handdator

Visa fullständig version : Löpa på vilodagar?


omfgChill
2009-04-16, 16:49
Tjena.
Såhär ser mitt nuvarande schema ut (med vissa förändringar ibland).
Måndag: Bröst, axlar, triceps
Tisdag: Biceps, Rygg
Onsdag: Ben, Mage Trapzzz
Torsdag: Vila (löpnng)
Fredag: Bröst, axlar, triceps
Lördag: Biceps, Rygg
Söndag: Ben, Mage Trapzzz

Ungefär så ser det ut och rullar på hela tiden.

Frågan är alltså, kan man lägga in löpning innan något pass eller ska ja försöka pricka igen löpningen på Vilodagarna ?

Eller måste vilodagarna vara 100% vila eller kan man köra löpning då?

(jag har precis börjat med HIIT-löpning btw)

*flex*

Eddie Vedder
2009-04-16, 16:55
Kör du HIIT och kallar det vilodag är det ingen HIIT.

kimpaa88
2009-04-16, 16:55
Behövs nog åtminstone en total vilodag för återhämtningens skull. Kanske kan lägga om schemat så du får åtminstone en vilodag. Du får nog bättre resultat med fler vilodagar. Nu vet jag inte riktigt vad ditt mål är med träningen, men antar att det är att öka i muskelmassa.

omfgChill
2009-04-16, 16:58
Kör du HIIT och kallar det vilodag är det ingen HIIT.

Även om man är heeelt död som man blir efter ett pass, så går det att vila ~30 min och sen köra ben/mage.

Eddie Vedder
2009-04-16, 17:30
Även om man är heeelt död som man blir efter ett pass, så går det att vila ~30 min och sen köra ben/mage.

Min poäng är att det inte är en vilodag om det faktiskt ÄR ett intensivt konditionspass den dagen. Visst kan du klara av det, jag har ingen koll på din träningsnivå och inget säger att man inte kan träna hårt varje dag.

Men det kräver mer av din kropp och det är inget man bör göra om man inte befinner sig på en hyfsad nivå redan.

Morty
2009-04-16, 17:41
Sannolikt väldigt jobbigt under deff... Inget jag hade gjort!

Mental
2009-04-16, 19:05
HIIT dagen efter ett benpass på gymet?

Heh, mina ben är mer eller mindre sylt dagen efter ett mördande benpass.

omfgChill
2009-04-17, 06:13
Kan man skippa benpasset då ett HIIT pass ger en rejäl träningsvärk i varända muskel på benen ?

Eddie Vedder
2009-04-17, 06:26
Kan man skippa benpasset då ett HIIT pass ger en rejäl träningsvärk i varända muskel på benen ?

Inte om muskeltillväxt är det du vill åstadkomma. För att få starkare och större benmuskler bör du träna styrketräning. För att öka på uthålligheten och mjölksyratröskeln är aerob träning det du bör välja.

All träning är aerob/anaerob på ett kontinuum kan man säga. Ju lägre intensitet desto längre tid orkar man och ju mer utnyttjas fett som substrat. Ju mer intensivt desto mer glykogenkrävande och desto snabbare hämmas du av laktat och brist på kreatinfosfat.

omfgChill
2009-04-17, 09:55
Inte om muskeltillväxt är det du vill åstadkomma. För att få starkare och större benmuskler bör du träna styrketräning. För att öka på uthålligheten och mjölksyratröskeln är aerob träning det du bör välja.

All träning är aerob/anaerob på ett kontinuum kan man säga. Ju lägre intensitet desto längre tid orkar man och ju mer utnyttjas fett som substrat. Ju mer intensivt desto mer glykogenkrävande och desto snabbare hämmas du av laktat och brist på kreatinfosfat.

Men då är det ju i princip omöjligt att träna HIIT samtidigt som styrketräning ?

Typ av schema:
M: Bröst, triceps axlar
T:Ben, Mage Trapz
O:Biceps, Rygg
T:Vila

sen rullar schemat på, men när ska man lägga in HIIT träning eller konditionsträning ? Det går ju inte ? Eller är jag dum i huvudet nu ? *screwy*

Eddie Vedder
2009-04-17, 12:47
Men då är det ju i princip omöjligt att träna HIIT samtidigt som styrketräning ?

