handdator

Visa fullständig version : Bättre fettförbränning av att sänka kolhydratsintaget?


Fatcan
2009-04-12, 23:13
Ligger just på runt 90-100g på gymdagar, och runt 50-70g de dagar jag inte gymmar (kör löpträning då), det var ungefär 3-4 dagar sen jag sänkte kolhydraterna och ersatte den energin med fett.
Finns det nått vetenskapligt bevis för att man bränner mera fett om man äter lite kolhydrater? Annars sänker jag nog fettintaget och äter mera kolhydrat igen, har känt mig jäkligt orkeslös sen jag sänkte kolhydraterna.

mattilainen
2009-04-12, 23:35
Finns en otroligt massa trådar om just detta om jag inte misstar mig

mikaelj
2009-04-12, 23:44
Du förbränner mer dietärt fett när du äter mer dietärt fett, och när du äter mindre kolhydrater hålls insulinnivåerna låga så att fettet du äter ramlar ut ur fettcellerna igen.

Sedan har ju fett en rad funktioner för t.ex. testosteronnivåer, plus att många vitaminer är fettlösliga. Känner du att du inte orkar på lite kolhydrater kan du trappa ned gradvis eller höja eller hur du ni vill göra.

Annars är det mest hälsoaspekter och att man blir mindre hungrig (efter några veckors tillvänjning) på lågkolhydratkost som är intressant.

Cerberus
2009-04-13, 05:56
enligt lyle mcdonalds bok The Stubborn Fat solution ska lågkolhydratsdieter(20% eller under) nedreglera alfa2-receptorer vilket existerar i de ställen på kroppen vi har mest fett(nyp tag på olika ställen och kolla).

Så det kan va en fördel. Sen har vi det där med mindre mängd insulin vilket är en fördel.

Sniggel
2009-04-13, 10:02
Sen har vi förstås nackdelen att ett högre intag av fett ökar fettinlagringen också.

Rahf
2009-04-13, 10:15
Så i grund och botten är det energiintaget som är intressant.

King Grub
2009-04-13, 10:16
Det är ordentligt genetiskt betingat om man svarar bäst på en lågkolhydrat- eller lågfettkost.

mikaelj
2009-04-13, 14:13
Så i grund och botten är det energiintaget som är intressant.

Förutom de flesta nyttigheterna som bara finns i animalisk mat (= mat med fett), plus hormonnivåer & essentiella fettsyror.

Extrem lågfettkost har alltså stora nackdelar som inte extrem lågkolhydratkost har.

MrBulk
2009-04-14, 07:53
när du äter mindre kolhydrater hålls insulinnivåerna låga så att fettet du äter ramlar ut ur fettcellerna igen.


Ska man inte undvika mjölkprodukter oxå, även dom höjer insulinet?

mikaelj
2009-04-14, 08:11
Ska man inte undvika mjölkprodukter oxå, även dom höjer insulinet?

Protein höjer mycket riktigt insulinnivån, och mjölkprotein (vassle/kasein) gör det extra bra. Samtidigt stimulerar det muskelsyntes. Så det beror på vad du är ute efter.

King Grub
2009-04-14, 08:37
Dessutom har mjölkprodukter bara visat sig vara en fördel vid en viktnedgång, inte tvärtom. Vassle, som är ett mycket insulinfrisättande protein, är ett fettförbrännande protein trots det, inte tvärtom.

MrBulk
2009-04-14, 08:50
Så förhöjda insulinnivåer från protein går "plus minus noll" medan insulinnivåerna från kolhydraterna är enbart dåligt, eller?

King Grub
2009-04-14, 08:57
Insulin är absolut livsnödvändigt, så att säga att det enbart är dåligt är helt inkorrekt. Utan insulin skulle du inte ha någon blodsockerkontroll, bl a. En normal blandkost ger inte skadliga insulinnivåer, kolhydrat eller inte, särskilt inte för en fysiskt aktiv individ.

