handdator

Visa fullständig version : Angående bröd.


Fok
2003-08-03, 08:54
I strävan efter att försöka käka nyttigt fiberrikt hela tiden har det slutat med att jag senaste kanske månaden uteslutet ätit rågbröd samtidigt som jag fått i mig kostfibrer och dylikt från andra mål. Problemet är att min mage inte är fullt lika road av att alltid käka det vilket senaste tiden resulterat i 2 riktigt jävliga magknip(Långvariga grejer alltså). Nu förutsätter jag ju givetvis att det är pga ett överätande av fibrer och dylikt vilket enbart är min egen teori. Men för att få reda på hur det ligger till skulle jag vilja testa käka något annat bröd ett tag och se om det blir bättre, eftersom det går ner en hel del bröd under en dag för mig.

Kontentan; Kan någon rekomendera lite bröd som är relativt nyttiga men inte innehåller fullt så mycket fibrer etc. King grub har ju lyckats ha ett svar på allt jag frågat hittills, så om du har något förslag skulle det uppskattas.

Tack på förhand

King Grub
2003-08-03, 08:56
http://www.angbagarn.se/_borders/Fullkorn.jpg

Förvisso grovt, men förvånansvärt skonsamt mot magen. I alla fall mot min. Sanslöst gott är det också, och billigt dessutom.

Annars finns det inte så många "nyttiga" brödsorter med låg fiberhalt och/eller lite hela korn.

Fok
2003-08-03, 09:13
Tack!

Får testa det någon vecka och se om det förbättrar något. Problemet är just det att jag iallafall får i mig en hel del bröd under en dag, så det känns vemodigt att äta något man inte vet är relativt nyttigt. Så tack för vägledningen!

LunaSpice
2003-08-03, 09:22
Originally posted by Fok
I strävan efter att försöka käka nyttigt fiberrikt hela tiden har det slutat med att jag senaste kanske månaden uteslutet ätit rågbröd samtidigt som jag fått i mig kostfibrer och dylikt från andra mål. Problemet är att min mage inte är fullt lika road av att alltid käka det vilket senaste tiden resulterat i 2 riktigt jävliga magknip(Långvariga grejer alltså). Nu förutsätter jag ju givetvis att det är pga ett överätande av fibrer och dylikt vilket enbart är min egen teori. Men för att få reda på hur det ligger till skulle jag vilja testa käka något annat bröd ett tag och se om det blir bättre, eftersom det går ner en hel del bröd under en dag för mig.

Kontentan; Kan någon rekomendera lite bröd som är relativt nyttiga men inte innehåller fullt så mycket fibrer etc. King grub har ju lyckats ha ett svar på allt jag frågat hittills, så om du har något förslag skulle det uppskattas.

Tack på förhand

Jag antar att du har uteslutit att det inte kan vara något annat än brödet som ger dig magkramper? Det finns massvis med olika faktorer som kan ge dig kramper. Jag antar också att du dricker rikliga mängder vatten eftersom det är ganska viktigt vid höga fiberintag. Men testa det brödet som grub rek. Det kan ju faktiskt vara det som är problemet.

Fok
2003-08-03, 16:43
Som jag sa så har jag fått för mig det, men är ju naturligtvis inte säker. Andra saker jag börjat "överkonsumera" är väl egentligen bara mjölk. Så är det inget av de två har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara.

King Grub
2003-08-03, 16:44
Originally posted by Fok
Som jag sa så har jag fått för mig det, men är ju naturligtvis inte säker. Andra saker jag börjat "överkonsumera" är väl egentligen bara mjölk. Så är det inget av de två har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara.

Det är väl nästan troligare att mjölken skulle kunna vara boven i dramat. Lite laktosintolerant, kanske? Väldigt vanligt, med just de resultat du nämner.

LunaSpice
2003-08-03, 16:47
Originally posted by Fok
Som jag sa så har jag fått för mig det, men är ju naturligtvis inte säker. Andra saker jag börjat "överkonsumera" är väl egentligen bara mjölk. Så är det inget av de två har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara.

