handdator

Visa fullständig version : Få all kraft i en smäll!?


Sly!
2009-04-14, 22:02
Tjo allla!

PÅ boxxouten idag berätta min tränare om de få som kan utdela all kroppens kraft på ett slag så motståndaren bokstavligt talat kan flyga till andara sidan rummet (om inte de va lite överdrift förståss?). Han nämnde om just fokuset på slaget att all kroppens kraft samlar sig till en punkt. Min undran! Hur ska man träna till sig denna kraft? Nu som först börjar jag äntligen efter år av tjat från min tränare att jag använder för mycke muslker som bromssar upp mina slag så nu har jag äntligen börja bli bra enligt honom. Men nu blev jag inspirerad att utveckla den magiska smällen till sitt fullo!

Tips någon? Vad kan jag göra hemma för att finslippa detta?

agazza
2009-04-14, 22:06
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anslagsenergi
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6relseenergi

Inget hokuspokus. Det gäller att lära sig att använda så många muskler som möjligt, och din tyngd, få upp fart. Se till att hålla spänningen så kraften överförs. "Slå förbi målet".

Rahf
2009-04-14, 22:06
Låter som lite sanning kryddat med en massa jäkla önsketänkande. Kraften i slagen sitter i höftvridet och hur man använder det. Få till höftvridet och du slår hårt. Jag tycker det är mer imponerande med de som kan tempoväxla i en slagserie och avsluta stenhårt. Sen gäller det att ha kroppsmassa bakom slaget också för att det ska vara riktigt hårt.

Räkna inte med att du kan använda det effektivt i en stående fight åtminstone, du kommer inte att få chansen.

Buken
2009-04-14, 22:07
Den magiska smällen kan du glömma direkt. Däremot kan du slå jävligt hårt genom att ha rätt avslappning samt anspänning i kroppen och använda dina muskler, höftrörelser och fotarbete maximalt. jag tror det var Rampage jackson(jag kan ha fel) Som mätte på en boxningssäck fullspäckad med sensorer, han fick upp 900kilo tryck det ögonblick hans slag träffade säcken.

Nog med svammel, har du bra teknik kommer du slå hårt, Bättre teknik->Hårdare.

mer muskler och vikt överlag = mer massa i rörelse = mer kraft.

mattilainen
2009-04-14, 22:10
one inch pound? heter väl det slaget?

Det är väl något man lär sig av typ "mästare" av flera år och år av träning? Kanske inte det du menar just nu men..

Samir Troudi
2009-04-14, 22:12
Kx9iPFMriz0

agazza
2009-04-14, 22:26
Fakeilifake.. Dom mätte upp det där på folk som påstod sig kunna detta, dom slog väldigt hårt på sån kort sträcka, men inte i närheten så hårt som det ska framställas, inte nog ens föra att nocka någon.

hillbilly90210
2009-04-15, 06:44
Kom av någon anledning att tänka på Newtons tredje lag...

Sparven från Minsk
2009-04-15, 06:47
enligt fysikens lagar gäller F= axm
Kraft= acceleration x massan.

Ju högre acceleration och massa ett objekt har, desto större kraft!

Dan S
2009-04-15, 09:49
Japp, och kan man accelerera sin kropp extremt fort på kort sträcka så kan det mycket väl vara en "One-inch-punch".
Viktiga för TS är ju att få med hela kroppen i slaget, och träffa med 2-3 knogar, det blir mycket kraft på ett litet ställe. Fort ska de ju gå också.

krellik
2009-04-15, 10:27
För att slå riktigt hårt så börjar slaget från marken, benmusklerna sätter fart, exploderar från höften, avslapnad från axlarna och explodera ut det sista lilla...

Sen är det inte fel om du är begåvad med lite explosiva muskelfibrer heller...

krellik
2009-04-15, 10:29
Boxout föresten? Är det någon form av boxnings aerobics? Ifall du är intresserad av att lära dej slå hårt på riktigt så besök ett riktigt boxningsgym, det må låta lite snobbigt men så är det bara.

Popeye
2009-04-15, 11:29
Jag har tränat under en kille som kan tekniken.
Enligt honom så behövde han ca. 3 månaders träning dagligen innan han lärde sig.
Mycket imponerande att se det i verkligheten. Han fick mer kraft i ett slag än jag fick när jag sparkade fullt ut och då hade jag ändå tränat TKD i några år innan dess.
Han tränade Tai Chi.

grakka
2009-04-15, 11:32
Stödbenets häl bör vara i kontakt med marken. Sedan är det precis som andra säger att kraften går genom höften ut i armen. Bara att öva och utveckla kraften :)

Mongar
2009-04-15, 14:26
Jag har tränat under en kille som kan tekniken.
Enligt honom så behövde han ca. 3 månaders träning dagligen innan han lärde sig.
Mycket imponerande att se det i verkligheten. Han fick mer kraft i ett slag än jag fick när jag sparkade fullt ut och då hade jag ändå tränat TKD i några år innan dess.
Han tränade Tai Chi.

Hur långt "flög" hans motståndare då?

