handdator

Visa fullständig version : Angående Kcal förbrukas/dygn


Pontus H
2009-04-16, 17:42
jag har lite funderingar på hur mycket kcal man egentligen bränner/ dag.

Jag har räknat med aktivitetskalkylatorn/24h på http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php där man fyller i precis allt vad man gör på en dag.. jag fick 3800 kcal (dock visste jag inte vad jag skulle ta för alternativ för styrketräningen men allt det andra tror jag stämmer till 99%), sen har jag kollat i lite andra kalkylatorer, (en länk i detta forum på en flashsida där man kryssa i hur aktiv man var / dag) och resultaten variera väldigt mycket då jag på den andra hade 3000 kcal/dag...

har kollat ut med hjälp av Harris & benedict metoden vad jag ligger på vid absolut vila.. vilket var 2012 kcal, men sen har vi ju denna multiplikation från 1.2-2.0..:(

Låt oss säga att jag har ett ganska aktivt jobb, jag går runt och fixar och donar på byggen, men är nästan alltid i rörelse (ligger nog dock ej på mer puls än 90-100)... säg att det är 1.4 på skalan..

när man kommit hem sedan drar man iväg till gymmet, gymmar hårt i 60 min.. Jahapp! va hamna man på nudå??!... (gäller också när jag löper efter jobbet i ca 60 min, skiljer det mer då på skalan? hur mycket)? anledningen till att jag frågar är att jag nu går väldigt strikt med kosten och har bestämt mig för att lägga mig på ett underskott av 500 kcal så det händer någonting till sommaren med överskottsfläsket samtidigt som jag absolut inte vill låta musklerna lida (vill ju inte lägga mig på 2500 kcal/dag ifall jag egentligen bränner 3800...)

somsagt, tycker skalan 1.2 - 2.0 är luddig, någon som har en grymt detaljerad skala, eller någon som vet exakt vad man ska gå efter..

tack på förhand!

// Pontus.

Eddie Vedder
2009-04-16, 17:44
Hej Pontus.:)

Här har du lite hjälp:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Så kan du testa att söka runt lite på forumet med sökord som "aktivitetsnivå" och "aktivitetsfaktor". Din fråga ställs i stort sett varje dag så det finns massor av trådar med svar.:)

Pontus H
2009-04-16, 20:23
jo jag har försökt att söka, men då jag inte riktigt orkat letat igenom varje tråd och inte riktigt vetat vilka magiska ord jag ska skriva för att få svar på mina frågor så gjorde jag en ny ist.. tack så mycket för hjälpen, kan låsa tråden nu..

morc
2009-04-16, 20:46
Använd den avancerade sökfunktionen, och välj att bara söka i titlar på poster så är allting mycket enklare att hitta =)