Får du bara kramper, ingen diarré? Om du saknar enzymer som bryter ned mjölksockret så kan väldigt lös avföring uppstå, pga att laktosen binder upp vattnet.

Hur mkt laktos får du i dig varje dag? OM du nu skulle vara intolerant så kommer redan 5+ g / dag ha ovanstående effekter.

Fok
2003-08-03, 18:52
Effekten är den motsatta, blir hård i magen utav bara helvete. Nu snackar vi hård som om man har en möbelgrupp i kistan som har bestämt sig för att stanna kvar där. Skulle tippa på att jag dricker närmare 1,5-2 liter minimjölk dagligen.

Jag uppskattar verkligen hjälpen bör tilläggas...

Pez
2003-08-04, 01:14
Har du testat att utesluta brödet men inte mjölken - vad blir effekten av det?
Har du testat att utesluta mjölken men inte brödet - vad blir effekten av det?

Så får du hålla på tills du hittar "boven" - plocka bort matvara för matvara tills du träffar rätt... nu låter det iofs som att ett litet "överätande" av fibrer kan vara fallet här, men hur mycket bröd käkar du egentligen???

/pez

LunaSpice
2003-08-04, 07:06
Originally posted by Fok
Effekten är den motsatta, blir hård i magen utav bara helvete. Nu snackar vi hård som om man har en möbelgrupp i kistan som har bestämt sig för att stanna kvar där. Skulle tippa på att jag dricker närmare 1,5-2 liter minimjölk dagligen.

Jag uppskattar verkligen hjälpen bör tilläggas...

Vi kan utesluta laktosintolerans alltså. Problemet har ju garanterat något med tarmperistaltiken att göra. Det bero på flera saker. Bl.a.:

1. Att du i samband med ditt höga fiberintag dricker för lite vatten. Eftersom fibrer binder vatten samt att tjocktarmen absorberar vatten så blir det inte mkt kvar i avföringen vilket kan ge förstoppning.

2. Att du av någon anledning (t.ex stress) har ett ökat påslag av det sk. sympatiska nervsystemet. Detta system försämrar bl.a. aktiviteten i magsäcken och tarmarna.

Exakt var har du ont? Dela in magen i fyra lika stora kvadranter och säg i vilken det gör mest ont. Försök även att bekskriva smärtan. Intensiv under korta perioder? Konstant? Hur ofta tömmer du dig? Svara på dessa frågor så ska vi nog kunna lösa det här.

Det är VÄLDIGT konstigt att för MKT fibrer kan leda till förstoppning. Jag har endast hört talas om det då personer druckit för lite vatten. Hrm...nåväl. Vi får se. :)

Fok
2003-08-04, 09:37
Okej med fyrkantsmodellen så skulle smärtan sitta centralt i dom båda nedre rutorna. Jag dricker mycket vatten under en dag, dock inte medan jag äter. Stress finns det en del av för stunden, men det har det nog alltid gjort och har inte haft liknande problem som detta innan. Normalt går man väl på toa en gång per dag skullej ag tippa, dock när dom här dagarna eller perioderna dyker upp så har det oftast gått en eller två dagar utan att man vart där. Smärtan beskrivs nog bäst som plötslig och intensiv som resulterar i att man kryper ihop i någon typ av fosterställning för att lindra det, och sen släpper den. Bör ju tilläggas att den kommer och går, så om jag får ont under förmiddagen kan det t a någon timme elelr två innan det händer igen. Och den går egentligen bara bort efter du vart på toa, vilket föranledde mig till min amatördiagnos att det kunde va för mycket fibrer :confused:

Pez: Nej har inte testat någonting riktigt ännu, är ett relativt nytt problem men om det fortgår måste jag börja experimentera lite.

Har gått 2 dagar nu utan problem. Så har det visserligen varit hittills och sen har det kommit igen så vi får se hur dagen spelar ut sig.

Hoppas jag svarade på allt annars får jag komplementera sen.

