handdator

Visa fullständig version : Deff fråga


Christyle
2009-04-14, 20:33
Som jag vet så tränar man tung styrketräning under deffen men min fråga är växer musklerna när man deffar eller står det bara still liksom att dem behåller bara muskelmassan som man har tränat upp eller e det så att när man deffar så går man ner i fett men muskeln kvarstår bara???

Eddie Vedder
2009-04-14, 20:35
Ja de växer när du deffar. Musklerna växer alltid. Men de bryts även ner ständigt och under en deff bör du räkna med att nedbrytningen överstyger uppbyggnaden.

Men den negativa balansen kan motverkas med ett väl genomfört upplägg.

Christyle
2009-04-14, 20:40
hur ska man då göra för bätre effekt? ska man bara fortsätta att träna tung styrke träning under deffen? jag mena ibland känns musklerna stora o man känner ibland men inte alltid att dem sjunker lite

jaosef
2009-04-14, 20:50
Här finns nog många svar...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Fatcan
2009-04-14, 20:54
hur ska man då göra för bätre effekt? ska man bara fortsätta att träna tung styrke träning under deffen? jag mena ibland känns musklerna stora o man känner ibland men inte alltid att dem sjunker lite

Det du ska göra under deffen är att fokusera på att behålla så mycket muskelmassa som möjligt, om det var det du menade. Tung styrketräning och ett högt proteinintag är nödvändigt. Man bygger inget på kaloriunderskott.

King Grub
2009-04-14, 20:58
Jo, styrketräning bygger muskler på kaloriunderskott precis som på kaloriöverskott. Problemet är att få proteinbalansen positiv. Muskeltillväxt handlar inte bara om muskeluppbyggnad, utan om balansen muskeluppbyggnaden har mot muskelnedbrytningen. Båda pågår samtidigt, dygnet runt.

Christyle
2009-04-14, 20:59
Ahh okej för att det känns som att min Thaiboxningsträning tar koll på mig under deff haha (Skrattar lätt) och under varje träningspass på gymmet springer jag 30min innan jag kör den tunga styrketräningen så jag kanske ska skära ner på kondisträningen eftersom thaiboxningen verka räcka? för musklerna sjunker känns det som ibland o jag hoppas det inte beror på all thaiboxnings träning

King Grub
2009-04-14, 21:00
Att musklerna "känns" större eller mindre från timme till timme beror på glykogennivåer och vätska.

Fatcan
2009-04-14, 21:10
Jo, styrketräning bygger muskler på kaloriunderskott precis som på kaloriöverskott. Problemet är att få proteinbalansen positiv. Muskeltillväxt handlar inte bara om muskeluppbyggnad, utan om balansen muskeluppbyggnaden har mot muskelnedbrytningen. Båda pågår samtidigt, dygnet runt.

Ja, men du förstår väl hur jag menade?

King Grub
2009-04-14, 21:17
Vad jag förstår är inte det viktiga - det är sådana formuleringar som får många att tro att dom kan låta bli eller lågprioritera styrketräningen under deffen, eftersom "man bygger inget på kaloriunderskott".

Fatcan
2009-04-14, 22:21
Vad jag förstår är inte det viktiga - det är sådana formuleringar som får många att tro att dom kan låta bli eller lågprioritera styrketräningen under deffen, eftersom "man bygger inget på kaloriunderskott".

Jag skrev ju att tung styrketräning är nödvändigt?
Ang. att formulera sig missledande ;):

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1653589