handdator

Visa fullständig version : Time to get big!


osten112
2009-04-12, 23:00
Tänkte starta upp en egen träningsjournal som några kanske vill följa. Har gymmat till och från i några år men tänkte nu satsa hårt på att bli "biff" som man kan kalla det.

Lite om vem jag är
Jag är 20 år fyllda. Har varit rätt hygglig på motocross en gång i mina dagar där jag tränade stenhårt. Höll på i 12 år innan jag slutade då jag inte orkade med all jävla fysträning som krävdes, sen så lockade alkoholen lite :naughty:. Spelat hockey och fotboll som liten. Gick senaste i boxning i 1 år innan jag slutade nu förra september. Vägde 89kg fördelade på 190cm. Hade bra flås (boxning är mördarsport, man orkar knappt gå efter ett hårt pass )

Har jämnt haft lätt att bygga muskler men då finns det en baksida på det hela: Har lika lätt att omvandla muskler till fett när man slutar träna När jag slutade träna boxning så var jag nere på 86-85 kilo då musklerna försvann. Ibörjan av Februari vägde jag hela 93 kilo, och då var det inte MUSKLER ;)

Jag kände att jag måste göra något så jag inte förtvinar helt och bara lägger på en massa fläsk. Så i februari så bestämde jag mig för att börja gymma så att kroppen håller sig igång. Har gymmat förut som sagt, men nu känner jag mig taggad för sätta upp lite mål också.

Info om mig
1.90 cm
98 kg (93 när jag började i februari)

Målsättning
Att bygga muskler! Bulka upp mig rätt rejält, men vill inte se ut som en bodybuilder utan helt enkelt massiv ut. Jag kommer bygga nu ibörjan ett tag, har ett schema jag ska köra i 8-12 veckor. Sedan byter jag till ett annat schema å bygger vidare. Längre än så här planerar jag inte.

Hur jag ska gå till väga
Kommer använda mig av ett 3-dagars schema som jag har fått av en bodybuilder eller som har tävlat i över 20 år. För in ett dagbok hur mycke kg/reps det blir. Dem har redan varit på mig att jag bär på en pärm nu haha

Måndag: Axlar och armar
Axlar
Militärpress 3x6-8
Hantellyft åt sidan 3x8-12
Biceps
Bicepscurl med stång 3x6-8
Hantelcurl 3x8-12
Triceps
Bänkpress med smal fattning 3x6-8
Triceps pushdown 3x8-12

Onsdag: Ben, mage och korsrygg
Lår
Benpress i maskin 3x6-8
Benspark 3x12-15
Bencurl 3x12-15
Vader
Stående tåhäv 3x12-15
Mage
Situps 3x12-15
Korsrygg
Ryggresningar 3x12-15

Fredag: Bröst och rygg
Bröst
Bänkpress 3x6-8
Lutande bänkpress 3x6-8
Flyes på plan bänk 3x8-12
Rygg
Drag till bröst med rak stång 3x8-12
Drag till bröst med handtag 3x8-12
Sittande rodd 3x8-12

Detta ska jag köra i 8-12 veckor, med början Idag (skriver ett inlägg om idag)
Förhoppningsvis kliver jag snart över 100kg strecket. Kommer endast äta proteinshake med kolhydrater efter träning och möjligen 1 timme innan. Sedan äta en massa bra mat! För mat är jag jävlig duktig på att få i mig haha Drar även ner på alkholen nu när jag kliver på detta schema.

Här är en bild hur jag ser ut nu
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-jagvad.jpg

Hoppas ni håller tummarna där ute! Kommer uppdatera efter varje träningspass. Skriv ner om ni har några åsikter eller vad ni vill veta mer!

osten112
2009-04-12, 23:02
Här kommer de tre första dagarna som jag skrev på ett annat forum.
Måndag
Första dagen på det nya schemat. Har inte kört så mycket militärpress som stod först ut på schemat. En gång inann hade jag provat, körde stående då och tyckte den var lite halvsvår då man måste tänka på att hålla ryggen rak samtidigt balans etc. Men nu provade jag sittande i smithmaskin. Visste inte hur mycket jag skulle köra så började med 52kg. Klarade 7st, sänkte till 47 så körde jag 7 reps sen 6.

