handdator

Visa fullständig version : Susan Boyle - Britain's Got Talent


Yes
2009-04-16, 18:49
Många av er har säkert sett den redan men jag kunde inte hitta någon tråd, och det är den klart värd så...

http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY

Sitter med ett fånigt leende såhär på morgonen, och då är det ändå fjärde gången jag ser klippet. :)

ceejay
2009-04-16, 18:52
hon är ganska duktig ;)

Juliette
2009-04-16, 18:55
Vilken röst! Och en av mina favoritlåtar dessutom - gör inte det hela sämre :) Älskar Les Miserables, både som bok och musikal.

tntballe
2009-04-16, 18:58
Ignorera mina inlägg*cry*
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3603244&postcount=2199

Yes
2009-04-16, 19:06
Ignorera mina inlägg*cry*
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3603244&postcount=2199
Meh, du får ju skylla dig själv som postar det i den där skräprtråden.

Hank
2009-04-16, 19:07
Jag tyckte inte hon var något speciellt tbh

Cerberus
2009-04-16, 19:11
fantastisk röst... extremt radioutseende dock.... eeeeew!

Pejij
2009-04-16, 19:13
Paul Potts var tuffare

Halldin
2009-04-16, 19:29
Bättre röst än Potts, skabbigare med. :)

Kul klipp.

stafh
2009-04-16, 19:33
Typ Paul Potts 2. Hyfsade sångare som får massa uppmärksamhet för att de är fula. Låter kanske hårt men så är det. Hade hon sett bra ut hade hon inte fått lika mycket uppmärksamhet, precis som paul potts.

Yes
2009-04-16, 19:54
Om hon varit snygg skulle hon varit en stjärna för länge sedan.

Hon är väl medveten om sina brister, vilket hon vågar vara väldigt öppen med, och är ändå stolt och självsäker - trots negativa reaktioner från publiken. Hennes personlighet är beundransvärd och visar prov på ett par stadiga kulor(bildligt talat, förstås). Sen att hon sjunger jäkligt bra gör inte saken sämre.

joriice
2009-04-16, 20:00
Ju mindre attraktiva och mer misfits, desto bättre röst?

shadowfire
2009-04-16, 20:04
Gillar just överraskningen... särskilt när man vet vad en sådan där jury får genomgå... riktigt ser hur det lyser "oh no, my god, give me another job" på dem när hon äntrar scenen..

bear.flowertwig
2009-04-16, 20:06
Dagens feel good-känsla.

<Mike>
2009-04-16, 20:12
Det finns otaliga musikal artister som är betydligt yngre än henne som sjunger lika bra och bättre. Hade hon varit snygg och yngre så hade inte kontrasten varit lika stor mellan hennes yttre och hennes röst och då hade hon inte heller blivit lika uppmärksammad. Tycker helt ärligt inte att hennes röst är så super speciell och jag stör mig på hennes konstanta vibrato. Jämför man henne med andra kända opera sångerskor så ligger hon i lä.

Men visst, alltid roligt när folk lyckas.

stafh
2009-04-16, 20:13
Det finns otaliga musikal artister som är betydligt yngre än henne som sjunger lika bra och bättre. Hade hon varit snygg och yngre så hade inte kontrasten varit lika stor mellan hennes yttre och hennes röst och då hade hon inte heller blivit lika uppmärksammad. Tycker helt ärligt inte att hennes röst är så super speciell och jag stör mig på hennes konstanta vibrato. Jämför man henne med andra kända opera sångerskor så ligger hon i lä.

Men visst, alltid roligt när folk lyckas.

Nu sjöng hon ju inte klassiskt, men jag håller med om vibratot. Kunde tonat ner det en aning.

Osten80
2009-04-16, 20:33
Jag blir alltid lika glad av sådana här klipp med underdogs som Potts osv.
Visst är hon duktig, men om vi bortser från utseendet och underdog-statusen, så är det väl inte något extraordinärt med hennes framträdande?
Hög feelgood-faktor är det ju i alla fall.

Yes
2009-04-16, 20:42
Det finns otaliga musikal artister som är betydligt yngre än henne som sjunger lika bra och bättre. Hade hon varit snygg och yngre så hade inte kontrasten varit lika stor mellan hennes yttre och hennes röst och då hade hon inte heller blivit lika uppmärksammad. Tycker helt ärligt inte att hennes röst är så super speciell och jag stör mig på hennes konstanta vibrato. Jämför man henne med andra kända opera sångerskor så ligger hon i lä.

Men visst, alltid roligt när folk lyckas.
Om hon varit snygg hade hon garanterat fått flera roller och kunnat leva på det(tänk också att hon skulle haft större möjligheter att utveckla rösten). Utseende väger rätt tungt liksom, det är inte för att snygga människor i regel sjunger bättre som t.ex. operadivorna är betydligt smalare idag(sen är det iof rätt trevligt i de sällsynta fallen då man har både utseende och röst, som exempelvis Anna Moffo). Så ett fördelaktigare utseende hade garanterat gett fröken Boyle en hel del uppmärksamhet(dock inte på samma sätt).

Sen ska man iof inte jämföra henne med operasångerskor då hon inte sjunger opera.

Vad som gör personer som Boyle och Potts intressanta är ju annars att det är vanligt folk som av en eller annan anledning aldrig tagit sig till rampljuset men som ändå utvecklat en stor talang. På så vis är det också rätt lustigt att genast jämföra dem med proffs.

Folk borde vara mindre bittra...

stafh
2009-04-16, 20:48
Potts var ju visserligen operasångare (amatör förvisso, men i rampljuset var han) innan han sökte till talangjakten.

Yes
2009-04-16, 21:03
Potts var ju visserligen operasångare (amatör förvisso, men i rampljuset var han) innan han sökte till talangjakten.
Jupp. Tycker han gör rätt bra ifrån sig som operasångare också:
http://www.youtube.com/watch?v=lCv14_nqba0

Kan ju jämföras med andra som finns på tuben. Han är ju inte Pavarotti, men... bortsett från uttalet så är det fan inte illa.

tano
2009-04-16, 21:17
Ju mindre attraktiva och mer misfits, desto bättre röst?