Pontus H
2009-04-15, 14:47
Jag har tränat under en kille som kan tekniken.
Enligt honom så behövde han ca. 3 månaders träning dagligen innan han lärde sig.
Mycket imponerande att se det i verkligheten. Han fick mer kraft i ett slag än jag fick när jag sparkade fullt ut och då hade jag ändå tränat TKD i några år innan dess.
Han tränade Tai Chi.

okej men hur kan man träna 3 månader varje dag? :O:O:O:O
skämt åtsido..
fasen va coolt, det är ju som Black mamba i Kill bill när hon ligger i lik-kistan under marken..

Jag drar en liknelse med golfspelare. du kan vara 130kg megabiff men inte slå bollen längre än 150 meter, sen kan du vara en senig kille som inte väger mer än 70kg och dra iväg den dubbelt så långt.. (givetvis har 130kg biffen större potential..)

jag TROR att allting handlar om teknik och använda rätt muskler för att få ut all kraft till klubbhuvudet.. eller till knogarna som det i detta fall nu var..

puss.:naughty:

raddum
2009-04-15, 16:34
Coolt. Men borde det inte vara fysiskt omöjligt, eller nästintill?

Matsa
2009-04-15, 16:56
För att slå riktigt hårt så börjar slaget från marken, benmusklerna sätter fart, exploderar från höften, avslapnad från axlarna och explodera ut det sista lilla...

Sen är det inte fel om du är begåvad med lite explosiva muskelfibrer heller...

+1

Det är från höfterna och nedåt som det mest intressanta händer och det är även det som är svårast att få till i början. Man vill oftast för mycket vilket leder till att man jobbar mer med armarna och är för spänd.

Ishie
2009-04-15, 17:34
enligt fysikens lagar gäller F= axm
Kraft= acceleration x massan.

Ju högre acceleration och massa ett objekt har, desto större kraft!

Det blir extra intressant då man lägger till faktorn arean kraften anslås med.
Du kan ställa dig på plastfolie med 100 pannor, men har du 100 pannors tryck med en kniv går det rakt igenom.

Så ju mindre yta som träffar X med en viss kraft desto större penetrations förmåga. Det enda som hindrar tex en armbåge att knäcka en kokosnöt (förutsett att kraften finns där) är armbågens hållbarhet :)

Peter.B
2009-04-15, 21:12
Sådana här trådar får mig alltid att småskratta lite!

Du har fått många bra svar här i tråden om hur kraften kommer från stora muskelgrupper som benen, höften och även mycket rygg och bål. Men framförallt ska du ta till dig att det inte finns någon magik eller något superslag a' la tv-spel. Att träna varje dag i 3 månader kan göra dig bättre på kampsport eller en bättre fighter eller vad du nu vill uppnå, men att söka ett fantastiskt slag är otroligt slöseri med tid.

Vill du lära dig slå hårt ska du inte satsa på en one-inch-punch eller att hitta någon "mästare" utan satsa på vanlig hederlig boxning på en bra klubb. One-inch-punch är egentligen ett slag/en slagteknik på väldigt kort avstånd som mest är effektivt för att knuffas, att använda det i vanlig fight är jag dock MYCKET tveksam till.

petersson
2009-04-15, 21:17
enligt fysikens lagar gäller F= axm
Kraft= acceleration x massan.

Ju högre acceleration och massa ett objekt har, desto större kraft!

Jag har lite svårt att se det på det sättet. Det där är ju kraften som man behöver för att accelerera sin näve/arm till den hastighet den här vid träffen.
Näven har ju ingen kraft själv direkt. Däremot har den en rörelsemängd som beror av dess hastighet och massa.

Popeye
2009-04-16, 11:32
Jag har lite svårt att se det på det sättet. Det där är ju kraften som man behöver för att accelerera sin näve/arm till den hastighet den här vid träffen.
Näven har ju ingen kraft själv direkt. Däremot har den en rörelsemängd som beror av dess hastighet och massa.

Och en näve väger väldigt lite.
Därför är det viktigt att hela kroppen ligger bakom slaget.

mangs
2009-04-16, 12:21
Finns det inte redan ett namn på denna företeelsen?

En "Propp!" TM

Klart att tekniken spelar grymt stor roll i de flesta sporter men det finns ändå fysiska gränser. Det är klart en en tanig kille med perfekt teknik kan slå en golfboll betydligt längre än en 130-kgs biff med bristfällig teknik. På samma sätt kan han säkert även slå ett slag hårdare men därifrån till att slå en motståndare rakt genom ringen låter löjligt. Varför får man då aldrig se detta i någon av alla de fightingsporter som finns.

Att träna upp sin slagteknik kan ge väldigt mycket mer än att bara bli 10% starkare. Framför allt att rörelsen flyter på, att man använder mer än bara armarna, står rätt med balans mm. Har rätt teknik helt enkelt.

Det går fort att förbättra i början men sedan blir det mindra och mindre förbättring trots antalet timmar du lägger ned på att fintrimma tekniken.

Popeye
2009-04-16, 13:10
mangs> Helt rätt iakttagelse, de flyger inte tvärs genom ringen. Sånt händer bara på tv spel.

