handdator

Visa fullständig version : "Knäpper" i ryggraden vid magträning


spoonchest
2009-04-16, 12:46
Som rubriken lyder.
Tränar mage i abdominal maskin, och märkte idag till min förvåning att det knäppte till i ryggen på tillbakavägen. Är nästan helt utsträckt då det händer. Ingen smärta iof, men vad kan det vara för något? Först trodde jag det var maskinen som knakade men det var det inte.

Martin Löwgren
2009-04-16, 15:32
Din ryggrad har 24 kotor (utan sacrum och coccygis inräknat).

Mellan varje kota finns det en led (jämför med höft/knäled) och dessa kan ge diverse ljud ifrån sig precis som alla andra leder under vissa rörelser. Gör det inte ont är det bara att ignorera.

Mvh

spoonchest
2009-04-16, 17:52
Din ryggrad har 24 kotor (utan sacrum och coccygis inräknat).

Mellan varje kota finns det en led (jämför med höft/knäled) och dessa kan ge diverse ljud ifrån sig precis som alla andra leder under vissa rörelser. Gör det inte ont är det bara att ignorera.

Mvh

Tack. började bli rädd ett tag där. Tänkte sådär också, men man blir alltid lite orolig bara för att det är ryggraden som det handlar om.
Men varför knakar det/knäpper det ifrån leder? Kan ju inte vara bra egentligen?

ceejay
2009-04-16, 17:55
mina kotor knäcks hela tiden när jag sträcker mig bakåt efter en tids dålig hållning ;) Ganska mycket också

Har inte direkt blivit lidande av det, det är skönt faktiskt

Martin Löwgren
2009-04-17, 09:01
mina kotor knäcks hela tiden när jag sträcker mig bakåt efter en tids dålig hållning ;) Ganska mycket också

Har inte direkt blivit lidande av det, det är skönt faktiskt

Japp finns inget skönare än när någon "knäcker" ens ryggrad enligt mig *flex*

Sen exakt varför det är så skönt för muskler och allmäntillstånd vågar jag inte utala mig om då ingen med 100% säkerhet kan förklara det :thumbup: