handdator

Visa fullständig version : Ont i armen


sipowitz
2003-08-03, 07:15
Hej!

Gått och fått lite halvont i armen senaste två veckorna... kkänns bara när jag anstränger armen, lite av en stickande känsla.

Till saken hör att jag kör tidningsbärarna och det är just vänsterarmen jag använder för att lägga i tidningarna... funderar på om man kanske ska ta och ha någon sorts tjock armstrumpa på sig på vänsterarmen för att värma upp :-)

Tränare 5 dagar i veckan , varav en dag är bara ben och nästa dag är bara vader, mage. Lägger mina två vilodagar nu + börjar träningsveckan med bendagarna för att ge maximal vila...
För jag antar att vila är det bästa sättet att läka.. för en annan idé jag kom på var att jag har tränat underarmarna lite väl lite i jämnförelse med resten av kroppen, hade det kanske fungerat med ett par set underarmsträning nu?

Någon som har något tips på hur man kan få ner smärtan..


http://www.algonet.se/~martine/37260114-liten.JPG

Åse Columbus
2003-08-03, 14:03
Jag skulle vänta med underarmsträningen tills smärtan är borta...verkar som en överansträngning med ett relativt monoton rörelse (stoppa i tidningar i brevlådor)

jag skulle kolla med en naprapat eller kiropraktor för att vara säker på att det inte är nått annant..

när smärtan sedan är borta skulle jag definitivt träna underarmarna..

kan du inte byta arm ibland? i jobbet menar jag?

Andyh
2003-08-03, 15:02
det kan vara benhinneinflamation kan göra satan så ont. tycker jag känns igen på att smärtan kommer när man avlastar armen.

sipowitz
2003-08-03, 20:35
Originally posted by Åse Columbus
Jag skulle vänta med underarmsträningen tills smärtan är borta...verkar som en överansträngning med ett relativt monoton rörelse (stoppa i tidningar i brevlådor)

jag skulle kolla med en naprapat eller kiropraktor för att vara säker på att det inte är nått annant..

när smärtan sedan är borta skulle jag definitivt träna underarmarna..

kan du inte byta arm ibland? i jobbet menar jag?

Mjo probset är att hälften av rundan kör jag med bil... och min bil är vänsterstyrd... så blir till att lägga i med vänster arm...

Tänkte dock att man kunde köpa någon sorts benvärmare fast för armen istället så den håller sig varm hela tiden...

sipowitz
2003-08-07, 19:23
Originally posted by Åse Columbus
Jag skulle vänta med underarmsträningen tills smärtan är borta...verkar som en överansträngning med ett relativt monoton rörelse (stoppa i tidningar i brevlådor)

jag skulle kolla med en naprapat eller kiropraktor för att vara säker på att det inte är nått annant..

när smärtan sedan är borta skulle jag definitivt träna underarmarna..

kan du inte byta arm ibland? i jobbet menar jag?

Jag har tagit en helvecka ledigt, lagt om hela mitt tidningsdistrikt så jag numer inte kör och lägger i tidningarna utan går 95% av rundan nu istället. D.v.s. använder högarmen istället för att lägga i tidningarna, och allra viktigast... får en mer naturlig rörelse..

Köpt algesal salva på apoteket... lokalbehandling som skulle vara bra..

Känns som att det har börjat släppa... min fundering nu är hur jag ska komma igång med träningen... tänkte börja lugnt genom att de första 3 veckorna endast köra 1 träning i veckan, och de endast underarmarna... d.v.s. träning och sen vila i 7 dagar inför nästa träning

Någon som har tips på hur man ska träna för att motarbeta en sån här sak? I vanliga fall kör jag 4-6 rep med hög vikt och nått bra resultat. Men nu under en sån här fas kanske det är bättre med lägre vikter, höga rep och många set?

handledscurl med skivstång... det är kanske bättre att köra handledscurl med hantlar, borde vara mindre stressande för armarna?

jim
2003-08-07, 19:49
jag är inte så säker på att träning är bästa sättet att lösa dina problem.. Nu har du ju hittat ett sätt att slippa anstränga armen och det går förhoppningsvis över! om jag hade varit du hade jag ansträngt mig för att anstränga vänster underarm så lite som möjligt ett tag! för inflammationer läker inte av träning.. däremot bör du hålla igång den övriga träningen då blodcirkulationen läker det mesta! :)

jag hade en fluxerad armbåge en gång och när den nästan läkt och jag började träna lätt fick jag lätta smärtor efter träningen.. Jag vilade nån vecka och körde igen, till samma resultat.. först när jag verkligen lät armen vila ut (ungefär 1 månad) blev jag av med smärtorna!

träningslusten kan ofta vara förvärrande istället för förbättrande när det gäller skador...

spas
2003-08-07, 20:06
tigerbalsam brukar kunna lindra lite.

sipowitz
2003-08-08, 05:49
Originally posted by jim
jag är inte så säker på att träning är bästa sättet att lösa dina problem.. Nu har du ju hittat ett sätt att slippa anstränga armen och det går förhoppningsvis över! om jag hade varit du hade jag ansträngt mig för att anstränga vänster underarm så lite som möjligt ett tag! för inflammationer läker inte av träning.. däremot bör du hålla igång den övriga träningen då blodcirkulationen läker det mesta! :)

jag hade en fluxerad armbåge en gång och när den nästan läkt och jag började träna lätt fick jag lätta smärtor efter träningen.. Jag vilade nån vecka och körde igen, till samma resultat.. först när jag verkligen lät armen vila ut (ungefär 1 månad) blev jag av med smärtorna!

träningslusten kan ofta vara förvärrande istället för förbättrande när det gäller skador...