Ganymedes
2009-04-16, 13:20
En gång såg jag en dokumentär om en farbro som kunde detta. Tror dokumentären hette Kill Bill eller nått sådant.

von huff
2009-04-16, 13:23
Man måste kunna aktivera sin chi

palme
2009-04-16, 13:43
Här har du guide till alla combos, super punches etc, man får nöta några timmar men sen spöar man vem som helst.

http://www.eventhubs.com/guides/2008/jul/06/ryu-street-fighter-4-character-guide/

grakka
2009-04-16, 14:32
Här har du guide till alla combos, super punches etc, man får nöta några timmar men sen spöar man vem som helst.

http://www.eventhubs.com/guides/2008/jul/06/ryu-street-fighter-4-character-guide/

Tyckte väll att det var en playstation3 kontroll jag såg i fickan på en av dörrvakterna vid krogen.. Nu förstår jag ;)

Sparven från Minsk
2009-04-16, 15:04
Det blir extra intressant då man lägger till faktorn arean kraften anslås med.
Du kan ställa dig på plastfolie med 100 pannor, men har du 100 pannors tryck med en kniv går det rakt igenom.

Så ju mindre yta som träffar X med en viss kraft desto större penetrations förmåga. Det enda som hindrar tex en armbåge att knäcka en kokosnöt (förutsett att kraften finns där) är armbågens hållbarhet :)

Nu är du inne på lite andra saker. Frågan var ju hur man får ut så mycket kraft som möjligt ur ett slag. Sen om man vill göra större skada så är det ju en fördel, som du säger att kraften träffar en liten yta för att öka kraft per kubikcentimeter. Du vill ju dock överföra så mycket kraft från slaget som möjligt till det träffade objektet, i syfte att göra så mycket skada som möjligt.

Jag har lite svårt att se det på det sättet. Det där är ju kraften som man behöver för att accelerera sin näve/arm till den hastighet den här vid träffen.
Näven har ju ingen kraft själv direkt. Däremot har den en rörelsemängd som beror av dess hastighet och massa.

Sant, näven får en rörelsemängd, vars formel är massan x hastigheten. Och detta stämmer ju väl ganska väl överens med mitt påstående om acceleration och massa? Ju högre massa du lägger bakom slaget, och ju högre acceleration/hastighet desto mer kraft/rörelsemängd.

Med andra ord, slå snabbt och med kroppstyngd bakom. Precis som de flesta boxningsklubbar lär ut ;) Vrid in höft bla bla bla...

Patrik Cutler
2009-04-16, 18:36
hur långt den slagne flyger måste ju bero lite på viktförhållandet mellan den slagne och den som slår.

vid ett slag verkar ju en kraft för att trycka fram motståndaren, och en kraft verkar ju för att den som slår åker bakåt. ju mer man väger, ju mer flyger den slagne.

krellik
2009-04-16, 20:38
hur långt den slagne flyger måste ju bero lite på viktförhållandet mellan den slagne och den som slår.

vid ett slag verkar ju en kraft för att trycka fram motståndaren, och en kraft verkar ju för att den som slår åker bakåt. ju mer man väger, ju mer flyger den slagne.

Inte ens Mike Tyson har fått någon att "flyga" i hela sin boxningskarriär.

Eller i tidig valetudo/UFC när mystiska kungfu mästare och dylikt ställde upp utan handskar och skydd så flög inte människor heller av slag och sparkar.

Whistler
2009-04-16, 20:41
Kan rekommendera dokumentären "Fight Science". Finns hos nätgiganten, fantastiskt bra och informativ, även om den är lite "The Kung Fu Master can blablabla"

Johan_S
2009-04-16, 21:05
Mycket psykiskt, prova att "slå igenom" en boxningssäck och se att det blir lite mer tryck i slagen. Man kan ofta annars lätt bromsa in slaget omedvetet, enligt egen erfarenhet då. Och höften hjälper till mycket! Att stå bra och få med hela kroppen i slagen gör mycket. De timmarna jag spenderat med säck och sparring har gett mig bra tips om hur man kan få med kroppen i slaget, krokar är effektiva förutsatt att de hamnar där de ska!

Peter.B
2009-04-16, 21:12
Kan rekommendera dokumentären "Fight Science". Finns hos nätgiganten, fantastiskt bra och informativ, även om den är lite "The Kung Fu Master can blablabla"

Problemet med den "dokumentären" är att mätningarna i många fall är rätt skumma och inte helt vetenskapliga, sen framförallt att den är väldigt amerikansk! ;) Som du själv säger. Man ska ta den med en nypa salt, även om det finns bra information i den.

Pudzianovski
2009-04-16, 21:14
Peter Consterdine är ju rätt grym på det här med att uttnyttja höften i sina slag/slaps på ganska nära håll.

OqgeTEwwTzE

Peter.B
2009-04-16, 21:19
Peter Consterdine är ju rätt grym på det här med att uttnyttja höften i sina slag/slaps på ganska nära håll.

OqgeTEwwTzE

Ser ut som halvtaskig blandning av wing chun, karate och krav maga/annat-självförsvarsstuk. Han är säkert duktig på det han gör, och imponerande för sin ålder. Men inget jag skulle hänga i julgranen. Genomsnittlige boxaren är jag övertygad skulle slå både bättre och hårdare.

palme
2009-04-16, 21:38
Ser ut som halvtaskig blandning av wing chun, karate och krav maga/annat-självförsvarsstuk. Han är säkert duktig på det han gör, och imponerande för sin ålder. Men inget jag skulle hänga i julgranen. Genomsnittlige boxaren är jag övertygad skulle slå både bättre och hårdare.