LunaSpice
2003-08-04, 09:59
Originally posted by Fok
Okej med fyrkantsmodellen så skulle smärtan sitta centralt i dom båda nedre rutorna. Jag dricker mycket vatten under en dag, dock inte medan jag äter. Stress finns det en del av för stunden, men det har det nog alltid gjort och har inte haft liknande problem som detta innan. Normalt går man väl på toa en gång per dag skullej ag tippa, dock när dom här dagarna eller perioderna dyker upp så har det oftast gått en eller två dagar utan att man vart där. Smärtan beskrivs nog bäst som plötslig och intensiv som resulterar i att man kryper ihop i någon typ av fosterställning för att lindra det, och sen släpper den. Bör ju tilläggas att den kommer och går, så om jag får ont under förmiddagen kan det t a någon timme elelr två innan det händer igen. Och den går egentligen bara bort efter du vart på toa, vilket föranledde mig till min amatördiagnos att det kunde va för mycket fibrer :confused:

Pez: Nej har inte testat någonting riktigt ännu, är ett relativt nytt problem men om det fortgår måste jag börja experimentera lite.

Har gått 2 dagar nu utan problem. Så har det visserligen varit hittills och sen har det kommit igen så vi får se hur dagen spelar ut sig.

Hoppas jag svarade på allt annars får jag komplementera sen.

För mkt fibrer har snarare motsatta effekt, om man dricker tillräckligt med vatten dock. Dricker man INTE tillräckligt så kan det orsaka obstipation men du säger ju att du dricker rejält med vatten så jag tror inte det har så mkt med fibrerna att göra om jag ska vara ärlig. Har du alltså ont strax nedanför naveln eller? Jag antar att du delade in bålen NEDANFÖR bröstet så att säga. Det låter inte som tjocktarmen eftersom den går "runt" naveln eller vad man ska säga. Tunntarmen är innaför den "ramen". Jag tror ändå att av någon anledning så stannar din föda kvar i tjocktarmen alldeles för länge vilket resulterar i överflödig vattenabsorption som gör avföring hårdare. Förstoppningen kan ju ha inträffat vid ett tidigare tillfälle men att den stannar kvar pga div orsaker. Vad jag menar är att det inte nödvändigtvis behöver ha med din kostförändring att göra. Detta blir en slags ond cirkel eller vad man ska säga...får du förstoppning så får du oregelbundna toalettbesök vilket försämrar förstoppningen ytterligare osv.

Du har inte opererats nyligen? Testa att trycka på olika delar runt naveln och se om det är hårt någonstans. Du kan även trycka lite försiktigt i nedre, högre kvadranten vid kalsonglinningen ungefär.

Gör ett nutritionsschema eller registrering under en vecka, skriv ned allt du äter och hur mkt. Om det inte har gått över nästa vecka så tar du med schemat till en läkare och ber honom/henne göra en undersökning. Det kan vara massvis med olika orsaker till din förstoppning vilket gör det väldigt svårt för mig att lista ut orsaken via ett forum. Du kan även gå till apoteket om du vill slippa läkarfakturan... :) Köp isf Vi-Siblin S eller Inolaxol (tror jag det heter). Båda har laxerande effekt. Vill du komma undan ännu billigare så föreslår jag katrinplommon. Det har jag själv testat och jäklar du...man springer på dass ett ANTAL ggr /dag.
:eating:

Fok
2003-08-04, 10:44
Haha jo jag körde sån juice senast det hände ihop med ett gäng kiwis. Opererat mig har jag faktist aldrig gjort så lär inte ha med det att göra. Som du säger är det ju svårt att få fram någon säker diagnos såhär så tar och följer ditt råd och ser hur det verkar om en vecka eller så och uppsöker en läkare om det består. Det enda jag kan tillägga angående drickandet är att jag förbrukar mer vätska än genomsnittspersonen tror jag genom att jag svettas väldigt enkelt. Så även om jag själv tycker jag dricker massvis kanske jag borde få i mig ännu mera vätska. Det får bli mitt närmsta projekt att dricka mer under veckan och se om det dyker upp ändå.

Tack för all hjälp!