handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring nytt upplägg.


Pirko
2009-04-13, 12:37
Hade tänkt byta mitt tränings schema, men är lite fundersam om det kommer bli sämre eller bättre. Därför tänkte jag fråga här..

Just nu styrketränar jag fyra gånger i veckan. En normal vecka ser ungefär ut såhär:

Mån: Biceps + Rygg
Tis: Bröst + Triceps
Ons: Vila.
Tors: Ben + Axlar
Fre: Måndagens pass, eller det jag känner för.

Mage brukar förekomma i något utav dem passen under veckan.

Men nu till problemet.
Har på senaste tid känt att axlarna och benen inte hänger med, och har börjat köra mer fokuserat på dessa muskler. Men när jag har båda på samma dag brukar passen bli allt för långa. Ett axel pass brukar ta ca. 1 timme och sen ska man träna ben också med tunga knäböj och den vila mellan setten som det för med sig. Blir för mkt på ett pass.

Så då tänkte jag att jag skippar att köra om måndagens pass på fredagen och lägga ben och axlar på egna dagar. Så att jag kör ben på torsdag och axlar på fredag. Men då uppstår ännu ett hinder i mitt huvud. Många här hävdar att det är för lite att köra en muskelgrupp en gång i veckan, och vissa hävdar annat. Vad tycker ni? Är det en sån stor grej om jag inte repeterar en viss muskel grupp en gång till under veckan, och istället gör om schemat så som jag tänkt, så det blir bekvämare för mig, och får bättre träning på just dom passen?

EDIT: En ändring skulle också se till att mage skulle få mer tid och bättre träning. Typ Ben + Mage, eller Mage + axlar.

enstorochstark
2009-04-13, 12:39
Vad kör du för övningar på passen?

Pirko
2009-04-13, 12:46
Menar du alla pass? Eller just axlar + ben?

Axlar brukar få rätt många övningar, för jag vill få med allt. Både framsida, sida och baksida. Brukar också köra trapz på axel passen, så det räknas in.

Brukar se ut ungefär såhär:

Sittande militärpress 6x3
Hantelpress 6x3
Framåtlutande hantellyft 6x3
Baksida axlar i maskin 6x3
Drag åt sidan hantlar 6x3
Drag åt sidan kablar 6x3

Sådär ser ett axelpass ut, ungefär. Ibland testar jag annat, ibland känner jag värk och kör mindre. Beror lite på humöret.

EDIT: Glömde ju trapz! Oftast blir det shrugs i smith, och sen shrugs med hantlar.

enstorochstark
2009-04-13, 12:58
Tänkte mer alla pass, kör du militärpressar på bröstdagen, etc, etc. Du får säkerligen bättre svar om folk vet vad du kör. Rent spontant känner jag att det är en jävla massa axelövningar.

Men skulle jag vara du så skulle min högst begränsade styrketräningskunskap (och den jag faktiskt har är mest SL-inriktad) säga såhär:

Måndag: Bröst, axlar och triceps (bänkpress, hantelpress, militärpressar)
Tisdag:Ben och korsrygg (knäböj, frontböj, marklyft, benpress, lårcurls, kronlyft)
TorsdagBröst, axlar, triceps (som måndag, fast variera övningar lite)
Fredag:Rygg och biceps (kronlyft, någon form av rodd, chins, latsdrag, bicepscurls)

Ni andra får gärna smula sönder och förklara hur värdelöst mitt schema är. :D