handdator

Visa fullständig version : viloveckan och den magiska siffran 8.


Trytter
2009-04-11, 23:21
Har gått och funderat på den omtalande viloveckan som många styrketränande åtminstonde hävdar att de tillämpar med jämna mellanrum.
I nästan samtliga fall jag hör om den i styrketräningssammanhang handlar det om var åttonde vecka..
Undrar lite varför just var åttonde vecka verkar vara normen i gymkretsar?
Jag läste ett par böcker om cykelträning för ett par år sedan och där var budskapet lite annorlunda.
Om jag minns rätt förespråkade joe friel en kortare cykel på 4-5 veckor var man succesivt stegrar träningen för att dra ner på både volym och intensitet 4e eller 5e veckan.
Är det någon som har en idé om liknande upplägg skulle kunna användas i styrketräningen.
Alltså kortare cykler var man bara drar ner volym och intensitet utan att vila helt?
Någonstans låter det lite mer logisk i mina ögon att inte ta en fullständig vilovecka då det personligen bara gör mig seg.
Utan dra ner arbetsbördan till säg hälften var 4e vecka?
Är där så stor skillnad i vilobehovet om målet är att bygga muskler jämfört med att cykla snabbare?
Personligen kan jag väl medge att om jag verkligen lyckats pressa mig själv på gymmet i säg fyra veckor då känns en vecka med halverad volym inte obefogad.

Commando1980
2009-04-11, 23:26
Har gått och funderat på den omtalande viloveckan som många styrketränande åtminstonde hävdar att de tillämpar med jämna mellanrum.
I nästan samtliga fall jag hör om den i styrketräningssammanhang handlar det om var åttonde vecka..
Undrar lite varför just var åttonde vecka verkar vara normen i gymkretsar?
Jag läste ett par böcker om cykelträning för ett par år sedan och där var budskapet lite annorlunda.
Om jag minns rätt förespråkade joe friel en kortare cykel på 4-5 veckor var man succesivt stegrar träningen för att dra ner på både volym och intensitet 4e eller 5e veckan.
Är det någon som har en idé om liknande upplägg skulle kunna användas i styrketräningen.
Alltså kortare cykler var man bara drar ner volym och intensitet utan att vila helt?
Någonstans låter det lite mer logisk i mina ögon att inte ta en fullständig vilovecka då det personligen bara gör mig seg.
Utan dra ner arbetsbördan till säg hälften var 4e vecka?
Är där så stor skillnad i vilobehovet om målet är att bygga muskler jämfört med att cykla snabbare?

viloveckor överanvänds. anledningen är ofta avsaknad av vettig träningsperiodisering/planering.

Morty
2009-04-11, 23:42
Jag tar "vilovecka" under skolloven, under den tiden brukar det bli 1-3 hel/halvkropps pass.

Har aldrig egentligen känt att jag har "behövt" det, men kanske att jag skulle gjort om jag inte tagit det? Tror inte att det behövs om man gymmar normalt utan högt uppsatta mål.

z_bumbi
2009-04-12, 11:01
8 veckor kommer väl huvudsakligen från Max-ot?

4-5 veckor med stegrande/ökande belastning används och beskrivs av bl a Tudor Bompa och för styrketräning så tycker jag den varianten funkar bättre. Börja lättare och stegra vikten upp mot en målvikt, sen börja om. I ett sådant upplägg kan (bör?) man iofs också ha en vilovecka men jag tror de flesta kör lite längre än 8 veckor innan det inträffar.

pragmatist
2009-04-12, 13:02
Jag delar väl inte riktigt ditt intryck att det är så himla vanligt med viloveckor eller att dessa infaller med just åtta veckors intervall. I den mån som folk tar viloperioder över huvud taget så hänger det mer ihop med förkylning, skador eller semester än att de följer ett visst program som säger åt dem att inte gå till gymmet. Jag tror jag under mina 20 års gymmande träffat en person som faktiskt tog viloveckor vare sig han tyckte det behövdes eller inte. För egen del har jag aldrig tagit någon vilovecka bara för att man ska utan för att jag varit tvingad till det av olika skäl.

Rahf
2009-04-12, 16:21
Tre till fyra dagar om man är mör och sliten. Vilovecka om man är skadad. Omplanering ifall motivationen tryter

Cerberus
2009-04-12, 16:34
ska jag ta en vilovecka så är jag förkyld, annan sjukdom, skada, semester(sällan). Kanske tajmar tatueringen till en vilovecka senare i år.

C.E.J.
2009-04-12, 16:37
Tre till fyra dagar om man är mör och sliten. Vilovecka om man är skadad. Omplanering ifall motivationen tryter

Låter jävligt klokt.

mojoo
2009-04-12, 17:00
Tre till fyra dagar om man är mör och sliten. Vilovecka om man är skadad. Omplanering ifall motivationen tryter

+1

Kompis tog 3 veckors vila(ingen träning alls) och när han började träna igen ökade han på de flesta övningar. Han kände sig jäkligt stark, sa han.

Tror dock att de spelar roll hur ens schema ser ut och hur långt man kommit i sin träning

Knickedicken
2009-04-12, 20:29
Jag tar mina vilo veckor när jag är sjuk, känner inte att jag behöver vila en hel vecka.
Ibland kan jag känna mig seg och trött, då vilar jag ett par dagar men inte en hel vecka.