Hantellyft åt sidan körde jag mycket förut, men var osäker på hur mycket jag skulle klara. 16,1kg 12/12/12 reps. Ökar nog där snart, hade nog klarat mer. Men tänkte att det kan ju vara bra å köra igenom övningarna.

Bicepscurl med stång, tog en såndär "böjd" stång så man inte sliter ut handlederna. Hade inte heller kört den så mycket, brukar köra en liknande i maskin. Började med 35 kg/ 10 reps, sedan 37,5kg där det blev 7 respektive 6 reps.

Hantelcurl, en övning jag gillar. Brukade köra på 24 kg samma reps men då som första övning på biceps, men sänkte nu då det var andra övningen. 21,2kg 13/9/8 reps.

Bänkpress med smalfattning. Ny övning för mig. Har kört armhävningar med smalfattning men inte bänkpress. Fick pröva mig fram med vikten. 50kg/10, 55kg 11/10 reps. Känner att jag kan köra på mycket mer där när tekniken sitter.

Triceps pushdown. Brukade köra med rakstång men nu sa han att jag skulle köra med ett uppåner vänt V stång för en beskrivning då jag inte kan namnet på den. 40kg/8, 35kg 11/9 reps.

Det gick bra idag. Roligt med några nya övningar. Var lite jobbigt att köra bänkpress med smalfattning när bicepsen var så pumpade! Vissa övningar kände jag att det blir öka lite direkt nästa gång.

Onsdag
Nu är ben/mage/korsrygg avklarat. Gick bra, är helt slut nu så antar att jag har tränat rätt så bra. Benpress i maskin (http://www.piggelino.se/exerciseImages/small/benpress_maskin_small_1.jpg såndär man trycker i från sig i stolen) var först ut efter ha cyklat som uppvärmning i 10 min.

Började på 189kg och klarade av 11 st. Lite för många reps så jag ökade till 197 kg där det blev 8 st reps för att sedan köra 11 sista gången. Fick in lite bättre teknik sista gången därav mer reps. Blir 205 kg nästa gång.

Benspark så visste jag inte vart jag skulle lägga mig för klara 12 st, började med 90kg å klarade 11 reps med lite vilja. Fick sänka till 85kg där jag klarade 11 igen. Då var jag helt slut i benen och fick sänka ytterligare 5kg till 80kg för att klara av 13 reps.

När det vankades bencurl så blev det 75kg 14/12/12 reps. Jobbig övning för övrigt.

Stående tåhäv så la jag mig på 80kg och klarade 15/14/14 reps. Men jag körde några extra på de 2 sista seten, dock inte lika högt på tårna som dem innan.

Situps så blev det först ca 40-50 vanliga situps med 10kg på bröstet i en situps bänk typ. Sen la jag benen på en bänk så jag satt med benen i 90 grader å körde crunches med 5 kilo på bröstet. 15/15/15 reps.

Ryggresningar blev det 10kg 17/15/14 reps.


Tyckte det gick skitbra, kände att jag hade bra med energi för hela passet. ! Blev proteinshake direkt efter avslutat pass, sen stor portion lasagne och grönsaker. Käkat lite frukt nu också. Nu återstår det bröst/rygg på fredag sen har jag kört en vecka med det nya schemat. Hittills så har det funkat kanonbra. Ser fram emot att få pressa lite bröst, discomuskleN for the win!

Fredag
Bröst och rygg var det på schemat idag. Kände dock mig lite små hänging och snorig, lite lätt förkyld. Tror min kropp säger ifrån lite, har inte tränat hårt på länge. Så jag tänkte att jag åker upp på gymet och gör mitt bästa, hade inge ont i halsen.

Värmde upp lite med lite slag på säck, tycker det är bra när man ska köra bröst. Sen några armhävningar. Dock kände jag här att det kommer gå tungt idag tanke på förkylningen. Fanns liksom inte det där extra krämet i mig. Bänkpress var först ut, brukade köra hantelpress så det var kul att få köra vanlig bänkpress igen.

