handdator

Visa fullständig version : Kärleksinspirerad mat!


Shakemynuts
2009-04-13, 17:25
Hitta extremt lite om det här, men det är ju ett ganska bra ämne att veta mer om. :)

Vad tycker ni är bra mat som utstrålat kärlek helt enkelt? Tips på råvaror, drycker, tillbehör, efterrätter, förrätter, allting är välkommet!


*cupid*

helvete åt fel den här ligger. Klanta till mig! Om nån kan flytta till matavdelningen blir det jätteschysst. :)

Catstyle
2009-04-13, 17:38
Jordgubbar, champagne, ostron, sorbet, kladdkaka.

Kwon
2009-04-13, 17:52
Som tidigare nämnts, jordubbar med choklad, choklad i allmänhet, ostron, sorbet, banan, persikor (ser ut som rumpor), fikon, malda yak alt buffelpenisar.

Zakath
2009-04-13, 17:55
Att dela på ett paket glass kan vara helt underbart!

Runkbulle?

drakfelt
2009-04-13, 17:56
lite aftereightchoklad & vitt vin i badkaret är guld

Kwon
2009-04-13, 18:01
Champagne!

Alone_in_the_dark
2009-04-13, 18:10
Som tidigare nämnts, jordubbar med choklad, choklad i allmänhet, ostron, sorbet, banan, persikor (ser ut som rumpor), fikon, malda yak alt buffelpenisar.

Kwon hur smakar malda yak alt buffelpenisar??*spy*

Grädde i sprayflaska......

Kwon
2009-04-13, 18:14
http://www.yaks.ch/deu/aktuell/2006/yak-penis.pdf

http://www.timesonline.co.uk/tol/travel/article3552377.ece

sheep testicles
http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/0,1518,549788,00.html

Alone_in_the_dark
2009-04-13, 18:18
sheep testicles
http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/0,1518,549788,00.html

Påminner om en barscen med Chevy Chase :D

Xenomore
2009-04-13, 18:59
http://www.yaks.ch/deu/aktuell/2006/yak-penis.pdf

http://www.timesonline.co.uk/tol/travel/article3552377.ece

sheep testicles
http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/0,1518,549788,00.html

Fårtestiklar och grisnjurar (har jag för mig att det var iaf) går att köpa på CityGross i Sundsvall. Vilka som köper det kan jag inte förstå *spy*

Annars klassas väl nästan all italiensk matlagning som kärleksinspirerad? Åtminstone om man ska tro filmerna ;P

Razorman
2009-04-13, 19:04
Jordgubbar, champagne, ostron, sorbet, kladdkaka.

ostron e så överreklamerat, äta snor som knappt smakar nåt e ju inte så romantiskt i mitt tycke ;)

Lellan
2009-04-13, 19:52
All mat kan ju vara kärlek. Tycker allt som tidigare nämts med tillägget varsamt tillagad fisk. El ngt annat dött djur som har lite blod kvar i sig, kärlek är inte torrt.

Vad gäller icke romantisk kärlek så är mina pannkakor kärlek för min son, rotmos och köttkorv är kärlek från min far, sorbet och mörk choklad är kärlek från mig till min mamma.. Min dundergoda supersnabba pizza gör min kompis Linda varm i hjärtetrakten osv. :)

Mat kan ju vara ett rätt enkelt och trevligt sätt att ge ngn ett leende via smaklökar och mage, man ska ju ändå äta liksom. :)

(personligen skulle jag tycka att sniglar i vitlök också är kärlek, för det är så satans gott, men det låter nog lite för äckligt för att platsa..)

Shakemynuts
2009-04-13, 19:58
Ja allt sånt här kan väl anses romantiskt och så.

Finns det mer, normala grejer då? :D Dvs, inte ostron. Som jag håller med om är ganska osmakliga egentligen. :Virro

Tycker ni det är stämningen och omgivningen som är viktigast, eller maten? Självklart är en blandning bra, men någon av de två borde väga tyngre imo.

hahavaffan
2009-04-13, 20:00
Stämningen är 10ggr viktigare än själva maten.

Ganymedes
2009-04-13, 20:05
Stämningen är 10ggr viktigare än själva maten.

In that case... ELDORADO! :hbang::D

Cohen
2009-04-13, 21:24
Omsorgsfullt tillagad och trevligt serverad mat känns som det viktiga, mer än vad det är man faktiskt serverar. Ett välgjort långkok på högrev kan vara bättre än en bit oxfilé om omständigheterna är de rätta.

