handdator

Visa fullständig version : ElDorado sucks?


zharz
2009-04-11, 14:51
Tjenare, har en fråga angående märket ElDorado. Mina föräldrar totalvägrar att köpa något som har med märket ElDorado att göra.

Jag tycker att deras Glass, Juicer, Saft, ja drycker i största allmänhet är ruskigt goda. De var på föreläsning om vad man skall äta och vad man inte skall äta och det var då de inte vill ha Euroshopper eller ElDorado.

Kött, fisk, kyckling etc. det kan jag förstå att de inte vill köpa men allt annat förstår jag inte.

Så om man köper en Juice med märket ElDorado, vad är det som skiljer dem från ett märke som kostar 2-3 gånger så mycket, förstår att det kanske är färskpressad eller dylikt men något annat? Om man då tar och läser på innehållsförteckningen vad är det som man skall se upp med då?;)

Halldin
2009-04-11, 14:55
Det är väl mer att det är ett budgetmärke, som har varit på tapeten för diverse saker, b.la för deras kyckling, pecannötter (?) och hamburgare (som innehöll griskött trots vad förpackningen sade).

Många produkter i deras sortiment är dock precis lika bra som vilket annat som helst. I de fallen ligger väl skillnaden bara i att Eldorado har en simplare design på förpackningen.

Jag tror att de som ogillar Eldorado och inte köper nåt alls av dom gör det p.g.a det dåliga ryktet som dom fått via diverse tabbar.

Kischen
2009-04-11, 15:03
Vad var det för föreläsning?

tsp
2009-04-11, 15:04
I regel har väl eldorados drycker mer artificiella smakämnen, konserveringsmedel och sötningsmedel än andra märken. Ungefär det som gäller för sortimentet överlag också? Det är i alla fall den uppfattningen jag fått. Men jag har inga problem med vissa av Eldorados eller Euroshoppers produkter, förutom att i princip alla smakar sämre än konkurrenternas.

Kischen
2009-04-11, 15:06
Glutamat är ju på tapeten, kanske nåt sånt dom varnats för?

Grazzafukkinrazzi
2009-04-11, 15:49
Eldorado juicer brukar väl bestå av 20% socker & 70% vatten? :thumbup:

Morty
2009-04-11, 16:07
Är väl snarare 10% socker 90% vatten, som alla andra juicer..?

Grazzafukkinrazzi
2009-04-11, 16:19
Är väl snarare 10% socker 90% vatten, som alla andra juicer..?

haha, vettefan vet att det är förj*vla mycket socker och resten är typ vatten och lite fruktsaft

Rahf
2009-04-11, 16:19
Varför blanda i mer socker när det blir dyrare då? Motsägelsefullt om inte annat ;).

De vägrar nog blankt för att de tror att alla matvaror som kommer från ett budgetmärke är automatiskt dåliga. Jag skulle nog inte tveka att köpa basvaror från Eldorado.

WHITEFOLKS
2009-04-11, 16:19
Om man praktiskt gillar deras produkter så finns det nog ingen särskild anledning att inte använda de.

tsp
2009-04-11, 17:22
Jag vet inte om det är så, men jag har fått för mig att hanteringen av "grunderna" i lågprismärkenas produkter är sämre. T.ex. dålig djurhantering, rejält besprutade och behandlade grödor, taskigt underhållna och skitiga fabriker, osv.

Black Star Abyss
2009-04-11, 17:29
Jag vet inte om det är så, men jag har fått för mig att hanteringen av "grunderna" i lågprismärkenas produkter är sämre. T.ex. dålig djurhantering, rejält besprutade och behandlade grödor, taskigt underhållna och skitiga fabriker, osv.

Ja, det stämmer. Undviker lågprismärken av moraliska skäl. Visst kan det vara grader i helvetet många gånger, men ändå.

Protein
2009-04-11, 17:33
Eldorados produkter är tillverkade med tanke på pris framför kvalitet. Något måste dem alltså dra ner på, men jag tycker att deras mat håller liknande kvalité jämfört med dyrare konkurrenter... Euroshop tycker jag dock är vattnigt och smaklöst

WHITEFOLKS
2009-04-11, 17:52
Du tänker fel när du säger att Eldorados produkter är tillverkade med tanke på pris.

De använder pris som en utav de största konkurrensmedlen det är korrekt men det är inte samma sak som att sätta pris som en viktigare faktor än kvalitet i tillverkningen.

