handdator

Visa fullständig version : Varför är vissa människor kittliga?


johan karlberg
2009-04-15, 09:09
är det någon typ av försvarsmekanism?

Jag menar alltså den obehagliga kittlingen.
hittar inte anledningen på google?

Lellan
2009-04-15, 09:14
Inget svar på frågan; men jag och min son är ökända för att vara extremt kittliga.

Jag har sparkat på många pungar helt ofrivilligt. :( Så ja, kanske försvarsmekanism?

Kittlig blir väl obehaglig först när man inte kan värja sig och knän åker upp i punghöjd har jag för mig.

Också nyfiken, hoppas ngn vet svaret? *popcorn*

tntballe
2009-04-15, 09:36
Finns blandade svar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tickling

kalle_banan
2009-04-15, 13:04
Själv är jag extremt kittlig på magen och bröstet, något så oerhört kittlig.

Ganymedes
2009-04-15, 13:32
Vet att jag läst något om detta och om följdfrågan varför man inte reagarar lika mycket om man försöker kittla sig själv. Ska se om jag hittar texten.

Anton Fräs
2009-04-15, 13:33
Jag vart inte kittlig förut men har blvit. Ve och fasa när kompisarna upptäckte detta :(

Ishie
2009-04-15, 13:42
Va det när jag var liten, men inte nu längre. Nu för tiden känns det som att många överdriver när man kittlar dem. Liksom..

Jag har ett finger mot din fot, inte en pistol i din mun.

Anton Fräs
2009-04-15, 13:42
Va det när jag var liten, men inte nu längre. Nu för tiden känns det som att många överdriver när man kittlar dem. Liksom..

Jag har ett finger mot din fot, inte en pistol i din mun.

Signatur material! *cupid*

ceejay
2009-04-15, 15:10
paaaatrik, varför skulle många överdriva?

ibland är jag så jävla kittlig på magen, seriöst, man får ryck :)

Ishie
2009-04-15, 15:24
Signatur material! *cupid*
:thumbup:

paaaatrik, varför skulle många överdriva?

ibland är jag så jävla kittlig på magen, seriöst, man får ryck :)

Jag vet inte, jag har väll glömt bort/växt ifrån hur det var.

Har en storebror som man kan klippa till allt man har och han bryr sig inte. Men petar man löst med ett finger i magen på han så dampar han ur totalt och börjar gny och går in i någon slags stående fosterställning å har sig *screwy*

Men vi har väll alla fobi för någonting så :naughty:

johan karlberg
2009-04-15, 20:23
Vet att jag läst något om detta och om följdfrågan varför man inte reagarar lika mycket om man försöker kittla sig själv. Ska se om jag hittar texten.

ja det var för att man vet precis vart man kommer röra sig själv, nåt sånt.

Men min engelska är inte den bästa och översätter man så blir det helgalet :)

ceejay
2009-04-15, 20:26
ja det var för att man vet precis vart man kommer röra sig själv, nåt sånt.

Men min engelska är inte den bästa och översätter man så blir det helgalet :)

Jag brukar kunna kittla mig själv lite grann, fast då måste det liksom vara aslöst

shadowfire
2009-04-15, 20:45
Jag kan bli knäckt av att inte lita på en person, typ jag vet att jag är kittlig 2cm ifrån där personens finger är, men bara genom att tänka på fingret och inte veta vad som kommer att hända så sprider sig känslan o blir till en panikreflex. Weird shit :D

johan karlberg
2009-04-16, 21:23
Jag kan bli knäckt av att inte lita på en person, typ jag vet att jag är kittlig 2cm ifrån där personens finger är, men bara genom att tänka på fingret och inte veta vad som kommer att hända så sprider sig känslan o blir till en panikreflex. Weird shit :D


yes jag är precis likadan! fånigt irriterande

Scratch89
2009-04-16, 21:25
Sådär är det väl för de flesta? Går man till frisören och han tar fram snaggapparaten och närmar sig nacken får man årets gåshud och man ryser i hela kroppen, innan han ens nuddat.

Avesta
2009-04-17, 00:39
Kan man bli ihjäl kittlad? Usch vad hemskt sätt att dö på.

pojken
2009-04-17, 00:52
Själv skriker jag som en tjej tills luften tar slut - sedan låter jag som en groda och börjar nästan dregla för att jag inte klarar av att hålla munnen stängd :(

Jorpa
2009-04-17, 01:41
Kan man bli ihjäl kittlad? Usch vad hemskt sätt att dö på.

Du skulle ha kul iaf :) Vilket KUL sätt att dö på rättare sagt

Men det är väl en reflex att ett litet kryp är på dig och att du vill göra dig av med det. En överlevnads mekanism, man vill ju inte ha malaria t.ex.

However, varför man skrattar är den riktiga frågan

sunkan
2009-04-17, 08:29
Kan man bli ihjäl kittlad? Usch vad hemskt sätt att dö på.

En polare kittlade sin lillebror tills han kräktes på golvet. Det måste ju ha varit en början på vad som kunde bli ett dråp;)