Vet du vem han är? Lovar att han slagit ner fler killar i gatuslagsmål än du och dina polare gjort tillsammans och tro mig han slår hårt. En mycket kunnig man inom självförsvar (som fungerar) och duktig fighter. Så var snäll och häng han i julgranen...

Pudzianovski
2009-04-16, 21:41
Ser ut som halvtaskig blandning av wing chun, karate och krav maga/annat-självförsvarsstuk. Han är säkert duktig på det han gör, och imponerande för sin ålder. Men inget jag skulle hänga i julgranen. Genomsnittlige boxaren är jag övertygad skulle slå både bättre och hårdare.

Han har hållit på det kampsort (kickboxning och karate) ett bra tag ;) Han har ganska mycket erfarenhet av verkligheten också (dörrvakt, livvakt). Det hadlade ju om full kraft på nära håll, inte slå hårdast. Jag tror få fixar det Peter gör. Men jag tror som du att många slår hårdare, men få på det avståndet och på det sättet. Han är ju trots allt ganska känd i världen för att slå hårt.

http://www.youtube.com/watch?v=tRqfYwhsQdQ

Peter.B
2009-04-16, 21:42
Vet du vem han är? Lovar att han slagit ner fler killar i gatuslagsmål än du och dina polare gjort tillsammans och tro mig han slår hårt. En mycket kunnig man inom självförsvar (som fungerar) och duktig fighter. Så var snäll och häng han i julgranen...

Nej jag vet inte vem han är. Det har han säkert, jag brukar inte slå ner speciellt många i gatuslagsmål, och inte mina polare heller. Har du hört Bas Ruttens citat om just gatuslagsmål? Precis som honom tycker jag inte det är speciellt imponerande att slå ner folk på stan som oftast egentligen inte kan ett jota om att slåss.

Må så vara att han är väldigt kunnig. Men det jag såg i videon var inte direkt imponerande, jag hade satt mina pengar på random boxare/thaiboxare/mma-utövare mot honom i de allra flesta fall.

Peter.B
2009-04-16, 21:46
Han har hållit på det kampsort (kickboxning och karate) ett bra tag ;) Han har ganska mycket erfarenhet av verkligheten också (dörrvakt, livvakt). Det hadlade ju om full kraft på nära håll, inte slå hårdast. Jag tror få fixar det Peter gör. Men jag tror som du att många slår hårdare, men få på det avståndet och på det sättet. Han är ju trots allt ganska känd i världen för att slå hårt.

http://www.youtube.com/watch?v=tRqfYwhsQdQ

Jo absolut, som jag sa är han själv säkert duktig på det han gör. Så jag tror absolut att han slår hårt, men om hans "brutal dubbel-höft system" vore så j*vla effektivt som det ska låta på youtube skulle alla slå sådär i mma-tävlingar och boxningstävlingar. Dock finns det en anledning till att man inte gör det. Full kraft på kort avstånd är han säkert bra på, men jag hade fortfarande satt mina pengar på en duktig boxare även i närdistansen. Sen trodde jag tråden handlade om att få all kraft i en smäll, oavsett avstånd, och det var vad jag pratade om.

Pudzianovski
2009-04-16, 21:55
Jo absolut, som jag sa är han själv säkert duktig på det han gör. Så jag tror absolut att han slår hårt, men om hans "brutal dubbel-höft system" vore så j*vla effektivt som det ska låta på youtube skulle alla slå sådär i mma-tävlingar och boxningstävlingar. Dock finns det en anledning till att man inte gör det. Full kraft på kort avstånd är han säkert bra på, men jag hade fortfarande satt mina pengar på en duktig boxare även i närdistansen. Sen trodde jag tråden handlade om att få all kraft i en smäll, oavsett avstånd, och det var vad jag pratade om.

Ja, tråden ja, men du kommenterade ju mitt klipp som jag skrev handlade om slag på nära asvstånd och som de beskriver i klippet är i förebyggande syfte. Han teknik handlar om att vinna en fight innan den börjar, inte vilken teknik som är bäst när väl fighten har börjat skulle man kunna säga kort. Sen tror jag vilken fighter som helst i hans ålder (boxare eller inte) skulle ha jävligt jävligt svårt mot Peter i alla typer av fighter. Det finns väl en anledning till varför folk använder mma i buren och det tänk som Peter m.fl. förespråkar i verkliga livet på gatan. Man blir bra på det man tränar :thumbup:

D-Crawler
2009-04-16, 22:06
Som tidigare nämnt gäller det att jobba med hela kroppen för att få till ett maximalt slag. Hade en period under mina karate år där vi just fokuserade på att smacka till så hårt vi bara kunde. Mina egna erfarenheter säger att mycket tyngd bör läggas på hur du förflyttar din arm och midja. Det är viktigt att få till en maximal stretch i slaget, dvs. du pushar ut armen och axeln så långt så möjligt tills det verkligen sträcker i musklerna. I samma tillfälle ska man även göra ett "knyck" med midjan. dvs. även här pushar du fram så mycket som det går med samma sida som med den arm du slår (samtidigt som du håller en rak position framåt!) Svårt att förklara, mycket enklare att visa praktiskt. Du kan givetvis få ett mycket kraftfullare slag om du samtidigt rör dig framåt, då spelar fotarbete mycket stor roll också.

palme
2009-04-16, 22:06
Kan bara hålla med pudde.

