handdator

Visa fullständig version : Träna nedre brösmusklerna


CVN
2009-04-12, 17:55
Hej, passar på att be om ursäkt ifall det redan har skapats trådar angående denna frågan, men sökfunktionen på forumet är ju inte känd för att vara den bästa så passar på att skapa en ny tråd.

Frågan är vilken övning som ni tycker eller vet tränar dem nedre bröstmusklerna bäst. Enligt sidan AST SS, så tränar man dem nedre bröstmusklerna bäst genom att köra bänkpress och hantelpress nedåtlutande. Men av det jag har läst, bl a på Träningslära bloggen så är det en sk "onödig övning", så jag undra lite vad ni har för synpunkter ang träning för dem nedre bröstmusklerna.

Detta är tex kopierat från Ast SS angående nedåt lutande hantelpress.

Kommentarer:

Nedåtlutande hantelpressar är en effektiv övning för att träna nedre delen av bröst.

Hantlarna gör att du kan använda bättre rörelseomfång än med skivstång, dra nytta av det. Fuska inte med rörelsen.

För dem som inte vet vad nedåtlutande bänkpress eller hantelpress är så bifogar jag bilder så ni ser.

http://i40.tinypic.com/345iwd3.jpg
http://i42.tinypic.com/rwl7ad.jpg
http://i40.tinypic.com/14ka6pg.jpg

Och detta är kopierat från Träningslära (hoppas det inte är kopieringsskyddat)

Varför är övningen dålig?

Vad händer om man inte orkar lyfta vikten vid sista repetitionen? Ligger man i smithmaskinen hinner man förhoppningsvis haka fast stången, men kör man fritt utan passare finns det risk att stången hamnar över halsen. Dessutom är det så att när man ligger med huvudet nedåt samtidigt som man pressar en tung vikt skapas ett enormt blodtryck. Detta kan, om man har otur, innebära exempelvis en dissection i artiera vertebralis (en så kallad kärlväggsavlossning i halspulsådern), med blodpropp i hjärnan som följd.

Jag skulle tippa på att risken ökar ännu mer om man ligger med nacken i flekterat läge. En dissection i artiera vertebralis är den vanligaste orsaken till stroke hos unga (under 45 år). Näringsexperten Fredrik Paulun ångrar säkert att han körde decline bänk i smithmaskinen. Då han valde han att gå ut i media och berätta om vad som hände, så nämner jag honom vid namn. Här har ni artikeln. Lite komiskt tycker jag det är att han skrivit en bok med Kristian Berg ”Maximal Muskeltillväxt” där de har med bland annat nedåtlutande bänkpress i sin övningsbank och rekommenderar en nedåtlutning på bänken med 30 grader för maximal aktivering :)

Huruvida nedre/övre/mittre bröst aktiveras mer eller mindre beroende på bänklutning tycker jag är helt ovidkommande om man inte ska tävla i bodybuilding. De studier som gjorts avseende EMG aktivering vid olika bänklutningar visar på ytterst marginell skillnad. Personligen tycker jag de flesta borde lägga mer tid på att lära sig rätt teknik istället för att fundera på hur de ska prickskjuta övre/nedre bröst.

Hoppas att någon orkar ta sig tid till att svara, om ni inte orkar läsa igenom allting så kan ni bara bidra med eran favorit övning för nedre bröstmuskulaturen.

// CVN!

Martin Löwgren
2009-04-12, 18:02
Vanlig bänkpress och vanlig hantelpress t ex

/Axon

mattilainen
2009-04-12, 18:03
Visst går det att aktivera nedre bröstmusklerna, frågan är bara hur mycket skillnad det verkligen gör för en vanlig person på gymmet. Det lilla extra man får ut av att köra på snebänk tycker jag istället man kan lägga på att lära sig tekniken riktigt och istället lassa på lite tyngre vikter och det kompenserar nog ut bröstmusklerna istället för att försöka komma åt nedre och övre bröstmusklerna.

Hur länge har du tränat? Vad är det som gör så du vill träna nedre bröstmusklerna separat?

Jag tycker det är smartare att lägga ner tid på plan hantelpress och bänkpress istället, sen kanske du har någon jättebra anledning eller tycker tycker det är otroligt kul att köra snehantel/bänkpress och då är det klart du ska köra den.

BobaFett
2009-04-12, 18:06
De flesta brukar ha problemet att den övre bröstmuskelaturen släpar så man behöver inte köra så många isolationsövningar på den nedre om några alls.

Jag brukar köra ett set dips utan vikt, så många jag orkar, och 2 set cable-cross för de nedre bröstmusklerna. Sen kör jag 4 set lutande hantelpress och 4 set cable-cross för övre brösmuskelaturen. Förutom det kör jag 3-4 set plan bänkpress.

Så jag kör bara tre set nedre och åtta set övre och de släpar ändå *gah!*

Fast plan bänkpress aktiverar de nedre ganska mycket också.

CVN
2009-04-12, 18:08
Visst går det att aktivera nedre bröstmusklerna, frågan är bara hur mycket skillnad det verkligen gör för en vanlig person på gymmet. Det lilla extra man får ut av att köra på snebänk tycker jag istället man kan lägga på att lära sig tekniken riktigt och istället lassa på lite tyngre vikter och det kompenserar nog ut bröstmusklerna istället för att försöka komma åt nedre och övre bröstmusklerna.

Hur länge har du tränat? Vad är det som gör så du vill träna nedre bröstmusklerna separat?

Jag tycker det är smartare att lägga ner tid på plan hantelpress och bänkpress istället, sen kanske du har någon jättebra anledning eller tycker tycker det är otroligt kul att köra snehantel/bänkpress och då är det klart du ska köra den.


