handdator

Visa fullständig version : Hela kroppen flera gånger i veckan


imbandit
2003-08-04, 11:14
har läst en del om att nybörjare inte behöver lika mkt vila som mer avancerade byggare, därför till frågan - kan man som nybörjare köra igenom kroppen 2 eller 3 gånger i veckan? en hel veckas vila eller mer verkar lite onödigt på en nybörjarkropp (allting tyder ju istället på att ju mer avancerad man är ju mer vila behöver man, det är ju vad heavyduty-förespråkare m.fl kommit fram till...)

om man håller sig till basövningarna och kör igenom hela kroppen på 1 eller 2 träningspass och sen vilar 2-3 dagar och kör samma igen under ett par månader... det borde väl funka bra? (man får då köra t ex 1 set max hit eftersom många set skulle innebära för mkt tid i gymet för det skulle bli effektivt...)

http://www.thinkmuscle.com/articles/haycock/hst-02.htm

Bryan Haycock är ju inne på den linjen bl a...

exempel på övningar i ett sånt program är t ex knäböj, chins, marklyft, bänk och några till - the basics alltså....

http://www.thinkmuscle.com/articles/haycock/hst-01.htm

exempel på övningar osv.
"hst" är ju ett helt system som är uträknat in i minsta detalj med vikter i procent osv men jag tror inte man behöver köra enbart så för att kunna köra igenom kroppen flera gånger i veckan...


alltså det det är ju många som redan idag kör igenom hela kroppen på bara ett eller två pass, men däremot vilar dom 7-14 dagar mellan dessa pass pga att dom tar ut sig så fullständigt och är avancerade lyftare... men som nybörjare bör man kunna köra det oftare eftersom man inte når upp till samma intensitet och anstränger kroppen lika mkt som dom som kört flera år.

märke rman att börjar bli sliten (tecken på överträning) så får man väl slänga in ett par vilodager då... är väl inte värre än så så länge man lyfter med god form...

z_bumbi
2003-08-04, 12:19
Att som verklig nybörjare köra två helkroppsprogram per vecka går ju bra men har man tränat ett tag ska man nog börja tänka på hur man tränar innan man kör helkroppsprogram på samma sätt..

(man får då köra t ex 1 set max hit eftersom många set skulle innebära för mkt tid i gymet för det skulle bli effektivt...)

Jag skulle inte sätta nybörjare på HIT träning, minst två till tre set per övning är bättre då man ju inte är ute efter att lägga på viktbelastning utan att bana rörelserna. Likaledes så ska inte en nybörjare (enligt mig) satsa på att nå failure de första månaderna, det kommer att hända men det ska inte vara det primära målet med träningen.
Alltså funkar HIT sälsynt dåligt som ett nybörjarprogram.

Många får tydligen resultat med HST, jag är själv också inne på linjen att med rätt upplägg går det att köra ofta än vad som är "normalt".
Kör man inte till failure går det att köra oftare, kör man till failure verkar det dumt att köra så ofta även om det är en kortare period, kör man negativ träning så känns det vädigt slitsamt.

imbandit
2003-08-04, 12:32
Jag är ju ingen absolut nybörjare, har ju kört 1 år kanske sammanlagt (i omgångar) så jag behöver ju inte bana in rörelsen och failure vill jag gärna köra till, dvs jag kör tills jag inte kan rubba vikten då ställer jag ner den.
Men jag är ju nybörjare jämfört med folk som kört vecka ut och vecka in i 3-4 år eller mer... så jag bör ju kunna räknas som nybörjare när det gäller att jag inte behöver lika mycket tid att återhämta mig kanske... om vi ska gå efter träningsvärk (om det nu överhuvudtaget är något värt att använda som mätningsinstrument) så brukar den sitta i 3-4 dar som mest och kännas som mest kanske 2 dagar efter ett par...
så tidsmässigt bör jag ju med hänsyn till träningsvärk kunna få in 4 pass på 7 dagar med totalt 3 dagars vila... skulle det bli för lite vila kan man ju slänga in 1 extra vilodag i värsta fall...

så jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta, jag inbillar mig ju att jag som nybörjare kan köra oftare och då gärna igenom hela kroppen på säg 2 dagar, vila 2 dagar sen repetera, vila 1 dag (mån-tis träning, ons-tor vila, fre-lör träning, sön vila)
men jag kan ju inte köra 3-4 set + uppvärmingsett per övning då, då blir det ju väldig lång tid på gymet....

Grahn
2003-08-04, 12:43
Att köra mkt basövningar låg volym per pass och flera pass med samma övningar i veckan är en linje jag varit inne på förr. Blir ju samma volym / vecka men mkt mer fokus på tunga basövningar.

imbandit
2003-08-04, 23:14
okej va bra! men då är vi ju flera som funderat på att köra igenom kroppen 2 gånger i veckan eller fler... så vad har ni för förslag på upplägg? tror vi är överrens om att det måste vara mest basövningar eftersom det blir för mycket övningar annars...

säg att man kör igenom kroppen 2 gånger under 7-10 dagar mest mestadels basövningar... hur skulle ett sånt program kunna se ut?

antal set? reps? antal övningar? 1 tillfälle som upprepas 2 gånger, eller 2 tillfällen som upprepas 2 gånger?

autowah
2003-08-05, 08:48
Försök att köra olika övningar vid de två tillfällena, även om du tränar samma muskelgrupp.