Men sedan finns det såklart vissa rätter som i sig själva kommit att bli "kärleksinspirerade", typ chokladfondant (eller gelehjärtan!).

useless
2009-04-13, 21:42
röda vindruvor , tryffel, bakpotatis, lamm , rött vin

Shakemynuts
2009-04-14, 00:12
Lammracks kan nog vara min favorit när det gäller sån här typ av mat, som huvudrätt.

Jag ser verkligen honungsrostade rotfrukter, lammracks, lite rödvinssås. Wow, blir hungrig trots att jag frossat tacos för inte så länge sen. :D

Vad tycker ni om tillbehör till kött och så? Det är ju enligt mig minst lika viktigt. Olika typer av sallader, potatis, ris, vad för typ av potatis? Finns ju hur mycket som helst.

Vissa preferenser för kärleksfull/romantisk mat är enligt mig att den ska vara lättätlig, inget grisande såklart. :Virro

Jag skulle då helst inte langa upp en tallrik babyback ribs med bbqsås, beasås och pommes. Änfast det kan vara fruktansvärt gott.

Vad tycker ni om kryddor och olika typer av örter? Kan man fixa trevliga saker där också? :)

Ekman_
2009-04-14, 00:21
Jag skulle då helst inte langa upp en tallrik babyback ribs med bbqsås, beasås och pommes. Änfast det kan vara fruktansvärt gott.


Ugnstekt potatis skulle ju funka istället för pommes enligt mig!

MyungChul
2009-04-14, 00:47
Skulle vilja säga att stämningen sätter tonen på maten lika mycket som sällskapet sätter tonen på stämningen.

Vill slå ett slag för allt som är lättätet i dessa sammanhang. Lätta måltider som inte har speciellt stora inslag av tunga ingredienser.

En carpaccio av något slag som förrätt som övergår till en lätt fiskrätt alt. en lätt kötträtt som sedan i sin tur blir en halvsyrlig sorbet eller någon lätt chokladdessert vore trevligt.

Shakemynuts
2009-04-14, 04:21
Skulle vilja säga att stämningen sätter tonen på maten lika mycket som sällskapet sätter tonen på stämningen.

Vill slå ett slag för allt som är lättätet i dessa sammanhang. Lätta måltider som inte har speciellt stora inslag av tunga ingredienser.

En carpaccio av något slag som förrätt som övergår till en lätt fiskrätt alt. en lätt kötträtt som sedan i sin tur blir en halvsyrlig sorbet eller någon lätt chokladdessert vore trevligt.

Stiligt, det där låter som en bra idé!

Då jag tror på mina lammracks med rödvinssås, vad tycker du om det? Är det tungt? Skulle gärna få lite namedropping på såkallade "tunga" ingredienser. :)

Nån
2009-04-14, 07:42
Jag tycker att Kammmusslor eller någon typ av skaldjur kan passa väldigt bra, så det inte blir för mäktigt.

Sen är ju en väldigt bra kombination kyckling och kräftstjärtar i currysås med "Svart" pasta om man vill.

MyungChul
2009-04-15, 01:29
Stiligt, det där låter som en bra idé!

Då jag tror på mina lammracks med rödvinssås, vad tycker du om det? Är det tungt? Skulle gärna få lite namedropping på såkallade "tunga" ingredienser. :)

Tunga ingredienser är väl typ mycket smör, grädde, fet yoghurt etc.

Lammracks med rödvinssås och någon god sallad låter bra. Potatisgratäng är väldigt gott till, men det är väldigt tungt. Samma sak med potatispuré etc. Alltså, lättast är väl att dela in maten i årstider, det du äter i regel på våren när solen gassar på och fram till sensommaren är nog en bra måttstock.

MyungChul
2009-04-15, 01:30
Jag tycker att Kammmusslor eller någon typ av skaldjur kan passa väldigt bra, så det inte blir för mäktigt.

Sen är ju en väldigt bra kombination kyckling och kräftstjärtar i currysås med "Svart" pasta om man vill.

Curry känns dock inte speciellt romantiskt, även om rätten i sig kan vara väldigt god..

Tolkia
2009-04-15, 11:11
En nackdel med curry i just det här sammanhanget är ju att det luktar ganska mycket.

z_bumbi
2009-04-15, 12:58
En nackdel med curry i just det här sammanhanget är ju att det luktar ganska mycket.

Det gör inte ostron och räkor?
Om alla äter en maträtt spelar det ju mindre roll om det luktar curry, se det som en tidig urvalsprocess. :)

Tips ett
Se till att kunna laga maten

Två
Försök inte krångla till det och se till att det inte kräver all koncentration.