Nej, Boyle sjunger bra.
Däremot fungerar ditt argument i ett annat sammanhang.

Desto yngre sångare, desto bättre röst!

Varje omgång av dem där programmen samma visa. Ett barn som försöker sjunga vuxet och överöses med beröm. I många fall så har dem säkert möjlighet att bli bra när dem är äldre, men det är bara löjligt när dem egentligen inte klarar att hålla tonerna eller framförallt när dem skriker fram tonerna.

Finns väl något undantag dock, tror det var hon som vann amerikanska versionen? Sjöng riktigt bra iaf...

Doctor Snuggles
2009-04-16, 21:40
Jag förstår seriöst inte sådant här, vad är grejen? Hon sjöng godkänt, inget mer, inte ens något specielt med musikalmått mätt. Är det för att hon ser ut som en påse skit och är gammal? Känner folk igen sig och sympatiserar; "kan hon så kanske det finns en chans för en loser som mig själv"?

ceejay
2009-04-16, 21:45
Jag förstår seriöst inte sådant här, vad är grejen? Hon sjöng godkänt, inget mer, inte ens något specielt med musikalmått mätt. Är det för att hon ser ut som en påse skit och är gammal? Känner folk igen sig och sympatiserar; "kan hon så kanske det finns en chans för en loser som mig själv"?

Vad är bra för dig?

stafh
2009-04-16, 21:45
Jupp. Tycker han gör rätt bra ifrån sig som operasångare också:
http://www.youtube.com/watch?v=lCv14_nqba0

Kan ju jämföras med andra som finns på tuben. Han är ju inte Pavarotti, men... bortsett från uttalet så är det fan inte illa.

Klart han är bra på att sjunga, men det finns måååånga som är minst lika bra som inte får i närheten av lika mycket uppmärksamhet.

Loke
2009-04-16, 23:10
Tycker helt ärligt inte att hennes röst är så super speciell och jag stör mig på hennes konstanta vibrato.

Pff, sjunger inte alla kvinnliga artister så nu för tiden? Fast det kanske har blivit lite mindre nu de sista åren tack vare autotune.

Yes
2009-04-16, 23:24
Jag förstår seriöst inte sådant här, vad är grejen? Hon sjöng godkänt, inget mer, inte ens något specielt med musikalmått mätt. Är det för att hon ser ut som en påse skit och är gammal? Känner folk igen sig och sympatiserar; "kan hon så kanske det finns en chans för en loser som mig själv"?
Jag förstår inte denna bittra cynism, vilket jag är mycket glad för.

Doctor Snuggles
2009-04-16, 23:42
Vad är bra för dig?

Det finns ett tusental bra sångare, vilken genre tänker du dig?
Nu lyssnar jag inte på musikaler, eller musikalsångare men i den genren kan du väl ta nästan vem som helst ur Jesus Christ Superstar eller Hair, t.ex.

Jag förstår inte denna bittra cynism, vilket jag är mycket glad för.

Var inget varken bittert eller cyniskt med det jag sade.

Delta_
2009-04-17, 00:19
riktigt skönt klipp...kul att se hur kritiska och fördomsfulla dom är i början när dom ser henne....

tjabon
2009-04-17, 00:52
Härlig dam!
Bra grundröst, men hon har en del att jobba på.
Potts var vassare i sin debut.

Yes
2009-04-17, 01:09
Det finns ett tusental bra sångare, vilken genre tänker du dig?
Nu lyssnar jag inte på musikaler, eller musikalsångare men i den genren kan du väl ta nästan vem som helst ur Jesus Christ Superstar eller Hair, t.ex.
Knappast ur vilken uppsättning som helst.

Men det är klart att det går alltid att hitta bättre sångare. Så? Det tar knappast något från Boyles prestation.

Var inget varken bittert eller cyniskt med det jag sade.
Vad handlar det om då?

<Mike>
2009-04-17, 12:27
Vad handlar det om då?

... En personlig åsikt kanske? Jag tycker heller inte att hennes röst är vidare speciell och det betyder inte att jag inte uppskattar musik eller är bitter. Jag är själv musiker och jag tycker helt enkelt inte att hon sjunger så bra. Hon sjunger inte så dynamiskt och hennes inlevelse är inte särskilt trovärdig.

Pff, sjunger inte alla kvinnliga artister så nu för tiden? Fast det kanske har blivit lite mindre nu de sista åren tack vare autotune.

Nej, alla sjunger inte så :P Vet inte exakt vad det är du lyssnar på, men att använda vibrato rätt är väldigt viktigt för att sjunga emotionellt. Om man överanvänder sitt vibrato så blir det lätt "för mycket" och det är exakt den känslan jag får när jag lyssnar på Susan Boyle.


För övrigt så älskar jag musik, jag tycker bara inte om Susan Boyle. Lyssna på Sarah Brightman till exempel, det är en fröjd för öronen! *cupid* Där har vi en kvinna som kan sjunga på riktigt :)

Halldin
2009-04-17, 12:28
Härlig dam!
Bra grundröst, men hon har en del att jobba på.
Potts var vassare i sin debut.
Tycker iofs Potts hade en mer gnällig vibratoröst och var ganska överskattad.
Men oväntat framträdande av båda två förstås.

Sir Anselm
2009-04-17, 12:56
Själv tycker jag det är rätt svårt att säga någonting alls efter att ha sett en rätt taskig youtube-kodning av ett program inspelat från TV. Dock så verkade det som att hon kunde få vilken Idol-deltagare som helst att skämmas...

Loke
2009-04-17, 13:51
Nej, alla sjunger inte så :P Vet inte exakt vad det är du lyssnar på, men att använda vibrato rätt är väldigt viktigt för att sjunga emotionellt.