Började försiktigt med 70kg för att se hur mycket jag skulle orka. Blev 13 reps. Höjde till 80kg där jag körde av 7 repsektive 6 reps. Här var jag redan slut, tänkte för mig själv om jag skulle vila och stå över resten men var ändå taggad, sen köra igenom övningarna är ju aldrig fel. Men vem vill lägga sig på lätta vikter, ung och hungrig som jag är :naughty:

Lutande bänkpress så fick jag bevis på att jag inte var 100 % i form. Brukade köra 70kg 3set/6-10 reps men nu blev det fan inte ens 5 st innan jag fick lägga tillbaks stången. Sänkte till 50 å körde 14 reps, 60kg 7 reps. Riktigt pissilla! *mini

Flyes på planbänk var nytt. Brukade köra i maskin när man sitter upp annars. Fick lite hjälp med teknik och utförande, la mig på trygga vikter för att muskler/leder skulle få känna på. 16,1kg 15/14/14 reps. Här kommer det ökas fort, ser fram emot att köra den igen.

Drag till bröst med rak stång, 80kg/ 10/9/8 reps. Mör var förnamnet på mig just nu.
Drag till röst med handtag. Ny övning. Fick lite tips på slutet, därav ökningen i reps. 75 kg 8/12/10 reps.
Sitttande rodd, nu tänkte jag ta ut mig som inåt helvete för att verkligen vara helt slut i helgen. 80kg/ 10/12/12 reps. Var nog lite motivation på slutet som gjorde lite extra reps. Illa att jag inte körde fler reps i början. Skärpning!

Summakardemumma: Bra 2 första dagarna. Sista dagen så kanske jag skulle ha vilat och kört imorgon, men kunde inte hålla mig. Känner mig inte värre nu ialf, hoppas förkylningen lägger sig i helgen. Annars så tycker jag att schemat passar mig bra, kommer bara gå bättre nu när jag har kört alla övningar och fått in lite rutin. Nu blir det att käka en massa påskmat å allt vad det innebär, får försöka att inte stoppa i mig 25 bullar. Vågen just nu. 98,5kg inga kläder mitt på dagen.

Glad påsk på er allihopa!

rockafellah
2009-04-12, 23:18
Trevligt, massa text:D Lycka till med målen! Jag följer och stödjer:thumbup:

osten112
2009-04-13, 01:22
Trevligt, massa text:D Lycka till med målen! Jag följer och stödjer:thumbup:

Tjena! Jo jag la upp det här på flashback förra söndagen. Annars skriver jag ett inlägg om ett träningpass :D

osten112
2009-04-13, 15:03
Blir till och vila idag, känner att förkylningen har släppt idag men känner mig fortfarande lite seg. Kör imorgon så jag inte förlänger förkylningen. Känns tungt, vill ju träna *gah!*

rockafellah
2009-04-13, 16:37
blir till och vila idag, känner att förkylningen har släppt idag men känner mig fortfarande lite seg. Kör imorgon så jag inte förlänger förkylningen. Känns tungt, vill ju träna *gah!*

+1

osten112
2009-04-15, 10:31
Körde armar/axlar igår efter ha vilat i måndags. Kommer med rapport senare ikväll! För ni som kanske inte kan hålla er, om det finns några: Känns som jag har en osynlig bumbibjörn på axlarna som pressar ner dem hela tiden. En sån träningsvärk = bra pass igår :naughty:

osten112
2009-04-15, 14:28
Tisdag: Armar/Axlar

Äntligen tillbaks på gymmet efter en lätt förkylning. Kände att jag hade en massa energi efter en lugn helg, utan några festliga händelser med farliga substanser som försämrar din träning (öl är jag lite väl svag för *drool*). Drar ner på det som sagt, men om 2 helger så ska jag på kryssning så då får jag väl dricka mig full så jag klarar mig ett tag till! Blev lite mycke fika nu under påsken, men vafan det är ju bara påsk en gång om året! :naughty:

Militärpress blev det 54,5kg med 7/5 reps. Sedan 52,2kg med 5 reps. Det känns idag kan jag lova!

