handdator

Visa fullständig version : Tips på viktökning och ändring av träningsschema.


Ferato
2009-04-16, 17:49
Hej Ferato här, det är så att jag har tränat i snart 4 månader och vill ha lite hjälp. I början så kände jag faktiskt en ökning i styrka och så, men det verkar som om att jag nu kommer in i en period där jag inte ökar speciellt mycket.

Ja, jag vet att det tar tid och allt men det är inte det, känns som om jag gör fel:confused:. I början började jag med maskiner men rörde mig sedan till Fria vikter, och jag tror att jag inte riktigt har rätt teknik och därför inte tränar som jag ska och på så sätt inte märker nåt.

Iaf jag kan börja att citera det jag skrev i min förra tråd där jag presenterade mig själv.

Hej Ferhat heter jag!
Vill bara säga att jag visste inte var jag skulle starta tråden så det blev här för jag behöver hjälp och ska inte hålla en journal.

Längd: 185 cm
Vikt: 55 kg <--------- HÄR ÄR Problemet
Bmi: Alldeles för lågt
Ålder: 1991, 17 år gammal
Vilja: Ja för fan

Kosttillskott:
Gainer Pro 4kg + Creatine Monohydrate

Ja, är en vanlig kille som gillar allt som alla andra innebär. Gillar Musik,resor och fester osv jaja ni vet .
För ca 4 månader sen så bestämde jag mig för att gymma och öka i styrka och vikt.

Så här ser mitt schema ut: (Kör mån-tor, vila fre-sön)
Måndag: Bröst och tricep
Tisdag: Axlar och vader
Onsdag: Rygg och bicep
Torsdag: Ben och mage
Fre-Sön: Vila

Jag kör på så i 4 veckor sen vecka 5 så vilar jag en hel vecka.
Värt att tillägga är att jag springer 2km på löpband som uppvärmning för kondisen och magmusklerna:P.

Det här tar jag i styrkeövningar:

Bänkpress: 40 kg
Enhands hantelrodd: 22.5 kg
Hantelpress: 10 kg
Hantellyft åt sidan: 10 kg

Ja ni vet nog nu ungefär var min styrka ligger.

Mitt problem är att jag har svårt att gå upp i vikt och få formen jag vill. Jag har rätt så lite fett i kroppen så de muskler jag har syns relativt bra.
Jag har dock märkt skillnade i störra axlar och biceps osv och lite i styrka.


Grejen är, gör jag något fel eller har ni några tips?
Uppskattar all hjälp

/Ferato

Svaren jag fick var att jag helt enkelt skulle äta mer mat och jag blev glad att jag fick det bekräftat. :)
25% protein,25% sallad och 50% kolhydrater.
Det gjorde heller inget om jag fick lite fett i mig.

Men det jag vill ha hjälp med är om ni har några mattips?. Jag ser på några bilder att folk har Keso fast en annan färg. Är detta Keso med grillkrydda?
Även om ni har mer mattips för viktökare, gärna nåt som man kan köpa och äta mkt av, typ mellanmål eller som tilllägg till sina måltider.

Det andra jag behöver hjälp med är mitt träningschema som ser ut såhär:


Måndag: Bröst och tricep
Tisdag: Axlar och vader
Onsdag: Rygg och bicep
Torsdag: Ben och mage
Fre-Sön: Vila
Sedan vila var 5e vecka.


Men eftersom det blir för mkt på vardagar så vill jag hellre träna Fre,Lör eller Söndag.
Så jag undrar om ni har några tips på hur jag skulle kunna ändra mitt schema.
Helst 4 eller 5 dagar i veckan och gärna att lördag och söndag finns med.