Det säger du som om det var en absolut sanning...

Vibrato är inte viktigt alls för den som kan träffa tonerna rätt. Det är bara en effekt bland många, den tillför sällan något, och desto mindre om den används ofta.

Men visst, du har rätt, alla sjunger inte så, men många stora popstjärnor verkar inte ens KUNNA sjunga utan vibrato, och det är rätt illa. Men det är det folk vill ha, precis som autotune, trots att det låter förjävligt. Därför tränar popstarwannabies på sina vibraton, och använder dem så mycekt som möjligt.

Doctor Snuggles
2009-04-17, 14:24
Knappast ur vilken uppsättning som helst.

Men det är klart att det går alltid att hitta bättre sångare. Så? Det tar knappast något från Boyles prestation.


Vad handlar det om då?

Jag sade inte ur vilken uppsättning som helst, men för att vara tydligare så menar jag filmuppsättningen.

Eh, men missar du poängen avsiktligt? Det handlar om att folk åmar sig om henne, vilket är löjligt eftersom den enda anledningen är för att hon är ful, alldaglig och gammal. Det räcker tydligen att sjunga mediokert då, eftersom överraskningsvärdet är såpass stort. Det är det jag inte förstår.
Det är faktiskt mer cyniskt att tycka så, eftersom då är det underförstått att fula, alldagliga och gamla människor inte kan sjunga.
Vad, är det bara snygga eller folk som "ser ut som sångare" som ska kunna det? Jag gör ingen skillnad på människor, har de en bra röst och kan sjunga så är det så, inte mycket mer med det. Sen om de ser ut som en säck potatis eller inte är väl skitsamma. Det är väl isf mer imponerande om man har värsta rösten och dessutom är supermodell, det innebär en unikare genuppsättning iaf, ergo mycket mer ovanligt.

Tricce
2009-04-17, 14:37
Jag tyckte inte hon var något speciellt tbh

Nej tyckte inte heller rösten va direkt urmärkande, hon kunde hålla ton thats about it.

Condemned
2009-04-17, 15:43
Hahaha riktigt klockrent, jag blev sådär barnsligt glad av att se det klippet. :thumbup:

<Mike>
2009-04-17, 16:31
Det säger du som om det var en absolut sanning...

Vibrato är inte viktigt alls för den som kan träffa tonerna rätt. Det är bara en effekt bland många, den tillför sällan något, och desto mindre om den används ofta.

Men visst, du har rätt, alla sjunger inte så, men många stora popstjärnor verkar inte ens KUNNA sjunga utan vibrato, och det är rätt illa. Men det är det folk vill ha, precis som autotune, trots att det låter förjävligt. Därför tränar popstarwannabies på sina vibraton, och använder dem så mycekt som möjligt.

Skämtar du? :D För det första så finns det ingen absolut sanning när det gäller musik, så det menade jag inte, men du säger det som om vibrato bara är en effekt utan några variationer och då kan jag nästan svära på att du inte är musiker. Om du bara visste hur många timmar jag har lagt ner på att finslipa min användning av vibrato i mitt gitarr spelande... Man kan använda vibrato på hur många sätt som helst för att skapa variation i sitt spelande och för att förmedla det man känner. Det är exakt samma sak när man sjunger, det finns miljoner sätt att sjunga med vibrato och det har absolut inget att göra med om man sjunger rent eller inte. Man skulle kunna skriva en hel bok om vibrato. För övrigt så lyssnar jag inte på radiopop, och när du säger att många stora pop stjärnor inte ens kan sjunga utan vibrato så är jag rätt säker på att du hade tyckt att det låtit sämre om dom sjöng helt utan vibrato. Det finns musik där sången ska vara utan vibration till exempel viss klassisk musik, men det faller mig inte i smaken.

Autotune är dock skit., det håller jag med om. När man lär sig lyssna efter det så hatar man det. Dvs radiopop är skit :D

MrFit2002
2009-04-17, 16:35
Jag blev riktigt tårögd när jag hörde hennes fantastiska röst. Alla hade dömt henne på förhand, vilken jävla revansch när hon började sjunga:). Helt underbar röst även om den behöver finjusteras.

Yes
2009-04-17, 16:57
Jag sade inte ur vilken uppsättning som helst, men för att vara tydligare så menar jag filmuppsättningen.

Eh, men missar du poängen avsiktligt? Det handlar om att folk åmar sig om henne, vilket är löjligt eftersom den enda anledningen är för att hon är ful, alldaglig och gammal. Det räcker tydligen att sjunga mediokert då, eftersom överraskningsvärdet är såpass stort. Det är det jag inte förstår.
Det är faktiskt mer cyniskt att tycka så, eftersom då är det underförstått att fula, alldagliga och gamla människor inte kan sjunga.
Vad, är det bara snygga eller folk som "ser ut som sångare" som ska kunna det? Jag gör ingen skillnad på människor, har de en bra röst och kan sjunga så är det så, inte mycket mer med det. Sen om de ser ut som en säck potatis eller inte är väl skitsamma. Det är väl isf mer imponerande om man har värsta rösten och dessutom är supermodell, det innebär en unikare genuppsättning iaf, ergo mycket mer ovanligt.
Om du syftar på Hair så har du helt enkelt fel.

Grejen med Boyle är att hon sätter just sådana fördomar på spel och visar att man inte ska döma boken efter omslaget, och hon lyckas vända de negativa reaktionerna. Medioker är hon inte heller, en amatör förvisso, men inte medioker.

Varför inte applådera en bra prestation och glädjas åt hur hon vände publiken? Eller förnöjas åt hennes positiva och självsäkra inställning? Hon deltar dessutom i en talangjakt så det är bara töntigt att jämföra med proffs och komma med att man hört bättre.

stafh
2009-04-17, 16:58
Alltså, det är ett TV-program. Man ser bara vad producenterna vill att man ska se.

