handdator

Visa fullständig version : Utförande av chins


grakka
2009-04-11, 23:55
Skadade nacken för ~8 veckor sedan när jag gjorde chins. För att ingen ska misstolka vad just jag menar med chins så kan ni kolla på detta (http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/189) klipp. Målet var att orka 3x12 och eventuellt ett sista set. I det tredje setet så börjar det bli riktigt jobbigt vid ~8 så jag tar ett djupt andetag och blickar neråt för att orka med dom 2-4 sista. Då smäller det till i bakhuvudet som en blixt eller en flashback scen i en film, jag blir omedelbart yr, det blir iskallt i bakhuvudet och känslan strålar efter några sekunder fram runt huvudet och blir varmt. Det visade sig att en muskel brast och började blöda i nacken. Det tog ca 5 dagar innan huvudvärken försvan och jag kunde knyta skorna, sitta vid datorn och skita igen.

Har inte ens vågat kolla på chinstången sedan detta inträffade men är väldigt sugen på att testa igen då jag gillar övningen. Väger 72kg och min längd är 179cm. Det som jag anser är riskabelt är att det inte direkt går att köra chins lugnt eftersom belastningen alltid kommer att vara 72kg hur jag än gör (tränar ensam). Kan felet vara att jag utförde övningen när jag kollade ner? Ska jag våga testa chins igen?

Rahf
2009-04-12, 00:04
Blicken uppåt eller framåt, har en känsla av att man kan tjonga in skallen i stången annars. Kanske kolla upp med en naprapat gällande nacken din också.

Morty
2009-04-12, 00:07
Kör mera kontrollerat nästa gång... Försök att få en (ganska) strikt adduktion av axelleden, inte en extension. Då tar chinsen som bäst enligt mig.

Jorpa
2009-04-12, 01:11
Samma sak hände mig vid en form av axelraise i maskin, åt sidorna. Den där vanliga.

Jag värmde inte upp, var ganska ny inom träning och körde på.

Smällde till i nacken här med, blev lite yr, riktigt illamående, spydde lite t.o.m tror jag och otrolig nackspärr i 4-5 dagar, varav 2-3 var endast sängliggande. Otrolig smärta om jag försökte trycka/knäcka tillbax nacken, eller vända huvudet.

Nu kan jag däremot köra maskinen igen.

grakka
2009-04-12, 09:43
Detta var ju som sagt ett tag sedan och jag gick till kiropraktorn direkt efter att detta inträffade. Så den biten är ju löst för ett tag sedan. Ska nog testa igen idag och verkligen se till att hålla hakan uppåt. Har tränat sedan januari 2008, dock så har jag mer eller mindre aldrig kört chins förutom en gång innan denna, och denna. Så man kan nog kalla mig nybörjare med chins åtminstone. Händer det igen så har jag ju iaf erfarenhet sedan tidigare ;)

jik
2009-04-12, 09:59
Tycker inte du ska köra på med chins igen. klla nacken somsagt. Och börja försiktgt i en chin maskin du vet en sån där med en platta som trycker upp en. Har du inte tillgång till en sån be nån lyfta dig i fötterna.

mvh

dream_theater_
2009-04-12, 10:09
Samma sak som du beskriver hände mig när jag körde benpress. Vad jag har hört av personalen från gymmet ska det inte vara farligt. Personal från nautilus. vet inte om de är utbildade på något vis.

Scratch89
2009-04-12, 11:14
OT: Det där ser ut som om det är filmat på Fysiken Kaserntorget. :cool:

grakka
2009-04-12, 16:55
Tycker inte du ska köra på med chins igen. klla nacken somsagt. Och börja försiktgt i en chin maskin du vet en sån där med en platta som trycker upp en. Har du inte tillgång till en sån be nån lyfta dig i fötterna.

mvh

Finns faktiskt en sådan på gymmet. Men tycker inte om att behöva stå på lyftplattan, blir så onaturligt på något vis. Har inga problem med nacken just nu. Vill bara undvika att det händer igen då det inte var så skönt direkt. Ska testa med lyftplattan, känns det bra så ska jag testa stången. Tack för svaren iaf!

Symphony Flex
2009-04-12, 20:45
Samma sak som du beskriver hände mig när jag körde benpress. Vad jag har hört av personalen från gymmet ska det inte vara farligt. Personal från nautilus. vet inte om de är utbildade på något vis.

Tror att det är väldigt varierande nivå på den personalen tyvärr... lite OT kanske :)