handdator

Visa fullständig version : Högerarmen är större än Vänster?!


linus92
2009-04-11, 01:25
hejsan!

har just nu börjat träna ganska hårt!
och har märkt en sag på sista tiden..
Min vänster arm är mindre än den andra *gah!*
jag är till och med vänsterhänt..
men höger armen är både starkare och större...
Hur skall jag träna armarna så de blir lika stora?:P
"får väl helt enkelt sluta skaka banan hahaha":laugh:*flex*

boris_jelzin
2009-04-11, 01:28
hejsan!

har just nu börjat träna ganska hårt!
och har märkt en sag på sista tiden..
Min vänster arm är mindre än den andra *gah!*
jag är till och med vänsterhänt..
men höger armen är både starkare och större...
Hur skall jag träna armarna så de blir lika stora?:P
"får väl helt enkelt sluta skaka banan hahaha":laugh:*flex*

är de ens synbart utan att mäta? hur mycket handlar de om 1cm ? 5cm?

linus92
2009-04-11, 01:29
är de ens synbart utan att mäta? hur mycket handlar de om 1cm ? 5cm?

ja det e synbart...:P
eller lite synbart.. och det känns åxå...
när man spänner..
kanske handlar om 1-2cm*gah!*

boris_jelzin
2009-04-11, 01:54
ja det e synbart...:P
eller lite synbart.. och det känns åxå...
när man spänner..
kanske handlar om 1-2cm*gah!*

jag har har haft 1 cm på mina armar, nu är dom i princip lika stora, fortsätt träna så tror jag de kommer med tiden. Kroppen är inte helt symmetrisk

Rahf
2009-04-11, 08:43
Jag tvivlar på att det är synbart för någon annan än dig själv. Jag känner då ingen som har fullständigt symmetriska armar rent måttmässigt, och de enda jag reagerar på är tennisspelare.

King Grub
2009-04-11, 09:13
Det är mer standard än undantag att ena armen är större och/eller starkare än den andra (dessutom har ofta armmusklerna olika form).

Låt den svaga armen bestämma vikterna och repetitionerna; kör du hantelcurl, t ex, så låt den vänstra armen bestämma repetitionsantalet och gör inte fler med höger, trots att du kan.

anticimex
2009-04-11, 09:14
hejsan!

har just nu börjat träna ganska hårt!
och har märkt en sag på sista tiden..
Min vänster arm är mindre än den andra *gah!*
jag är till och med vänsterhänt..
men höger armen är både starkare och större...
Hur skall jag träna armarna så de blir lika stora?:P
"får väl helt enkelt sluta skaka banan hahaha":laugh:*flex*

jag har precis samma 'problem' som du, och jag är också vänsterhänt.
stör mig inte på det estetiska, men mer på att vänsterarm känns som en
flaskhals i övningar där man använder båda armarna. skiljer 1-2cm :/
får hoppas den kommer ikapp. precis som du, har jag inte heller tränat så länge.

mojoo
2009-04-11, 10:07
hehe samma problem och är vänsterhänt!
jag tror det inte är synbart, men när folk vill känna(;s) så tycker de höger är större i alla fall men de syns inte säger dom.

King Grub
2009-04-11, 10:10
hehe samma problem och är vänsterhänt!
jag tror det inte är synbart, men när folk vill känna(;s) så tycker de höger är större i alla fall men de syns inte säger dom.

Du tror inte det är synbart, och andra säger att det inte syns... men ändå tycker dom... att det gör det? Vem ljuger, och när? :confused:

BobaFett
2009-04-11, 10:16
Undvik att träna på maskiner som har en stel stång d.v.s. där du lika gärna kan utföra övningen med en arm. Kör med fria vikter. Om du kör med maskiner så kommer styrkeskillnaden att öka eftersom den starkare sidan tar över när den svagare blir trött och du tränar den starkare mer. Kör du med fria vikter eller maskiner såsom latsdrag så kommer skillnaden minska.

linus92
2009-04-11, 12:59
jag har precis samma 'problem' som du, och jag är också vänsterhänt.
Stör mig inte på det estetiska, men mer på att vänsterarm känns som en
flaskhals i övningar där man använder båda armarna. Skiljer 1-2cm :/
får hoppas den kommer ikapp. Precis som du, har jag inte heller tränat så länge.

jag hÅller tummarna fÖr oss bÅda;)

linus92
2009-04-11, 13:01
Undvik att träna på maskiner som har en stel stång d.v.s. där du lika gärna kan utföra övningen med en arm. Kör med fria vikter. Om du kör med maskiner så kommer styrkeskillnaden att öka eftersom den starkare sidan tar över när den svagare blir trött och du tränar den starkare mer. Kör du med fria vikter eller maskiner såsom latsdrag så kommer skillnaden minska.

ok:D det skall jag göra!
Men hur kan skillnade vara så stor? eller det känns stor skillnad... Jag börjar iofs nästan alltid med höger armen när jag kör hantelcurls... men jag gör ju mycket med vänster arm annars? borde inte det gå jämnt ut?!:confused:

linus92
2009-04-11, 13:03
hehe samma problem och är vänsterhänt!
jag tror det inte är synbart, men när folk vill känna(;s) så tycker de höger är större i alla fall men de syns inte säger dom.

AAH! har exakt så med! syns inte så väl men när andra/jag själv jämför så tycker de att högern är större! Stör mig på sånt xD

BobaFett
2009-04-11, 15:53
ok:D det skall jag göra!
Men hur kan skillnade vara så stor? eller det känns stor skillnad... Jag börjar iofs nästan alltid med höger armen när jag kör hantelcurls... men jag gör ju mycket med vänster arm annars? borde inte det gå jämnt ut?!:confused:

Spelar ingen roll vilken arm du börjar med så länge du gör lika många och med samma teknik. Det kommer att jämna ut sig om du kör fria vikter.

linus92
2009-04-12, 19:09
Spelar ingen roll vilken arm du börjar med så länge du gör lika många och med samma teknik. Det kommer att jämna ut sig om du kör fria vikter.

ok men jag kör
STÅNGCURL 4set och HANTELCURL 4set:)

BobaFett
2009-04-12, 21:56
ok men jag kör
STÅNGCURL 4set och HANTELCURL 4set:)

Ja det är bra övningar men ännu viktigare är vad du gör för rygg och bröstövningar då du förmodligen tränar armarna ännu mer p.g.a. större vikter.

T.ex. rygg latsdrag:

BRA http://www.gnetagalten.se/images/00007/0/gymredskap-latsdrag-benpress-och-flera-maskiner-1.jpg


DÅLIGT http://shop.powerfitness.se/images/6_I2012_stor.jpg

Fattar du skillnaden?

Morty
2009-04-12, 23:21
När mina armar var ganska olika i storlek och styrka så körde jag bara armövningar med skivstång. Typ Skivstångscurls och Tricepsextensions med EZ-stång. Funkade mycket bra!

Will3
2009-04-13, 00:10
det är mer standard än undantag att ena armen är större och/eller starkare än den andra (dessutom har ofta armmusklerna olika form).

Låt den svaga armen bestämma vikterna och repetitionerna; kör du hantelcurl, t ex, så låt den vänstra armen bestämma repetitionsantalet och gör inte fler med höger, trots att du kan.


+1