Hantelyft åt sidan: 18,8kg 9/8/7 reps. Försöker komma mellan 8-10 reps istället för 8-12 som det står på schemat.

Bicepscurl med stång. Hade räknat lite fel förra gången då körde jag egentligen 40,5 istället för 37,5. Nu blev det 42kg med 9/6/6 reps. Galet pump man får av den övningen!

Hantelcurl 21,2kg 10/8/7 reps. Märke att jag hade kört hårdare med stången så det blev lite jobbigare med hantelcurls idag! Bara bra tycker jag!

Bänkpress med smalfattning. Börjar hitta en bra vikt. Körde först 70kg där det blev 6 reps. Sedan sänkte till 65kg 8/5 reps.

Triceps pushdown. Jag gillar mer övningen när man har armbågarna längs sidan å har dem stilla, än denna övning när man står lite ovanför å pressar ner. Fast den tar bra den här med, aldrig fel att lära sig nya övningar. 40kg 10/10/9 reps.

Gick bra igår. Skönt att vara frisk igen, hoppas jag klarar mig ifrån diverse virus etc. Skön träningsvärk idag :)

osten112
2009-04-16, 20:24
Blä. Idag gick det mindre bra, satt uppe för länge i natt och sov alldeles för lite. Försökte kompensera den dåliga sömnen med en monster lo-carb burk men visste på förhand att jag inte skulle prestera fullt idag.

Har inte med mig dagbok men jag körde bröst och rygg idag. Vet att jag körde 80kg på alla rygg övningar, sänkte till 75 på sista setet på drag till bröst med handtag (fått in tekniken, nu ere bara mosa framöver!). Bröst ska vi inte ens tala om, orkade inte allt för mycket.

Nej är huvudet dumt, får träningen lida!

Stack ner till den lokala boxningsklubben efteråt och körde lite säck mest på skojj. Då vägde jag mig samtidigt med kläder/mat i magen å vägde hela 103 kg(!?) Antingen är min våg hemma dålig (dock brukar jag köra elektronisk våg hos bruden och den stämmer överens med vågen hemma) eller så är det den gamla vågen på boxningsklubben dålig (rätt gammal, såndär man styr av manuellt, typ från 1950talet ser den ut att vara ifrån)

Får väga mig i helgen på elektronik vågen. Både morgon och på dagen!

osten112
2010-02-08, 18:25
Update. Slutade gymma där i slutet av april, motivation tröt (någon förvånad? hah!) men har nu kört sedan september och deffat ner mig till 92kilo från hela 103 pannor.

Mitt mål just nu är att inte skynda med att bli stor, jag fokuserar mer på att äta bra mat även om jag försöker ha kanske ett litet underskott fortfarande. Ska ner på 90 kilo iallafall innan sommaren så när vädret blir bättre så kommer det bli mer morgonpromenader. Jag har mestadels tränat tung styrketräning och varierat reps 1-12. Denna vecka ska jag dock köra lugnare och köra flera reps och mer intensivt.

Kan bidra lite med olika stats. Kör ingen bänkpress då jag har så långa armar och får bättre kontakt med bröstmusklerna när jag kör hantelpress. Knäböj väntar jag med, bygger upp en grund i hackliften.

Hantelpress. 42kg 4reps.
Axelpress med hantlar. 34kg 8reps.
Hacklift 150kg 12 reps.
Latsdrag 115kg 8reps.


Här är en bild från förra veckan, dålig kamera men visar iallafall hur det går!
http://data.fuskbugg.se/skalman01/framfront.jpg

Jag tycker brösten inte riktigt hänger med som övriga kroppen men på senare tid så börjar jag få bättre kontakt med dem. Men med aparmar så blir jag inge champ i bänken ;)

Ikväll ska jag köra lite cardio, ett boxpass. Kommer uppdatera lite nu i fortsättningen igen och hoppas ni håller tummarna =)

osten112
2010-02-12, 00:32
Nu är det en lugn träningsvecka med fokus på många reps och lite vila.
Måndags vare box med en polare. Gick rätt bra, skönt och känna att man är lättare nu för det märks!

I tisdag blev det bröst/biceps, för att kunna kötta på tricepsen i ett annat pass. Sjukt pump i både bröst å biceps så det gjorde ont = sucess!