Tre
Ha full koll på allergier och intollerans och nej det funkar inte med "det är ju inte så mycket av X".

Tolkia
2009-04-15, 13:04
Det gör inte ostron och räkor?
Om alla äter en maträtt spelar det ju mindre roll om det luktar curry, se det som en tidig urvalsprocess. :)
Förvisso. Jag tänkte egentligen inte så mycket på att det luktar om maten när man äter den, som på att vissa lukter tenderar att fastna i lokalen, på fingrarna osv. och vara kvar även efter att man ätit klart (det är iofs så med fisk också; makrill är ett bra exempel). Inte så romantiskt kanske. :D

Bra tips f.ö.

MyungChul
2009-04-15, 13:29
Curry som doft är ju ändå ganska avtändande. Medan skaldjur och fisk, med vissa undantag, luktar fräscht och hav. Sen är det ingen som säger att man måste äta fisk och skaldjur bara rakt upp och ner, gör det till en fräsch rätt. En mild ceviche kanske?

Ska även tilläggas att jag förstår och respekterar din uppfattning, men jag håller inte med.

Tolkia
2009-04-15, 15:26
Curry som doft är ju ändå ganska avtändande.
+1, plus då det att det sätter sig överallt.
Medan skaldjur och fisk, med vissa undantag, luktar fräscht och hav. Sen är det ingen som säger att man måste äta fisk och skaldjur bara rakt upp och ner, gör det till en fräsch rätt. En mild ceviche kanske?
Jag får erkänna att jag, när jag tänker på saken, är osäker på hur mycket fisk egentligen luktar, annat än när den är rå. Makrill på burk har ju en doft som gärna fastnar på fingrarna, men det kan ju vara ett burkmakrillkaraktäristikum snarare än ett fiskkaraktäristikum. Jag har egentligen ingen erfarenhet av att fiskrätter luktar särskilt mycket när man väl lagat till dem (om man inte lagar dem med curry då ... :D).

Apropå ostron tror jag att man skall vara rätt säker på att föremålet för ens ömma låga gillar det, om man skall bjuda på det. Det är nog inte helt ovanligt att man, som undertecknad, tycker att de är mer läskiga (hu!) än aptitliga.

jenni
2009-04-15, 17:44
chokladdoppad frukt

Shakemynuts
2009-04-16, 07:47
Personligen är jag väldigt försiktig med allergier då jag bor med en kompis som är allergisk mot soja, baljväxter, råa grönsaker och frukt samt nötter. Men man kan aldrig va för säker när man uttalar sig på internet, det är bra Bumbi! :D

Då mat är min passion och terapi då jag mår dåligt är just kärleksfylld mat något som fascinerar mig väldigt mycket. På vilket sätt en maträtt eller råvara blir romantisk.

Har ni nå riktigt schyssta tips för en fin sallad? Babyspenat är något av en favorit iaf. Ingen tråkig grönsallad på tomat, gurka och isbergssallad då börjar jag grina. *cry*

mirrranda
2009-04-16, 07:55
Haha den här tråden fick mig att minnas de roliga grejer jag har gjort i köket som nyförälskad. Kärleksinspirerad, javisst! Kanske lite over the top *cupid*


Hjärtformad smörgåstårta

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94521&highlight=sm%F6rg%E5st%E5rta

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=38824&d=1179049467

Hjärtformad morotskaka

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80839&highlight=morotskaka

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=33703&d=1160916110

wintersnowdrift
2009-04-16, 08:11
Hjärtmuffins kanske?

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Mat/Muffins4.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Mat/Muffins1.jpg

//Kristin

Shakemynuts
2009-04-16, 08:18
vadå over the top! Jag skulle smälta om nån gjorde sådär för mig. *cupid*

mirrranda
2009-04-16, 08:22
vadå over the top! Jag skulle smälta om nån gjorde sådär för mig. *cupid*

Hehe tack :)

Jo det uppskattades faktiskt. Undra om man inte ska dra ihop något hjärtformat ikväll? Tips någon? :naughty:

MyungChul
2009-04-16, 11:38
Har ni nå riktigt schyssta tips för en fin sallad? Babyspenat är något av en favorit iaf. Ingen tråkig grönsallad på tomat, gurka och isbergssallad då börjar jag grina. *cry*

En av mina favoritsallader är romansallad. Tvättad och nerskuren i munsbitar, strimlad rödlök, finstrimlade sockerärter, blancherade haricot verts, marinerade cocktailtomater, pimiento, svarta oliver och råriven zuchini. BRA olivolja/rapsolja, bra med salt och peppar och en halv citron. Passar bra till allt som är grillat.. och ser riktigt fräscht ut.