Typ av schema:
M: Bröst, triceps axlar
T:Ben, Mage Trapz
O:Biceps, Rygg
T:Vila

sen rullar schemat på, men när ska man lägga in HIIT träning eller konditionsträning ? Det går ju inte ? Eller är jag dum i huvudet nu ? *screwy*

Nu fattar jag ingenting? Lägg det på någon av de dagar du inte tränar styrka. Vad är problemet?:confused:

omfgChill
2009-04-17, 13:54
Men vi har ju kommit fram till att på vilodagarna ska man enbart >VILA< och inte köra HIIT.

Och jag har bara 1-2 Vilodagar i veckan. När ska man köra HIIT då ?

Förstår du ? : o

Eddie Vedder
2009-04-17, 14:07
Men vi har ju kommit fram till att på vilodagarna ska man enbart >VILA< och inte köra HIIT.

Nej det har vi inte alls. Det vi har kommit fram till är att en dag med HIIT är en träningsdag och ingen vilodag. En vilodag är en dag med vila och en träningsdag är en dag med träning, t.ex. ett träningspass i form av HIIT.

Och det lägger du in om du känner att du orkar.

omfgChill
2009-04-17, 15:36
Nej det har vi inte alls. Det vi har kommit fram till är att en dag med HIIT är en träningsdag och ingen vilodag. En vilodag är en dag med vila och en träningsdag är en dag med träning, t.ex. ett träningspass i form av HIIT.

Och det lägger du in om du känner att du orkar.


Ja.. Men till frågan som jag ställde i mitt förra inlägg.

Men då är det ju i princip omöjligt att träna HIIT samtidigt som styrketräning ?

Typ av schema:
M: Bröst, triceps axlar
T:Ben, Mage Trapz
O:Biceps, Rygg
T:Vila

Eftersom kroppen behöver optimal vila och styrketräning tar upp såpass mycket tid ? *screwy*

Fatcan
2009-04-17, 16:31
Sliter det mera på kroppen att köra ett kort intensivt HIIT pass än att löpa i normaltakt men längre tid?
Hade tänkt börja med HIIT nu när jag bättrat på min kondition så pass mycket att jag känner att jag kommer klara det.

Scratch89
2009-04-17, 17:37
Det finns ju andra splitar än din också, om du inte tänkt på det.

Du kan väl träna HIIT när du vill? Om du nu tränar ben två dagar i veckan, kan du lägga din konditionsträning några andra dagar. Eller samma dagar, om du känner för det.

-Englund
2009-04-17, 22:09
kör HIIT 2 gånger i veckan, före ditt Ben, Mage Trapz-pass. så får du en vilodag. så tycker jag iaf.

Kör själv väldigt likt ditt schema fast fler konditionspass, som jag lägger in samma dag som styrekträningen.

Betsson1
2009-04-18, 14:07
Tjena.
Såhär ser mitt nuvarande schema ut (med vissa förändringar ibland).
Måndag: Bröst, axlar, triceps
Tisdag: Biceps, Rygg
Onsdag: Ben, Mage Trapzzz
Torsdag: Vila (löpnng)
Fredag: Bröst, axlar, triceps
Lördag: Biceps, Rygg
Söndag: Ben, Mage Trapzzz

Ungefär så ser det ut och rullar på hela tiden.

Frågan är alltså, kan man lägga in löpning innan något pass eller ska ja försöka pricka igen löpningen på Vilodagarna ?

Eller måste vilodagarna vara 100% vila eller kan man köra löpning då?

(jag har precis börjat med HIIT-löpning btw)

*flex*


Vad är det du vill uppnå med denna upplägg?
Det där ser mer ut som "bulk" schema. Är du säker på att du har postat rätt?

Fatcan
2009-04-18, 15:10
Vad är det du vill uppnå med denna upplägg?
Det där ser mer ut som "bulk" schema. Är du säker på att du har postat rätt?

Varför det?

robin-
2009-04-18, 18:28
Vad är det du vill uppnå med denna upplägg?
Det där ser mer ut som "bulk" schema. Är du säker på att du har postat rätt?

Varför i hela friden då ?

