handdator

Visa fullständig version : Ätardag?


Gunfire
2009-04-12, 15:23
Ätardagar, har man det endast vid diet? jag förstår inte varför man har en sån dag då man äter hur mycket som helst, stämmer det att det är bra för förbränningen?

Frillan
2009-04-12, 15:25
Varför skulle det vara bra för förbränningen? Det är väl för att hålla motivationen uppe...

King Grub
2009-04-12, 15:25
Ja, att äta mer ökar energiförbrukningen (men aldrig så mycket som det extra energiintaget motsvarar). Man lägger på sig av ätardagar, inte tvärtom, men följer man en lågkolhydratdiet kan det vara ett sätt att fylla glykogendepåerna så man orkar träna ordentligt, samt psykologiskt, då ett konstant energiunderskott kan vara påfrestande mentalt.

Ätardagar när man redan ligger på energiöverskott kallas frosseri.

Gunfire
2009-04-12, 15:34
Okej så man går alltså upp i vikt av att göra det en gång i veckan ? om det blir energiöverskott?

King Grub
2009-04-12, 15:34
Ja. Ett överskott av energi lagras. Är underskottet stort nog dom andra dagarna kan man ju gå ner ändå, på veckobasis, men en "ätardag" gör i alla fall den viktnedgången långsammare.

Fredrik_S
2009-04-12, 18:22
Okej så man går alltså upp i vikt av att göra det en gång i veckan ? om det blir energiöverskott?

Japp
Ligger du på ett underskott på 500 kcal 6 dagar i veckan och sedan äter en alladinlåda och en ben&jerrys (ca 3500 kcal totalt), på din ätardag utöver energibalans så kommer du sakta gå upp i vikt trots att du bantar 6 dar av 7.

Weekend Warrior
2009-04-12, 19:30
Japp
Ligger du på ett underskott på 500 kcal 6 dagar i veckan och sedan äter en alladinlåda och en ben&jerrys (ca 3500 kcal totalt), på din ätardag utöver energibalans så kommer du sakta gå upp i vikt trots att du bantar 6 dar av 7.

Fel.

Ostknäcket
2009-04-12, 19:36
Fel.

Nej... Det är rätt.

CVN
2009-04-12, 19:43
Kan bara att råda er till att undvika dem sk "ätardagarna", dem förstör så extremt mycket under en deff så att det inte är sant.

Lellan
2009-04-12, 20:29
Kan bara att råda er till att undvika dem sk "ätardagarna", dem förstör så extremt mycket under en deff så att det inte är sant.

För mig är det också så, men kanske inte för alla.

Personligen så känns det osunt beteende, men jag letar efter hur jag vill leva överlag, deffar inte per definition så det kanske är annorlunda.

Försöker hitta ett ätbeteende och mat som jag tycker om och mår bra av - varje dag. Unna sig skräp lite då och då men inte överäta den för det mår jag dåligt av både fysiskt och psykiskt, både just då och särskilt efteråt. Det triggar ofta igång sötsug för mig.

Har kommit fram till att om jag äter mat på ett sånt sätt att jag inte blir tillfredställd varje dag så blir livet tråkigt. Verkar så otroligt trist att plåga sig i flera dagar för att sedan frossa, däremot kan jag nog haka på tanken om tex att bara äta sötsaker en dag i veckan, framöver. Men just nu äter jag tex gärna en liten ruta choklad till kaffet varje dag, trots bantning. Resten av maten som äts är av bra kvalité och då kan lite skräp vara befogat.

Slipper alla fysiska och psykiska nackdelar med ätardagar, och har guldkant varje dag, helt förträffligt jämfört med tidigare erfarenheter av att leva spartanskt och bara längta efter ätardagen då man mest mår dåligt efter ngn timme.

Men, för vissa kanske det passar bättre med ätardagar, tänkte bara dela med mig av ett alternativt tänk. :)

Edit; ursäkta jag blev visst otroligt tjatig där. Poäng: hitta det som gör att du mår bäst, då lyckas du nog bättre än om man bara letar efter det mest optimala rent fysiologisk (vilket inte ens verkar fastlagt vad gäller ätardagar).

Sniggel
2009-04-12, 21:22
Kan bara att råda er till att undvika dem sk "ätardagarna", dem förstör så extremt mycket under en deff så att det inte är sant.

Japp, förutom om man har koll och ätardagen har ett syfte mer än att "gå lös".

Cerberus
2009-04-12, 21:53
om man kan hålla ätardagen på en nivå att de inte havererar deffen totalt så går de an.

Bäst är s.k refeeds med mestadels mkt kolhydrater(från bra källor) och lite skräp på det(eller mycket).


Jag brukar unna mig under veckorna om ja känner för det, godis eller glass i mindre(eller större mängd) men jag räknar alltid in det i dagens energibudget. Lättare o låta bli att frossa på en dag om man tillåter sig äta lite onyttigt då o då.

isterbuk
2009-04-12, 22:06
Kör man en lågkolhydrat diet så kan det väl vara rimligt att "fylla på" en dag i veckan med kolhydrater för att orka med att träna ordentligt och inte tappa så mycket styrka i kommande pass.

Så om det känns att jag behöver en ätar dag under min kommande diet så kommer jag köra på mycket kolhydrater och lite fett den dagen. Men ska försöka undvika det så länge det går.

Fredrik_S
2009-04-12, 22:14
Kör man en lågkolhydrat diet så kan det väl vara rimligt att "fylla på" en dag i veckan med kolhydrater för att orka med att träna ordentligt och inte tappa så mycket styrka i kommande pass.

Så om det känns att jag behöver en ätar dag under min kommande diet så kommer jag köra på mycket kolhydrater och lite fett den dagen. Men ska försöka undvika det så länge det går.

Precis, många missuppfattar ätardagen som en dag då man kan äta extrema mängder kolhydrater fett, protein och alkohol.
Medans det nog bör vara något åt det hållet du valt. Eller för att kunna äta ute med vänner eller familj tex utan att tänka att man gör fel.

Halldin
2009-04-13, 10:02
Kör man en lågkolhydrat diet så kan det väl vara rimligt att "fylla på" en dag i veckan med kolhydrater för att orka med att träna ordentligt och inte tappa så mycket styrka i kommande pass.

Så om det känns att jag behöver en ätar dag under min kommande diet så kommer jag köra på mycket kolhydrater och lite fett den dagen. Men ska försöka undvika det så länge det går.
Jag vet inte hur det är för andra, men om jag "fyller på" med kolhydrater på det viset dagen innan ett pass så är det även bara just det passet där jag presterar bättre.
Inte de pass som kommer resten av veckan.

Så om man egentligen tjänar något på det vettefan.

eop
2009-04-13, 14:16
Ätardagar, har man det endast vid diet? jag förstår inte varför man har en sån dag då man äter hur mycket som helst, stämmer det att det är bra för förbränningen?


jag har hört att om man inte ökar intaget lite då och då så kommer kroppen att "vänja" sig vid det låga intaget och inte gå ner lika mycket/inte gå ner alls. dvs om jag ligger på -500 kcal/dag i 1 månad så går jag ner 0.5 kg vecka men efter en månad ligger jag fortfarande på -500 kcal/dag(alltså mindre antal kcal, då jag gått ner i vikt) men går ändå inte ner 0.5 kg vecka.

om detta visar sig vara en myt så är det ju enlig mig lika bra att skippa äterdagarna, för jag tycker inte att jag kan prestera bättre bara för att jag får i mig lite kolhydrater, i veckan som gick reppade jag 5x70 kg i bänk, i går efter min ätardag failade jag på 3dje reppen.