handdator

Visa fullständig version : Lönesamtal/Medarbetarsamtal


Wikner
2009-04-15, 09:40
Hej !

Eftersom det finns kunskap om det mesta här så tänkte jag kolla med er hur lönesamtal och medarbetarsamtal brukar gå till eftersom det är första gången jag har det. Ska givetvis fråga chefen med, men eftersom han inte är kontaktbar så frågar jag här först.

Chefen har mailat ut angående detta och ville slå ihop de båda samtal för att snabba på processen.
Känns lite fel väl ? Kanske för att man inte har så mycket att påverka när det gäller lönen :(

Jag har uppfattat att medarbetarsamtalet är till för att ge varandra beröm och konstruktiv kritik för att kunna utvecklas i framtiden mm. Lönesamtal är mer en bekräftan på hur man presterat ungefär ?

Sedan vore det fint med lite tips och sådant man ska tänka på under lönesamtalet.

//Wikner

Alone_in_the_dark
2009-04-15, 09:45
Hej !

Eftersom det finns kunskap om det mesta här så tänkte jag kolla med er hur lönesamtal och medarbetarsamtal brukar gå till eftersom det är första gången jag har det. Ska givetvis fråga chefen med, men eftersom han inte är kontaktbar så frågar jag här först.

Chefen har mailat ut angående detta och ville slå ihop de båda samtal för att snabba på processen.
Känns lite fel väl ? Kanske för att man inte har så mycket att påverka när det gäller lönen :(

Jag har uppfattat att medarbetarsamtalet är till för att ge varandra beröm och konstruktiv kritik för att kunna utvecklas i framtiden mm. Lönesamtal är mer en bekräftan på hur man presterat ungefär ?

Sedan vore det fint med lite tips och sådant man ska tänka på under lönesamtalet.

//Wikner

Det är ganska vanligt att man gör så och oftast är din lön redan satt så det är inte mycket du kan påverka, det handlar om att sälja din själ och poängtera alla dina fina egenskaper och företaget går i princip under om dem inte har dig kvar, ungefär så får du presentera dig. Nu vet jag inte hur din chef är eller innan mötet sätt upp lite egna mål, utbildningar som du behöver. Lycka till.

Wikner
2009-04-15, 10:03
Ajdå det lät inge vidare.

Hade ju hoppats på få lite högre lön. Känns som lönen är så snefördelad på oss som har samma sorts tjänst.
Visst har de andra mer erfarenhet från både tidigare jobb och detta jobbet. Men vi gör ju i princip samma arbete mer eller mindre. Och jag tycker inte de som har mer betalt eller har mer erfarenhet gör det mycket bättre.

Har förstått att man inte ska jämföra sig med andra på arbetsplatsen med... det gör det ännu svårare att visa varför man ska ha mer lön.

Får klura vidare lite.

Tryman
2009-04-15, 10:06
Har hört någonstans att man inte får slå ihop dom. Kommer inte på varför det var så, eller var jag hört det dock.

mangs
2009-04-15, 10:08
Lönesamtal är på de flesta företag inte ett regelrätt samtal utan mer ett möte där din chef informerar dig om hur stor löneökning han tänkt ge dig. Du kan ju givetvis överklaga och komma med bra argument ang. varför du anser dig vara värd mer. Då skall chefen gå till sin chef och HR för att se vilka möjligheter som finns.

Det brukar vara bra att hålla detta möte skilt från utvecklingssamtalet då detta samtal mer går ut på vad som fungerat respektive inte fungerat samt hur ni skall utvecklas framöver. Det är dock ganska vanligt att dessa slås ihop då lönen mer eller mindre inta kan diskuteras.


Mina tips för lönesamtalet.

*undvik att jämföra för mycket med andra.

*Fokusera på vad du bidrar med och hur just du har gjort företaget mer lönsamt eller mer effektivt.
* Var inte rädd för att visa att du är ute efter förändring, du vill ah mer ansvar etc.
*Hota inte med uppsägning eller fösök utpressa.
* om det inte finns möjlighet till löneökning finns det kanske möjlighet till någon bra utbildning eller någon löneförmån.


