handdator

Visa fullständig version : Cashewnötter, två veckor sen bäst-före, ätbara?


C.E.J.
2009-04-11, 20:38
Haft en påse cashewnötter i skafferiet en längre tid nu, som jag inte ätit av alls. Gick ut 30/3, och ska förvaras

Torrt - check
Svalt - check
Mörkt - check
väl tillsluten - nope

Åt 50g i förrgår, smakade som det skulle. Frågan då, kan jag äta av dem utan problem? Idag har magen krånglat lite men känns ju inte som att cashewnötter ätna 48h sen har nån inverkan nu... eller?

Halldin
2009-04-11, 20:40
Det är ändå nästan 2 veckor sedan.

Det är möjligt att det är OK att äta det, men frågan är väl snarare om det är värt att riskera det för summan av att köpa en ny påse?

tsp
2009-04-11, 20:45
Äh, det är ingen fara. Är inte bäst före-datumet satt typ flera år efter "tillverkningsdatumet"? I så fall lär dem väl knappast kunna pricka in exakt vilken vecka nötterna blir oätbara eller? :D

Tolkia
2009-04-11, 20:50
Nötter brukar härskna, vilket känns väl på smaken.

C.E.J.
2009-04-11, 20:53
Nötter brukar härskna, vilket känns väl på smaken.

Hur smakar härsket? Som sagt så är de fullt ätbara, men å andra sidan kan mina smaklökar vara helt cp och jag tycker att härsket smakar gott :D


Får nog göra som Halldin implicerar och köpa en ny påse helt enkelt.

Musselbank
2009-04-11, 20:55
Jag skulle INTE noja efter bara ett par veckor.

Sverker
2009-04-12, 06:11
Hur härsket smakar är inte lätt att beskriva. En lätt bitter smak som ligger kvar i svalget länge. Kan även smaka fisk eller nyslaget gräs. Det mest påtagliga är att det bittra sitter kvar lääänge.

mikaelj
2009-04-12, 10:25
Jag har mina nötliknande klumpar i kylen, så håller de längre.

Tolkia
2009-04-12, 12:01
Jag har mina nötliknande klumpar i kylen, så håller de längre.
Det här är ett bra tips. Köper man större mängder kan man även förvara dem i frysen (det ger inte obegränsad hållbarhet, men den blir lite längre). De tinar snabbt.

mikaelj
2009-04-12, 12:05
På samma sätt har jag smör i en burk i rumstemperatur (mättat fett stabilt, omättat instabilt). Kan vara något att tänka på om man tycker att det är för hårt direkt från kylen.

Musselbank
2009-04-12, 13:21
Kylen kan tänkas vara bättre än frysen: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109979&highlight=frysa+n%F6tter

swarre
2009-04-12, 15:35
En enkelt tumregel: så länge det smakar och luktar ok, så är det ok.

Gäller generellt sett för alla livsmedel.

För många livsmedel finns datummärkningen i princip enbart där för sakens skull. Den har ingen "praktisk betydelse", dessa livsmedel har ofta ett utgångsdatum (månad) flera år fram i tiden.

EnTe
2009-04-15, 22:58
Det står ju faktiskt "bäst före" och inte "oätligt efter" Men bäst före vadå? Den biologiska nedbrytningen av livsmedel börjar ta fart så fort du öppnar förpackningen och det kommer i kontakt med syre, det betyder att det är som bäst dag 1 och lite sämre dag 2 ect ect. Så bäst före vadå?

Jag går också på devisen, luktar och smakar det ok så är det ok. Sen behöver man ju inte svälja för att prova. Går ju att spotta ut också.. Om man funderar på det så tror jag knappast att våra smaklökar utvecklades för att plocka fram smaker av äppelblom och lakrits i rödvin, utan för att just avgöra om det vi stoppar i munnen är "ok" att äta. Är maten rutten så känner man det helt enkelt... jag gör iaf.

Sverker
2009-04-16, 06:02
Nu gäller Bäst före bara oöppnade förpackningar som förvarats enligt anvisningarna på förpackningen. I det ögonblicket man öppnar förpackningen upphör alla garantier.
Ibland kan det stå någonting om att öppnad förpackning är kylvara och håller si eller så många dagar efter öppnandet.



Att lita på sina lukt- och smaksinnen är en mycket dålig regel. Många matförgiftande bakterier kan växa till i antal och ge upphov till matförgiftning utan att de märks på lukten eller smaken.

mikaelj
2009-04-16, 06:47
Att lita på sina lukt- och smaksinnen är en mycket dålig regel. Många matförgiftande bakterier kan växa till i antal och ge upphov till matförgiftning utan att de märks på lukten eller smaken.

