handdator

Visa fullständig version : Tillskott, motiverat för mig?


austria
2009-04-14, 08:15
Vill gärna få lite tips från er ang. kosttillskott. När det blir motiverat och när man borde ta det, och vad man borde ta.

Jag är man, 33 år, 178 cm lång och väger 75 kg.

Tränar ungefär så här:

60 min rask promenad varje morgon.

Springer 35-40 min. på lunchen 4-5 dagar i veckan (ca. 11 km/h)

Styrketränar ca. 40 min. 4-5 dagar i veckan, blir oftast efter jobbet runt 17:00 eller lite senare på kvällen runt 20:00.

Känner inget behov att bli jättestor, men lägger gärna på mig lite muskler och vill ha ork och kraft vid träningstillfällena.

Tycker ni att kosttillskott är motiverat för mig?
Vad borde jag i sådant fall ta?
Hur mycket och när under dygnet borde jag ta det?

Äter annars "normal" och varierad kost under dygnet.

Tacksam för all hjälp.

Rahf
2009-04-14, 09:37
Kosttillskott är ingenting som man behöver vid en viss punkt av träningen, utan något som man använder likt komplement. Detta är alltså oavsett hur mycket eller lite man tränar.

Om du nu vill börja titta på tillskott så tycker jag att antingen ett proteintillskott eller en gainer (protein + kolhydrater) kan vara värt att kika på. Gainer intas efter konditionsträning eller styrketräning, här räknas då inte promenader in eftersom de inte är konditionsträning ;). Protein intas med fördel antingen före träning, efter träning eller kombinerat.

I grund och botten så skall de som sagt funka likt komplement till din dagliga kost. Är den bra så behövs de egentligen inte alls. Fråga på ifall du är fortsatt nyfiken.

J.V
2009-04-14, 09:37
Jag tar proteinpulver för att jag är för slö för att laga vettig och nog proteinrik mat.
Rage X2 för att vakna till och orka mer på träningspassen.
Omega3 ibland för att jag äter för lite fet fisk.

Bara att fundera lite så kommer man snabbt på vad man eventuellt kan "behöva".

austria
2009-04-14, 09:48
Tack för svaren!

austria
2009-04-14, 12:29
Kosttillskott är ingenting som man behöver vid en viss punkt av träningen, utan något som man använder likt komplement. Detta är alltså oavsett hur mycket eller lite man tränar.

Om du nu vill börja titta på tillskott så tycker jag att antingen ett proteintillskott eller en gainer (protein + kolhydrater) kan vara värt att kika på. Gainer intas efter konditionsträning eller styrketräning, här räknas då inte promenader in eftersom de inte är konditionsträning ;). Protein intas med fördel antingen före träning, efter träning eller kombinerat.

I grund och botten så skall de som sagt funka likt komplement till din dagliga kost. Är den bra så behövs de egentligen inte alls. Fråga på ifall du är fortsatt nyfiken.

Tack för svaret!

Undrar bara om du har något tips på en bra gainer som skulle passa?
Gärna om du har ett tips på ett bra proteinpulver också.

Musselbank
2009-04-14, 13:13
För att vägleda i valet av protein & gainer: vad är viktigare och mindre viktigt av
* billigt
* gott
* opti

CVN
2009-04-14, 14:56
För att vägleda i valet av protein & gainer: vad är viktigare och mindre viktigt av
* billigt
* gott
* opti

Utveckla gärna :)

944RS
2009-04-14, 16:25
Om du tränar nästan 3ggr om dagen så kanske det kan vara svårt att hinna få i sig ordentligt med bra mat.
Kosttillskott kan vara ett bra komplement men inget "måste"!

Gainer tycker JAG är onödigt då man betalar ganska mycket för flytande kolhydrater. Äter hellre frukt/brödbit + proteindrink.

austria
2009-04-14, 17:24
För att vägleda i valet av protein & gainer: vad är viktigare och mindre viktigt av
* billigt
* gott
* opti

En kombination av alla är ju klart bäst, men känns ju ganska viktigt att den smakar bra, annars kanske man hoppar över den :)

austria
2009-04-14, 17:25
Om du tränar nästan 3ggr om dagen så kanske det kan vara svårt att hinna få i sig ordentligt med bra mat.
Kosttillskott kan vara ett bra komplement men inget "måste"!

Gainer tycker JAG är onödigt då man betalar ganska mycket för flytande kolhydrater. Äter hellre frukt/brödbit + proteindrink.

Ok.
Vad tar du för proteinpulver?

CVN
2009-04-14, 17:55
Det proteinpulvret som folk oftast tycker är godast är "Eiselt - Double Pro chocolat", som även finns att köpa i Kolozzeum webshop. Pang! två flugor i en smäll där :)

austria
2009-04-14, 18:35
Det proteinpulvret som folk oftast tycker är godast är "Eiselt - Double Pro chocolat", som även finns att köpa i Kolozzeum webshop. Pang! två flugor i en smäll där :)

Verkar ju bra, kommer nog testa det.
Såg att det innehöll sötningsmedel acesulfam-K och aspartam, är det något man borde oroa sig för?

944RS
2009-04-15, 07:42
Ok.
Vad tar du för proteinpulver?

Jag gillar Fairings Complete 3. Framförallt mintchokladen. Löser sig lätt i både vatten och mjölk.
På kvällen så kan det oxå bli en skvätt SloowProtein från Fairing. Löser sig lite sämre och smakar oxå lite sämre men ger en bra mättnadskänsla.

Rahf
2009-04-15, 09:12
Verkar ju bra, kommer nog testa det.
Såg att det innehöll sötningsmedel acesulfam-K och aspartam, är det något man borde oroa sig för?

Double-pro är dyrt och är framför allt ett måltidsprotein som jag förstått det.

Generellt när det kommer till gainer och protein så är det snarare priset som spelar roll. Alla gainers måste förhålla sig till en enkel regel: Gainer innehåller protein och kolhydrater. Hävdar tillverkaren några häftiga effekter så är det säljsnack, säljsnack som är väldigt vanligt i den här branschen. Gällande protein så kan ett billigt vassleprotein vara helt ok. Kolozzeum pure whey har bra smak och dugligt pris. Whey-80 ligger också bra på prisskalan.

Tränar du ofta så kan det vara en idé att komplettera med gainer. Kolhydrater behövs för musklernas energiåterhämtning efter passet. Denna energi lagras i musklerna i form av glykogen.

z_bumbi
2009-04-15, 10:49
Med de uppgifter som finns i tråden så en gainer efter träningen, det går självklart att äta "vanlig" mat istället och troligen kan man få ungefär samma effekt men gainern är bekväm och man får större marginaler runt träningen. Det behöver däremot inte vara några monstermängder så anpassa det till kroppsvikten.

Kreatin, för att orka någon/några reps till på gymmet och trycka in lite mer vätska i musklerna.

Om kosten är bra så behövs sen inte så mycket mer, om du missar att äta fet fisk så kan fiskolja/omega-3 vara bra eller att du börjar äta mer fet fisk.