Shakemynuts
2009-04-16, 15:54
En av mina favoritsallader är romansallad. Tvättad och nerskuren i munsbitar, strimlad rödlök, finstrimlade sockerärter, blancherade haricot verts, marinerade cocktailtomater, pimiento, svarta oliver och råriven zuchini. BRA olivolja/rapsolja, bra med salt och peppar och en halv citron. Passar bra till allt som är grillat.. och ser riktigt fräscht ut.

Det låter spännande! :thumbup:
Har ett par frågor då bara. Såklart. :D
Vad är syftet med att blanchera och vad ska tomaterna marineras i?

Icefire
2009-04-16, 16:22
Det låter spännande! :thumbup:
Har ett par frågor då bara. Såklart. :D
Vad är syftet med att blanchera och vad ska tomaterna marineras i?

Haricotverts äter man väl nästan aldrig råa? Det gör inte jag i alla fall. Blir mer lagom tuggmotstånd och krispighet om man blancherar. 2 min brukar vara lagom.

MyungChul
2009-04-16, 17:11
Haricotverts äter man väl nästan aldrig råa? Det gör inte jag i alla fall. Blir mer lagom tuggmotstånd och krispighet om man blancherar. 2 min brukar vara lagom.

Framförallt så tar du bort det bittra i de råa bönorna, och 1-2 minuter beroende på hur stora bönorna är. Även så ska vattnet vara ordentligt saltat.

Tomater marineras i fördel med lite salt, olivolja, timjan, vitlök, rosmarin, socker, svartpeppar. Baka gärna av, eller torka dem i ugnen. 175°c alt. 50°c. Man ser när dem är klara.

Shakemynuts
2009-04-17, 18:08
Nu när det väl kommer till kritan och jag vill engagera mig får jag prestationsångest. :) Brukar anse mig ha rätt så bra fantasi när det gäller matlagning och kan få ihop olika smaker bra. Men nu är det stopp.

Shakemynuts
2009-04-20, 00:18
Don´t leave me hanging! :D

Jag tänkte nog gå lite grekisk inspirerat. Grillat lamm, grekisk sallad, bra kolhydratstillbehör på det?

Men herregud hur gör man med efterrätt i som det ej får vara mjölkbaserad. Det här är ju svåååårt.

Shakemynuts
2009-04-20, 00:27
Annars blir det väl lite originellt att göra egna pitabröd med strimlat lamm i och tzatsiki med diverse andra roliga tillbehör.

Jag tror fantasin flödar lite lite mer nu. Just grekiskt är något jag fastnat på åtminstone.

Lellan
2009-04-20, 00:32
Don´t leave me hanging! :D

Jag tänkte nog gå lite grekisk inspirerat. Grillat lamm, grekisk sallad, bra kolhydratstillbehör på det?

Men herregud hur gör man med efterrätt i som det ej får vara mjölkbaserad. Det här är ju svåååårt.

Sorbet. För bövelen.

Shakemynuts
2009-04-20, 01:14
Sorbet. För bövelen.

Vad har man till det? :(
Liksom, bara sorbet? Är ju gott förvisso, heheh.

MyungChul
2009-04-20, 01:58
Lammracks med tzatziki och sallad är ju aldrig fel! Dock kanske en mild tzatziki då vitlök är lite av en mood-killer.

Sorbet med färska bär?
Baka något med laktosfritt smör? Om det nu är laktosen som ställer till det.
Riktigt goda chokladtryffar?
En chokladfondeu(ööh, stavning) med färska bär är trevligt, dock lite slabbigt men det kan vara romantiskt även det om det görs på "rätt" sätt.
Du kan göra det mesta laktos och/eller glutenfritt. Gäller bara att tänka till lite granna.

Imorrn ska jag äta wallisar, det är kärlek för mig!

Shakemynuts
2009-04-20, 02:24
Det är såpass komplicerat som mjölkproteinet. Så det går fetbort med allt som är mjölkbaserat helt enkelt, även choklad.

Jag velar just nu mellan 2 olika:

Lammracks, sallad, tzatziki och stark tomatsås med valnötter i.

Vanligt lamm, strimlat, egengjorda pitabröd, tzatziki/tomatsås och samma sallad, med grönsaker på sidan om, om det ej känns för en fet sallad i pitabrödet.

Hum hum.