Doctor Snuggles
2009-04-17, 17:12
Om du syftar på Hair så har du helt enkelt fel.

Grejen med Boyle är att hon sätter just sådana fördomar på spel och visar att man inte ska döma boken efter omslaget, och hon lyckas vända de negativa reaktionerna. Medioker är hon inte heller, en amatör förvisso, men inte medioker.

Varför inte applådera en bra prestation och glädjas åt hur hon vände publiken? Eller förnöjas åt hennes positiva och självsäkra inställning? Hon deltar dessutom i en talangjakt så det är bara töntigt att jämföra med proffs och komma med att man hört bättre.

Hair har överlag svagare prestationer, men majoriteten sjunger bra. Sen om du inte hör skillnaden, eller tycker att gumman gjorde bättre ifrån sig, ja då vill jag inte lyssna på din skivsamling.

Jag applåderar bara åt fantastiska prestationer, bra prestationer kan jag uppskatta, och mediokra prestationer zappar jag förbi. Jo hon är enligt mig medioker, men då sätter jag väl ribban högre då.
Vad har det med saken att göra att hon är med i en talangjakt? Jag reagerar på den överdrivna reaktionen på en medioker prestation som baseras på en inskränkt bild av hur omslaget på en sångare ska se ut. Vad är det förresten, mer exakt? Finns det något sätt som en bra eller ok sångare ser ut som?
Bah humbug.

Yes
2009-04-17, 17:37
Hair har överlag svagare prestationer, men majoriteten sjunger bra. Sen om du inte hör skillnaden, eller tycker att gumman gjorde bättre ifrån sig, ja då vill jag inte lyssna på din skivsamling.

Jag applåderar bara åt fantastiska prestationer, bra prestationer kan jag uppskatta, och mediokra prestationer zappar jag förbi. Jo hon är enligt mig medioker, men då sätter jag väl ribban högre då.
Vad har det med saken att göra att hon är med i en talangjakt? Jag reagerar på den överdrivna reaktionen på en medioker prestation som baseras på en inskränkt bild av hur omslaget på en sångare ska se ut. Vad är det förresten, mer exakt? Finns det något sätt som en bra eller ok sångare ser ut som?
Bah humbug.
Så, vilka av dessa skillnader beror på tekniskt större skicklighet?

Att det är en talangjakt spelar roll om man är intresserad av att göra en rättvis bedömning.

En stor del av poängen är återigen att hon krossar den inskränkta bilden av hur omslaget ska se ut.

Doctor Snuggles
2009-04-17, 18:07
Så, vilka av dessa skillnader beror på tekniskt större skicklighet?

Att det är en talangjakt spelar roll om man är intresserad av att göra en rättvis bedömning.

En stor del av poängen är återigen att hon krossar den inskränkta bilden av hur omslaget ska se ut.

Alltså man kan bedöma en röst på en massa sätt, och i slutändan så handlar det om smak. Svårt att säga varför vissa röster dock generellt anses vara bra, och det är en helt annan diskussion.

Men återigen; vilken är denna då inskränkta bild? Hur ser en sångare ut?

wintersnowdrift
2009-04-17, 18:16
Men återigen; vilken är denna då inskränkta bild? Hur ser en sångare ut?

Tyvärr har inte alla samma fördomsfria synsätt som du, Doctor Snuggles. Jag vågar drista mig till att påstå att de flesta artister (specifikt sångerskor) har ett utseende som generellt skulle anses vara över medel. Man kan ställa sig frågan om det beror på att snygga människor sjunger bättre, eller på att att snygga människor har lättare att lyckas i showbiz och därför har större chans att få ett skivkontrakt?

Susan Boyle är måhända inte jordens bästa sångerska, men eftersom hon går emot en utseendemässiga normen räcker hennes vokala kapacitet gott och väl för att imponera på många.

//Kristin

Doctor Snuggles
2009-04-17, 18:27
Tyvärr har inte alla samma fördomsfria synsätt som du, Doctor Snuggles. Jag vågar drista mig till att påstå att de flesta artister (specifikt sångerskor) har ett utseende som generellt skulle anses vara över medel. Man kan ställa sig frågan om det beror på att snygga människor sjunger bättre, eller på att att snygga människor har lättare att lyckas i showbiz och därför har större chans att få ett skivkontrakt?

Susan Boyle är måhända inte jordens bästa sångerska, men eftersom hon går emot en utseendemässiga normen räcker hennes vokala kapacitet gott och väl för att imponera på många.

//Kristin

Det är just det som jag tycker är löjligt. Det är ingen som applåderar att en "vanlig människa" kan räkna matte dugligt, eller bygga hus, eller whatever.

Yes
2009-04-17, 18:28
Alltså man kan bedöma en röst på en massa sätt, och i slutändan så handlar det om smak. Svårt att säga varför vissa röster dock generellt anses vara bra, och det är en helt annan diskussion.

Men återigen; vilken är denna då inskränkta bild? Hur ser en sångare ut?
Jag kan nämna flera aspekter: ton, klang, register, vibrato, sprezzatura... då är jag ändå långt ifrån expert. Du menar dock att hon är medioker utan att ha någon form av standard att bedöma det ifrån.

Jag tänker annars inte sitta här och upprepa mig när jag flera gånger varit tydlig med vad jag menar. Det finns bättre saker att ödsla tid på och just nu har jag en oöppnad vinflaska som väntar.

Lelle Pelle
2009-04-17, 18:52
Jag kan nämna flera aspekter: ton, klang, register, vibrato, sprezzatura... då är jag ändå långt ifrån expert. Du menar dock att hon är medioker utan att ha någon form av standard att bedöma det ifrån.

Jag tänker annars inte sitta här och upprepa mig när jag flera gånger varit tydlig med vad jag menar. Det finns bättre saker att ödsla tid på och just nu har jag en oöppnad vinflaska som väntar.
Jag fick för mig att du var en öldrickare. Och kanske lite sprit... på tal om inget alls.