Just utbildningar är oerhört värdefulla i längden. En en-veckas utbildning kan motsvara en löneökning på flera tusen för dig under ett år men då det ger ökad kompetens inom företaget är det enklare att få igenom. Ditt papper på att du gått just denna utbildning kanske är det som ger dig en befodran framöver med högre lön.

Kischen
2009-04-15, 10:13
Min chef skulle lika gärna kunna maila mig vad han vill sätta som lön eftersom jag inte tycker jag kan påverka den ett smack. Visst jag kan vägra att skriva på och gå till facket, men tror helt ärligt att det är att spilla tid:)

LindaS
2009-04-15, 10:21
Visst har de andra mer erfarenhet från både tidigare jobb och detta jobbet. Men vi gör ju i princip samma arbete mer eller mindre. Och jag tycker inte de som har mer betalt eller har mer erfarenhet gör det mycket bättre.Återkom med vad du tycker om det nästa gång en finnig tonåring kommer och tycker att ni ska samma lön för att ni har "samma" arbete.

Wikner
2009-04-15, 10:29
Lönesamtal är på de flesta företag inte ett regelrätt samtal utan mer ett möte där din chef informerar dig om hur stor löneökning han tänkt ge dig. Du kan ju givetvis överklaga och komma med bra argument ang. varför du anser dig vara värd mer. Då skall chefen gå till sin chef och HR för att se vilka möjligheter som finns.

Det brukar vara bra att hålla detta möte skilt från utvecklingssamtalet då detta samtal mer går ut på vad som fungerat respektive inte fungerat samt hur ni skall utvecklas framöver. Det är dock ganska vanligt att dessa slås ihop då lönen mer eller mindre inta kan diskuteras.


Mina tips för lönesamtalet.

*undvik att jämföra för mycket med andra.

*Fokusera på vad du bidrar med och hur just du har gjort företaget mer lönsamt eller mer effektivt.
* Var inte rädd för att visa att du är ute efter förändring, du vill ah mer ansvar etc.
*Hota inte med uppsägning eller fösök utpressa.
* om det inte finns möjlighet till löneökning finns det kanske möjlighet till någon bra utbildning eller någon löneförmån.


Just utbildningar är oerhört värdefulla i längden. En en-veckas utbildning kan motsvara en löneökning på flera tusen för dig under ett år men då det ger ökad kompetens inom företaget är det enklare att få igenom. Ditt papper på att du gått just denna utbildning kanske är det som ger dig en befodran framöver med högre lön.


Ah vad bra med massa tips.

Svårt att göra nått så de blir mer lönsamt eller effektivt där jag jobbar. Sjukt trög organisation.

Känns svårt att komma fram med några bra argument när man inte kan jämföra sig med andra.

Har tillgång till allas löner och när jag tittat där så känns det som lönen inte alls kan förknippas med prestationerna de har utfört.

Kanske har ok lön och de andra som har låg, om man ser till deras erfarenhet.

Wikner
2009-04-15, 10:31
Återkom med vad du tycker om det nästa gång en finnig tonåring kommer och tycker att ni ska samma lön för att ni har "samma" arbete.

Kanske formulerade mig fel. Samma lön förstår jag givetvis inte att vi ska ha. Men känns verkligen som det är ett för stort glapp iaf.

Bra poäng. Som sagt är jag helt ny på detta.

Ignatius72
2009-04-15, 10:32
Normalt så har man inte löne och utvecklings/medarbetarsamtal samtidigt. Sen kan det så löjligt olika ut, en del har 10 olika lönegraderingskriterier med mål och medel som man satte upp vid förra samtalet. Andra har en mer, ska vi säga slö approach, där man säger ganska precis samma sak till alla och där löneförhandlingen inte existerar.
Att jämföra sig med andra behöver man inte göra. Det gör chefen själv. Om chefen själv har sett vad man går för så behöver man inte sitta och skryta om sig själv har de däremot totalt missat att man gör bra saker så skadar det verkligen inte att lyfta fram det.

LindaS
2009-04-15, 10:33
Stort glapp = större löneökning att se fram emot(förhoppningsvis). ;)

Wikner
2009-04-15, 10:42
Ja det hoppas jag på.

