handdator

Visa fullständig version : Kostbok?


palme
2003-08-03, 20:15
Finns det nån kostbok man bara måste ha hemma och kunna utantill?
Skriv gärna var man kan beställa den ifrån oxå.

LunaSpice
2003-08-03, 20:50
Vad ska du ha den till? Vill du veta mer om näringslära eller hur man lagar kostriktig mat?

Jag kompletter min engelska litteratur med Näringslära för Högskolan Liber när jag pluggar nutrition till tentor. Den är lättläst, kräver dock en smula grundläggande kemikunskaper. Se dock till att få den från 1999. Går att beställa från http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=9147049014

Sen har ju Paulun gjort några böcker som kanske faller dig i smaken. Alla hans "Allt om"-böcker t.ex. Kolla på http://www.paulun.com.vegasys.net/fitnessbocker/?page=shop/index.

Detta är nog en bra bok för dig också: http://www.paulun.com.vegasys.net/fitnessbocker/?page=shop/flypage&product_id=808&category_id=f8cd77d9d55136d91c95e452d4744055&ps_session=4f73953d5e7987eae053df52aab8a3a7

Sorry för de långa URLen...

z_bumbi
2003-08-04, 10:32
Näringslära för högskolan är väl den som jag också skulle rekommendera.
Det finns tyvärr väldigt dåligt med bra böcker på en mellannivå om kost (även om träning), steget från Paulun till högskoleliteratur kan ju vara ganska långt vad gäller kost t ex.

King Grub
2003-08-04, 10:41
Kan man läsa engelska är den här rätt bra:

Staying Healthy With Nutrition: The Complete Guide to Diet and Nutritional Medicine

http://www.elsonhaas.com/images/book_nutrition.gif

1200 späckade sidor skrivna på ett relativt lättfattligt språk.

gasoliner
2003-08-04, 10:56
Håll i dig Palme,BARA 1200 sidor att lära dig utantill.. :D

z_bumbi
2003-08-04, 11:01
King Grub: Har du fler titlar om kost som du rekommenderar ?

King Grub
2003-08-04, 11:12
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance av William D. McArdle, Frank I. Katch och Victor L. Katch.

Advanced Nutrition and Human Metabolism av James L. Groff och Sareen S. Gropper.