Doctor Snuggles
2009-04-17, 18:55
Jag kan nämna flera aspekter: ton, klang, register, vibrato, sprezzatura... då är jag ändå långt ifrån expert. Du menar dock att hon är medioker utan att ha någon form av standard att bedöma det ifrån.

Jag tänker annars inte sitta här och upprepa mig när jag flera gånger varit tydlig med vad jag menar. Det finns bättre saker att ödsla tid på och just nu har jag en oöppnad vinflaska som väntar.

Fail. Att jag inte specificerar mina bedömningskriterier är inte ekvivalent med att jag inte har några.

Fellah
2009-04-17, 19:10
Jag tycker både Paul Potts och Susan Boyle är helt fantastiska.
Att det finns de som kallar detta mediokert förstår jag inte.
Somliga ska alltid vara så väldigt negativa och trotsiga, tvärtom mentalitet. Tröttsamt.

Men smaken är som baken, antar det handlar om det.

Kan även tillägga att det knappast är en tillfällighet att flertalet framgångsrika artister i showbiz inte ser helt förjävliga ut.

peace

Kabuto
2009-04-17, 19:29
Lite off-topic men jag tycker att Paul Potts framför Nessun Dorma för jävla fint..

1k08yxu57NA

stafh
2009-04-17, 19:33
Lite off-topic men jag tycker att Paul Potts framför Nessun Dorma för jävla fint..

1k08yxu57NA

Jämför med RdTBml4oOZ8, utan att titta på videon (lyssna bara).

Kanske lite löjligt att jämföra med pavarotti, men det kanske illustrerar att han inte är så OMGWTFBBQLOL-bra som folk verkar tycka.

EkarN
2009-04-17, 19:53
Oavsett om Susan Boyle sjunger extraordinärt bra eller inte, så var det ju ändå väldigt stor chockfaktor när hon satte igång, samma som med Paul Potts back in the days.

Dock inte lika mycket som när jag såg det här klippet första gången, 11 år och sjunger så jäkla bra:

bDDEk2AMJAI&feature=related

shut teh face
2009-04-17, 21:05
Men det är ju helt onödigt att ens jämföra med Pavarotti

Kabuto
2009-04-18, 01:17
Kanske lite löjligt att jämföra med pavarotti, men det kanske illustrerar att han inte är så OMGWTFBBQLOL-bra som folk verkar tycka.

Ja det blir löjligt att jämföra med tidernas(?) bästa röst ;)

malkin
2009-04-18, 01:49
över 20 miljoner tittare på en vecka... det är rätt bra facit.

Yes
2009-04-18, 09:45
Jag fick för mig att du var en öldrickare. Och kanske lite sprit... på tal om inget alls.
Jag gillar det mesta; öl och sprit slinker också ned ibland. Beror lite på sammanhang också. Igår var t.ex. lite mer av en konstnärlig dag, och då behövs det ju vin för att fånga den rätta känslan.

Fail. Att jag inte specificerar mina bedömningskriterier är inte ekvivalent med att jag inte har några.
Säg som det är istället. Du har ingen koll men gillar andra framträdanden bättre än Susan Boyles. Lite som att jag gillar chokladglass framför vaniljglass men jag vet inte riktigt hur man bedömer en kvalitetsglass framför vanlig GB-glass.

Kanske lite löjligt att jämföra med pavarotti, men det kanske illustrerar att han inte är så OMGWTFBBQLOL-bra som folk verkar tycka.
Det är ju inte för att folk tror han är bäst i världen som han är så omtyckt, utan för att det är en jäkla skön snubbe med talang som gjort riktigt bra ifrån sig på en show. Klart att han inte ens är i närheten av Pavarotti. Paul Potts kan sjunga opera men hans röst skulle passa bättre för musikaler.

Yes
2009-04-18, 10:27
Det här gjorde mig riktigt förbannad och äcklad:
http://www.mirror.co.uk/celebs/news/2009/04/17/britain-s-got-talent-star-susan-boyle-won-t-get-makeover-says-amanda-holden-115875-21283622

Tolkia
2009-04-18, 11:02
Om hon är bra eller inte beror ju, som med alla andra vilkas kapacitet bedöms, på vad man jämför med. Jag tycker väl att det är pretentiöst i överkant att säga "omg, hon är ju värdelös om man jämför med Elaine Paige/Birgit Nilsson/etc. uppburen sångerska, när hon är amatör. Jämförelsen blir lite löjlig, eftersom det är att jämföra det absolut bästa med random person på en talanjaktsscen. Att kalla Susan Boyle dålig är, tycker jag, att ha en orealistiskt hög uppfattning om vad som är genomsnittlig sångbegåvning. Jag kan hålla med om kritiken att fraseringen är dålig (alla rader låter likadana, genom hela sången, vilket blir tjatigt), men frasering är å andra sidan något de allra flesta måste lära sig, så det skulle bara vara ett bevis på att hon är katastrofdålig om hon skolats under lång tid (och det har hon inte, som jag förstått det). Man skall också räkna in hennes ålder i sammanhanget; nu ser hon förmodligen äldre ut än hon är för att hon är så antik i sin kläd- och hårstil, men som "tantröst" betraktad tycker jag att hennes röst är bra (gå och lyssna på valfri kyrkorkör så förstår ni vad jag menar). "Jamenbirgitnilssonyayayaya" är inte riktigt en relevant jämförelse.

F.ö är hon ju bra nog bättre på att hålla ton än majoriteten av de tävlande i den svenska melodifestivalen, mellanaktaren Darin inräknad.

Edit: Sedan är det väl inte så förvånande att hennes framträdande slår; vi tenderar att gilla askunesagor. Någon svensk poet har kallat det "Gunder Hägg-syndromet" ("att stiga fram från ingenstans och slå världen med häpnad").