Hoppas inte att det är något procentuellt för då blir ju glappet bara större.

Är ju några veckor kvar så jag ska försöka förbereda mig bra.

Lönestatistik och liknande kan väl vara värdefullt ?
Hur är det med andra förmåner ? kanske är från arbetsplats till arbetsplats.

Ignatius72
2009-04-15, 10:58
Ja det hoppas jag på.

Hoppas inte att det är något procentuellt för då blir ju glappet bara större.

Är ju några veckor kvar så jag ska försöka förbereda mig bra.

Lönestatistik och liknande kan väl vara värdefullt ?
Hur är det med andra förmåner ? kanske är från arbetsplats till arbetsplats.

Om det skiljer mycket på lönen på samma tjänst så kan ju chefen berätta för dig vad han/hon vill se för att även du ska se samma siffror på ditt lönebesked.

mangs
2009-04-15, 10:59
Om man är ung får man oftast motiveringen att kollegorna högre lön beror på erfarenhet etc. men att du som ung har en snabbare löneökning än dem. Även om ni gör ett likvärdigt arbete eller du till och med utför ett bättre jobb är det svårt att få beviljat att du som ung skall ha lika/högre lön än dina kollegor. Å andra sidan kommer du kanske som äldre tycka tvärtom, varför skall den unga killen visserligen full av energi ha nästan samma lön som jag som jobbat XX år?

Det är omöjligt att inte jämföra men leta uppsaker som du gjort utöver dina vanliga åtagande, saker som uppskattas av kollegor mm.

SOm redan sagt, detta års lön är troligtvis ganska huggen i sten men om du gör chefen medveten om ditt mål av utveckling och at tdu visar framfötterna när tillfälle ges så kommer det löna sig i längden. Å andra sidan vill man ju lön för mödan nu med. Det kan tyckas löjligt men om du från idag skulle få 100kr extra i lön varje månad till du går i pension blir det rätt mycket pengar totalt. Å andra sidan kan din framfat och eventuella utbildningar ge dig en riktigt bra tjänst om 5-10 år som ger dig dubbel lön från det du tjänar idag.


Det är inte lätt det här men de flesta är i samma sits. Alla vill ha mer betalt för vad de gör. Det är därför det är viktigt för dig att bidra på ett sätt så att du sticker ut från gruppen på ett bra sätt och visar att du förtjänar mer eller är klar att avancera ett steg.

Lycka till förresten!

shadowfire
2009-04-15, 11:24
Detta är sjukt individuellt från företag till företag och beroende på hur löne- och utvecklingspolicy ser ut. I många fall så har man samtalen separerade från varandra, men i många fall slår man också ihop dem.

Många tror att man "löneförhandlar" ungefär som en budgivning där man sitter öga mot öga och diskuterar bra/dåligt osv, men i dagens samhälle har många företag gått till att ha en löpande uppföljning istället. Dvs under årets gång har man utvecklingssamtal/medarbetarsamtal och hela tiden stämmer av hur man ligger till och bra/dåliga saker, så vid väl lönesamtalet så är det ett besked på den redan bestämda löneökningen (oftast redan granskat av facket och justerat för löneklyftor etc).

Det smartaste en person kan göra i mina ögon är att inte vänta till just lönesamtalet med att tigga feedback och berätta vad man gjort bra, utan det ska man göra under hela året. Så när man väl sitter vid lönesamtalet så vet redan chef/medarbetare läget glasklart.

Som medarbetare tycker jag alltid du ska fråga din chef vad du behöver utveckla och göra för att höja din lönekurva/utveckling.

mangs
2009-04-15, 11:58
Som medarbetare tycker jag alltid du ska fråga din chef vad du behöver utveckla och göra för att höja din lönekurva/utveckling.


Detta är oerhört viktigt. ibalnd kan dock svaret bli, nja, det finns väl inte så mycket mer att göra än att bli äldre vilket ju iofs är ett bullshit-svar.