Det är kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer som är skadligt, och det är mer en orsak av en allmänt dålig livsstil, där skräpmat (inklusive för mycket högglykemiska kolhydrater kan ingå), stillasittande, stress, övervikt och rökning är stora faktorer, inte enstaka livsmedel i en i grunden hälsosam blandkost för en tränande individ.

MrBulk
2009-04-14, 09:14
Insulin är absolut livsnödvändigt, så att säga att det enbart är dåligt är helt inkorrekt. Utan insulin skulle du inte ha någon blodsockerkontroll, bl a. En normal blandkost ger inte skadliga insulinnivåer, kolhydrat eller inte, särskilt inte för en fysiskt aktiv individ.

Det är kroniskt förhöjda cirkulerande insulinnivåer som är skadligt, och det är mer en orsak av en allmänt dålig livsstil, där skräpmat (inklusive för mycket högglykemiska kolhydrater kan ingå), stillasittande, stress, övervikt och rökning är stora faktorer, inte enstaka livsmedel i en i grunden hälsosam blandkost för en tränande individ.

Precis vad jag trodde.

Så varför pratar Mikaelj om att ta bort kolhydraterna gör ett mirakel på insulinet när man ändå får höga nivåer från protein.

King Grub
2009-04-14, 09:26
En högkolhydratkost ger större insulinfrisättning än en lågkolhydratkost. Proteinintaget skall vara konstant högt, oavsett kolhydratintaget. Det är fettmängden man då får uppreglera, och fett är betydligt mindre insulinfrisättande.

Tar man bara bort energigivare utan att ersätta dessa med andra energigivare, då blir insulinfrisättningen mindre, oavsett vad man tar bort.

Men skall man kunna jämföra två dieter med varandra rakt av, måste dessa vara isokaloriska.

mikaelj
2009-04-14, 09:26
Precis vad jag trodde.

Så varför pratar Mikaelj om att ta bort kolhydraterna gör ett mirakel på insulinet när man ändå får höga nivåer från protein.

För att kolhydrater inte används till proteinsyntes?

Men för att besvara din fråga. Jämför insulinutsöndringen orsakad av 150g protein + 300g kolhydrater med 150g protein + 20g kolhydrater. När är påverkan störst?

A.Steinbach
2009-04-14, 12:45
enligt lyle mcdonalds bok The Stubborn Fat solution ska lågkolhydratsdieter(20% eller under) nedreglera alfa2-receptorer vilket existerar i de ställen på kroppen vi har mest fett(nyp tag på olika ställen och kolla).

Så det kan va en fördel. Sen har vi det där med mindre mängd insulin vilket är en fördel.

alfa-2 adrenoreceptorer finns på många ställen i kroppen och så även i fettceller.

Det är fettceller med hög andel alfa-2 adrenoreceptorer gentemot (lår/höfter hos kvinnor nedre delen ryggen/magen hos män) beta-2 adrenoreceptorer som kan ha svårt att släppa på fettet när man börjar närma sig låga fettprocenter, alltså ställen där man kan kan ha svårt att bli ordentligt hård på.

För total fettminskning är det inget problem.

Sen att det leder till frisättning av fettsyror från de områdena (lipolys) då det sker en nedreglering av alfa-2 adrenoreceptorerna så är det inte samma sak som att man förbränner de fettsyrorna utan då krävs det ju då också givetvis ett energiunderskott men det tror jag du ändå är medveten om.

Cerberus
2009-04-14, 14:11
Sen att det leder till frisättning av fettsyror från de områdena (lipolys) då det sker en nedreglering av alfa-2 adrenoreceptorerna så är det inte samma sak som att man förbränner de fettsyrorna utan då krävs det ju då också givetvis ett energiunderskott men det tror jag du ändå är medveten om.

naturligtvis. Annars så återlagras väl bara fettsyrorna om de inte förbränns?

