handdator

Visa fullständig version : falafel,fritera


sissa
2009-04-12, 19:00
Gjorde falafel idag och tänkte fritera, som jag aldrig gjort innan, för att få extra fina falaflar! Gick inte så jättebra. Jag hade inget ägg i smeten och inget potatismjöl så jag undrade om det var det. Men när jag söker på recept så verkar det inte innehålla det så det borde inte vara det. Borde jag haft ännu varmare olja? De fick färg ganska fort ändå

Det som hände var att först var allt frid och fröjd men efter en stund så öppnade de sig så fyllningen rann ut och det blev bara ett hårt skal kvar. Nån som kan gissa varför det blev så här?

Mixade kikärtor,vitlök,lite vatten,salt,peppar och vitlök. Smeten gick hur bra som helst att forma bollar med. Rullade de i mjöl sen innan de åkte ner i oljan

sissa
2009-04-12, 19:26
Att använda okokta kikärtor ( bara blötlägga dom) verkar vara något att testa.

MyungChul
2009-04-13, 00:41
Det är troligtvis vattnet som vill ut.

Också, hur varm var oljan då? Potatistricket för hemmafritering funkar nog bäst.

sissa
2009-04-13, 12:35
Vet ej hur varm den var. La ner en bit vitt bröd och den fick färg ganska snabbt så då körde jag på sen.

Hittade ett recept igår som inte skulle innebära att bollarna upplöstes ( Hon hade haft samma problem). Får testa en dag!