handdator

Visa fullständig version : Hur ska en förtroendeingivande kostrådgivare/PT se ut?


Aerials
2009-04-11, 00:18
Ja, hur ska egentligen en Personlig tränare, kostrådgivare eller hälso coach se ut för att verkligen peppa och inge motivation?

Själv är jag störd på styrketräning, BB och allt som hör det till, vilket leder till att om jag skulle beställa tid hos en PT, främst, men även en kostrådgivare, bör denna vara rätt så atletisk (per definition) för att kunna peppa mig.

En nattlig poll, glad påsk dessutom!

Scratch89
2009-04-11, 00:20
Jag har svårt för feta kostrådgivare. Man kan få vara lite bulkig, eller ha ett par trivselkilon, men fetma går fett bort, faktiskt. Vi hade en dietist som föreläste för oss om näringslära och nutrition. Hon måste ha vägt 90 kg på 160 cm; inte så jätte förtroendeingivande när hon pratade om hur viktigt det är att äta bra och motionera.

Aerials
2009-04-11, 00:26
Jag har svårt för feta kostrådgivare. Man kan få vara lite bulkig, eller ha ett par trivselkilon, men fetma går fett bort, faktiskt. Vi hade en dietist som föreläste för oss om näringslära och nutrition. Hon måste ha vägt 90 kg på 160 cm; inte så jätte förtroendeingivande när hon pratade om hur viktigt det är att äta bra och motionera.

I hear you!
I mina yngre träningsdagar, då jag befann mig på friskis och svettis anläggningar kunde man beställa tid med en PT (ja, eller vad dem nu kallar det) på lite mer avancerad nivå, alltså inte den första rådgivningen man får som ingår gratis, utan den som dem tyckte man skulle beställa efter 6-1 år vid hantlarna. Han var ganska överviktig enligt min mening och klumpig vid maskinerna, alltså ingenting som gick ihop med min nya dröm om att tävla. Det han sa sjönk inte in liksom :)

Aerials
2009-04-11, 00:30
Gör gärna skillnad på PT och kostrådgivare här i tråden, har uppfattat det som så att många här på brädan läser till kostvetare och kanske skulle kunna ta del av den bild som sveriges största träningsforum kan ge dem ;) Även om det som sägs här inte är de facto kanske man kan få en nys om hur människor upplever den vid första ögonkastet.

Sebbe_H
2009-04-11, 00:41
Måste vara vältränad. Kan ju inte ta tips av en blekfet datanörd. Vad säger att han har kunskapen att hjälpa mig dit jag vill?

bear.flowertwig
2009-04-11, 00:47
Snygg men inte för snygg. Linda Fodor som PT går bort.

Aerials
2009-04-11, 00:52
Snygg men inte för snygg. Linda Fodor som PT går bort.

Anna skipper då? :naughty:

Yes
2009-04-11, 01:00
Relevant kunskap och resultat är det som gäller.

Och bröst.

robin-
2009-04-11, 01:01
Relevant kunskap och resultat är det som gäller.

Och bröst.

+1, kunde inte sagt det bättre själv

LoTiX
2009-04-11, 01:03
I mina ögon bör en PT vara vältränad. Det eller 60 år med en gammal träningsoverall, visselpipa och ett sjuhelvetes humör.

Tror jag omedvetet gapar med munnen varje gång jag går förbi bodypumparna som står och följer rörelser av en 40-årig fet gubbe med flint.

Bahir
2009-04-11, 08:21
Vältränad - inte det minsta tecken på övervikt. "Practise what you preach" gäller.

CVN
2009-04-11, 08:25
Självklart måste dem se vältränade ut, om en fet PT skulle ge råd tror jag inte många hade lyssnat.

Seth Ronland, är ett bra exempel på hur en PT ska se ut, kolla bara i hans portfolio;

http://www.sethronland.nu/index.php/2008/06/12/portfolio/

Sverker
2009-04-11, 08:36
Jag skulle aldrig dömma hunden efter håren.
Det finns många vältränade som inte har den blekaste aning om vad de håller på med.