Funderar i samma banor... att ta en månads vila... ska lägga upp något program där jag fortsätter med ben, mag, vad träning där armarna inte används... knäböj ger ju träning över hela kroppen så det skulle man kunna fortsätta om man tar det lugnt med armen när man håller stången..

faen det är svårt att träna utan ena armen... hur gör folk som har amputerat en arm igentligen? :-)

Förresten, värme ska ju vara bra för att läka skador... någon som har tips på nått bra man kan köpa att ha runt armen som värmer? (för tillfället kör jag med en jacka med en handduk lindad runt armen under ärmen ;-)

sOFFe
2003-08-09, 16:51
Köp en sån där "VULKAN"-värmare i Neopren som finns på sportaffärerna, kostar max 200:- , smorsla på rejält med Tigerbalsam först och så "VULKAN"-värmaren ovanpå!
:whipped:

sipowitz
2003-08-10, 13:15
Originally posted by sOFFe
Köp en sån där "VULKAN"-värmare i Neopren som finns på sportaffärerna, kostar max 200:- , smorsla på rejält med Tigerbalsam först och så "VULKAN"-värmaren ovanpå!
:whipped:

En sån här asså?

http://www.simplysports.co.uk/vulkan_section/neoprene_2002.htm

sOFFe
2003-08-10, 17:13
Exakt, dom finns i ett stort antal olika varianter och storlekar.

sipowitz
2003-08-13, 13:53
Lite uppdatering...hörjar helt klart kurera armen nu... (såg att ett par andra hade ställt liknande frågor i andra topics så tänkte jag kunde berätta hur jag gjort så har ni något att få tips av...)

Jag följde alla råden... d.v.s.

x ingen träning sen skadan (dock kört ben,vad och mag träning för att hålla igång)..
x La om mitt tidningsdistrikt så jag har gått hela rundan istället, vilket fungerade utmärkt... nu får man motion också :-)
x Hållt armen varm under tidningsrundan
x Försökt att ej belasta armarna
x Köpte algesal lokalbehandlingsalva (44,50kr på apoteket) och smetade in armarna

Nu har det gått ca 2,5 vecka sen problemet verkligen uppstod på riktigt... väntar 1,5 vecka till innan någon träning...

Kommer även införskaffa en vulkanvärmare tills det är dags för träningen så området blir uppvärmt före och under träningen.
Någon som har koll på hur långt tid innan man bör ta på sig handledsskyddet som skrivits om tidigare i posten?

Tänkte då börja försiktigt och bygga upp mina handleder för det är där problemet finns antar jag (innan så fick jag en stickande smärta när jag t.e.x pressade mina händer mot varandra). Handledscurl och omvänd handledscurl borde fungera fint antar jag, någon som har tips på en annan övning.

Tänkte träning typ

Mån knäböj 4set 4-6, benpress 4set 4-6
Ons Handledscurl 2set 15-20 och omvänd 2set 15-20
Fre Vader vadpress 4set 12-14 crunches 2 set 12-14 nedlutande crunches 2set 12-14

(tar endast övningar för benen som kan utföras utan belastning på armarna)

Grunden i hela besväret har jag börjat fundera på om inte skadan berodde på att jag ökat ruskigt rejält i bänkpress senaste två månaderna... och då trycks ju handlederna/underarmarna ihop... kan det ha kommit åt någon nerv kanske?

Är sjukgymnastbesök gratis eller får man betala för de själv, tänkte gå till en sån men får nog vänta till löning...

VAd tror ni om mina funderingar, hemskt tacksam för era egna funderingar...

sOFFe
2003-08-13, 18:19
Du kanske håller stången ganska långt ut mot fingrarna och därmed får en brytning i handleden?
Prova att ha stången närmare handleden och kör även med tummen på samma sida som fingrarna.

Vulkanvärmaren brukade jag ha på hela dagarna när jag var skadad, med tigerbalsam under, värme är alltid bra. :whipped:

sipowitz
2003-08-14, 06:00
Originally posted by sOFFe
Du kanske håller stången ganska långt ut mot fingrarna och därmed får en brytning i handleden?
Prova att ha stången närmare handleden och kör även med tummen på samma sida som fingrarna.

Vulkanvärmaren brukade jag ha på hela dagarna när jag var skadad, med tigerbalsam under, värme är alltid bra. :whipped:

Hmmsi intressant att du säger just detta... för när jag kör handledscurl så är saken den att jag verkligen försöker hålla stången så långt ut jag bara kan, även när jag är längst ner i övningen så sträcker jag ut och sen upp igen...

Man ska alltså hålla den närmare... ska testa detta

TACK!