Eldorado är vad jag vet ett märke som axfood äger med allt vad det innebär.

Karvig
2009-04-11, 18:12
Juice får endast innehålla fruktråsaft, inget tillsatt socker el. dyl.

Det borde således inte skilja särskilt mycket alls mellan "budgetmärken" och de lite dyrare varianterna. Jag är dock inte bekant med just deras juice så ElDorados dryck kanske heter nektar eller juicedryck?

WHITEFOLKS
2009-04-11, 18:26
Inte helt sant (tror jag).

Jag tror man får tillsätta en viss mängd socker för att reglera surheten på juicen och för att söta smaken.

WHITEFOLKS
2009-04-11, 18:32
Från Livsmedelsverkets föreskrifter om juice och nektar;LIVSFS 2003:18 som finns att läsa på http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/2003_18.pdf

− När det gäller fruktjuice, fruktjuice från koncentrat och koncentrerad
fruktjuice, utom päronjuice och druvjuice, får sockerarter tillföras i
följande mängder:
− högst 15 g, uttryckt som torrsubstans, per liter juice för att reglera
den sura smaken, och
− högst 150 g, uttryckt som torrsubstans, per liter juice för att söta
produkten,
förutsatt att den totala mängden av sockerarter som tillförs, både för att
reglera den sura smaken och för att söta produkten, inte överstiger 150
g per liter.


Jag kanske misstolkar eller att den delen inte gäller längre.

Astaslash
2009-04-11, 18:44
Jag tror råvarorna och transporter spelar in ganska mycket på priset. Frukterna kanske är odlade på odlingar där arbetarna jobbar som slavar för knappt någon lön alls och man inte har haft en tanke på miljön.
Sen om man vill stödja sånt är upp till en själv. Jag gillar faktiskt deras multivitamindryck:)

Karvig
2009-04-11, 19:12
Tack, WHITEFOLKS. Tabbade mig lite där. Var tydligen för länge sen jag läste in mig på det.

Samma dokument:

8 § Beteckningen på fruktjuice som tillförts någon form av socker för
sötningsändamål skall innehålla ordet ”sötad” eller orden ”med tillsatt
socker”, följt av en uppgift om den högsta mängd socker som tillförts. Denna
mängd skall beräknas som torrsubstans och uttryckas i gram per liter.


Jag har alltid tolkat det som att detta gäller även de 150g sockerarter som berördes i ditt inlägg. Surhetsregleringen var så liten så jag tyckte inte att den var nämnvärd. Precis som citronsyran och koldioxiden man får tillföra. Om du förstår hur jag tänker? *screwy* :D

WHITEFOLKS
2009-04-11, 20:07
Jag blev faktiskt chockad när jag såg det där. 150g tillsatt socker / liter känns ju ganska WTF.

bear.flowertwig
2009-04-11, 21:09
Och det gäller alltså så väl "riktig" färskpressad juice som juice från koncentrat? Isf blir det till att pressa allt själv i fortsättningen.

King Grub
2009-04-11, 21:14
Det var mer än jag ville minnas.

Bahir
2009-04-12, 01:41
Jag ogillar Eldorado som märke. Den enda produkten jag gillar är deras 1kg förpackningar av köttbullar. Gudomliga.

Degpekka
2009-04-12, 03:22
Deras multivitamindryck är ett måste under diet!

swarre
2009-04-12, 15:47
Lågprismärken används ofta som en "tipp" för 2:a och 3:e sortering av råvarorna.

För att ta juicer som ett exempel, då det har varit uppe i tråden, så kan dom tillverkas av frukt som inte anses vara säljbar i butiken. Det kan bero på storlek, utformning eller att dom är skadade på olika sätt (stötta eller liknande). Det är med andra ord ofta kosmetiska "fel" som gör att frukten blir till juice i stället för att säljas i fruktdisken.

Catstyle
2009-04-13, 13:47
Och det gäller alltså så väl "riktig" färskpressad juice som juice från koncentrat? Isf blir det till att pressa allt själv i fortsättningen.
Så gott som alla normala juicer du hittar i svenska butiker har ju symbolen som symboliserar att det inte är något socker tillsatt.

Ganymedes
2009-04-13, 16:38
Eldorado är inte ett märke. Det är ett straff.

johan karlberg
2009-04-13, 20:46
välkommen till himmelriket för socialbidragstagare!