Nåja, för de vanligaste fallen, som mejerivaror, är det fullt tillräckligt.

z_bumbi
2009-04-16, 07:15
På samma sätt har jag smör i en burk i rumstemperatur (mättat fett stabilt, omättat instabilt). Kan vara något att tänka på om man tycker att det är för hårt direkt från kylen.

Iofs vet jag sen tidigare att du inte har så stor koll på livsmedel eller kost men hur tänkte du nu?

mikaelj
2009-04-16, 07:58
hur tänkte du nu?

Att mättat fett inte oxiderar lika snabbt som fleromättat, tänkte jag. Det kanske är en poänglös tanke?

Smör fungerar oavsett det bra att ha i rumstemp. Jag kan ha angett fel anledning. Du får gärna berätta varför.

Tolkia
2009-04-16, 09:18
Att mättat fett inte oxiderar lika snabbt som fleromättat, tänkte jag. Det kanske är en poänglös tanke?

Smör fungerar oavsett det bra att ha i rumstemp. Jag kan ha angett fel anledning. Du får gärna berätta varför.
Hur går det här ihop med det faktum att t.ex. olivolja också kan förvaras i rumstemperatur? Tanken är inte poänglös, men jag tror att du drar den för långt. Jag skulle tro att det avgörande när det gäller ditt smör är hur lufttätt kärlet du förvarar det i är. Ju mindre kontakt med luften, desto bättre.

mikaelj
2009-04-16, 09:33
Hur går det här ihop med det faktum att t.ex. olivolja också kan förvaras i rumstemperatur?

Enkelomättat är ju också stabilt. Ganska lite fleromättat fett i olivolja (7%).

Tanken är inte poänglös, men jag tror att du drar den för långt. Jag skulle tro att det avgörande när det gäller ditt smör är hur lufttätt kärlet du förvarar det i är. Ju mindre kontakt med luften, desto bättre.

Baselusker i luften snare än syret (= oxidering)?

swarre
2009-04-16, 15:52
Att lita på sina lukt- och smaksinnen är en mycket dålig regel. Många matförgiftande bakterier kan växa till i antal och ge upphov till matförgiftning utan att de märks på lukten eller smaken.



Har du lust/möjlighet att utveckal det där en aning? Menar du att samma "regler" gäller för alla typer av livsmedel?

Hur ser du, utifrån detta tankesätt, på livsmedel som ska tillagas?

Sverker
2009-04-16, 18:51
Har du lust/möjlighet att utveckal det där en aning? Menar du att samma "regler" gäller för alla typer av livsmedel?

Hur ser du, utifrån detta tankesätt, på livsmedel som ska tillagas?

Att en del bakterier som Staphlyococus aureus bildar värmestabila toxiner. Här hjälper ingen tillagning.

swarre
2009-04-16, 19:55
Att en del bakterier som Staphlyococus aureus bildar värmestabila toxiner. Här hjälper ingen tillagning.


Intressant. Det verkar dock vara vanligare att råka ut för just detta pga undermålig hygien. Alternativt förvaring vid fel temperatur snarare än "långvarig" förvaring.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/staphylococcus-aureus-matforgiftning/


Vilka förutsättningar behövs för att bakterierna ska tillverka toxinet? Och hur lång tid tar det?

Micke-s
2009-04-16, 20:02
ät..
eller pm mig och så kan du få min adress att skicka påsen till , så äter jag dom .

Sverker
2009-04-17, 06:00
Intressant. Det verkar dock vara vanligare att råka ut för just detta pga undermålig hygien. Alternativt förvaring vid fel temperatur snarare än "långvarig" förvaring.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/staphylococcus-aureus-matforgiftning/


Vilka förutsättningar behövs för att bakterierna ska tillverka toxinet? Och hur lång tid tar det?


Läser vi din länk räcker tydligen ett dygn i rumstemperatur.
Aktuella livsmedel är relativt näringsrika och proteinrika med en beredning som man gör med händerna typ ägghalvalvor, smörgåsar, såser mm.

swarre
2009-04-17, 10:02
Läser vi din länk räcker tydligen ett dygn i rumstemperatur.
Aktuella livsmedel är relativt näringsrika och proteinrika med en beredning som man gör med händerna typ ägghalvalvor, smörgåsar, såser mm.

Min slutsats blir dock fortfarande att anledningen till att dessa toxiner kan uppstå är bristande hygien eller förvaring i felaktig temperatur. Det vill säga inte det faktum att ett livsmedel har förvarats "lång tid" (exempelvis efter "bäst före datumets" utgång).

Finns det någonting som kan anses styrka att det är just protein och/eller näringsrika livsmedel som riskerar att drabbas (annat än att det är sådana som har förekommit i just dessa fall)?