Pudzianovski
2009-04-18, 11:20
Jag tyckte hon sjöng bra. Inte som Dan Swanö men helt okej :thumbup:


Det här gjorde mig riktigt förbannad och äcklad:
http://www.mirror.co.uk/celebs/news/2009/04/17/britain-s-got-talent-star-susan-boyle-won-t-get-makeover-says-amanda-holden-115875-21283622

Varför då?

Yes
2009-04-18, 12:03
Varför då?
Till att börja med för att det är något som verkligen skulle hålla henne tillbaka och reducera henne till något slags spektakel. Det är att jämföra med en krympling som lyckats med något bra, men istället för att hjälpa krymplingen bli frisk håller man kvar honom som han är så han kan visa upp sina konster. Nu menar förstås inte att hennes utseende är ett svårt handikapp men det är till klar nackdel för henne, och det är något som hon faktiskt skulle kunna förbättra avsevärt med rätt hjälp. Det skulle kunna innebära en stor förbättring i hennes liv, inte minst skulle det öka hennes chanser att fånga en bra man så hon inte längre behöver leva ensam och okysst.

Vad är det egentligen för människor som vill hålla henne borta från det? Det handlar då rakt inte om någon vilja att se hennes lyckas, man vill behålla den fula tanten ful så man kan röras av när hon sjunger. Implicit säger man också att hon bara duger för att hon är ful.

Utöver det så är det också riktigt cyniskt att tro att hon inte längre skulle vara omtyckt om hon fick en makeover, att folk skulle tappa intresset om hon inte fortsätter se ut som hon gör - att folk inte är intresserade av att se henne lyckas på flera plan.

För att låna Tolkias uttryck så har det potential att bli en riktigt fantastisk askungensaga. Hon skulle kunna bli den där personer som dyker upp från ingenstans och slår världen med häpnad, trots tuffa odds, och sen fortsätter utvecklas. Vem vill inte se henne göra karriär, utvecklas och bli bättre, förbättra utseendet och hitta kärleken för att sedan leva lycklig i alla sina dar?

Doctor Snuggles
2009-04-18, 15:13
Säg som det är istället. Du har ingen koll men gillar andra framträdanden bättre än Susan Boyles. Lite som att jag gillar chokladglass framför vaniljglass men jag vet inte riktigt hur man bedömer en kvalitetsglass framför vanlig GB-glass.



Är det ditt helgnöje, att sätta ord i folks mun?
Tro mig, jag har mer koll på sång än du någonsin kommer ha, men jag är inte speciellt intresserad av att gå in i tekniska detaljer därför att det i slutändan ändå alltid handlar om SMAK om vi inte talar om traditionellt etablerade sångformer som inom opera, där det finns en defacto standard att ganska långt bedöma "kvalitet". Men även inom opera kan man även där bråka om det är "bra". Vidare kan man t.ex. kan man ogilla operasång överhuvudtaget och det är inte fel bara för att.
Nu har jag inte stenkoll på opera specifikt, det erkänner jag gladeligen (även om jag smakmässigt, enligt min egen personliga standard, tycker potts t.ex. står sig lite slätt mot pavarotti), men boyle sjunger inte opera så det är irrelevant.
Om du faktiskt skulle ha lite koll på sång, så skulle du dessutom veta att det finns olika standarder och benämningar på vad man rent tekniskt gör som sångare , och ofta väldigt otydliga sådana där många olika "skolor" delar på begreppen men menar inte exakt samma sak (ett bra exempel är sk "headvoice").

Man kan däremot vidare göra argumentet att eftersom de flesta delar ungefär samma smak, bedöma kvalitet på den grunden. T.ex. anser de flesta att stevie wonder är en bra sångare, och att madonna inte är det. Men vad jag vet så finns det inte gjord någon enhetlig standard utifrån det (med någon form av graderingsskalor), enligt vilken man kan bedöma boyles kvalitet - mer än att de flesta musiker och sångare jag känner håller med mig att boyle inte är något speciellt att hänga i julgranen, d.v.s. medioker till ok.

Vidare så behöver man förstås inte vara bra för att bli populär, och även om boyle nu VORE bra, så tycker jag fortfarande att spektaklet och människors reaktion är löjeväckande och jag förstår seriöst inte vari askungesagan ligger. Gammal, ful o okysst - men hon "kan" sjunga så braaaaaavoooooo! Bah humbug.

Pudzianovski
2009-04-18, 15:23
text

Det var väl bara vad en person (Amanda Holden) ville? Kan inte säga att jag är förvånad över hur folk uttrycker sig ibland i och för sig.

Doctor Snuggles
2009-04-18, 15:23
Visst det är kanske lite halvgulligt med Boyle, men det finns människor som VERKLIGEN överkommit sjuka odds och svårigheter i livet som är värda att uppmärksammas som är mer passande den publika reaktionen.
Men vad vet jag, kanske det är haussat och överdrivet pga en askungesaga är precis vad människor behöver i en finanskris.
Det och att spela bort alla sina pengar på nätet. :D

Tolkia
2009-04-18, 16:29
Yes: Jag tycker att du har fel. Jag skiter iofs högaktningsfullt om SusanBoyle vill göra en plastikoperation; vill hon det och kan betala, så fine with me, men din beskrivning av henne, som om hon vore så vanställd att det vore inhumant att inte operera om henne till ett snyggo tycker jag är tämligen överdriven. Glöm inte att hon levt ett fungerande liv fram till dags dato även utan plastikkirurgi. Om Susan Boyle är ensam och okysst, så inte beror det på hennes utseende. Finns gott tanter MED partner, som spelar i samma utseendedivision.

Sedan kan jag tycka att det är lite överdrivet att säga att haussen är överdriven. Att ett klipp länkas in med undertexten "naaaawwww" på femtioelva blondinbellabloggar är inte nödvändigtvis en "hausse"; det finns gott om människor som inte inhämtar info från bloggar, YouTube eller Britain's got talent" i någon större utsträckning.

