handdator

Visa fullständig version : Konditionstraning med lagt BF och i energibalans?


Snorre Snabel
2009-04-14, 12:39
Goddag!
Jag ska springa lidingoloppet i september och tranar darfor mycket kondition just nu. Problemet ar foljande, ligger pa ganska lagt BF nu och forsoker halla mig i energibalans (Eftersom det ser smakfullt ut till sommaren) samtidigt som jag tranar lopning och gym 4 ggr/vecka.
Hur kommer detta paverka resultatet av min konditionstraning da jag naturligtvis kommer raka hamna under energibehovet vissa dagar och over andra? Haller 1 g fett, 2 g protein (per kg) och resten av energin kollisar per dag. Ar det lont med lite semibulk eller ar det bara waste pa en okej deff?
Reflektioner vore trevligt!

Scratch89
2009-04-14, 12:53
Jag ser inte varför det skulle vara negativt. Håller du en låg vikt så kommer du ju att klara av att löpa/simma snabbare.

z_bumbi
2009-04-14, 13:02
Det beror på hur lågt kroppsfett det är, för lågt och det ökar skaderisken och försämrar återhämtningen.

Snorre Snabel
2009-04-18, 12:27
Nar du sager "försämrar återhämtningen", menar du att aterhamtningen faktiskt blir samre eller bara att den tar langre tid?

young_george
2009-04-18, 13:10
Nar du sager "försämrar återhämtningen", menar du att aterhamtningen faktiskt blir samre eller bara att den tar langre tid?

Vad menar du? En längre återhämtning är en försämrad återhämtning.

Snorre Snabel
2009-04-19, 10:46
ja naturligtvis ar en langre aterhamtningstid samre an kort aterhamtningstid. Det jag syftade pa var om det hammade nagon annan aspekt av aterhamtningen/traningen?