Eddie Vedder
2009-04-11, 08:44
Jag skulle aldrig dömma hunden efter håren.
Det finns många vältränade som inte har den blekaste aning om vad de håller på med.

Fast det är ju en sak att bli vältränad utan att fattat varför och en annan sak att lära ut varför samtidigt som man uppenbarligen inte kan efterleva det alls.

Så nog håller jag med om att om man berättar om hur man anser att en person bör träna och leva så borde man ha en viss fysik också. Men jag ser inte alls att en person med bra fysik behöver redovisa några teoretiska kunskaper för det.

EDIT: Sen är det ju en fråga om kund också. En person som vill uppnå superfysik tar ju antagligen till sig råd från en som uppnått en sådan superfysik, en person som kommer till Friskis&Svettis för att "må bra-träna" vill säkert bemötas av en instruktör med liknande mål. Där kanske snarare "elitfysiken" kan verka lite avskräckande och man kanske kan uppfatta det som att elittjejen/elitkillen försöker göra om en till något man inte eftersträvar.

Rahf
2009-04-11, 08:48
Han eller hon ska se sund och frisk ut. Vältränad spelar mindre roll, huvudsaken kunskapen och pedagogiken finns där. Nu är min coach visserligen av typen 60 år med ett sjujädra humör som LoTix beskrev, någon visselpipa har han inte dock.

Sparven från Minsk
2009-04-11, 09:38
Jag har svårt för feta kostrådgivare. Man kan få vara lite bulkig, eller ha ett par trivselkilon, men fetma går fett bort, faktiskt. Vi hade en dietist som föreläste för oss om näringslära och nutrition. Hon måste ha vägt 90 kg på 160 cm; inte så jätte förtroendeingivande när hon pratade om hur viktigt det är att äta bra och motionera.

Jag förstår hur du menar men är inte fullt med på resonemanget för det. Man kan sällan dömma boken efter omslaget.
Om Kajsa bergqvist om några år lägger på sig lite extra vikt, kan man då säga att hon inte kan något om höjdhopp längre? Eller om en fitnessstjärna efter avslutad karriär lägger på sig, försvinner då all teoretisk kunskap?
Extrema exempel men tror alla fattade det ;)

Vet du varför din lärare är överviktig? Tror nog inte det beror på bristande kunskap i alla fall. Man måste inte vara ett muskelberg eller supersmal för att vara kunnig inom kost och träning. Hoppas folk får upp ögonen för det ;)

"Lev som jag lär och inte som jag lever"

Scratch89
2009-04-11, 09:43
Jag förstår hur du menar men är inte fullt med på resonemanget för det. Man kan sällan dömma boken efter omslaget.
Om Kajsa bergqvist om några år lägger på sig lite extra vikt, kan man då säga att hon inte kan något om höjdhopp längre? Eller om en fitnessstjärna efter avslutad karriär lägger på sig, försvinner då all teoretisk kunskap?
Extrema exempel men tror alla fattade det ;)
Kajsa Bergqvist är en rätt känd person, och bara hennes namn kommer att öppna dörrar. Om Sven Bengtsson på Friskis däremot blir fetar, så har han liksom inte så mycket annat att komma med. Dessutom ser jag inget problem med att ta hoppträningsråd av en gammal (men ur form) hopperska, men att ta kost- och/eller träningsråd av en fet och otränad människa... känns fel.


Vet du varför din lärare är överviktig? Tror nog inte det beror på bristande kunskap i alla fall. Man måste inte vara ett muskelberg eller supersmal för att vara kunnig inom kost och träning. Hoppas folk får upp ögonen för det ;)

"Lev som jag lär och inte som jag lever"
Ptja, man borde ju inte ha närmare 40 i BMI iallafall.

shadowfire
2009-04-11, 09:45
Om jag inte minns fel, så har det varit liknande trådar uppe förut.