Lövbiffen
2009-04-13, 20:51
Jag tycker eldorados och euroshoppers kyckling faktist är godare än guldfågel och andra dyrare märken! Guldfågel och liknandes filéer brukar se lite skumma ut eller lukta mystiskt men eldorados och euroshoppers är stora o oftast i fint skick.

Fredrik_S
2009-04-13, 22:28
Eldrorados Lax är helt underbart billigt och av exakt samma kvalite som nästan all annan lax.
50 kr kilot.

Det är salmo salar(nork odlad).

Enda skillnaden är att de inte ligger i fina 125 grams förpackningar utan att de ligger i en klump på 400 gram. Men det är som sagt samma lax.

Äter man 200 gram lax om dan då är det perfekt att spara in halva priset på det.

J.A
2009-04-15, 09:59
Jag säger som johan glans "Man kan inte lita på ett företag som både gör bearnaise-sås och schampoo" hahahaha, man kunde ju inte sagt det bättre själv!

jontet
2009-04-15, 10:31
Jag tycker eldorados och euroshoppers kyckling faktist är godare än guldfågel och andra dyrare märken!

Fri från glas också! :naughty:

Guddi
2009-04-15, 11:07
Jag säger som johan glans "Man kan inte lita på ett företag som både gör bearnaise-sås och schampoo" hahahaha, man kunde ju inte sagt det bättre själv!Då finns det inte många produkter som du litar på. De flesta märkena ägs av få väldigt stora företag.

Proctor and Gamble äger tex både YES diskmedel, VICKS halstabletter, Duracell batterier och pringles chips :)

Nitrometan
2009-04-15, 11:39
Fri från glas också! :naughty:
Hur vet du det? Är det du som har preparerat Kronfågel? :confused:

J.A
2009-04-15, 13:10
Då finns det inte många produkter som du litar på. De flesta märkena ägs av få väldigt stora företag.

Proctor and Gamble äger tex både YES diskmedel, VICKS halstabletter, Duracell batterier och pringles chips :)

Jag är rätt medveten om detta absolut, var mer menat som ett skämt i inlägget men kul att det finns dom som tar det på allvar hehe.

Men som du säger, många stora företag använder detta konceptet!

Ganymedes
2009-04-15, 13:31
Fri från glas också! :naughty:

Ja, eftersom det är ett snåljåpsmärke har de väl plast i istället. :D

darocker
2009-04-15, 14:51
Ja, eftersom det är ett snåljåpsmärke har de väl plast i istället. :D

Hahaha!

Tobbas
2009-04-15, 14:56
Tycker Euroshoppers Frysta hallon är 10x bättre än bobs frysta hallon eller icas. Euroshoppers är mycket större, ziplock påse och inte lika många smulhallon som bobs och icas. Fast iof så är det det enda som jag hittat som vart godare (från euroshopper iaf).

ThisIsTheOne
2009-04-15, 15:25
Läs innehållsförteckningen på en Eldorado-vara och jämför med en från ett märke som anses ha högre kvalité. Dra därefter en slutsats (som lär variera beroende på vara).

Själv köper jag inte livsmedel från Eldorado, men däremot gärna t ex diskmedel, vars kvalité jag bryr mig föga om så länge det blir rent.

Scoffan
2009-05-09, 14:52
Läs innehållsförteckningen på en Eldorado-vara och jämför med en från ett märke som anses ha högre kvalité. Dra därefter en slutsats (som lär variera beroende på vara).

Själv köper jag inte livsmedel från Eldorado, men däremot gärna t ex diskmedel, vars kvalité jag bryr mig föga om så länge det blir rent.

tex kycklingen står det samma som på alla andra 80% kyckling 20% saltspad för typ 50kr kilot ;)

snej
2009-05-09, 18:23
tex kycklingen står det samma som på alla andra 80% kyckling 20% saltspad för typ 50kr kilot ;)

Nope. Svensktillverkad kyckling får inte ha mer än 13% ''marinad''. Och Eldorados kyckling tillverkas i Danmark även om det är ett svenskt märke.

Endura
2009-05-09, 18:59
Makrill i tomatsås är ett exempel där den billigare varan faktiskt är bättre.

Abbas variant har bla socker tillsatt, Eldorados har bara makrill, tomatsås och salt.