Det finns många chefer som är oerhört rädda för att dela ut kritik mm och har väldigt svårt för det här med att motivera sina anställda på rätt sätt. Oftast är lönesamtalet ganska krävande även för chefen, Därför är det ju bra att se till att håla en vänlig ton oavsett hur det artar sig. Man vinner oerhört sällan på att bli otrevlig, hota, eller jämföra med andra, försök istället visa upp dina bra sidor om h*n inte redan är medveten om dessa.

Har du en bra chef kan du köra med öppna kort över hur du ser på din framtid och är du då omtyckt kan han säkert guida dig i rätt riktning. Om du tex sneglar på att avancera kan det finnas många fördelar med att din chef vet om detta, dels för att han kan förbereda sig på att du kommer försvinna men dels lägag in ett bra ord för dig och eller informera dig om eventuella möjligheter. Här handlar det däremot mycket om hurudan din chef är och vilken relation ni har. Normalt sett vill en arbetsgivare behålla en motiverad anställd inom sin organisation fast på en ny position, detta är positivt både för den anställda och arbetsgivaren.

Wikner
2009-04-15, 15:15
Verkar som ni skrivit att det skiljer från arbetsplats till arbetsplats.

De som har hyfsat hög lön verkar vara sådana som är nyanställda med några års erfarenhet.
Ser ut som det är trögt att få upp lönen om man stannar kvar här. Antagligen därför det är rätt stor omsättning på folk med :(

Inte allt förmånga jobb att söka nu i dessa tider heller.

Scratch89
2009-04-15, 16:19
Bara för att jag är från samma stad: Vad är det för företag?

shadowfire
2009-04-15, 16:32
Verkar som ni skrivit att det skiljer från arbetsplats till arbetsplats.

De som har hyfsat hög lön verkar vara sådana som är nyanställda med några års erfarenhet.
Ser ut som det är trögt att få upp lönen om man stannar kvar här. Antagligen därför det är rätt stor omsättning på folk med :(

Inte allt förmånga jobb att söka nu i dessa tider heller.

Så är de på de flesta jobb om jag ska vara ärlig, det är få undantag där du kan få en hög löneökning utan att ha ändrat dina arbetsuppgifter väsentligt.

Är lön och pengar det viktiga så gäller det o byta jobb rätt så frekvent, dock inte så ofta så att cv't blir flera A4-sidor långt. Alternativt utvecklas internt till nya tjänster internt, nya tjänster ger möjlighet till en "riktig" löneförhandling vid sidan om ordinarie lönerevision.

Eller så söker du ett arbete där du arbetar med bonusar eller fina pensionsavtal. Prova o bli Skandiachef eller AMF-chef kanske?

Wikner
2009-04-15, 17:31
Så är de på de flesta jobb om jag ska vara ärlig, det är få undantag där du kan få en hög löneökning utan att ha ändrat dina arbetsuppgifter väsentligt.

Är lön och pengar det viktiga så gäller det o byta jobb rätt så frekvent, dock inte så ofta så att cv't blir flera A4-sidor långt. Alternativt utvecklas internt till nya tjänster internt, nya tjänster ger möjlighet till en "riktig" löneförhandling vid sidan om ordinarie lönerevision.

Eller så söker du ett arbete där du arbetar med bonusar eller fina pensionsavtal. Prova o bli Skandiachef eller AMF-chef kanske?

hehe ja Skandiachef får jag satsa på.

Neh lönen är väl inte direkt det viktigaste, trivs jättebra på jobbet men har inte haft nått lönesamtal/medarbetarsamtal än därav frågan. Antar lönen är rätt okej ändå. Inte direkt så jag har problem vid slutet av månaden.

Lär väl se rätt skumt ut som du säger på CVet om man byter jobb allt för ofta.

shadowfire
2009-04-15, 17:46
hehe ja Skandiachef får jag satsa på.

Neh lönen är väl inte direkt det viktigaste, trivs jättebra på jobbet men har inte haft nått lönesamtal/medarbetarsamtal än därav frågan. Antar lönen är rätt okej ändå. Inte direkt så jag har problem vid slutet av månaden.