Jag skulle nog säga att jag skulle mer gå på erfarenhet än på personens eget yttre.
Om det visat sig att Kjellström haft en tunnig sparris som coach som hjälpt honom till framgång, så skulle jag då inte dissa den coachen bara för sin kroppshydda...

von huff
2009-04-11, 09:56
En kostrådgivare skall inte vara fet, utan kan se rätt normalbyggd eller vältränad och annar städig ut.Såär det i alla branscher inte skall en klädförsäljare i en modebutik gå omkring i gamla trasor på jobbet heller.
Det betyder förståss inte att personen inte har kunskap osv. men valla fattar ju att det ger en sämre bild

Allan
2009-04-11, 09:57
Om jag inte minns fel, så har det varit liknande trådar uppe förut.

Jag skulle nog säga att jag skulle mer gå på erfarenhet än på personens eget yttre.
Om det visat sig att Kjellström haft en tunnig sparris som coach som hjälpt honom till framgång, så skulle jag då inte dissa den coachen bara för sin kroppshydda...

Bra där. Om ni bara visste hur många "otränade" personer som är oerhört kunniga och pedagogiska. Jag skulle vilja säga att identifikationen är precis lika viktig som nåt annat - det är därför det måste finnas folk av alla sorter. Jag känner nog en och annan som inte gärna vill bli coachad av ett fitnessideal, eller av en best.

jakke
2009-04-11, 10:00
Vissa behöver inte personer med kunskap utan det räcker med en PT som kan ge sin klient en spark i rumpan. Jag är förmodligen en som skulle behöva en sådan.

enstorochstark
2009-04-11, 10:23
Jag vill ha en kille (eller tjej) som vet vad de sysslar med. Sen om de är feta eller inte, skiter jag i. *cupid*

Kostrådgivare däremot! De ska vara slanka och snygga. Måste ju ha något att titta på i gymmet (förvisso tränar jag på en AK med en tjej... men om jag skulle byta någon gång) *popcorn*

Lellan
2009-04-11, 11:15
"Ska" och "ska".. :) Handlar väl om en match, svårt att generalisera även om det verkar som om de flesta här vill ha ngn som är nära ens ideal.

När jag testade pt typ 10 ggr när jag inte hade motivation att komma iform, så struntade jag fullständigt i hennes form. Hon hade vänliga ögon, en skön attityd och lyssnade på mig. Alldeles för smal för mitt ideal, men jag skulle ju inte dejta henne och det som behövde coachas mest var tydligen min självkänsla och jävlar anamma.

Kändes som om hon inte dömde mig för min kropp, och hon hade inga problem med att känna av när hon kunde trycka och klämma på den och när hon inte va "inbjuden".

Sen förstod hon kanske inte riktigt problemet att springa på löpband när man väger 100 + helt otränad, men hon lärde sig väl ngt av mig med. :D Och jag lärde mig att jag inte dog av att testa konstiga övningar, att våga lite.

Ibland behövs någon med stor kunskap/erfarenhet, en annan kanske behöver ett ideal att sträva efter, en tredje ngn att identifiera sig med och inte känna sig underlägsen, sen finns det dem som behöver en psykolog (moi? ;)) förklädd till pt och då är det bra att sådana finns.

ceejay
2009-04-11, 11:19
http://images.sportsverige.com/files/4847916_466x349.jpg

kari hyökki, personlig träanre och fystränarei uppsala ;)
nästan 2m lång och 105kg

Ser ut som en riktig PT ;)

pia
2009-04-11, 11:40
Bör i alla fall se ut som man tränar. Okej vältränad helt enkelt och sedan behöver man inte se ut som en tävlande för det.

Jag skulle inte heller vända mig till en hudterapuet med dålig hy. Man ska ju ge ett uttryck att man faktiskt kan det man håller på med. Även om man kan vara jätteduktig ändå så tycker jag att man ska se ut att veta vad man snackar om. I vilket jobb som helst när du på något sätt jobbar med människor så finns det ju oftast krav på hur du ser ut och representerar dig själv. Jobbar du i en modebutik så bör du ju inte klä dig hur som helst. Det är i alla fall vad jag tycker och jag tror många reagerar likadant. Du ska se ut som du vet vad du håller på med.

C.E.J.
2009-04-11, 12:08
Bör se ut som Nitrometan eller bubbe.