Tackar på förhan!
/Ferato

spoonchest
2009-04-16, 17:59
Måste verkligen axlar och vader ha ett helt pass för sig? tips kan ju vara att lägga in axlar på bröst och tricepsdagen. Annars får de stryk två dagar i rad. vaderna kan man ju peta in på ben/mage eller på rygg/biceps.
*Bröst axlar triceps Fre
*Rygg biceps (vader) Lör
*Mage ben (vader) Sön

Ferato
2009-04-16, 18:00
Måste verkligen axlar och vader ha ett helt pass för sig? tips kan ju vara att lägga in axlar på bröst och tricepsdagen. Annars får de stryk två dagar i rad. vaderna kan man ju peta in på ben/mage eller på rygg/biceps.
*Bröst axlar triceps Fre
*Rygg biceps (vader) Lör
*Mage ben (vader) Sön

Ja det funkar också, men vad ska jag då göra måndag,tisdag och onsdag?

Sniggel
2009-04-16, 20:45
Svaren jag fick var att jag helt enkelt skulle äta mer mat och jag blev glad att jag fick det bekräftat. :)
25% protein,25% sallad och 50% kolhydrater.
Det gjorde heller inget om jag fick lite fett i mig.


Jag tolkar detta som att du lägger upp 1 del proteinkälla, 1 del sallad och 2 delar kolhydratskälla på tallriken. Jag tror faktiskt att "lite fett" inte bara är bra, det är "för lite" prova med att äta större mängder fett. Mer än vad du brukar. Fett är livsnödvändigt och det finns många som tror att man "ska" hålla ett lågt fettintag, det behöver inte vara så och i ditt fall är det förmodligen det sämsta du kan göra om du vill upp i vikt.
Du blir inte mer fet av att äta för mycket fett än vad du blir av att äta för mycket kolhydrater så egentligen handlar det nog om att du behöver gå på en "see-food-diet" :D

Nä men seriöst så behöver du äta mer och jag menar att du ska inte vara restriktiv med några livsmedel. Ät sånt du tycker är gott, se till att äta nåt så när proteinrikt och se till att du får i dig energirika livsmedel också (som t ex nötter, smör, ost och goda feta såser om det är så att du undviker sånt just nu).

Ferato
2009-04-16, 21:35
Jag tolkar detta som att du lägger upp 1 del proteinkälla, 1 del sallad och 2 delar kolhydratskälla på tallriken. Jag tror faktiskt att "lite fett" inte bara är bra, det är "för lite" prova med att äta större mängder fett. Mer än vad du brukar. Fett är livsnödvändigt och det finns många som tror att man "ska" hålla ett lågt fettintag, det behöver inte vara så och i ditt fall är det förmodligen det sämsta du kan göra om du vill upp i vikt.
Du blir inte mer fet av att äta för mycket fett än vad du blir av att äta för mycket kolhydrater så egentligen handlar det nog om att du behöver gå på en "see-food-diet" :D

Nä men seriöst så behöver du äta mer och jag menar att du ska inte vara restriktiv med några livsmedel. Ät sånt du tycker är gott, se till att äta nåt så när proteinrikt och se till att du får i dig energirika livsmedel också (som t ex nötter, smör, ost och goda feta såser om det är så att du undviker sånt just nu).

Jag är faktiskt inte restriktiv med livsmedel, tar extra majonäs på kebaben och brer på ordentligt med smör på mackorna och så vidare.
Kanske är det att jag har hög förbränning och allt går ut via min avföring?
Men du har rätt, det enda är nog för mig att äta och det i massor.

Köpte ett paket Kessela idag, var helt okej, vaniljsmak och la in några bär.
Ska börja med kreatinet nästa vecka också, eller efter vecka 5 nu som jag ska vila.
Sen blire hård träning.

Fatalist
2009-04-16, 22:41
Det är enkelt, du äter för lite. Du äter för lite. Jag skriver det igen: Du äter för lite.

Ät mer, dubbla dina portioner, eller dubbla antalet måltider. Eller bägge. Bara ät mer, ät allt du kommer över. Du är 17 år, du kommer växa som en galning.

Sniggel
2009-04-16, 23:37
Jag är faktiskt inte restriktiv med livsmedel, tar extra majonäs på kebaben och brer på ordentligt med smör på mackorna och så vidare.
Kanske är det att jag har hög förbränning och allt går ut via min avföring?
Men du har rätt, det enda är nog för mig att äta och det i massor.

