handdator

Visa fullständig version : Smärta ulnart på underarmen


Swisskniven
2009-04-14, 00:39
Denna fråga har varit uppe tidigare men efter att ha bläddrat tillbaka åtskilliga sidor tycker jag mig inte ha hittat ett svar eller ens en vettig teori kring problematiken, som är:

Sen ett tag tillbaka får jag smärtor ulnart i höger underarm. Håller jag musklerna avslappnade kan jag med den andra handen känna att punkten där smärtan är som intensivast är i en muskel i höjd med ulnarisbenets mitt och direkt i anknytning till detta. Normalt ingen smärta i vila, förutom vid direkt tryck. Smärtan kan i det närmaste beskrivas som intensivt brännande och blir som värst precis när jag släpper vikterna (därmed slappnar av). Vid ansträngning känns smärtan främst av vid bicepsövningar men även chins, hantelrodd och liknande. Knyter jag handen mycket hårt och slappnar av kommer smärtan. Smärtan kommer som sagt även vid andra övningar än bicepscurl, men jag kör bland annat rak stång för biceps.

Detta leder mig till att tro att problematiken beror av någon av flexormusklerna, eftersom att smärtan är intimt sammankopplad med knuten näve (Go Captain Stating-the-obvious!). Onani beror det inte på, om nu någon känner lockelsen att skämta. Inte så sällan är armen lutad mot en bordskant vid datoranvändning och det är samma hand som styr datormusen.

Frågan blir då: någon som tror sig veta vad det handlar om och vad man borde göra för att lösa det? Alla teorier, förslag och egna erfarenheter tages tacksamt emot!