Betsson1
2009-04-18, 18:45
Varför i hela friden då ?

Eftersom jag brukar ha 1 löp/konditionspass och 5 styrkepass när jag bulkar. Så enligt mig ser det inte ut som deff-schema.

Mental
2009-04-18, 22:06
Ah, jag som fått för mig att det var energiintaget och inte träningsspliten som avgjorde om det var en deff eller en bulk.

Själv tränar jag på samma sätt oavsett om jag ska upp eller ned i vikt.

ceejay
2009-04-18, 22:40
Ah, jag som fått för mig att det var energiintaget och inte träningsspliten som avgjorde om det var en deff eller en bulk.

Själv tränar jag på samma sätt oavsett om jag ska upp eller ned i vikt.

Fast det kan ju vara bra att minska på träningsmängden då man drar ned på energiintaget vilket resulterar i längre återhämtning.

Fatcan
2009-04-18, 22:46
Eftersom jag brukar ha 1 löp/konditionspass och 5styrkepass när jag bulkar. Så enligt mig ser det inte ut som deff-schema.

Ok, du gör så. Men fortfarande, varför är det inget deff-schema?

omfgChill
2009-04-19, 15:43
Det finns ju andra splitar än din också, om du inte tänkt på det.

Du kan väl träna HIIT när du vill? Om du nu tränar ben två dagar i veckan, kan du lägga din konditionsträning några andra dagar. Eller samma dagar, om du känner för det.

Jo det är klart ! Finns det någon som har tips på ett nytt schema och upplägg ? Har tänkt men får inte ihop ett bra !

Om jag ska träna som vanligt fast lägga in HIIT/fettförbränningspass 2 gånger i veckan!

944RS
2009-04-19, 19:09
Fast det kan ju vara bra att minska på träningsmängden då man drar ned på energiintaget vilket resulterar i längre återhämtning.

Jag ÖKAR träningsmängden under en deff för att slippa dra ner så mycket på energiintaget.
När jag bulkar så behöver kroppen mer vila för att kunna växa ordentligt...

mikaelj
2009-04-19, 19:15
Jag ÖKAR träningsmängden under en deff för att slippa dra ner så mycket på energiintaget.
När jag bulkar så behöver kroppen mer vila för att kunna växa ordentligt...

Får man inte ta i rätt ordentligt för att få någon betydande energiförlust genom motion enkom?

944RS
2009-04-19, 19:21
Får man inte ta i rätt ordentligt för att få någon betydande energiförlust genom motion enkom?

Jo det får man troligtvis göra....

Jag ökar träningsmängden för att slippa dra NER så mycket på energiintaget.

mikaelj
2009-04-19, 19:24
Jo, jag hörde dig första gången. :-) Det jag undrade var alltså om du inte måste ut och lubba/promenera ganska många timmar om da'n för att få till ett energiunderskott som motsvarar en stadig macka, typ.

Scratch89
2009-04-19, 19:30
Jo, jag hörde dig första gången. :-) Det jag undrade var alltså om du inte måste ut och lubba/promenera ganska många timmar om da'n för att få till ett energiunderskott som motsvarar en stadig macka, typ.

Om man väger 25 kg jo. Löp i en halvtimma i ett hyfsat tempo, säg 12km/h, och väg 80 kg, och du har säkert förbrukat närmare 500 kcal. Det blir en hel del.

944RS
2009-04-19, 19:33
Jo, jag hörde dig första gången. :-) Det jag undrade var alltså om du inte måste ut och lubba/promenera ganska många timmar om da'n för att få till ett energiunderskott som motsvarar en stadig macka, typ.

Hur mycket du behöver röra på dig för att göra av med dina stadiga mackor tror jag faktiskt att du redan vet.
Förstår inte varför du frågar?

Jag svarade på en kommentar där någon föreslog en minskning av träning under en diet.

Jag ligger på ett dagligt - 400kcal genom kosten och lyckas genom träning öka det minuset till -600kcal/dag.
(på ett ungefär såklart)

Om jag minskat på träningen så hade jag helt enkelt inte kunnat äta lika mycket för att uppnå mitt dagliga underskott.