Varför jag vill träna dem nedre bröstmusklerna är för att jag redan har vältränade bröstmuskler i mitten och övre, vill helt enkelt få dem till 2 små bulor om du förstår xD

Martin Löwgren
2009-04-12, 18:09
Varför jag vill träna dem nedre bröstmusklerna är för att jag redan har vältränade bröstmuskler i mitten och övre, vill helt enkelt få dem till 2 små bulor om du förstår xD

Kan man få se en bild på dem?

:thumbup:

BobaFett
2009-04-12, 18:11
Varför jag vill träna dem nedre bröstmusklerna är för att jag redan har vältränade bröstmuskler i mitten och övre, vill helt enkelt få dem till 2 små bulor om du förstår xD

Jag tror att dips (fast bröst-dips) bygger bäst för att man kör så pass tungt. Man kör ju hela sin kropsvikt + ev. lite till.

Anders The Peak
2009-04-12, 18:14
Dips är en övning som aktiverar nedre delen av bröstmuskulaturen på ett bra sätt.
Arnie visar hur du ska göra kör utan vikt så att du kan använda bröstmuskulaturen på rätt sätt:

http://tbn3.google.com/images?q=tbn:eJMXuGgnJaIjrM:http://worldfitnessnetwork.com/wp-content/uploads/2008/05/arnoldtricep.jpg

CiCoro
2009-04-12, 18:26
När jag kör nedåtlutande (händer sällan men då och då) så känns det som när man kör cable-cross för nedre att de blir lite pumpaktiga, nedre delen står ut mer som gör att brösten ser större ut, men det tar också en del på axlarna..Tror mer att det är pump och inget som gör en stor skillnad i längden om man ens kör det regelbundet.

CVN
2009-04-12, 18:39
Bröstdips, har ni nån mera illustration på hur man kör den övningen?

CiCoro
2009-04-12, 18:43
Som vanliga dips men framåtlutad (tror jag).

Anders The Peak
2009-04-12, 19:30
Bröstdips, har ni nån mera illustration på hur man kör den övningen?
http://worldfitnessnetwork.com/2008/05/weighted-dips-chest-triceps-pecs/

mattilainen
2009-04-12, 20:05
Varför jag vill träna dem nedre bröstmusklerna är för att jag redan har vältränade bröstmuskler i mitten och övre, vill helt enkelt få dem till 2 små bulor om du förstår xD


Har du bra massa på brösten även om du kört plan bänkpress och plan hantelpress så är det nog dina gener som sätter stopp för hur dina bröstmuskler bygger och jag tror inte att en isolerings övning för just nedre bröstmusklerna kommer hjälpa dig något extra.

Det lilla man kan få igen på en nedåtlutad bänkpress är ganska minimal som du istället tjänar in på om du kan utföra en hyfsat tyngre och med bättre teknik med plan bänkpress. Så jag tycker fortfarande du ska hålla dig till plan bänkpress och plan hantelpress för att få bästa möjliga resultat.

Ser ganska ofta folka envisas med att köra lutande hantelpress och verkligen kör denna med extremt dålig teknik och på så sätt kan dom få ut så mycket mer om de klarar av att köra striktare och tyngre plan hantelpress.

Du gör självklart som du vill men försöker ändå svara på frågan du ställde.

CVN
2009-04-12, 20:12
Har du bra massa på brösten även om du kört plan bänkpress och plan hantelpress så är det nog dina gener som sätter stopp för hur dina bröstmuskler bygger och jag tror inte att en isolerings övning för just nedre bröstmusklerna kommer hjälpa dig något extra.

Det lilla man kan få igen på en nedåtlutad bänkpress är ganska minimal som du istället tjänar in på om du kan utföra en hyfsat tyngre och med bättre teknik med plan bänkpress. Så jag tycker fortfarande du ska hålla dig till plan bänkpress och plan hantelpress för att få bästa möjliga resultat.

Ser ganska ofta folka envisas med att köra lutande hantelpress och verkligen kör denna med extremt dålig teknik och på så sätt kan dom få ut så mycket mer om de klarar av att köra striktare och tyngre plan hantelpress.

Du gör självklart som du vill men försöker ändå svara på frågan du ställde.

Får se hur jag gör, ska iallafall testa att köra nedåtlutande hantelpress bara för skojjs skull.

Tackar för att du iallafall tog dig tid att svara.

BobaFett
2009-04-12, 21:48
Det lilla man kan få igen på en nedåtlutad bänkpress är ganska minimal som du istället tjänar in på om du kan utföra en hyfsat tyngre och med bättre teknik med plan bänkpress.

Fast nedåtlutad bänk/hantelpress tar man ju större vikter i. Det är en av anledningarna till att styrkelyftare svankar när de ska lyfta tungt i bänk?

BobaFett
2009-04-12, 22:02
Fast nedåtlutad bänk/hantelpress tar man ju större vikter i. Det är en av anledningarna till att styrkelyftare svankar när de ska lyfta tungt i bänk?

Tror jag i alla fall :cool:

Gorilla
2009-04-13, 14:23
Tror jag i alla fall :cool: Du får kortare lyftväg eftersom stången tar emot kroppen tidigare. Detta innebär att man kan ta större vikt.

gbgkille19
2009-04-13, 23:33
Lånar tråden lite istället för att starta en ny om det nu redan finns en tråd om det som jag inte hittar.

Någon som har bra videos/bilder eller förklarar utförligt hur man ska ligga vid bänkpress eller vid liknade bröstövningar. Tror min teknik är usel, händer absolut ingenting med brösten.
Ska man dra tillbaka skulderbladen som många säger och svanka så man ligger med övre ryggen mot bänken?
Riktigt förvirrad :(