Doctor Snuggles
2009-04-18, 16:40
Susan Boyle - Singer - Britains Got Talent 2009 (With Lyrics)
Visningar: 25714086

Drygt 26 miljoner visningar är inte överdrivet?

Tolkia
2009-04-18, 17:00
Susan Boyle - Singer - Britains Got Talent 2009 (With Lyrics)
Visningar: 25714086

Drygt 26 miljoner visningar är inte överdrivet?
Hur bedömer du vad som är "lagom" antal visningar för något? Internet är fullt av lappri som betraktas med hög frekvens, och människan är svårt benägen att ägna sig åt att betrakta just lappri. Det bevisar väl det faktum att program som Britain's got talent överhuvudtaget existerar.

Yes
2009-04-18, 17:47
Yes: Jag tycker att du har fel. Jag skiter iofs högaktningsfullt om SusanBoyle vill göra en plastikoperation; vill hon det och kan betala, så fine with me, men din beskrivning av henne, som om hon vore så vanställd att det vore inhumant att inte operera om henne till ett snyggo tycker jag är tämligen överdriven. Glöm inte att hon levt ett fungerande liv fram till dags dato även utan plastikkirurgi. Om Susan Boyle är ensam och okysst, så inte beror det på hennes utseende. Finns gott tanter MED partner, som spelar i samma utseendedivision.
Jag har inte alls beskrivit henne som om det vore inhumant att inte operera om henne, och det var faktiskt inte ens tal om plastikkirurgi förrän du nämnde det(fast det är såklart ett sätt hon kan bli snyggare på).

Jag nämnde hennes utseende som en nackdel för henne, en nackdel som hon dessutom är väl medveten om själv och inte är nöjd med. Jag säger inte att hon är ett monster, för det är hon verkligen inte. Hon ser ut som en äldre tant med några extra kilon, med tråkiga kläder och hemsk frisyr.

Självklart kan hon se ut som hon gör och leva ett fungerande liv och hon kan säkert hitta en partner. Grejen är dock att utseende är viktigt på många olika sätt. Det kan hjälpa hennes karriär, hon skulle må ännu bättre med sig själv och det ökar hennes chanser(observera att jag inte säger att det är avgörande) att hitta en bra partner.

Utseende är värdefullt, även om det inte är det enda i livet som är av värde. Nu har Susan Boyle en utmärkt möjlighet att ta större del av det värdet, t.ex. genom att träffa professionella stylister(hur långt hon sen går är förstås helt upp till hur högt hon värderar utseende). Varför hålla henne borta från något som förmodligen kan tillföra väldigt mycket för hennes liv?

*pladder och nonsens*
Whatever...

Doctor Snuggles
2009-04-18, 18:08
Whatever...

Bra comeback.

mini
2009-04-18, 18:15
Inte skulle Susan fått den uppmärksamhet hon fått om hon såg alldaglig eller bra ut. Nu är det just hennes utseende som gett henne chanser.

Doctor Snuggles
2009-04-18, 18:20
Hur bedömer du vad som är "lagom" antal visningar för något? Internet är fullt av lappri som betraktas med hög frekvens, och människan är svårt benägen att ägna sig åt att betrakta just lappri. Det bevisar väl det faktum att program som Britain's got talent överhuvudtaget existerar.

Ingen aning var man drar gränsen för "lagom", men ligger man på dags/vecko/månads mest sedda/populäraste listan på youtube med ett 10 tal videos så skulle jag vilja påstå att man måste räknas som allt annat än lagom (särskilt som talangjakter på tv o dyl verkar vara ett folkligt nöje). Människors underhållspreferenser är sedan en separat fråga.

Tolkia
2009-04-18, 18:23
Jag har inte alls ...
Låt mig citera:
Det här gjorde mig riktigt förbannad och äcklad:
http://www.mirror.co.uk/celebs/news/2009/04/17/britain-s-got-talent-star-susan-boyle-won-t-get-makeover-says-amanda-holden-115875-21283622
(Om man googlar lite - vilket jag var tvungen att göra, eftersom det verkar vara något fel med sidan du länkar till ovan - verkar tolkningen att Holden säger att hon inte tänker låta någon, t.ex. hennes jurykollega, tvinga Susan Boyle att göra om sig för att "funka i branschen" (förvisso nämns inte plastikkirurgi, men väl att göra om tänderna) om hon inte vill - Boyle sägs inte vara superpeppad på att brutalförändra sig - vara minst lika vanlig som din tolkning.)
Till att börja med för att det är något som verkligen skulle hålla henne tillbaka och reducera henne till något slags spektakel.
Nu menar förstås inte att hennes utseende är ett svårt handikapp men det är till klar nackdel för henne, och det är något som hon faktiskt skulle kunna förbättra avsevärt med rätt hjälp. Det skulle kunna innebära en stor förbättring i hennes liv, inte minst skulle det öka hennes chanser att fånga en bra man så hon inte längre behöver leva ensam och okysst.
Det kan hjälpa hennes karriär, hon skulle må ännu bättre med sig själv och det ökar hennes chanser(observera att jag inte säger att det är avgörande) att hitta en bra partner.
För att låna Tolkias uttryck så har det potential att bli en riktigt fantastisk askungensaga. Hon skulle kunna bli den där personer som dyker upp från ingenstans och slår världen med häpnad, trots tuffa odds, och sen fortsätter utvecklas. Vem vill inte se henne göra karriär, utvecklas och bli bättre, förbättra utseendet och hitta kärleken för att sedan leva lycklig i alla sina dar?
Du menar "nu menar jag att hennes utseende är en stor nackdel för henne, men jag vill inte riktigt stå för att jag tycker det"? För det är ju i princip vad du säger. Du skriver indirekt att hon är så ful att hon borde må dåligt av det; det är möjligt att du inte menar det, men det är vad du skriver.

Du beskriver ju ingen "utveckling", du beskriver att någon stylar henne, ger henne tandställning och porslinskronor, bantar ner henne några kilon och klipper om håret på henne. På ett sätt som hon inte själv bestämt, dessutom. Var ligger utvecklingen i det?

