handdator

Visa fullständig version : Akiter, Courtageavgift?


stargate
2009-04-13, 16:19
Jag förstår inte riktigt vad det är, vad är en courtageavgift?

Aktiedirekt tar t ex ut 9kr i coutagekostnad. Men tar dom ut 9kr på varje aktie eller på varje köp?

Om vi säger att jag hittar en aktie som kostar låt oss säga 1kr styck. Om jag då köper 500st av denna aktien (500kr) drar aktiedirekt 9kr från mitt konto eller 4500kr!? (9 gånger 500=4500).

Jag har läst överallt men hittar ingen info om det.

Tack på förhand

Aimbert
2009-04-13, 16:20
Jag förstår inte riktigt vad det är, vad är en courtageavgift?

Aktiedirekt tar t ex ut 9kr i coutagekostnad. Men tar dom ut 9kr på varje aktie eller på varje köp?

Om vi säger att jag hittar en aktie som kostar låt oss säga 1kr styck. Om jag då köper 500st av denna aktien (500kr) drar aktiedirekt 9kr från mitt konto eller 4500kr!? (9 gånger 500=4500).

Jag har läst överallt men hittar ingen info om det.

Tack på förhand

Det är per köp och försäljning (du betalar alltså en gång när du köper och en gång när du säljer). Dock är 9kr minimicourtaget. Köper du väldigt många aktier blir det istället en procentuell avgift. På just aktiespar är det 0,15 %. Sålänge 0,15 % av beloppet du handlar för blir under (eller just) 9kr betalar du 9kr. Annars betalar du 0,15 % på beloppet.

stargate
2009-04-13, 16:29
Det är per köp och försäljning (du betalar alltså en gång när du köper och en gång när du säljer). Dock är 9kr minimicourtaget. Köper du väldigt många aktier blir det istället en procentuell avgift. På just aktiespar är det 0,15 %. Sålänge 0,15 % av beloppet du handlar för blir under (eller just) 9kr betalar du 9kr. Annars betalar du 0,15 % på beloppet.

Ok då förstår jag. Jag blev lite orolig att det var per aktie man betalade 9kr, det lät ganska orimligt men jag var inte helt säker.


Tackar så mycket för svaret

brobban
2009-04-13, 16:38
Förslag är att du läser på lite så att du vet vad sådana grundläggande kunskaper som courtage är, innan du börjar handla med aktier.

stargate
2009-04-13, 16:50
Förslag är att du läser på lite så att du vet vad sådana grundläggande kunskaper som courtage är, innan du börjar handla med aktier.

Ja jag började läsa just idag faktiskt (och lite igår) om aktier och eftersom jag inte visste exakt hur det stod till med courtage så frågade jag här. Jag kommer antagligen inte köpa än på ett tag.

CVN
2009-04-13, 17:43
Kan tipsa om http://www.aktiespararna.se/unga-aktiesparare/ denna sidan hjälpte mig mycket i början. Sen när du har förstått grunderna och vill avancera lite så finns det ju självklart bättre sidor, men unga aktiespararna är en bra grund.

stargate
2009-04-15, 17:20
Jag kan lika gärna ställa en fråga till här eftersom jag startat en fråga-om-aktier-tråd.

Jag har läst lite om P/E-tal och förväntad vinsttillväxt. Jag förstår fortfarande inte allt men att man ska titta på dessa tal kan vara smart.

När jag klickar på en aktie i tex di.se eller va.se så hittar jag P/E-talet MEN vart hittar man ett företags förväntade vinsttillväxt (i procent)?

Är det någon förkortning eller måste jag leta på andra ställen?

rQx
2009-04-15, 20:27
http://www.12manage.com/methods_peg_ratio_sv.html kanske? Är inte så inne på fundamentalt.

Aerials
2009-04-15, 20:46
Jag kan lika gärna ställa en fråga till här eftersom jag startat en fråga-om-aktier-tråd.

Jag har läst lite om P/E-tal och förväntad vinsttillväxt. Jag förstår fortfarande inte allt men att man ska titta på dessa tal kan vara smart.

När jag klickar på en aktie i tex di.se eller va.se så hittar jag P/E-talet MEN vart hittar man ett företags förväntade vinsttillväxt (i procent)?

Är det någon förkortning eller måste jag leta på andra ställen?

Du ser den uppskattade förväntade vinsttillväxten antingen tekniskt eller fundamentalt med t.ex. P/E-tal. Du ser alltså inte en ruta med den förväntande vinsttillväxten. Ju högre P/E-tal företaget har desto större anledning till antagande om hög vinsttillväxt (dessa P/E tal ser fundamentalt på årsredovisning och företagets omsättning samt vinst á aktie). Har företaget ej innan redovisat vinst fungerar inte detta system.

Aerials
2009-04-15, 20:47
http://www.12manage.com/methods_peg_ratio_sv.html kanske? Är inte så inne på fundamentalt.

Kort sagt, peg-talet visar relationen mellan P/E-tal och vinsttillväxt.

ak3r
2009-04-15, 21:28
Ok då förstår jag. Jag blev lite orolig att det var per aktie man betalade 9kr, det lät ganska orimligt men jag var inte helt säker.


Ganska orimligt:D?

på en aktie som kostar 0,9kr är det ju 1000%:P.

9kr är lägsta avgift
0,15% på summan när det överstiger 9kr
(som andra redan har föklarat)

Boktips är Tradinguiden om du vill ha tips.