handdator

Visa fullständig version : Bra mellanmål?


J.A
2009-04-15, 09:05
Jag skulle behöva bra tips på mellanmål som man kan äta? Det ska helst vara enkelt och med bra näringsvärde gällande proteiner och så vidare, kanske inte heller det dyraste man kan finna i en butik =)

Tackar :D

mikaelj
2009-04-15, 09:12
En burk keso är en bra källa till protein. Kanske lite fettsnålt. En frukt till, om du gillar det, så har du något som innehåller protein och kolhydrater, åtminstone.

Själv brukar jag köpa på mig miniostar (babybel) och ha med mig, håller sig i rumstemp några dagar om det är så.

J.A
2009-04-15, 09:17
En burk keso är en bra källa till protein. Kanske lite fettsnålt. En frukt till, om du gillar det, så har du något som innehåller protein och kolhydrater, åtminstone.

Själv brukar jag köpa på mig miniostar (babybel) och ha med mig, håller sig i rumstemp några dagar om det är så.

Sökte på detta och fick då upp "http://www.kennel.ministar.just.nu/"

verkar ju vara kanon hahahaha :D

Eddie Vedder
2009-04-15, 16:06
Käka samma sak som vid andra tillfällen fast i lite mindre mängd. Åt du en stor portion spaghetti och köttfärssås till lunch igår och har kvar idag så är det ju ett kanonmellanmål.

jenni
2009-04-15, 17:45
proteinshake :)

Lawgivah
2009-04-16, 16:48
Kvarg med apelsin och någon frukt! :) Jättegott!

J.A
2009-04-16, 16:57
Käka samma sak som vid andra tillfällen fast i lite mindre mängd. Åt du en stor portion spaghetti och köttfärssås till lunch igår och har kvar idag så är det ju ett kanonmellanmål.

Ja absolut, men känner att jag vill ha lite variation nämligen, tack :D

proteinshake :)

Kvarg med apelsin och någon frukt! :) Jättegott!

Ja tänkte köra lite mellanmål som består av proteinshake och ngn frukt vissa dagar och andra kvarg / keso m. frukt. Det blir kanon =)

tack så mkt för tipsen :D

Eddie Vedder
2009-04-16, 17:07
Ja absolut, men känner att jag vill ha lite variation nämligen, tack :D

Består din frukost, din lunch och din middag alltid av samma rätt?

Det är väl inte mer variation att käka mnackor hit och dit, kvarg, nötter o.s.v. än vanlig mat? Inte för att jag försöker "tvinga dig" men variationen blir det väl ingen skillnad på direkt?

J.A
2009-04-20, 06:32
Består din frukost, din lunch och din middag alltid av samma rätt?

Det är väl inte mer variation att käka mnackor hit och dit, kvarg, nötter o.s.v. än vanlig mat? Inte för att jag försöker "tvinga dig" men variationen blir det väl ingen skillnad på direkt?

Nja kanske inte alltid, men det varierar mellan nötfärs, kyckling och kött sen till detta fullkorns ris/pasta, potatis med grönsaker till.

Blir oftast en lunch låda på detta sedan som mellanmål har jag funderat över att man tar en proteinshake till första mellanmålet innan lunch och till det andra mellanmålet så tar jag 250 g lättkesella m. blåbär eller knäcke m. keso eller dylikt, det skulle väl fungera?

Sen har jag en fråga till fast detta efter träning. Jag har ett proteinpulver som inte innehåller några kolhydrater eller fett vilket vad jag förstått inte är så bra efter träningen då man behöver mkt kolhydrater för att få en bra återhämtning? Men om man gör en proteindrink och blandar med röd mjölk istället för vatten samt tillsätter lite fibrehavre i, får man då en bra återhämtningsdrink efter gymmet?

Ska man dricka halva före och halva efter? en kompis säger detta men vet inte vad han grundar det på...

Eddie Vedder
2009-04-20, 06:37
Det finns inget direkt behov av varken kolhydrater eller fett i drinken efter träning. Tar du enbart protein och sedan äter en välsammansatt måltid hyfsat ära inpå passet duger det med största sannolikhet.

Men att blanda med röd mjölk är ett bra val även det. Jag har skrivit en del om mjölkprotein och mjölk som återhämtningsdryck här:

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov-del-2-proteintillskott/

Standardmjölk verkar ge en förbättrad möjlighet att tillgodogöra sig aminosyrorna. Exakta mekanismen vet jag inte men det är i alla fall intressant. Den studien med olika mjölksorter är varifrån grafen i texten härstammar.

Spiffy
2009-04-20, 07:26
Helt off topic, men när kommer er sida som en vettigt uppbyggd hemsida Eddie?
Så mycket intressant, men så jobbig att läsa på.

Eddie Vedder
2009-04-20, 07:30
Helt off topic, men när kommer er sida som en vettigt uppbyggd hemsida Eddie?
Så mycket intressant, men så jobbig att läsa på.

Vi är medvetna om det. Du skall ha tack för kritiken, ha lite tålamod så lär förändringar ske framöver.:)

bollio
2009-04-20, 07:54
Turkisk yoghurt med nötter i brukar jag köra. Keso med oliver ibland.

pia
2009-04-20, 08:52
Jag har börjat göra lite mer mat i mindre portioner till mellanmål som jag fryser in i lagom portioner och tar upp när jag behöver och då får du mer variation eftersom det inte behöver vara det du äter till lunch. Jag använder mest köttfärs där jag blandar i bönor och grönsaker som jag känner för men all mat funkar. Jag äter nämligen alltid proteindrinkar och frukt, morötter eller tar kesella istället för drinken och jag tänkte variera mig lite mer till mellanmålen.

notime
2009-04-20, 10:02
2 kokta ägg och ett äpple ~250 kcal :)