handdator

Visa fullständig version : Riktigt smör eller Bregott?


Shador
2009-04-15, 17:11
Vilka fördelar finns det med att äta riktigt smör, alltså sånt man brukar använda till matlagning och liknande med typ 80% fetthalt, jämfört mot att använda vanligt Bregott? På mackan snackar jag då om..

Var finns mest transfetter/härdat fett och mest kemikalier?

maRRtin
2009-04-15, 17:20
Ingen fördel med smör skulle jag vilja påstå, bara svårare att bre på mackan.

Ingen av dom innehåller kemikalier eller särskilt mycket transfetter, bara de som kon naturligt bildar.

Bregott innehåller förutom grädde även rapsolja, det är den stora skillnaden mot smör. Du får alltså mindre mättat fett och mer fler- och enkel-omättat fett med bregott på mackan.

Eddie Vedder
2009-04-15, 17:22
Ingen av dom har härdat fett. Transfettet som förekommer är det som bildas naturligt i våmmen hos kon. Det råder väldigt delade meningar om dessa transfettsyror och många menar att de inte alls är lika skadliga som de industriella.

I övrigt är Bregott en matfettsblandning där även rapsolja ingår. Nyttigast av de två är rent hårklyveri, Bregott funkar väl kanske bättre på smörgås rent konsistensmässigt dock.

Shador
2009-04-15, 17:25
Ingen av dom har härdat fett. Transfettet som förekommer är det som bildas naturligt i våmmen hos kon. Det råder väldigt delade meningar om dessa transfettsyror och många menar att de inte alls är lika skadliga som de industriella.

I övrigt är Bregott en matfettsblandning där även rapsolja ingår. Nyttigast av de två är rent hårklyveri, Bregott funkar väl kanske bättre på smörgås rent konsistensmässigt dock.

Okej, tänkte att eftersom Bregott är lite mer gjort för att användas på mackan kanske det innehåller mindre kemikalier för att bevara det färskt o så ?

Eddie Vedder
2009-04-15, 17:28
Okej, tänkte att eftersom Bregott är lite mer gjort för att användas på mackan kanske det innehåller mindre kemikalier för att bevara det färskt o så ?

Den kopplingen har jag svårt att se. Rent spontant känns det ju i såfall mer tvärtom. En matfettsblandning skulle ju kunna tänkas behöva emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel t.ex. Men det tror jag inte Bregott har.

Smör innehåller ju inget sånt.

En reviewartikel över litteraturen om industriellt härdade fetter kontra mjölkfetter.

Fatty acids of trans configuration in our food come from two different sources – industrially produced partially hydrogenated fat (IP-TFA) used in frying oils, margarines, spreads, and in bakery products, and ruminant fat in dairy and meat products (RP-TFA). The first source may contain up to 60% of the fatty acids in trans form compared to the content in ruminant fat which generally does not exceed 6%. In Western Europe, including Scandinavia, the average daily intake of IP-TFA has decreased during the recent decade due to societal pressure and a legislative ban, whereas the intake of RP-TFA has remained stable.
In spite of this decrease we have found that in many countries consumption >20 g of IP-TFA in a one-meal menu consisting of some popular foods is possible, even though the average intake of IP-TFA in these countries is low. Subgroups of the populations may therefore, on average, consume >5 g IP-TFA per day. This level of consumption is generally not possible for RP-TFA. A daily intake of 5 g TFA (primarily IP-TFA) is associated with a 29% increased risk of coronary heart disease. Such an association is not found for RP-TFA up to a daily intake of 4 g.
The high amount of IP-TFA in popular foods, the evidence of a more harmful effect on health by IP-TFA than by RP-TFA, and the feasibility of eliminating IP-TFA from foods without side effects for the population, suggest that a selective elimination of IP-TFA from our food is a ‘low hanging fruit’ in the quest for a more healthy diet for subgroups of the population.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=2596737

Ruminant and industrially produced trans fatty acids: health aspects. Food Nutr Res. 2008;52. doi: 10.3402/fnr.v52i0.1651. Epub 2008 Mar 12

maRRtin
2009-04-15, 17:29
Okej, tänkte att eftersom Bregott är lite mer gjort för att användas på mackan kanske det innehåller mindre kemikalier för att bevara det färskt o så ?
Som sagt, det är inte tillsatt några som helst kemikalier (om man inte räknar vitaminerna såklart) till varken Bregott eller smör.

Musselbank
2009-04-15, 17:55
Värt att notera är alltså att bregott innehåller smör, till skillnad från det mesta annat i fettväg man brer på mackan, som är margarin. (Detta är inte självklart för alla. "Smör" används ibland som ett ord för hårt matfett...).

mikaelj
2009-04-15, 18:28
Jag kör alltid på smör för att undvika rapsoljan. Finns extrasaltat som är lika gott på smörgåsen som i stekpannan. Mår dessutom utmärkt i rumstemp i en tötförsluten låda, så går det finfint att bre på mackan!

machine gun
2009-04-15, 19:32
Jag kör alltid på smör för att undvika rapsoljan. Finns extrasaltat som är lika gott på smörgåsen som i stekpannan. Mår dessutom utmärkt i rumstemp i en tötförsluten låda, så går det finfint att bre på mackan!