A.Steinbach
2009-04-14, 14:18
naturligtvis. Annars så återlagras väl bara fettsyrorna om de inte förbränns?

Ja

MrBulk
2009-04-14, 19:31
Men för att besvara din fråga. Jämför insulinutsöndringen orsakad av 150g protein + 300g kolhydrater med 150g protein + 20g kolhydrater. När är påverkan störst?

Påverkan är ju störst i alternativ 1. Men hade det varit nån jätte skillnad om du jämfört 150g protein + 300g kolh. (totalt 450g) med 430g protein + 20g kolh.(totalt 450g)?

Eller detta alternativ, 150g protein + 300g Kolh. vs 300g protein + 150g kolh.?

Insulinindex varierar på olika livsmedel men påverkas vi så mycket på dom olika livsmedlen när vi äter en vanlig blandad kost?

Eddie Vedder
2009-04-14, 19:46
Påverkan är ju störst i alternativ 1. Men hade det varit nån jätte skillnad om du jämfört 150g protein + 300g kolh. (totalt 450g) med 430g protein + 20g kolh.(totalt 450g)?

Eller detta alternativ, 150g protein + 300g Kolh. vs 300g protein + 150g kolh.?

Är det inte vassleprotein gissar jag att skillnaden blir stor ja. Hur "negativ" skillnaden blir, dvs huruvida omfattningen "gör skada" eller ej, är svårt att säga dock.

Den blandade kosten spelar dock ingen roll i sammanhanget. Det är inte samma sak med II som med GI att ett livsmedel med lågt värde sänker det totala indexet om ett annat livsmedel har högt värde.

Ett livsmedel med högt II som kombineras med två livsmedel med lågt II innebär ännu högre II än ursprungligen. Och så funkar det ju inte med GI.

MrBulk
2009-04-14, 20:30
Den blandade kosten spelar dock ingen roll i sammanhanget. Det är inte samma sak med II som med GI att ett livsmedel med lågt värde sänker det totala indexet om ett annat livsmedel har högt värde.

Ett livsmedel med högt II som kombineras med två livsmedel med lågt II innebär ännu högre II än ursprungligen. Och så funkar det ju inte med GI.

Jag mena inte att en blandad kost skulle sänka II eller GI utan om man ibland äter en måltid med högt II och ibland med lågt II om det i slutändan gör nån skillnad.

Jag snurrar till det en del för mig, svårt att förklara mig :Virro

Men det jag egentligen undrar är varför II från kolhydrater är så mycket sämre än II från protein?

Eddie Vedder
2009-04-14, 20:34
Men det jag egentligen undrar är varför II från kolhydrater är så mycket sämre än II från protein?

Det är det väl inte?

mikaelj
2009-04-14, 20:35
Påverkan är ju störst i alternativ 1. Men hade det varit nån jätte skillnad om du jämfört 150g protein + 300g kolh. (totalt 450g) med 430g protein + 20g kolh.(totalt 450g)?

Jag blir lite förvirrad.

Så varför pratar Mikaelj om att ta bort kolhydraterna gör ett mirakel på insulinet när man ändå får höga nivåer från protein.

Undrade inte här om insulinpåverkan blir lika stor ändå när man utesluter kolhydrater?

Det låter som att du antar att lågkolhydratkost är lågkolhydrat/högprotein. Men så är det ju inte. Det är därför jag bad dig välja mellan de två alternativen. Alternativ #2, med 150g protein + 20g kolhydrater, är vad jag äter på LCHF, att jämföra med 150g protein + 300g kolhydrater på SNR. (ungefärliga siffror, konstant protein dock)

King Grub
2009-04-14, 20:55
Men det jag egentligen undrar är varför II från kolhydrater är så mycket sämre än II från protein?

