handdator

Visa fullständig version : L Glutamine funkar den??


AbRe
2003-08-03, 22:54
tja

jag undrar om nån har testat Glutamine och om den funkar när det gäller att öka muskelmassan... jag e tacksam för alla svar....

zombiealex
2003-08-03, 23:11
Har kört Eiselt's 400gr Glutamin...
Kör nu Exell's 500gr L-Glutamin för att det var ett så otroligt (!) bra pris!

Kan dock inte svara på om det är Glutaminttillskottet som gör att jag växer... eller om det är träningen och kosten.

Jag använder förutom Glutamin även Kreatin och ALA... så, det blir svårt att säga... :(

Bamse
2003-08-04, 01:00
Originally posted by zombiealex
Kan dock inte svara på om det är Glutaminttillskottet som gör att jag växer... eller om det är träningen och kosten.

Jaaa vad kan det vara? :angel:















Ledtråd: :eating: :bpump: :eating: :bpump:

Pez
2003-08-04, 01:07
Originally posted by AbRe
tja

jag undrar om nån har testat Glutamine och om den funkar när det gäller att öka muskelmassan... jag e tacksam för alla svar....

Värt att testa - som grädde på moset.

Har du alla bitarna på plats när det kommer till kost, träning, vila och tillskott i övrigt (protein) och vill testa nåt extra så kan Kreatin, Glutamin, ALA och några tillskott till ge en liten extra kick i träningen.

Men det är inget jag skulle prioritera. Köp hellre extra protein om det blir en pengafråga av det.

/pez

zombiealex
2003-08-04, 02:01
Originally posted by Bamse


Jaaa vad kan det vara? :angel:



hihihi :D

Det ser nog konstigare än det var menat :angel:

AbRe
2003-08-04, 11:06
tack för svaren... men jag har hört att det en viktig aminosyre som är viktig när det gäller att bygga massa... är det sant???

King Grub
2003-08-04, 11:13
Kan ju dela med mig av den här lilla studien:

"Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults.

Candow DG, Chilibeck PD, Burke DG, Davison KS, Smith-Palmer T.

College of Kinesiology, University of Saskatchewan, Saskatoon, Canada.

The purpose of this study was to assess the effect of oral glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. A group of 31 subjects, aged 18-24 years, were randomly allocated to groups (double blind) to receive either glutamine (0.9 g x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 17) or a placebo (0.9 g maltodextrin x kg lean tissue mass(-1) x day(-1); n = 14 during 6 weeks of total body resistance training. Exercises were performed for four to five sets of 6-12 repetitions at intensities ranging from 60% to 90% 1 repetition maximum (1 RM). Before and after training, measurements were taken of 1 RM squat and bench press strength, peak knee extension torque (using an isokinetic dynamometer), lean tissue mass (dual energy X-ray absorptiometry) and muscle protein degradation (urinary 3-methylhistidine by high performance liquid chromatography). Repeated measures ANOVA showed that strength, torque, lean tissue mass and 3-methylhistidine increased with training (P < 0.05), with no significant difference between groups. Both groups increased their 1 RM squat by approximately 30% and 1 RM bench press by approximately 14%. The glutamine group showed increases of 6% for knee extension torque, 2% for lean tissue mass and 41% for urinary levels of 3-methylhistidine. The placebo group increased knee extension torque by 5%, lean tissue mass by 1.7% and 3-methylhistidine by 56%.

We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults. "

Grahn
2003-08-04, 12:48
Orkar inte uttala mig om lglutamin igen :) sökfunktionen på forumet kan dock avslöja en del debatter om detta tillskott.

EiseltUK
2003-08-04, 22:17
Originally posted by Grahn
Orkar inte uttala mig om lglutamin igen :) sökfunktionen på forumet kan dock avslöja en del debatter om detta tillskott.

Jo tack. Dem känner vi till. :D

/ Henrik

LunaSpice
2003-08-05, 21:35
Orkade inte läsa grubs artikel (även om jag är övertygad om att den är av relevans) därför kanske detta är kaka på kaka.

L-glutamin påstås öka cellvolymen genom den drar med vatten in i cellen. Vissa forskare påstår att ökat vätsketryck inne i muskelcellen ger en anabol signal till kroppen men detta lämnar jag därhän. Man kan dock tro detta eftersom kreatin också har samma sorts vätskeindrivande effekt. Om man tränar hårt så finns det också en risk att glutaminet inte räcker till för de immunologiska cellerna vilket gör att immunförsvaret inte funkar till 100%. Glutamintillskott kan alltså även hjälpa mot förlylningar eller andra infektioner, i synnerhet om man tränar hårt och förbrukar mkt glutamin. Vissa studier tyder även på att glutamin ökar produktionen av tillväxthormon (vilket man bör se som väldigt positiv som byggare). Dessutom verkar bikarbonathelterna i kroppen också öka vilket gör kroppen mer tålig mot mjölksyra.

Om man käkar glutamin så bör man fock äta ganska mkt. Detta pga att parenteralcellerna (de heter väl så ? rätta mig om jag har fel) i tunntarmen slukar en hel del glutamin i sin egen metabolism. Äter man då för lite samtidigt som man tränar väldigt hårt så lämnas inte mkt över till muskelcellerna och det är ju där man vill ha det.
För min personliga så tycker jag att glutamin är ett bra tillskott. Jag märkte skillnad när jag började ta det direkt fter träning tillsammans med min gainer/prottedrink. Det bör dock blandas ut i ljummet vatten så att alla kristaller löses upp...detta gynnar upptaget i tarmen enormt. 20-30 g/dag tog jag och det är ändå inte extremt överdrivet med tanke på att tarmcellerna snor åt sig minst hälften (om man tränar hårt då alltså).

OxYgEr
2003-08-06, 12:24
Lunaspice; Då lär du vara stor som en björn nu ;P 20-30g :D

dude
2003-08-06, 12:42
vanlig dosering är väl 10g så... fast det är vanligt runt 20-30g

LunaSpice
2003-08-06, 16:47
Originally posted by dude
vanlig dosering är väl 10g så... fast det är vanligt runt 20-30g

Läs det du skrev högt för dig själv och fundera på hur det eg låter :) "Vanlig dos är 10 fast vanligt är runt 20-30."

Jag förstår hur du menar och jag tror stenhårt på att man bör trycka i sig 20-30 g/dag om det ska få full effekt.