Du menar att du inte förvarar smöret i kylen? Hur blir hållbarheten då?

Sverker
2009-04-15, 19:41
Extrasaltat smör kan klara sig rätt bra. Normalsaltat smör kan mögla efter någon vecka eller så. Köper man små förpackningar så fungerar systemet.
Osaltat smör har jag bara negativa erfarenheter av.



Fast varför chansa. In med smörbyttan i kylskåpet.

mikaelj
2009-04-15, 19:52
Du menar att du inte förvarar smöret i kylen? Hur blir hållbarheten då?

Det är precis vad jag menar!

Jag använder inte särskilt mycket smör, så det tar sisådär 3-4 veckor innan ett 500g-paket tar slut. Har det som sagt i tättförsluten plastburk, och smöret smakar ändå finfint ända till slutet.

Extrasaltat smör kan klara sig rätt bra. Normalsaltat smör kan mögla efter någon vecka eller så. Köper man små förpackningar så fungerar systemet.

Lustigt, det har jag aldrig märkt av. 500g, alltid.

Osaltat smör har jag bara negativa erfarenheter av.

Mår mögelsporer dåligt i salt? Vad är det för dåliga erfarenheter du har?

Fast varför chansa. In med smörbyttan i kylskåpet.

Bredbarhet i rumstemp. Dessutom har jag så mycket creme fraiche och ost i kylen att den inte får plats. Samt att det är närmare till stekpannan när den står vid spisen. Win-win-win!

Sverker
2009-04-15, 20:00
För mig har det växt någon mjölksyrabakterier eller så. De har gett sig på fettet eftersom smöret snabbt hade en frän doft av smörsyra*spy*

Extrasaltat smör tål en hel del stryk.

Granström
2009-04-15, 20:47
vilket är bäst när man håller på o lägger på sig lite då ? kanske ska dumpa mitt vanliga lätta smör?

mikaelj
2009-04-15, 21:08
Lätta är inte smör, utan margarin. Min åsikt är att margarin är väldigt dålig mat pga den höga koncentrationen omega-6.

Men även då: varför äta fettsnål mat (som vattenutblandat matfett) när du försöker lägga på dig? Välj fullfeta varianterna av allt du äter.

maRRtin
2009-04-15, 22:08
Man bör förvara smöret svalt och så mörkt som möjligt för att undgå att det oxiderar och blir härsket, det är ju därför man har folie runt.

napoleonbakelse
2009-04-15, 22:40
Osaltat smör har jag bara negativa erfarenheter av.

Lustigt, jag har bara positiva erfarenheter av osaltat smör. Använder det givetvis bara till att baka med, vilket jag trodde var dess syfte?

Alone_in_the_dark
2009-04-16, 08:46
Appropå hållbarhet:D
Civ Ing Anders Franzén och Per Edvin Fälting provsmakade ju smör från 1600-talet; en smaksensation som gav svinkoppor runt munnen*spy*

Nitrometan
2009-04-16, 08:57
Appropå hållbarhet:D
Civ Ing Anders Franzén och Per Edvin Fälting provsmakade ju smör från 1600-talet; en smaksensation som gav svinkoppor runt munnen*spy*
Jo, fast då hade smöret legat i kallt vatten (ungefär 4 grader året runt) hela tiden. Apropå förvaring i kylskåp eller ej.

miapia
2009-04-16, 09:30
Apropå margarinframställning... http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=nyhetsbrev_om_margariner

Bregott eller äkta smör torde vara det enda vettiga att bre på smörgåsen om man inte vill så i sig en massa skumma saker... :)

Slimfit
2009-04-16, 10:28
Dessutom har jag så mycket creme fraiche och ost i kylen att den inte får plats. Samt att det är närmare till stekpannan när den står vid spisen. Win-win-win!

Här infinner sig snabbt en önskan av ett foto av ovan nämnda kyl. Hur mycket ost och creme fraiche rör det sig om egentligen, är det rent groteska mängder eller vad talar vi om? 1kg? 10kg? 50kg?

mikaelj
2009-04-16, 10:33
Här infinner sig snabbt en önskan av ett foto av ovan nämnda kyl. Hur mycket ost och creme fraiche rör det sig om egentligen, är det rent groteska mängder eller vad talar vi om? 1kg? 10kg? 50kg?

10 kg hårdost (i olika former), 40 ägg, 1 kg creme fraiche. Sedan tar grädde, mjölk, kesoaskar och ett halvkilo mögelost upp lite plats. Grönsakslådan är rätt full. En del kokosfett och smör (buffer) också.