Tror du hade förlorat dina pengar peter.b ;)

PixelMiner
2009-04-16, 22:10
Systema folket är ju rätt grymma på kraftfulla slag på kort avstånd:

kAqe_p0-P_A
2LAGBSgvEOM

Peter.B
2009-04-16, 22:12
Ja, tråden ja, men du kommenterade ju mitt klipp som jag skrev handlade om slag på nära asvstånd och som de beskriver i klippet är i förebyggande syfte. Han teknik handlar om att vinna en fight innan den börjar, inte vilken teknik som är bäst när väl fighten har börjat skulle man kunna säga kort. Sen tror jag vilken fighter som helst i hans ålder (boxare eller inte) skulle ha jävligt jävligt svårt mot Peter i alla typer av fighter. Det finns väl en anledning till varför folk använder mma i buren och det tänk som Peter m.fl. förespråkar i verkliga livet på gatan. Man blir bra på det man tränar :thumbup:

Ja, det har du ju rätt i. Kollade inte så noga att du menade just slag på kort avstånd. Jo absolut är han bra på det han gör och tränar, sen har jag inte sagt något om hans tänk för gatan utan vad jag vet pratade vi fortfarande om att få all kraft i ett slag, och där tror jag fortfarande att boxare är överlägsna, och den teknik de använder. Som sagt, vore det mer effektivt att slå som han gör skulle alla boxare osv börja göra det.

Peter.B
2009-04-16, 22:18
Systema folket är ju rätt grymma på kraftfulla slag på kort avstånd:


Mumbo-jumbo ;)

Om det vore så effektivt så skulle alla i vale-tudo, mma, boxning osv slå så.

palme
2009-04-16, 22:19
Som sagt, vore det mer effektivt att slå som han gör skulle alla boxare osv börja göra det.

Nej allt går inte att tillämpa i ringen när det gäller självförsvar, allt i ringen funkar inte på gatan heller. Men nu blir det off topic.

Bättre att va snabb och först än att slå hårdast ;)

Peter.B
2009-04-16, 22:31
Nej allt går inte att tillämpa i ringen när det gäller självförsvar, allt i ringen funkar inte på gatan heller. Men nu blir det off topic.

Bättre att va snabb och först än att slå hårdast ;)

Agreed! Håller absolut med att allt från ringen inte går att tillämpa i självförsvar och vice versa, och håller ännu mer med om att det är viktigast att vara först och vara snabb än att slå hårdast på gatan så att säga. Men när det gäller att få mest kraft i ett slag, ja som sagt, de som boxas tränar all sin tid på att slå så hårt snabbt och effektivt som möjligt. Det är vad deras sport går ut på. Vore det effektivare att slå som Peter eller som Systema-killarna gör vore boxarna de första som skulle börja träna Systema för att vinna sina matcher. Dock är problemet med mycket självförsvar att det säljs väldigt enkelt genom bra PR och reklam. Man spelar på folks rädslor och okunnighet, "det spelar ingen roll vad folk gör i ringen/buren, på gatan fungerar det här". Jag säger inte att all självförsvarsträning är dålig, men mycket av det som finns är tyvärr dåligt. Om det fungerar så himla bra på gatan, varför skulle det fungera sämre i buren? Och vice versa. Förstår du hur jag tänker?

Måste förtydliga att jag menar rent tekniskt nu, när slagsmålet väl är igång. Gällande strategier innan slagsmålet osv är det en helt annan diskussion. Och som du själv säger håller jag med dig om att det viktigaste är att vara först, och då kan säkert en "dubbel-hip-super-duper-brutal-twisting-mega-punch" vara grym, men jag tror fortfarande mer på en inövad rak höger eller bra krok, a la boxningen. :)

Tricklev
2009-04-16, 22:37
Huruvida Peter Consterdine skulle vinna en fight eller ej emot en boxare är inte av relevans för hans teoretiska kunskap, finns nog många på forumet som kan marklyfta mer än Stahlberg, men jag kan garantera att det finns få som kan konkurrera med hans kunskap.

Sedan snackar väll dessa killar om självförsvar, slå hårt, snabbt, och överraskande ifrån en relativt avslappnad position, sedan lubba. Detta är inte jämförbart med två boxare som är fullt inställd på att inte bara drämma till motståndaren, men även att försvara sig.

Förövrigt så behöver inte boxare nödvändigtvis slå hårdast, däremot har dom garanterat effektivaste slag emot en beredd motståndare. Det finns flera slag hårdare än jab och uppercut, dessa funkar ändå i en boxningsmatch, man kan inte endast jämföra styrkan i ett slag, och sedan tro att mer styrka garanterat resulterar i bättre boxning. Det finns anledningar till varför Superman Punch används rätt sällan, trots att den kan göra rätt ont, och man får med tyngden rätt effektivt i den.

Edit: Dock så har du rätt i att mycket av "självförsvars"-kampsporterna är skitsnack, så fort du hör någon nämna meningarna, Det krävs ingen styrka." eller "Du använder motståndarens egna styrka emot honom." ska du slå på din skitsnack-radar på röd varning.

PixelMiner
2009-04-16, 22:40
Mumbo-jumbo ;)

Om det vore så effektivt så skulle alla i vale-tudo, mma, boxning osv slå så.

