handdator

Visa fullständig version : Bristningshud stor volym?


Lellan
2009-04-12, 11:31
Ok, konstig fråga men här kommer den:

Bantar och irriterande nog är midjan det ställe där jag INTE minskar i mått. Till saken hör att jag när jag fick barn gick upp väldigt mkt i vikt, sen en vecka innan förlossningen så fick jag en miljard (orka räkna) bristningar på just magen.

Problemet är att jag upplever hudlagret el vad man ska säga, som väldigt "kompakt" där.. jag kan inte känna magmusklerna även om jag spänner, bara om jag känner från sidan (den hud utan bristningar). Det jag funderar på är om det kan vara som ärrvävnad el ngt i flera hudlager där jag har kraftiga bristningar?

Huden där jag inte har bristningar är liksom tunnare hudlager och jag kan känna muskler osv. Vet inte om jag skulle platsa för operation av landstinget eftersom jag inte har medicinska besvär..

Men kan huden bli så tjock att det är därför jag inte minskar i midjemått? Eller kan det släppa? (minskade ända tills jag nåddet typ 95 kg, sen dess har jag minskat max 2 cm på 12½ kg).

Ska lägga in bild i min journal, men är känsligt att visa magen så det blir en luddig lunar men man ser ändå var jag inte tappar kan jag säga:D

Lellan
2009-04-12, 11:37
Med hudlagret menade jag typ fettlagret, hursomehelst, det är som att det har mkt högre densitet om man nyper där än precis bredvid, rumpan el vad man nu vill nypa i för hull för att tjämföra!

Fearstrike
2009-04-12, 11:46
Ja har hyffsat mkt bristningar runt naveln samt på sidfläsket på magen. Det var riktigt illa ett tag, solade som fan och ja har själv tappat absolut mest i midjan senaste KG.

Ja lyckades gå upp över 20kg fett på ett och ett halvt år.

Men de blir bättre och jag upplever inte ÄN iallafall att det har påverkat mer än jag kan tänka mig att när jag blir lite mer rippad så lär de inte bli lika vasst som på andra.

Lellan
2009-04-12, 11:55
Ja har hyffsat mkt bristningar runt naveln samt på sidfläsket på magen. Det var riktigt illa ett tag, solade som fan och ja har själv tappat absolut mest i midjan senaste KG.

Ja lyckades gå upp över 20kg fett på ett och ett halvt år.

Men de blir bättre och jag upplever inte ÄN iallafall att det har påverkat mer än jag kan tänka mig att när jag blir lite mer rippad så lär de inte bli lika vasst som på andra.

Jag lyckades gå upp 50 kg fett på kortare tid så.. ;) Kanske där skon klämmer? Har inte så mkt bristningar i övrigt iaf, de är högst koncentrerade. Mitt tycks inte bli bättre än sen jag gick ner 35 kg, sen dess är det liksom status quo?

Postat bild i journalen nu, mest för att man ska se var det är flottigt, en tydlig bild på bristningar gör väl ingen glad direkt.

Förstod inte det där med solade.. varför gjorde du det, el tror du att det är pga det det var illa ett tag? Mig stör inte yttre huden, alltså bristningarna rent visuellt, de är ju där liksom, men däremot att fettlagret är så skumt där. Segt som sjutton på ngt sätt.. vilket får mig att misstänka ngt slags ärrbildning. Eller så är det rent och skärt fett bara. :)

Tolkia
2009-04-12, 12:06
Det tar iofs längre tid för huden att gå tillbaka (i den mån den gör det) än för fettet att försvinna.

Lellan
2009-04-12, 12:13
Det tar iofs längre tid för huden att gå tillbaka (i den mån den gör det) än för fettet att försvinna.

Men jag borde väl ändå tappa fett i midjan? Den är ju inte direkt.. fettfri..:)

Det vore såå välkommet att tappa omfång där jämfört med rumpan som bara krymper.. tappa lite kärlekshandtag iaf tycker jag. (Om man nu ska fokusera på sånt när man mår så gott annars, känns lite silly, men ändå, ett frågetecken)

Fearstrike
2009-04-12, 12:18
Solade för att bristningarna kamofleras då :P

Lellan
2009-04-12, 12:20
Solade för att bristningarna kamofleras då :P

Aha, men sola ärr brukar ju inte vara så bra? Skiljer sig bristningar där? Jag har gjort motsatt, undvikit sol, de har inte sett en endaste solstråle just för att jag varit rädd för att elasticiteten skulle minska + att man inte ska sola ärr typ.

King Grub
2009-04-12, 12:21
Bristningar brukar synas mindre om man solar området. Elasticiteten är redan i princip omintetgjord där bristningarna finns.

King Grub
2009-04-12, 12:25
Av det lilla man ser på bilden att döma, verkar det inte vara något konstigt, utan bara större fettmängd än på omkringliggande områden (fler och/eller större fettceller) samtidigt som huden helt enkelt saknar elasticitet pga bristningarna. Det är nog inte så mycket att göra annat än kirurgi, om man måste göra något, men det är nog oftast man själv som tycker att det ser värre ut än det gör.

Lellan
2009-04-12, 13:16
Bristningar brukar synas mindre om man solar området. Elasticiteten är redan i princip omintetgjord där bristningarna finns.

Av det lilla man ser på bilden att döma, verkar det inte vara något konstigt, utan bara större fettmängd än på omkringliggande områden (fler och/eller större fettceller) samtidigt som huden helt enkelt saknar elasticitet pga bristningarna. Det är nog inte så mycket att göra annat än kirurgi, om man måste göra något, men det är nog oftast man själv som tycker att det ser värre ut än det gör.

Man kan alltid lita på Gruben, då ska jag inte fundera mig sömnlös över varför inget händer iaf! :thumbup:

Sen lät "omintetgjort" så otroligt trist, men sanningen kan inte alltid vara lattjo lajban. Men om jag minskar i vikt mer, blir det ändå intressant att se om jag till slut kommer bli spolformad.. :D