944RS
2009-04-19, 19:35
Om man väger 25 kg jo. Löp i en halvtimma i ett hyfsat tempo, säg 12km/h, och väg 80 kg, och du har säkert förbrukat närmare 500 kcal. Det blir en hel del.

Mikael stadiga kokos-mackor kanske innehåller 10 000kcal... =)

mikaelj
2009-04-19, 19:46
Om man väger 25 kg jo. Löp i en halvtimma i ett hyfsat tempo, säg 12km/h, och väg 80 kg, och du har säkert förbrukat närmare 500 kcal. Det blir en hel del.

Såpass? Det tycker jag låter lite väl mycket, faktiskt. Men det kanske stämmer, vad vet jag.

mikaelj
2009-04-19, 19:48
Hur mycket du behöver röra på dig för att göra av med dina stadiga mackor tror jag faktiskt att du redan vet.
Förstår inte varför du frågar?

Nej, det är ju det jag inte vet. Vad jag vet, däremot, är att motion inte alls förbrukar så mycket energi som jag trodde.

Jag ligger på ett dagligt - 400kcal genom kosten och lyckas genom träning öka det minuset till -600kcal/dag.
(på ett ungefär såklart)

Då är jag med! 200 kcal genom motion är ju helt klart genomförbart.

944RS
2009-04-19, 20:23
Att ett styrketräningspass i gymmet inte förbrukar så mycket har jag oxå förstått, men aktiviteter som löpning, rodd osv. tycker jag nog har ganska hög förbrukning/minut.
Tycker nog att 400-500 kcal/pass är helt klart genomförbart.
(råkar vara arbetslös just nu så jag har tid för långa pass)

omfgChill
2009-04-20, 07:55
Älskar att ni har gått så OT så duktigt.. !

944RS
2009-04-20, 08:18
Älskar att ni har gått så OT så duktigt.. !


Sorry!!

Kan ju passa på att hålla med några andra om att det nog är fel att kalla det vilodagar då du kör ett löp/intervall-pass.
Men om du verkligen behöver en dag med total vila kan nog ingen annan än du själv veta.

omfgChill
2009-04-20, 09:39
Om jag köra HIIT/konditionspass klockan ~13.00, kan jag köra styrketräning på kvällen då eller tvärt om?

Eddie Vedder
2009-04-20, 10:29
Om jag köra HIIT/konditionspass klockan ~13.00, kan jag köra styrketräning på kvällen då eller tvärt om?

Det är samma svar där som med dina tidigare frågor. Det handlar om DIN kapacitet. Hur mycket en individ kan träna och hur hårt beror helt på individens fysiska status.

Och dessutom har du inte specificerat vad HIIT är heller. Högintensiv intervallträning säger ingenting i sig. Det kan vara 10 x 1000 meter på absoluta mjölksyratröskeln med 30 sekunders vila men det kan även vara MaxOT's pinsamr löjliga HIIT som består av 16 minuter på fåtöljcykel.

Hur exakt har du tänkt lägga upp din konditionsträning, vad har du för träningsbakgrund innan och hur pass hård deff har du planerat?

omfgChill
2009-04-20, 10:50
Det är samma svar där som med dina tidigare frågor. Det handlar om DIN kapacitet. Hur mycket en individ kan träna och hur hårt beror helt på individens fysiska status.

Och dessutom har du inte specificerat vad HIIT är heller. Högintensiv intervallträning säger ingenting i sig. Det kan vara 10 x 1000 meter på absoluta mjölksyratröskeln med 30 sekunders vila men det kan även vara MaxOT's pinsamr löjliga HIIT som består av 16 minuter på fåtöljcykel.

Hur exakt har du tänkt lägga upp din konditionsträning, vad har du för träningsbakgrund innan och hur pass hård deff har du planerat?

Okej tack !

Kör inte speciellt hård deff utan vill mest bara lägga in kontitionsträning/fettförbränning i mitt gymschema!

Och nu har vi gym på gympan och tänkte om jag körde kondtionsträning på det kunde jag köra gym på kvällen, fast det kanske är orealistiskt.

Fralleee
2009-04-20, 14:01
Varför inte bara prova och se hur mycket du orkar? Är det för påfrestande så struntar du bara i HIIT eller ett gympass(om du nu tvunget vill ha med konditionen).