Det är det inte. Exemplet med vassle tidigare som verkade förvirra det för dig innebär inte att vasslets insulinfrisättning är fettförbrännande. Vassle är fett förbrännande trots den stora insulinfrisättningen. Det handlar inte om insulin där, utan om enzympåverkan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2018433&postcount=4

Hank
2009-04-14, 20:56
Vad hände egentligen med att det är det är så pass lätt som kcal in och kcal ut?! Sånna här trådar gör min förvirrad och nojjig nu under min första deff!

King Grub
2009-04-14, 21:04
Kalori in - kalori ut gäller aldrig, om vi talar påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.

Eenergiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status kan förändras beroende på födointagets sammansättning.

"Kcal" anger bara hur mycket energi en viss mängd föda ger, inte hur eller till vad denna energi sedan kommer att användas i kroppen.

Kaloribalansen är grundförutsättningen; man kan inte gå ner i vikt utan kaloriunderskott, och man kan inte gå upp i vikt utan kaloriöverskott (vätskebalans undantaget i båda fallen).

Det utesluter inte att annat är av betydelse, avgörande betydelse. En kost baserad på skumbananer och Fanta innehåller t ex ingenting som kan användas till nybildning av muskelprotein, oavsett kalorimängd. Sammansättningen av fettsyror i kosten är av avgörande betydelse för hälsan, liksom mängden fett, och tillräckligt med protein måste tillföras för nybildning av kroppseget protein. Påverkan på kroppssammansättningen är beroende av oerhört mycket mer än bara kalorier. Hormoner styr både uppbyggnad och nedbrytning, och fördelningen av detta, och hormoner i sin tur påverkas kraftigt av sammansättningen av födan.

För att inte tala om den myriad funktioner mikronäringsämnena, vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter, fyller i kroppen, funktioner som bara fungerar om tillräckligt av allt, och i bra förhållande till varandra, tillförs.

King Grub
2009-04-14, 21:08
Sunt förnuft i sitt ätande löser 95% av (dom självskapade) problemen...

MrBulk
2009-04-14, 21:16
Jag blir lite förvirrad.



Undrade inte här om insulinpåverkan blir lika stor ändå när man utesluter kolhydrater?

Det låter som att du antar att lågkolhydratkost är lågkolhydrat/högprotein. Men så är det ju inte. Det är därför jag bad dig välja mellan de två alternativen. Alternativ #2, med 150g protein + 20g kolhydrater, är vad jag äter på LCHF, att jämföra med 150g protein + 300g kolhydrater på SNR. (ungefärliga siffror, konstant protein dock)


Om du jämför två lika måltider ena med dubbel mängd alltså dubbla kcal. vilken ger mer insulinpåslag? Jag tror det är den med mer kcal men jag kan ha fel.

MrBulk
2009-04-14, 21:21
Det är det inte. Exemplet med vassle tidigare som verkade förvirra det för dig innebär inte att vasslets insulinfrisättning är fettförbrännande. Vassle är fett förbrännande trots den stora insulinfrisättningen. Det handlar inte om insulin där, utan om enzympåverkan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2018433&postcount=4

Nä det var inte det jag tänkte på utan att Mikaelj sa att man ska skippa kolhydraterna pga insulinnivåerna höjs men dom höjs ju ändå av proteiner så varför skippa det ena när det onda ändå kommer? Och är det så ont, det är ju en naturlig process, insulinet ska ju finnas där, det får jag inte ihop.

mikaelj
2009-04-14, 21:41
Nä det var inte det jag tänkte på utan att Mikaelj sa att man ska skippa kolhydraterna pga insulinnivåerna höjs men dom höjs ju ändå av proteiner så varför skippa det ena när det onda ändå kommer? Och är det så ont, det är ju en naturlig process, insulinet ska ju finnas där, det får jag inte ihop.

Jaha, du menar så.

Jag tror på att det är bra att hålla jämnlåga insulinnivåer, och att höjningarna från protein är de höjningarna som skall ske, men inte de från kolhydrater.

Därför ställde jag upp räkneexemplet.