Lär väl se rätt skumt ut som du säger på CVet om man byter jobb allt för ofta.

men som sagt, då rekommenderar jag att du pumpar din chef på vad du behöver göra för att få maximal löneutveckling.. o ligg på henne/honom under årets gång o be om feedback, så du i god tid innan kan justera din prestation och ditt beteende till det bättre. :)

Wikner
2009-04-15, 19:36
Fint med alla tips och kommentarer.

Om man söker ett nytt jobb medan man jobbar redan. Hur ska man göra då ? Berätta för chefen att jag söker ett bättre/annat jobb ? eller smyga med det? Känns som vilket, så blir dåligt :/

shadowfire
2009-04-15, 20:15
Fint med alla tips och kommentarer.

Om man söker ett nytt jobb medan man jobbar redan. Hur ska man göra då ? Berätta för chefen att jag söker ett bättre/annat jobb ? eller smyga med det? Känns som vilket, så blir dåligt :/

Fördelen som chef med att få vetskapen i tidigt skede är att man kan hinna lära upp en ny person och förbereda lite internt. Nackdelen är att vissa chefer säkert kommer tappa all lust att satsa på dig om det nu skulle visa sig att din jobbsökarperiod drar ut på tiden..

Skulle nog säga att det beror på din relation till chefen. Har man en god och öppen dialog och en bra chef, så kan man faktiskt till och med få hjälp på traven att hitta ett nytt jobb också.

Som chef kan jag tycka det är suveränt skoj att hjälpa en medarbetare att hitta ett nytt arbete, särskilt om jag fått vara med och har hjälpt den anställde att utvecklas, men jag vettifan om det hör till vanligheten att tänka så...

Jense
2009-04-16, 07:15
Jämnför dig inte med dina medarbetare. Lyft fram vad som gör dig bra och vad att din spetskompetens hjälper företaget att växa. Låt din chef tro att du kräver stimulans i en högre lön för det otroliga arbetet du utför.

Wikner
2009-05-19, 14:50
Happ nu har man haft lönesamtal/medarbetarsamtal.
Medarbetarsamtalet var bra och givande och ungefär som jag förväntade mig.
Lönesamtalsbiten var ett skämt. Min chefs chef(ekonomichefen) skulle ha en diskussion med personalchefen om de skulle prioritera vissa kategorier inom båda områdena. Om de inte kom överens, vilket de troligen inte gör så skulle ekonomichefen se över om vissa kategorier skulle prioriteras. Om det inte görs så får min chef en summa som han får prioritera bland oss som är under han.

De kunde lika gärna skicka ut ett mail om hur förfarandet skulle gå till väga.

Ett par av oss har gått ihop och vill ha ett nytt lönesamtal när allt är bestämt, men inte fått någon feedback på det än.

När de skulle prioritera olika kategorier så menar dom att lönebilden har så stora skillnader för samma jobb.

Känns rätt tråkigt just nu, men ska väl vara glad man har ett jobb, som är rätt roligt.

Snafu
2009-05-19, 14:59
Jag tror majoriteten av företag kommer att köra på linjen att det ekonomiska läget inte ger utrymme för höjningar och om de ger ut höjningar är de mindre än vanligt, pga det ekonomiska läget. Huruvida det alltid beror på "det ekonomiska läget" eller om det är en bra ursäkt varierar nog från företag till företag. Jag ser det alltid som att jag blir lurad, säkrast så.

Wikner
2009-05-19, 15:10
Jo det är ju helt sant. Men känns som diskussion har tagits ifrån en. Fler som har varit här lite längre har nästan fått gå så långt att de är på väg att säga upp sig. sitter de då på en post som är lite känslig och skulle skapa rätt bra kaos, så är först då de vakna till lite högre upp i hierarkin.

Har bara jobbat i 14 månader och man är ju inblandad i massa saker och skulle man sluta så tar det ju ett år eller så innan nästa person börjar komma in i det. Verksamheterna man har att göra med blir alltid tokiga varje gång de byts personal. För vissa frågor och uppdrag försvinner eller måste startas om.

Cilia
2009-05-20, 07:46
Så skulle inte jag ha ett lönesamtal. Det låter konstigt. Är man inte klar så flyttar man fram lönesamtalet till man har ett konkret besked. Har ni lönekriterier?