Nja... Jag tror en duktig fighter instinktivt lär sig att slå bra. Jag tror helt enkelt Systema folket har hittat ett bra sätt att lära ut ett naturligt sätt att slå. Så de slår nog på ungefär samma sätt som en erfaren boxare/MMA-fighter.

PixelMiner
2009-04-16, 22:46
Sedan skall jag tillägga att personligen så om jag skulle bli attackerad ute på stan så skulle jag knappast slåss enligt regelboken.

Det här är de första 13 punkterna i UFC's regler på vad man INTE får göra:

1. Butting with the head.
2. Eye gouging of any kind.
3. Biting.
4. Hair pulling.
5. Fish hooking.
6. Groin attacks of any kind.
7. Putting a finger into any orifice or into any cut or laceration on an opponent.
8. Small joint manipulation.
9. Striking to the spine or the back of the head.
10. Striking downward using the point of the elbow.
11. Throat strikes of any kind, including, without limitation, grabbing the trachea.
12. Clawing, pinching or twisting the flesh.
13. Grabbing the clavicle.


Vilket känns nästan känns som en instruktionsbok på vad skulle använda i en fight på liv och död...

Peter.B
2009-04-16, 22:49
Huruvida Peter Consterdine skulle vinna en fight eller ej emot en boxare är inte av relevans för hans teoretiska kunskap, finns nog många på forumet som kan marklyfta mer än Stahlberg, men jag kan garantera att det finns få som kan konkurrera med hans kunskap.

Sedan snackar väll dessa killar om självförsvar, slå hårt, snabbt, och överraskande ifrån en relativt avslappnad position, sedan lubba. Detta är inte jämförbart med två boxare som är fullt inställd på att inte bara drämma till motståndaren, men även att försvara sig.

Förövrigt så behöver inte boxare nödvändigtvis slå hårdast, däremot har dom garanterat effektivaste slag emot en beredd motståndare. Det finns flera slag hårdare än jab och uppercut, dessa funkar ändå i en boxningsmatch, man kan inte endast jämföra styrkan i ett slag, och sedan tro att mer styrka garanterat resulterar i bättre boxning. Det finns anledningar till varför Superman Punch används rätt sällan, trots att den kan göra rätt ont, och man får med tyngden rätt effektivt i den.

Edit: Dock så har du rätt i att mycket av "självförsvars"-kampsporterna är skitsnack, så fort du hör någon nämna meningarna, Det krävs ingen styrka." eller "Du använder motståndarens egna styrka emot honom." ska du slå på din skitsnack-radar på röd varning.

Nej absolut, har aldrig ifrågasatt hans teoretiska kunskap, bara sagt att jag är lite skeptisk till det jag ser i videon. Absolut har du en poäng med många slag som används för annat än just att slå så hårt som möjligt, som jabben som du nämnde. Men fortfarande anser jag att boxning är det vettigaste du kan träna om du vill just lära dig slå hårt.

Om du kan träffa en beredd motståndare som skyddar sig med stora handskar och är duktig på detta, och du kan träffa och skada denne, varför skulle du inte kunna göra det ännu enklare på gatan? Förstår du hur jag menar? Varför slå på ett annat sätt på gatan när det bevisligen är funkis även mot en förberedd motståndare som vet vad han pysslar med.

Klart att inte mer styrka resulterar i bättre boxning. Men ju hårdare man kan slå ju mer känns slagen man slår liksom. Jag skulle aldrig slå ett "mindre effektivt" slag med förhoppningen att den jag möter på gatan ändå inte är beredd och kommer kunna skydda sig, utan funkar slaget mot någon som skyddar sig och kan, då bör det även funka på gatan. Ska man träna på att slå, träna på det mot någon som kan slå och skydda sig, tycker jag. Så ja, boxare kanske inte slår hårdast alla gånger, men generellt effektivast skulle jag våga påstå.

Peter.B
2009-04-16, 22:50
Sedan skall jag tillägga att personligen så om jag skulle bli attackerad ute på stan så skulle jag knappast slåss enligt regelboken.

Det här är de första 13 punkterna i UFC's regler på vad man INTE får göra:


Vilket känns nästan känns som en instruktionsbok på vad skulle använda i en fight på liv och död...

Nej det är ju bara dumt att slåss enligt regelboken. Men det är en helt annan diskussion.

Tricklev
2009-04-16, 22:57
Det du säger om boxning är självklart rätt, dom flesta av oss reagerade nog helt ärligt mest på att du kissade oförtjänt på Consterdine, boxningens effektivitet är inget motargument emot att andra skolor antagligen också fungerar.

Med det sagt kan man diskutera hur nödvändigt självförsvars-träning är, det är få människor som handlar i bråk utan att vara delaktiga i att det går så långt, men det är en diskussion för allmänt.

Peter.B
2009-04-16, 23:26
Det du säger om boxning är självklart rätt, dom flesta av oss reagerade nog helt ärligt mest på att du kissade oförtjänt på Consterdine, boxningens effektivitet är inget motargument emot att andra skolor antagligen också fungerar.

Med det sagt kan man diskutera hur nödvändigt självförsvars-träning är, det är få människor som handlar i bråk utan att vara delaktiga i att det går så långt, men det är en diskussion för allmänt.