Jag har inte så bra koll på sojabaserade produkter. Vilket annars finns som grädde och mjölk. Det är vad tzatzikin kommer att bestå av, sojayoghurt. Finns ju saker som choklad fast på soja antar jag. Men det är inget jag har tillgång till här såvitt jag vet, varit vegetarian tidigare och utbuden för dess medhängare är uselt.

MyungChul
2009-04-20, 07:51
Ah, det suger ju.

Men sorbet som sagt, sjukt lätt att göra även utan glassmaskin.
Koka en kort sockerlag på 2dl vatten och 2dl socker. Du kan göra den sötare om du vill, men det beror lite på vad syftet med sorbeten är. Mixa cirka 1kg fruktkött av något väldigt mildt, typ melon av något slag, till en slät sörja. Tillsätt ytterligare smaker och även sockerlagen och frys in. När den har frysit in ganska ordentligt är det dags att ta ut den och veva runt, så det är typ en frusen trögflytande kompis, vänd i en vispad äggvita. Frys om.

Varför går choklad bort? Det framgick inte riktigt. Lite synd då chokladsorbet är väääldigt intressant.

Alfred Nobel
2009-04-20, 08:18
Doppa jordgubbar i smält choklad är fina grejer!

Lellan
2009-04-20, 09:33
Något som jag åt mig fet på är en slags soyagrädde, som är rätt fast i formen även som ovispad om den är kall.. typ soya sahnee hette den.. hm, kan kika efter fabrikatet.

Men den är så JÄKLA god, smakar nötigt och tja.. en speciell smak så alla kanske inte gillar, men kanske värt ett försök?

(Chokladen kanske gick bort pga laktosen, ingen aning om det finns laktosfri dock el hur mkt det finns i riktigt mörk?).

MyungChul tipsade bra om sorbeten där, man kan ju göra på vad som helst.. champagnesorbet m jordgubbar, päron och syltad ingefära, hallon och chokladsås/rån/whatever med choklad (om choklad funkar) - tror chili skulle vara grymt till det med..

(ähum, nu kan jag inte skriva mer här, händer syndiga saker i min mun när jag tänker på sorbet..)

Shakemynuts
2009-04-20, 12:40
Ah, det suger ju.

Men sorbet som sagt, sjukt lätt att göra även utan glassmaskin.
Koka en kort sockerlag på 2dl vatten och 2dl socker. Du kan göra den sötare om du vill, men det beror lite på vad syftet med sorbeten är. Mixa cirka 1kg fruktkött av något väldigt mildt, typ melon av något slag, till en slät sörja. Tillsätt ytterligare smaker och även sockerlagen och frys in. När den har frysit in ganska ordentligt är det dags att ta ut den och veva runt, så det är typ en frusen trögflytande kompis, vänd i en vispad äggvita. Frys om.

Varför går choklad bort? Det framgick inte riktigt. Lite synd då chokladsorbet är väääldigt intressant.

Vadå framgick inte riktigt?
Jag tyckte det framgick helt klart att jag tror choklad innehåller mjölk. Rätta mig om jag har fel gärna. Eller gäller det bara mjölkchoklad? :Virro

Shakemynuts
2009-04-20, 12:46
Ser nu hur det gick att misstolka.

Choklad innehåller väl mjölk? Eller gör ej finare choklad det?

Tolkia
2009-04-20, 13:46
Det finns mjölkfri choklad; den brukar vara mörk, och det står på förpackningen om den är det. Jag har för mig att jag köpt någon gång åt någon allergisk bekant. Chokladsorbet etc. kanske kan göras med kakao iofs, och då får man ju inte mjölkproblemet.

Tolkia
2009-04-20, 13:47
Exempel:

http://www.ekohandel.se/shop/ekohandelse/images/shop/300px%20Kung%20Milkfree%20choklad%20ekologisk.jpg

JJ
2009-04-20, 14:18
Sorbet med lite färsk exotisk frukt, sen häller du på lite champagne. Och dricker resten.

Shakemynuts
2009-04-20, 17:40
Schysst.

Men vad kan man göra för lite originell efterättsmat? Känns lite halvtrist med choklad eller sorbet, ärligt talat. Eller är det bara jag som är kräsen och har lite för höga förväntningar på mig själv? Jag fokuserar för mycket på maten tror jag. :) Men jag gillar att laga mat, det är viktigt för mig, så ja.

Shakemynuts
2009-04-23, 12:54
All right. Idag är allt inhandlat, ska jag ge mig på att baka pitabröd snart. *gah!*

Efterrätten blir toscapäron med vaniljglass.