta vettig mat och tillräckligt med protein o fett. Varför? För att förlora minimalt fett och må bra. Vetenskapen/varför finns här på sidan använd sök. King Grub skriver mycket vettigt.

Sniggel
2009-04-20, 09:44
Då är ju inte 3200 något BEE, utan BEE är 3200/1,6.

Precis, du uttryckte dig otydligt (inte du Tolkia :p) men nu förstår jag vad du menar.

Hade 3200 varit ditt BEE och du haft 1.6 som aktivitetsfaktor hade du ju behövt 5120 kcal för att vara viktstabil.

Onigiri
2009-04-20, 21:07
Om du är så säker på att du vet bäst så kör ditt race och säg "OK pappa" bara. Så glömmer ni meningslösa gräl som inte kommer leda någon vart hur som helst.