Diggler
2009-04-11, 12:17
Stylad frilla, nyblekta tänder, djup solariebränna, slimmad med bicepsådra och antydan till bröstmuskler, tribaltatuering på armen, samt obligatorisk tenniströja för herrar.

Färgat kolsvart eller blonderat hår med extensions, kväljande parfymdoft, svanktatuering, 8 lager smink, spagettiarmar och silikontuttar för damer.

Scratch89
2009-04-11, 12:34
Du fick nog med allt där, Diggler.

LoTiX
2009-04-11, 12:54
Jag skulle aldrig dömma hunden efter håren.
Det finns många vältränade som inte har den blekaste aning om vad de håller på med.

Nej men vi hittar nog ett klart samband mellan hur vältränad personen är och hur bra de är på det de håller på med.

Nu vet jag inte hur processen går till när man väljer en PT men ska man ha ett par svindyra lektioner bör man i alla fall inte ha allt för många lektioner att lägga på att testa sig runt.

shadowfire
2009-04-11, 13:39
Bör i alla fall se ut som man tränar. Okej vältränad helt enkelt och sedan behöver man inte se ut som en tävlande för det.

Jag skulle inte heller vända mig till en hudterapuet med dålig hy. Man ska ju ge ett uttryck att man faktiskt kan det man håller på med. Även om man kan vara jätteduktig ändå så tycker jag att man ska se ut att veta vad man snackar om. I vilket jobb som helst när du på något sätt jobbar med människor så finns det ju oftast krav på hur du ser ut och representerar dig själv. Jobbar du i en modebutik så bör du ju inte klä dig hur som helst. Det är i alla fall vad jag tycker och jag tror många reagerar likadant. Du ska se ut som du vet vad du håller på med.

Så om du går med i ett fotbollslag där coachen heter Svennis och ser allmänt slö ut, så dissar du det laget? Mig veteligen är det inte många coacher inom fotboll som har en god fysik att visa upp (eller bollkonster därefter), men likväl kan de vara bland världens främsta coacher och mästare på att just föra lag till framgång.

Jag förstår din poäng, men jag låter hellre erfarenhet/merit gå före än att gå in i en modebutik o låta mig luras av en säljare bara för att denne ser hip ut :)

LoTiX
2009-04-11, 14:11
Så om du går med i ett fotbollslag där coachen heter Svennis och ser allmänt slö ut, så dissar du det laget? Mig veteligen är det inte många coacher inom fotboll som har en god fysik att visa upp (eller bollkonster därefter), men likväl kan de vara bland världens främsta coacher och mästare på att just föra lag till framgång.

Jag förstår din poäng, men jag låter hellre erfarenhet/merit gå före än att gå in i en modebutik o låta mig luras av en säljare bara för att denne ser hip ut :)

Skrev ett långt inlägg som jag nu raderade. Jämförelsen är helt enkelt så fel att du själv bör inse det. Fotboll handlar om fotbollsmässig förmåga, något man enbart håller på med vid en viss ålder. Fysisk form och känsla för mode är något helt annat. Äpplen och päron. Kan ännu mer tydliggöra skillnaden genom att nämna hur fotbollstränare just oftast befinner sig vid gammal ålder medan PTs och modebutiksbiträden oftast är kring 20-35. Nu skrev jag mer än jag ville ändå men herregud...

Lellan
2009-04-11, 14:44
Skrev ett långt inlägg som jag nu raderade. Jämförelsen är helt enkelt så fel att du själv bör inse det. Fotboll handlar om fotbollsmässig förmåga, något man enbart håller på med vid en viss ålder. Fysisk form och känsla för mode är något helt annat. Äpplen och päron. Kan ännu mer tydliggöra skillnaden genom att nämna hur fotbollstränare just oftast befinner sig vid gammal ålder medan PTs och modebutiksbiträden oftast är kring 20-35. Nu skrev jag mer än jag ville ändå men herregud...

"Du har fel jag har rätt"-svar är alltid så klockrena. ;) (jodå, jag använder mig ofta av sådana och känner mig lite klockren ibland, sten i glashus ftw).