Köpte ett paket Kessela idag, var helt okej, vaniljsmak och la in några bär.
Ska börja med kreatinet nästa vecka också, eller efter vecka 5 nu som jag ska vila.
Sen blire hård träning.

Ok, bra då verkar du inte ha några psykiska "får inte äta det här" i huvudet. Då är det snarare ett fysikaliskt problem. Att lyckas få i sig mer än vad du är bekväm med att äta. Du har säkert en helt normal förbränning även om den kanske är högre än genomsnittet, din hunger kan också vara något lägre än genomsnittet eller så är du väldigt aktiv (och har hög NEAT, sök på forumet ifall du undrar vad detta är) eller en kombination av alla tre. Men du känner ju till lösningen på problemet redan och verkar vara redo att ta tag i det! Lycka till!

Pjotor
2009-04-17, 07:21
Ät lite mer av stoppande mat, d.v.s. som fördröjer passagen genom tarmen:

ris
morötter
banan
vitt bröd

Som småbarnsförälder vet jag att det fungerar. Resultatet är att maten stannar längre tid i tarmen. Därigenom tas mer av maten upp av kroppen.

Kejet
2009-04-17, 08:46
Ät lite mer av stoppande mat, d.v.s. som fördröjer passagen genom tarmen:

ris
morötter
banan
vitt bröd

Som småbarnsförälder vet jag att det fungerar. Resultatet är att maten stannar längre tid i tarmen. Därigenom tas mer av maten upp av kroppen.

Vittbröd blir man ju aldrig mätt på. Jag skulle hellre lägga större vikt på fettet i maten. Sås, Olja etc. Lätta kalorier.

Trance
2009-04-17, 09:44
Ät lite mer av stoppande mat, d.v.s. som fördröjer passagen genom tarmen:

ris
morötter
banan
vitt bröd

Som småbarnsförälder vet jag att det fungerar. Resultatet är att maten stannar längre tid i tarmen. Därigenom tas mer av maten upp av kroppen.

Nja. Det känns inte så korrekt.


Vittbröd blir man ju aldrig mätt på.

Det är väl poängen med det hela om man har svårt att gå upp i vikt?

Kejet
2009-04-17, 09:46
Jo iofs, men han skrev "Resultatet är att maten stannar längre tid i tarmen".. Vitt bröd är väl väldigt snabba kolhydrater?

Ferato
2009-04-17, 14:50
Ok, bra då verkar du inte ha några psykiska "får inte äta det här" i huvudet. Då är det snarare ett fysikaliskt problem. Att lyckas få i sig mer än vad du är bekväm med att äta. Du har säkert en helt normal förbränning även om den kanske är högre än genomsnittet, din hunger kan också vara något lägre än genomsnittet eller så är du väldigt aktiv (och har hög NEAT, sök på forumet ifall du undrar vad detta är) eller en kombination av alla tre. Men du känner ju till lösningen på problemet redan och verkar vara redo att ta tag i det! Lycka till!

Tack så mycket! :)

Vittbröd blir man ju aldrig mätt på. Jag skulle hellre lägga större vikt på fettet i maten. Sås, Olja etc. Lätta kalorier.
Jag ska testa med mer Olja och fett i maten som tilllagas, plus såser.


Däremot är det nån som skulle kunna hjälpa mig med mitt träningschema?

stooffeee
2009-04-24, 18:47
Kör in ben och axlar på samma dag. ang vaderna kan du peta in dom i två eller tre av dina pass för de tål mkt stryk detsamma gäller magen.

z_bumbi
2009-04-24, 19:01
Eftersom du bara talar vilka dagar du kör olika muskelgrupper men inte hur du tränar dvs övningar, reps och set så är det ganska svårt att säga något om just din träning som den ser ut idag.

Träningsdagar om du vill träna på helgen kan bli tisdag, onsdag, lördag, söndag eller tisdag, torsdag, lördag, söndag. Förslagsvis med ett halvkroppsprogram så du tränar igenom kroppen två gånger på en vecka.