Okej, jag förstår. Jag vet inte alls vad han har för teoretiska kunskaper, hur välkänd och populär han är, har liksom inte satt mig in i det. Det enda jag kunde utröna ur videon var att hans teknik inte direkt var något att hänga i julgranen och att jag nog skulle placera honom i bullshido.

Exakt, det jag menar med att självförsvaren säljer på skräck. Och hur många av de eventuella bråk man hamnar i där självförsvarsträning inte skulle göra någon skillnad. Hotar någon mig med en kniv och vill ha min telefon, klocka och plånbok - varsågod. Då har jag ändå tränat självförsvar i ca 10 år, instruerat själv i 2 år och pysslat med kampsport i över 12 år. Skulle jag däremot se en pågående våldtäkt, då kan den träningen vara bra att ha i bagaget. Men som du säger, annan diskussion.

Rahf
2009-04-17, 09:20
Ja jävlar, ska man kunna skada någon som garderar sig bra i boxning så gäller det nog att man är i de högre viktklasserna. Annars händer inte mycket mer än att man blir trött.

palme
2009-04-17, 11:45
Ja jävlar, ska man kunna skada någon som garderar sig bra i boxning så gäller det nog att man är i de högre viktklasserna. Annars händer inte mycket mer än att man blir trött.

Om du inte sparkar sönder han på distans eller går in (tar en smäll eller två) och tar ner han på marken ;)

Peter.B - Tricklev, bra diskussion grabbar :thumbup:

Rahf
2009-04-17, 11:51
Om du inte sparkar sönder han på distans eller går in (tar en smäll eller två) och tar ner han på marken ;)

Peter.B - Tricklev, bra diskussion grabbar :thumbup:

Det är det jag menar, boxning. Finns inte mycket sparkar eller takedowns där :cool:.

palme
2009-04-17, 11:56
Det är det jag menar, boxning. Finns inte mycket sparkar eller takedowns där :cool:.

Jaha trodde du mena på gatan :D

Peter.B
2009-04-17, 12:00
Ja jävlar, ska man kunna skada någon som garderar sig bra i boxning så gäller det nog att man är i de högre viktklasserna. Annars händer inte mycket mer än att man blir trött.

Du har absolut en poäng, sen beror det på vad man menar med skada. I vissa fall knocka, slå ner eller slå ut. Ibland inte. Men jag hoppas du förstår min poäng också.

Peter.B
2009-04-17, 12:00
Om du inte sparkar sönder han på distans eller går in (tar en smäll eller två) och tar ner han på marken ;)

Peter.B - Tricklev, bra diskussion grabbar :thumbup:

Tackar man :) Har haft en del diskussioner om självförsvaret osv både irl och på nätet i mitt liv :smash:

Rahf
2009-04-17, 12:28
Du har absolut en poäng, sen beror det på vad man menar med skada. I vissa fall knocka, slå ner eller slå ut. Ibland inte. Men jag hoppas du förstår min poäng också.

Ja givetvis beror det ju på definitionen. Jag tror det blir lite ad hominem av det hela nu men jag syftade då på en helt vanlig boxningsmatch. Skada i det här fallet syftade jag på en smäll som vräker på tillräckligt med kraft för att kännas och ta en del av musten ur motståndaren. Det är helt otroligt vad en effektiv guard kan skydda. Tror aldrig jag sett någon knockas genom slag på guard, det är alltid rena eller delvis rena träffar på haka eller ansikte som sänker de flesta.

Peter.B
2009-04-17, 12:59
Ja givetvis beror det ju på definitionen. Jag tror det blir lite ad hominem av det hela nu men jag syftade då på en helt vanlig boxningsmatch. Skada i det här fallet syftade jag på en smäll som vräker på tillräckligt med kraft för att kännas och ta en del av musten ur motståndaren. Det är helt otroligt vad en effektiv guard kan skydda. Tror aldrig jag sett någon knockas genom slag på guard, det är alltid rena eller delvis rena träffar på haka eller ansikte som sänker de flesta.

Agreed :) Det jag menade var snarare, att trots att boxarens motståndare har tränar på att gardera sig och skydda sig men ändå lyckas boxaren träffa denne med som du säger rena eller delvis rena träffar. Därav bör boxaren enligt mig även kunna göra detta på en person på gatan som generellt inte har samma färdigheter i att skydda sig själv.

Rahf
2009-04-17, 13:05
Agreed :) Det jag menade var snarare, att trots att boxarens motståndare har tränar på att gardera sig och skydda sig men ändå lyckas boxaren träffa denne med som du säger rena eller delvis rena träffar. Därav bör boxaren enligt mig även kunna göra detta på en person på gatan som generellt inte har samma färdigheter i att skydda sig själv.

Ja tacka för det. Inte nog med att man har rätt slagteknik, man har erfarenhet av känslan att bli träffad av någonting. Visst, sitter träffen på hakan så är man rökt, men är det bara en sving utan mål (ganska vanligt skulle jag tro) så har man en fördel i att kunna reagera och inte bara frysa upp samt rygga tillbaka.

