handdator

Visa fullständig version : Mitt Case!


seinfeld
2009-04-11, 10:53
Hej alla!

Har följt lite olika historier om lyckade och misslyckade deff och viktminskning. Tänkte bara vädra lite av mina erfarenheter. Gammla och nya

Kön: Man
Ålder: 50
Längd:1,70
Start vikt 89kg
Nu: 74

Har tränat styrketräning till och från sedan -95. Oftast med fokus på muskeltillväxt. Tidigare aldrig haft probelm med varken kondition eller vikt men med åldern så lade jag på mig ca 1 kg/år
Dvs jag vägde nog 74kg nån gång -91
Var på läkarundersökning Juni -08 och hade då något förhöjt blodtryck och, enligt dom kraftig övervikt. 89kg.

Lade upp en plan på att gå ner 1 kg i veckan vilket ganska snart visade sig vara helt fel målsättning. Åtminstone med den träningen och kosthållningen som jag använde. Dock landade jag på 0,5 kg/veckan och gick ner från mina 89 till dagens 74 på ca 28 veckor.

Hur har jag då tränat och ätit? Antagligen helt fel och helt rätt.

Jag har tränat 6 dagar i veckan. Från Jul dubbla konditionpass på helgerna.
Dom består av: Först 10minuter uppvärmning på cross walk. Sedan en muskelgrupp/tillfälle. Dvs kör igeonm kroppen på 1 vecka. Sedan 1 månad kör jag 2 muskegrupper/tillfälle. Jag försöker hålla koll på kroppen vad gäller överträning med detta schema. Det får de närmsta veckorna utvisa.
Jag tar aldrig ut mig totalt. Varken vid styrketräningen eller när jag löper eller crostrainar
Jag har ätit hyfsat bra men långt ifrån optimalt. Dock har jag endast ätit 1 st pizza och 1 Big Mac med pommes sedan jag började.
Jag har med tanke på träningsmängden inte haft någon skada och endast varit förkyld 1 gång. Tar lite extra vitaminer i form av Vital komplete.
Jag mår bra och känner mig verkligen starkare nu än tidigare. Har ett riktigt stressigt arbete med mycket personkontakt så träningen ger mig ett riktigt tillfälle till avkoppling.

Tack för att ni orkat läsa. Kom gärna med kommentarer.

/Loje

Morty
2009-04-11, 12:05
Mycket bra jobbat, speciellt med tanke på att du inte är vid min ålder direkt!

seinfeld
2009-04-11, 21:35
Tack.
Är själv lite överaskad av att jag inte åkt på mer skador eller förkylningar mm. Med tanke på att man hör så mycket om överträning och behov av vila.

King Grub
2009-04-11, 21:36
Jättebra jobbat. Ser ut som du inte har gjort det svårare än man behöver... dvs helt rätt.

seinfeld
2009-04-11, 21:42
Ursäkta
Såg att mina 40 minuter löpning eller crosswalk har ramlat bort.

Lefnart
2009-04-12, 08:11
Stenhårt jobbat Loje, grattis!

Skulle vara roligt att höra vad en hälsoundersökning skulle säga i dagens läge, funderat på att göra en sån igen?

Önskar dig fortsatt framgång!

Lelle

seinfeld
2009-04-12, 09:59
Tack Lefnart

Skall dit nu i juni igen. Tyvärr har sköterskan sett mig en gång under tiden så någon fettchock kan jag inte utsätta henne för men det skall bli spännande och checka av kolesterolvärde och blodtryck.
En positiv sida av det hela har varit att flera killar på jobb har satt igång med träning på lite olika sätt. Så lite föredöme är man ju onekligen.

Scratch89
2009-04-12, 11:21
Riktigt bra jobbat! Jag förstår inte varför du tror att du har gjort något fel, när du har tappat så pass mycket vikt under den relativt korta tiden. Du har ju dessutom blivit starkare och piggare!

seinfeld
2009-04-12, 12:15
Som jag skriver så är det nog helt rätt och helt fel. Det jag menar är att det nog inte är riktigt optimalt/bra att träna så mycket som jag gör/gjort. Är man inte rädd om sig så åker man på överträning eller skador. Jag har tagit det medvetet lugnt både när jag konditionstränat och när jag styrketränat. Att sedan folk undrar om man har något liv utanför gymmet får man ta :-)

För mig har detta tydligen varit helt rätt.