handdator

Visa fullständig version : Farligt att träna med magvärk?


Pirko
2009-04-15, 11:22
Hej. Har haft ont i magen i några dagar, och jag undrar om det är farligt att träna om man är magsjuk av någotslag. Det är inte bara vanlig magvärk, utan tror det är någonslags magsjukdom (inget jätte allvarligt, men det värker och andra symtom som hör till).

Nitrometan
2009-04-15, 11:36
Då tycker jag att du ska gå till vårdcentralen och få det undersökt.

Om det inte är så allvarligt att du ska till akuten.

King Grub
2009-04-15, 11:50
Ont i magen är ingen sjukdom, utan ett symptom på något. Utan att veta vad detta något är, kan man inte ge några rekommendationer. Och vet man inte vad magsmärtor beror på, bör man alltid uppsöka läkare snarast.

Tolkia
2009-04-15, 12:01
Har du klassisk magsjuka (eftersom du skriver att du tror att det är någon magsjukdom och har "symptom som hör till") skall du avgjort hålla dig borta från gymmet, inte för din skull, men för alla andras.

pellepedal
2009-04-15, 12:51
Tränar jag med någon typ av sjukdom i kroppen som inte riktigt brytit ut, så bryter den ut direkt efter som ett brev på posten.
Känner jag att jag har nåt i kroppen så håller jag mig ifrån träning.
Dessutom har kroppen annat att jobba med då än att återhämta sig från träningen.

Bättre att vila nån dag. Då får du bättre resultat av räningen med.

saab900
2009-04-15, 13:39
Gör det ont strax under vänster revbensbåge eller i nedre vänstra kvadranten kan det vara gas i magen. Oftast helt ofarligt, och inte ovanligt om man äter mycket fibrer. Man kan trän amed gas i magen, men det kan hända intressanta saker i alla övningar som omfattar högt buktryck :D

MEN, jag tycker ändå att du ska låt vårdcentralen kolla upp detta då det finns väldigt otrevliga sjukdomar som drabbar mage/tarm, tänker då främst på Chrons och Ulcerös kolit. För båda dessa borde du visserligen märkt förändrade toalettvanor, men "rather safe then sorry".

Ett besök på VC kostar 100-150 kr och tar kanske en halvtimme. Om du ringer direkt när de öppnar imorgon borde du få en tid samma dag, de brukar vara snabba när det är något med magen.

Lycka till och krya på dig!

Pirko
2009-04-15, 15:24
Har du klassisk magsjuka (eftersom du skriver att du tror att det är någon magsjukdom och har "symptom som hör till") skall du avgjort hålla dig borta från gymmet, inte för din skull, men för alla andras.

Mestadels därför jag skippade. Hade knäböj på schemat och tror inte det hade blivit så roligt idag, med vad jag fått erfara..

Pirko
2009-04-15, 15:26
Gör det ont strax under vänster revbensbåge eller i nedre vänstra kvadranten kan det vara gas i magen. Oftast helt ofarligt, och inte ovanligt om man äter mycket fibrer. Man kan trän amed gas i magen, men det kan hända intressanta saker i alla övningar som omfattar högt buktryck :D

MEN, jag tycker ändå att du ska låt vårdcentralen kolla upp detta då det finns väldigt otrevliga sjukdomar som drabbar mage/tarm, tänker då främst på Chrons och Ulcerös kolit. För båda dessa borde du visserligen märkt förändrade toalettvanor, men "rather safe then sorry".

Ett besök på VC kostar 100-150 kr och tar kanske en halvtimme. Om du ringer direkt när de öppnar imorgon borde du få en tid samma dag, de brukar vara snabba när det är något med magen.

Lycka till och krya på dig!

Tack så mkt, det ska jag göra imorgon om det inte blivit bättre!
:thumbup:

kolle
2009-04-15, 15:36
Mestadels därför jag skippade. Hade knäböj på schemat och tror inte det hade blivit så roligt idag, med vad jag fått erfara..

Hon syftade nog inte på "prutt-risken" utan snarare smittrisken.

Pirko
2009-04-15, 15:38
Hon syftade nog inte på "prutt-risken" utan snarare smittrisken.

Jag vet, skojade lite bara. Och jag tänkte inte så mkt på pruttarna, dom kommer annars också. Pallar bara inte bajsa på mig på gymmet.