Popeye
2009-04-17, 13:28
Jag håller på Peter B's linje.
Tävlingsregler i en sport sätter alltid begränsningar och på gatan slåss man så fult man bara kan.
Jag har en hel del kampsport i bagaget och kan bara koma med en liten lustig ironi.
Tai Chi är den mest offensiva stridskonsten jag tränat. *s*
Dessutom är det ruskigt mycket som handlar om att bryta mot regelboken. Det mesta handlar om att sätta motståndaren ur spel innan han hinner göra något.
Ler alltid för mig själv när jag ser bilder på Chinesiska pensionerärer och deras morgongymnastik. Nu är jag rätt OT.
Poängen är att 1-inch punch är en väldigt specifik teknik och inget man använder i strid hela tiden.

Stoltz
2009-04-17, 14:05
För att slå riktigt hårt så börjar slaget från marken, benmusklerna sätter fart, exploderar från höften, avslapnad från axlarna och explodera ut det sista lilla...

Sen är det inte fel om du är begåvad med lite explosiva muskelfibrer heller...

Något i den här stilen?
http://core.gallerynucleus.com/filenode/file/591/ken_shoryuken.gif

krellik
2009-04-17, 14:07
Något i den här stilen?
http://core.gallerynucleus.com/filenode/file/591/ken_shoryuken.gif

Nein.

Stoltz
2009-04-17, 14:08
Nein.

Förlåt, smaklöst skämt på din bekostnad. ;)

von huff
2009-04-17, 14:10
Ja, inte behöver man nån one inch punsh för självförsvar i allafall som alla redan sagt så lär man sig slå hårt i b.la. boxning och om någon fått ett slag i ansiktet så vet den att det känns fastän personen som slagit inte kan slå hårt. Ett bra sätt som jag lärde mig är att först slå en lätt jabb för at samla kraft till det riktiga slaget och hela kroppen bakom slaget

krellik
2009-04-17, 15:02
MMA är utan tvekan bästa självförsvaret.

När man ska hinna med att träna brassejutsu och brottning och boxning och thai och köra allt mixat och extra fys, så är man för jävla trött om kvällarna för att orka springa runt och härja på stan.

Nitrometan
2009-04-17, 15:27
Tror aldrig jag sett någon knockas genom slag på guard, det är alltid rena eller delvis rena träffar på haka eller ansikte som sänker de flesta.
George Foreman gjorde det. Minst en gång. Kanske fler. Han slog helt enkelt så hårt att de garderande armarna flyttade sig och slaget träffade käken.

Han slog även av revben på flera av sina motståndare.

Då pratar jag om den unge Foreman, i 20-årsåldern, innan han gjorde ett långt uppehåll.

von huff
2009-04-17, 15:31
Foreman lär kunna hantera sin chi mycket bra

Rahf
2009-04-17, 18:46
George Foreman gjorde det. Minst en gång. Kanske fler. Han slog helt enkelt så hårt att de garderande armarna flyttade sig och slaget träffade käken.

Han slog även av revben på flera av sina motståndare.

Då pratar jag om den unge Foreman, i 20-årsåldern, innan han gjorde ett långt uppehåll.

Tvekar inte på att han kunde bryta revben, då fick han till slagen när motståndaren slappnade av lite grann, samt att han tog sig förbi guard. Om han var tungviktare så kunde han säkert sopa bort en halvdålig guard. Det blir en helt annan sak när man tar sig upp i viktklasserna, slagen blir som att bli vräkt omkring mellan ett städ och en hammare.

Anekdot: Vi hade lite lätt kuddträning med nybörjargruppen på thaiboxningen igår. En kille vi har väger runt 110kg och börjar sätta in tekniken i sparkarna nu. Trots att han inte sopar på i närheten av vad han har potential för så känns det rakt igenom kudden så fort benet landar. Lite småkul när man är 47kg mindre.

Sly!
2009-04-19, 20:36
Boxout föresten? Är det någon form av boxnings aerobics? Ifall du är intresserad av att lära dej slå hårt på riktigt så besök ett riktigt boxningsgym, det må låta lite snobbigt men så är det bara.

Jo jag vet! Finns tyvär inget i den här stan I Norrköping! Finns en boxxklubb som jag tstade i några dagar men blev grymt besviken att det var bara ynglingar där, mellan 15-25 och jag är 40 så det blev mytcket besviket, så tyvär är de bar aboxx om man nu inte vill träna karate men de vill jag ej har tränatr de förr och vill köra taditionell boxxning.

Sly!
2009-04-19, 20:40
Sådana här trådar får mig alltid att småskratta lite!

Du har fått många bra svar här i tråden om hur kraften kommer från stora muskelgrupper som benen, höften och även mycket rygg och bål. Men framförallt ska du ta till dig att det inte finns någon magik eller något superslag a' la tv-spel. Att träna varje dag i 3 månader kan göra dig bättre på kampsport eller en bättre fighter eller vad du nu vill uppnå, men att söka ett fantastiskt slag är otroligt slöseri med tid.

Vill du lära dig slå hårt ska du inte satsa på en one-inch-punch eller att hitta någon "mästare" utan satsa på vanlig hederlig boxning på en bra klubb. One-inch-punch är egentligen ett slag/en slagteknik på väldigt kort avstånd som mest är effektivt för att knuffas, att använda det i vanlig fight är jag dock MYCKET tveksam till.

Jepp! Jag gjorde det, Finns ingen boxxklubb för seniorer där jag bor, endast en och de är rena rama barnen där!:(

Sly!
2009-04-19, 20:42
Men Ja! Tack alla för mycke bra svar!:) Bara för mig att träna vidare!