handdator

Visa fullständig version : Förberedande för att kunna utföra Dips


Stoltz
2009-04-12, 08:24
Jag har alltid tänkt att det kommer när det kommer, dips har aldrig varit något jag känt någon prioritet för att klara, men nyss gav en bekant mig lite mersmak då jag testade på (med hans assistans då) övningen.

Problemet är att jag sällan lyckas synca min träning med någon träningsbekant, så jag måste hitta övningar som snabbt (I styrketräningens bemärkelse av ordet, inte beach 2009 bemärkelsen) kan hjälpa mig att klara dips själv.

Finns det något särskilt som jag bör tänka på?

//N00b

spange
2009-04-12, 08:57
dips med fötterna på en bänk/pall bakom sig kanske? annars hantelpress, tricepsextensioner andra bröst/ tricepsövningar. jag har jämt kört lite dips efter liggande tricepsextensioner och tunga hantelpressar=)

Diggler
2009-04-12, 09:02
dips ställer krav på att du är stark i bröst och triceps, men även att du är stabil i överdelen av ryggen.

Platta hantelpressar, armhävningar, stående axelpressar (med både hantlar och stång), stångrodd, latsdrag, shrugs och drag till hakan är bra övningar för att bli stark och stabil nog att kunna köra dips.

Orkar du utföra halva 90gradersdips i dagsläget?

Madame
2009-04-12, 09:12
Börja med fotdips där du har två bänkar parallellt, händerna på ena och fötterna på bänken framför dig. Se till att ryggen hela tiden hålls nära den bänk du har händerna på, när du dippar, och hjälp till så lite som möjligt med benen. Gå ner så djupt du kan, sträva efter djupare. Du kan sen lägga en viktplatta på låren när det här är för lätt.

Bröst och axelövningar (mest framsidan) är också bra att träna för dipsen.

Du kan även öva på att bara sänka ner dig kontrollerat i dipsställningen, och sen kliva upp igen, alltså negativa dips. Akta dig dock för att göra för mycket och ofta av dessa, det är en övning som kan vara rätt påfrestande, särskilt om du inte kan göra dips ännu.

Black Star Abyss
2009-04-12, 11:09
Jag förstår inte riktigt vad frågan är? Klarar du inte att utföra en dip eller? Prova stå på något och luta ner i dipen tills du klarar dig utan.

Scratch89
2009-04-12, 11:11
Testa att köra så många negativa du orkar. Sen borde det väl finnas någon dipsmaskin som du kan använda resterande set. Jag tror inte att andra tricepsövningar kommer vara så väldigt överförbara till dipsen, då det till (väldigt) stor del handlar om teknik och nötning.

Frumpish
2009-04-12, 12:53
Smyger in en fråga, finns det någon fara i dips pga. bristande teknik? Kör i dagsläget 3xf vilket blir 3x3 och har inte riktigt koll på tekniken, ser till att armbågarna går över axlarna bara.

mattilainen
2009-04-12, 12:57
Smyger in en fråga, finns det någon fara i dips pga. bristande teknik? Kör i dagsläget 3xf vilket blir 3x3 och har inte riktigt koll på tekniken, ser till att armbågarna går över axlarna bara.

Jag brukar säga att man ska ha armbågarna tätt intill kroppen för annars känner iaf jag smärtor i axlarna. Det kan bero på att man felbelastar axlarna om man kör armbågarna längre ut ifrån kroppen eller så är det bara jag :)

Stoltz
2009-04-12, 16:43
dips ställer krav på att du är stark i bröst och triceps, men även att du är stabil i överdelen av ryggen.

Platta hantelpressar, armhävningar, stående axelpressar (med både hantlar och stång), stångrodd, latsdrag, shrugs och drag till hakan är bra övningar för att bli stark och stabil nog att kunna köra dips.

Orkar du utföra halva 90gradersdips i dagsläget?

Nej, åtminstone inte den gången då min kompis var med, men kanske handlar om vana. Ska testa imorgon.


Tack för alla tips, ska bli spännande att sträva efter :)

Pez
2009-04-12, 16:53
Som med "alla" kroppsegna övningar tycker jag att det brukar släppa på vid 4-6 reps. Vad jag menar är att när man väl river av 4-6 reps utan problem så är det den specifika övningen som ger mest. Innan dess så är det bygga styrka genom andra övningar som gäller för mig.

När du väl börjar köra dips så se till att hitta stabiliteten - så att du utför hela rörelsen kontrollerat. Alltför ofta tycker jag mig se folk som "skvätter" bort just dips genom instabilitet och sprattel. Om du är tung i kroppen, akta axlarna.
Dips är fö kul som fan. :D

grakka
2009-04-12, 17:13
Hade svårt för dips förut när jag började träna. Sittande dips har alltid fungerat bra. Gör som spange skrev. Typ såhär (http://styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/43) fast med fötterna upphöjt på en annan bänk. Med tiden så klarade jag vanliga dips bättre och bättre.

Martin Löwgren
2009-04-12, 18:04
Bara att nöta :thumbup:

Fråga dock hur många Athletic Fitness killar som inte har problem med AC-leden efter många års dipstränande (och Arnes envishet med djupet på tävling)

:D

Oftast regel än undantag att få problem med AC-leden efter många års stenhård dipsträning.

/Ax