Blev lite annat i onsdags och hann aldrig iväg till gymmet då jag kom hem sent.

Idag blev det benpass.
Hacklift, utfall, benspark, liggande bencurl, sedan två övningar för vaderna.

Var nog fan ett av de jobbigaste passen jag har varit med om. Kunde knappt komma upp för trappan till övervåningen när jag skulle börja köra vader. Ni som har kört sån här vecka vet ju om att vikterna inte är så prioriterat så jag har inte lagt mödan till å skrivit ner va det blev här.

Har även tappat lite i kg sen dess, ett kilo för att vara exakt. Det kanske är mycket på en vecka men har haft en liten platå på 2 veckor där jag inte gick ner men för det ska man inte ge upp, och nu börjar det hända grejjer igen*flex*. Strävar mot 0.5kg per vecka dock. Däremot så ska jag öka proteinintaget med kaseinpulver på natten nu så jag minimerar risken för att förlora muskelmassa. Maten sköts bra, även om jag inte räknar kcal så vet jag på ett hum hur mycket jag ska äta. Länge sen sist man käkade godis nu =)

Rock on allihopa! :hbang:

osten112
2010-02-12, 18:47
Någon som vet hur man kan ändra första meddelandet, är PM till någon moderator eller =)?


Idag var det axlar/triceps som stod på tur. Blev ett bra pass, kanske lite för mycket vila nu när en polare var med och gymmade men inte över 1 min mellan seten ialf och minst 20 reps! Mosade lite militärpress ståendes, "hantellyft åt sidan" i cabel, sedan framsidan. Körde även en pressmaskin som dem har här för att få ut det sista ur muskeln. Baksida axlar kör jag när det är rygg.

Triceps pushdown, Liggande tricepspress med ez stång, å avslutade med dips = Pump it up!!!!

Är sjukt sugen nu på att gå tillbaks till tung styrketräning, har bara ryggen kvar (kanske slänger in ett extra på biceps) sen är det tillbaks till lågreps!! Då skare köttas som aldrig förr.*drool*

Rock on!!!:hbang:

osten112
2010-02-14, 00:51
Idag har det köttas rygg! Tänkt att det var sista högreps passet men jag kunde inte hålla mig utan tog lite rage sen blev det lite volymträning!*drool*

Blev ett litet PB på breda latsdrag, 110kg 8gånger! Sedan blev det 105kg 10/9 reps. Klev över på hantelrodd där det blev 52kg 12st x3 strikt som fan då det inte finns några tyngre hantlar. Körde t-bar och avslutade med latsdrag med smalt grepp. Sedan körde jag baksida axlar i kabelmaskien, tog riktigt bra!
Slängde in 2 biceps övningar också bara för sakens skull ;).

Imorgon blir det till och vila. Måndagen blir det lite boxpass med flickvännen. Rock on!! :hbang:

osten112
2010-02-23, 10:29
Hej hopp! Har legat på bra förra veckan och kört på rätt tungt! Är uppe på lite tyngre vikter så det går framåt. Man får vara glad för det är inte varje dag man ökar =)

3 senaste dagarna.
I söndags blev det ett fint rygg och biceps pass. Sjuk träningsvärk i latsen än idag!!!
Igår blev det ett intensivt boxpass ala 75minuter som gick jäkligt bra.
Imorse så blev det 90 minuters crosstrainer på tom mage. Känner mig lite sliten, kanske på väg att bli förkyld så benpasset kanske jag kör imorgon, får lyssna på kroppens signaler.

Har bott hos flickvännen och självklart så ska det vara godis och bio men jag ligger kvar på 92 på morgonvikten iallafall och har minskat i midjan ytterligare. Så länge jag gör det så kan vikten vara som den är. Fast nu när jag är hemma är det noll tolerans mot godis och onyttigheter igen. Ska jag försöka köra lite mer cardio, vill helst ta en powerwalk på morgonen men det är ju för fan ICE AGE där ute! Min kropp och lungor pallar inte av träning i kylan tråkigt nog.

Hörs så länge. Rock on!! =)