Jag menar inte att vara oförskämd (men det är svårt att säga detta på ett trevligt sätt, så det är möjligt att jag är det ändå), men jag tror att du har en syn på utseendet som är något orealistisk. Seriöst, livet blir inte one millon dollar för att man ser ut som one million dollar. Jag tror att du tycker mer synd om Susan Boyle än hon gör, och det säger mer om dig än om Boyle.

Yes
2009-04-18, 18:54
Låt mig citera:

(Om man googlar lite - vilket jag var tvungen att göra, eftersom det verkar vara något fel med sidan du länkar till ovan - verkar tolkningen att Holden säger att hon inte tänker låta någon, t.ex. hennes jurykollega, tvinga Susan Boyle att göra om sig för att "funka i branschen" (förvisso nämns inte plastikkirurgi, men väl att göra om tänderna) om hon inte vill - Boyle sägs inte vara superpeppad på att brutalförändra sig - vara minst lika vanlig som din tolkning.)




Du menar "nu menar jag att hennes utseende är en stor nackdel för henne, men jag vill inte riktigt stå för att jag tycker det"? För det är ju i princip vad du säger. Du skriver indirekt att hon är så ful att hon borde må dåligt av det; det är möjligt att du inte menar det, men det är vad du skriver.

Du beskriver ju ingen "utveckling", du beskriver att någon stylar henne, ger henne tandställning och porslinskronor, bantar ner henne några kilon och klipper om håret på henne. På ett sätt som hon inte själv bestämt, dessutom. Var ligger utvecklingen i det?

Jag menar inte att vara oförskämd (men det är svårt att säga detta på ett trevligt sätt, så det är möjligt att jag är det ändå), men jag tror att du har en syn på utseendet som är något orealistisk. Seriöst, livet blir inte one millon dollar för att man ser ut som one million dollar. Jag tror att du tycker mer synd om Susan Boyle än hon gör, och det säger mer om dig än om Boyle.
Nej, jag skriver faktiskt inte alls att hon borde må dåligt av sitt utseende. Jag skriver att hennes utseende är ofördelaktigt. Ett enkelt konstaterande av att hon inte ser så väldans bra ut.

Utöver det skriver jag att hon kan få ut ett stort värde av att förbättra utseendet. Det betyder inte att hon behöver må dåligt, eller borde göra det. Vad det betyder är att det finns en hel del att vinna på det.

Det är inte omoget att konstatera att utseendet är värdefullt. Att konstatera det betyder inte heller att livet blir fantastiskt bara för att man ser bra ut. Det är inget livsavgörande, men kan vara en jäkligt fin grej.

Utvecklingen jag syftar på är att inte hålla kvar henne som hon är, och då menar jag på alla plan. Jag tycker hon ska bli allt hon kan och vill bli.

Det här sammanfattar artikeln rätt bra:

"Amanda, 38, told ITV News: “I won’t let Simon Cowell take her to his dentist and I certainly won’t let her near his hairdresser.

“She needs to stay exactly as she is because that’s the reason we love her. She just looks like anybody who could live on your street.

“The minute we turn her into a glamour-puss is when it’s spoilt. That can perhaps come later when she’s signed the album deal and conquered America.

“For now we’ll keep her exactly as she is because that’s why we’ve all fallen in love with her. I think it’s the underdog thing. It’s somebody who’s looked after her mother all her life. She’s had real dreams, real aspirations and obviously she thought she’d had to say goodbye to those things.”

Ingenstans står det vad Susan själv tycker om att bli stylad.

Halldin
2009-04-18, 19:28
Här sjunger hon annat (studioinspelat): http://www.youtube.com/watch?v=jI2DxkrgpgQ
Tycker det låter bättre där.

Man får ju ändå tänka på att hon är 48 bast i videon också, i klippet ovan är rösten 10 år yngre.

Tolkia
2009-04-18, 19:28
Nej,Utvecklingen jag syftar på är att inte hålla kvar henne som hon är, och då menar jag på alla plan. Jag tycker hon ska bli allt hon kan och vill bli.
Men du frågar dig ju inte ens vad hon vill bli. Du antar att hon vill bli (vad du tycker är) snygg, typ. På vilket sätt skiljer du dig då från Amanda Holden - egentligen?

Kabuto
2009-04-19, 00:51
Här sjunger hon annat (studioinspelat): http://www.youtube.com/watch?v=jI2DxkrgpgQ
Tycker det låter bättre där.

Man får ju ändå tänka på att hon är 48 bast i videon också, i klippet ovan är rösten 10 år yngre.

Jävligt bra

Yes
2009-04-19, 01:01
Men du frågar dig ju inte ens vad hon vill bli. Du antar att hon vill bli (vad du tycker är) snygg, typ. På vilket sätt skiljer du dig då från Amanda Holden - egentligen?
Hon har sagt följande till The Mirror:

"You say that television makes you look fat and it did. I looked like a garage. It was mortifying to see and a bit of a shock. I was not aware that I could reduce people to tears, and I hope it was not because of it."

Jag antar att hon vill bli vad hon själv tycker är snygg, eller i varje fall göra det bästa hon kan(det är i slutändan alltid en fråga om hur högt man värderar sitt utseende och vad man har att jobba med - avvägningar som bara hon själv kan göa).

LadyG
2009-04-19, 01:06
Här sjunger hon annat (studioinspelat): http://www.youtube.com/watch?v=jI2DxkrgpgQ
Tycker det låter bättre där.

Man får ju ändå tänka på att hon är 48 bast i videon också, i klippet ovan är rösten 10 år yngre.

Mycket angenäm lyssning.

Jockefoten
2009-04-19, 17:16
Hon va ju ingen Freddie Mercury direkt...

Tolkia
2009-04-19, 17:25
Hon va ju ingen Freddie Mercury direkt...
Han var ju å andra sidan inte oskolad direkt ... ;)