Rataxes
2009-04-16, 11:07
10 kg hårdost (i olika former), 40 ägg, 1 kg creme fraiche. Sedan tar grädde, mjölk, kesoaskar och ett halvkilo mögelost upp lite plats. Grönsakslådan är rätt full. En del kokosfett och smör (buffer) också.Det är ändå lite kul att ditt kylskåp är smockfullt med livsmedel som människan bara har ätit sen jordbrukarsamhället uppstod. :)

mikaelj
2009-04-16, 11:36
Det är ändå lite kul att ditt kylskåp är smockfullt med livsmedel som människan bara har ätit sen jordbrukarsamhället uppstod. :)

Eller hur! Jag är en motsägelsefull människa. Men nog för att vi ändå har fått i oss mjölk, ägg och kokos ett bra tag.

Däremot äter jag inte spannmål. Alltid nå't?

bollio
2009-04-16, 12:32
Mjölk har vi druckit sen människan uppstod... från mammas tutte :D

Trance
2009-04-16, 13:00
Apropå margarinframställning... http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=nyhetsbrev_om_margariner

Bregott eller äkta smör torde vara det enda vettiga att bre på smörgåsen om man inte vill så i sig en massa skumma saker... :)

Varför tror du på den artikeln? Jag är bara nyfiken.

Sverker
2009-04-16, 18:47
Apropå margarinframställning... http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=nyhetsbrev_om_margariner

Bregott eller äkta smör torde vara det enda vettiga att bre på smörgåsen om man inte vill så i sig en massa skumma saker... :)


Ja, detta är ett mycket svårt pedagogiskt problem.
Oljor är inte lösliga i vatten så man måste använda någon form av organiskt lösningsmedel för att få ur oljan ur fröna. Hade man bara pressat oljan hade mycket dyrbar olja blivit kvar i fröna. Rent slöseri eftersom pressresterna används som djurfoder.


Tar man fråga för fråga går det givetvis reda ut hur det verkligen ser ut.

ackilf
2009-04-17, 13:44
Är alltså lättmargarin så dåligt som alla säger? Typ Lätt&Lagom, Becel, Milda lätt osv? Vad är det för något som eventuellt kan skada oss?

Eddie Vedder
2009-04-17, 13:50
Är alltså lättmargarin så dåligt som alla säger?

Med tanke på att det är EXTREMT varierande vad olika individer anser om margarin så är det inte som "alla" säger. Svårt att vara som alla säger när ingen säger samma.:D

Du får helt enkelt välja dina källor. Vissa påstår att margariner är ett bättre val, vissa påstår att det är rena giftet. De flesta vet nog knappt skillnaden utan kallar allt smörgåsfett för smör.

miapia
2009-04-17, 14:31
Är alltså lättmargarin så dåligt som alla säger? Typ Lätt&Lagom, Becel, Milda lätt osv? Vad är det för något som eventuellt kan skada oss?

Enligt eget tyckande känns det bättre att stoppa i sig så "ren" mat som möjligt, därav smör istället för margarin. Vi äter aldrig halvfabrikat i vår familj utan lagar allt från grunden, gärna ekologiskt om möjligt. För oss är det inte någon ny fluga, det har vi gjort länge. Men självklart är jag glad över att detta är något som debatteras mer och mer i media. :)

Doctor Snuggles
2009-04-17, 14:50
Extrasaltat smör kan klara sig rätt bra. Normalsaltat smör kan mögla efter någon vecka eller så. Köper man små förpackningar så fungerar systemet.
Osaltat smör har jag bara negativa erfarenheter av.



Fast varför chansa. In med smörbyttan i kylskåpet.

Intressant att "äkta" smör i vissa medeleuropeiska länder fortfarande förvaras i skafferiet, har stenhård konsistens (trots närmare rumstemperatur) och håller i många månader. Och inte saltat alls.

ackilf
2009-04-21, 17:20
Med tanke på att det är EXTREMT varierande vad olika individer anser om margarin så är det inte som "alla" säger. Svårt att vara som alla säger när ingen säger samma.:D

Du får helt enkelt välja dina källor. Vissa påstår att margariner är ett bättre val, vissa påstår att det är rena giftet. De flesta vet nog knappt skillnaden utan kallar allt smörgåsfett för smör.

Jo självklart :) Men är det någon fastställd sanning om att det skulle vara något skadligt (inte farligt i den bemärkelsen, då jag fattar att det inte skulle tillåtas på livsmedelsmarknaden..) ämne? Finns det sämre och bättre lättmargariner?

Tycker helt enkelt dom smakar bättre än bregott :P..

Eddie Vedder
2009-04-21, 18:30
Jo självklart :) Men är det någon fastställd sanning om att det skulle vara något skadligt (inte farligt i den bemärkelsen, då jag fattar att det inte skulle tillåtas på livsmedelsmarknaden..) ämne?

Nej som sagt.