handdator

Visa fullständig version : Kostbok?


palme
2003-08-03, 20:15
Finns det nån kostbok man bara måste ha hemma och kunna utantill?
Skriv gärna var man kan beställa den ifrån oxå.

LunaSpice
2003-08-03, 20:50
Vad ska du ha den till? Vill du veta mer om näringslära eller hur man lagar kostriktig mat?

Jag kompletter min engelska litteratur med Näringslära för Högskolan Liber när jag pluggar nutrition till tentor. Den är lättläst, kräver dock en smula grundläggande kemikunskaper. Se dock till att få den från 1999. Går att beställa från http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=9147049014

Sen har ju Paulun gjort några böcker som kanske faller dig i smaken. Alla hans "Allt om"-böcker t.ex. Kolla på http://www.paulun.com.vegasys.net/fitnessbocker/?page=shop/index.

Detta är nog en bra bok för dig också: http://www.paulun.com.vegasys.net/fitnessbocker/?page=shop/flypage&product_id=808&category_id=f8cd77d9d55136d91c95e452d4744055&ps_session=4f73953d5e7987eae053df52aab8a3a7

Sorry för de långa URLen...

z_bumbi
2003-08-04, 10:32
Näringslära för högskolan är väl den som jag också skulle rekommendera.
Det finns tyvärr väldigt dåligt med bra böcker på en mellannivå om kost (även om träning), steget från Paulun till högskoleliteratur kan ju vara ganska långt vad gäller kost t ex.

King Grub
2003-08-04, 10:41
Kan man läsa engelska är den här rätt bra:

Staying Healthy With Nutrition: The Complete Guide to Diet and Nutritional Medicine

http://www.elsonhaas.com/images/book_nutrition.gif

1200 späckade sidor skrivna på ett relativt lättfattligt språk.

gasoliner
2003-08-04, 10:56
Håll i dig Palme,BARA 1200 sidor att lära dig utantill.. :D

z_bumbi
2003-08-04, 11:01
King Grub: Har du fler titlar om kost som du rekommenderar ?

King Grub
2003-08-04, 11:12
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance av William D. McArdle, Frank I. Katch och Victor L. Katch.

Advanced Nutrition and Human Metabolism av James L. Groff och Sareen S. Gropper.

Nutritional Biochemistry av Tom Brody.

Modern Nutrition in Health and Disease av Maurice E. Shils.

Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutritionav Martha H. Stipanuk.

Alla små nätta 1000+ sidorsluntor.

LunaSpice
2003-08-04, 11:19
Originally posted by King Grub
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance av William D. McArdle, Frank I. Katch och Victor L. Katch.

Advanced Nutrition and Human Metabolism av James L. Groff och Sareen S. Gropper.

Nutritional Biochemistry av Tom Brody.

Modern Nutrition in Health and Disease av Maurice E. Shils.

Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutritionav Martha H. Stipanuk.

Alla små nätta 1000+ sidorsluntor.

# 1 och 5 lånar jag på vårt bibliotek. Grymt bra...nån av dem har mkt bra illutrationer om jag inte minns fel.

palme
2003-08-04, 11:33
Kanon gott folk!

1200 sidor känns lätt! :kickass:

z_bumbi
2003-08-04, 11:45
King Grub: Tackar :kickass:
Ska kolla kollas upp samt skrivas ner på önskelistan.

Bamse
2003-08-04, 11:50
Originally posted by z_bumbi
Näringslära för högskolan är väl den som jag också skulle rekommendera

Berätta gärna mer om den boken! Bokens upplägg och innehåll? Vilka kurser vänder sig boken till? Osv osv...

Ozz
2003-08-04, 12:32
Dietisterna använder i alla fall den på sin utbildning.

z_bumbi
2003-08-04, 12:36
Bamse: Den brukar vara borta från biblioteket när de som pluggar till sjuksyrra läser näringslära så där antar jag att den används, i övrigt har jag ingen aning om vilka som använder den :)

Från www.adlibris.se där den var biligare än hos akademibokhandeln trots studentrabbaten där, för oss ickestudenter skiljer det nära 300 kr..

"Näringslära för högskolan är den enda basboken på högskolenivå som anknyter till svensk mat och svenska näringsrekommendationer. Boken har i sin 4:e upplaga bearbetats kraftigt såväl innehållsmässigt som ur språklig synpunkt. Näringslära för högskolan innehåller grundläggande avsnitt om näringsämnen, digestion och metabolism. Sambandet mellan kost och hälsa i Sverige och världen presenteras i ett speciellt avsnitt. Särskilda kapitel behandlar matvanor och näringsbehov för olika åldrar under livscykeln och för speciella krav, t.ex. idrott. Områden som rör näringsvärdesförändringar vid livsmedelshantering, tillsatser och främmande ämnen i maten är också ingående belysta. Innehållet är rikt illustrerat med figurer och tabeller. "


Har tyvärr bara läst tidigare utgåvor men köptankarna finns ju alltid där, "tyvärr" var ju boken från Grub billigare så jag får se vad det blir.

LunaSpice
2003-08-04, 21:39
Originally posted by Bamse


Berätta gärna mer om den boken! Bokens upplägg och innehåll? Vilka kurser vänder sig boken till? Osv osv...

Vi läkarstud kompletterar med den också...men engelska litteratur är helt klart bäst. Mer helttäckande och pedagogisk.

Näringslära för högskolan är en bra bok om man har grundläggande kunskaper i kemi. Den täcker gott och väl intresset för en amatör...dock är den inte heltäckande för _mina_ studier.

Jag tycker den är helt okej. Räcker säkerligen till en som bara vill ha den i träningssyfte :) Grundläggande cellbiologi, kemisk struktur och indelning av kolhydrater, alkoholer, fett, proteiner etc.
Köp den...:)

C.E.J.
2009-01-05, 23:48
BADOOMP!

Velar mellan att köpa McArdle/Katch, "Exercise Physiology..." och Burke/Deakin, "Clinical Sports Nutrition". Har sett innehållsförteckningen för den senare på amazon.com, skulle någon som äger den förra vilja lista innehållsförteckningen på den också? :)

Eddie Vedder
2009-01-06, 06:19
BADOOMP!

Velar mellan att köpa McArdle/Katch, "Exercise Physiology..." och Burke/Deakin, "Clinical Sports Nutrition". Har sett innehållsförteckningen för den senare på amazon.com, skulle någon som äger den förra vilja lista innehållsförteckningen på den också? :)

Jag har båda och tycker den första är bättre. Jag orkar inte skriva ner hela innehållsförteckningen här (den är LÅNG) men jag kan i alla fall personligen rekommendera "Exercise Physiology..." mer än "Clinical Sports Nutrition" även om båda är riktigt bra böcker.

C.E.J.
2009-01-06, 13:03
Jag litar på ditt ord i den här frågan Nicklas, tack!

A.Steinbach
2009-01-06, 13:14
Har också båda böckarna har dock bara läst "Exercise Physiology.." än så länge. Så mycket böcker så lite tid...

"Exercise Physiology.." innehåller mer bilder och illustrationer vilket kan göra att det blir enklare att tillgodogöra sig informationen.

William
2009-01-06, 13:31
Kan också vara bra att veta att det är två helt olika böcker där den första främst handlar om träningsfysiologi och den andra om idrottsnutrition. Tycker att det är rätt svårt att jämföra dom rakt av.