Det är väl ändå den betalande kunden som avgör vad den betalar för och om det är motiverat att betala till just den pt:n?

Är en pt en levande skyltdocka för träning, eller kan den tänkas innehålla ngt mer?

I mitt fall pungade jag glatt ut 4200 kr på pisslön för en spinkig pt med snälla ögon, och jobbet blev gjort - alla nöjda och glada.

Kan ju faktiskt vara så att det finns utrymme för variationer i hur en kostrådgivare/pt bör se ut, och ens om det har relevans el om kunden/situationen efterfrågar/är i behov av ngt annat än pt:ns yta.

ugly_kid
2009-04-11, 15:00
Jag tycker dom kan få e ut hur dom vill, det är bra att det finns olika. En ung kille som vill få maximalt med muskler kan nog få mer motivation av en mycket vältränad kille men en äldre dam oftast inte vill träna ihop med BB tränare, utan vill nog hälre ha en halvtränad kvinna som lyssnar och ger råd utifrån hennes mål och inte bara säger att så här gjorde Arnold så det är optimalt. Sen hoppas jag givetvis att båda dessa fallen har bra kunskap.

LoTiX
2009-04-11, 15:19
"Du har fel jag har rätt"-svar är alltid så klockrena. ;) (jodå, jag använder mig ofta av sådana och känner mig lite klockren ibland, sten i glashus ftw).

Det är väl ändå den betalande kunden som avgör vad den betalar för och om det är motiverat att betala till just den pt:n?

Är en pt en levande skyltdocka för träning, eller kan den tänkas innehålla ngt mer?

I mitt fall pungade jag glatt ut 4200 kr på pisslön för en spinkig pt med snälla ögon, och jobbet blev gjort - alla nöjda och glada.

Kan ju faktiskt vara så att det finns utrymme för variationer i hur en kostrådgivare/pt bör se ut, och ens om det har relevans el om kunden/situationen efterfrågar/är i behov av ngt annat än pt:ns yta.

Då får jag ändå dra ut på det hela då.

En fotbollstränare lär ut fotboll. Kunskap inom fotboll är ingenting man kan se på ytan. Det går inte att gissa vem som är bra på fotboll och vem som är dålig. Läget försvåras ytterligare då i princip alla fotbollstränare är gamla och därför långt efter sin storhetstid. För det är så det är, fotboll spelas utav yngre människor och de gamla männen är alltså ännu svårare att se skillnad på vad gäller fotbollsmässiga kunskaper. Så ska man välja en fotbollstränare till sig själv kan man inte gå på det visuella.


En PT i sin grundform lär ut träningsutförande på gym. Vilka övningar man ska göra, hur man ska göra dem. Vilken motion som är bra och hur man ska genomföra denna. Precis som hos fotbollstränaren är det bra om personen har någon erfarenhet utav det han eller hon sysslar med. Denna erfarenhet speglar sig också i den egna formen. Detta är den stora skillnaden mot fotbollstränare. Där en fotbollstränare inte kan visa sin förmåga förens han får en boll och börjar spela lite så kan man se på en personlig tränare om han upprätthåller någon typ utav muskelmassa som är ett tecken på muskelträning (det en PT lär ut) eller låg eller godtagbar andel kroppsfett som är ett tecken på motion (det en PT lär ut). Vidare så är en PT, till skillnad från fotbollstränaren, ung till åldern och bör då alltså i nuläget hålla på med det han lär ut till skillnad mot vad vi sa om fotbollstränaren som inte längre håller på med det han lär ut. En ursäkt i form av att man inte längre är aktiv fungerar inte hos den stora majoriteten av PTs. En visuell besiktning är alltså bra att börja med när man ska välja PT till sig själv och inte vet mer.

Jag tänker inte gå in lika utförligt på modebutiksbiträdet eftersom det i stort är detsamma (vilket jag också skrev i mitt tidigare inlägg). Modebutiksbiträdet befinner sig i en bransch där man aldrig behöver tappa sina kunskaper på grund utav hög ålder. Kan man mode så kan man mode och orkar man inte längre vara uppdaterad inom modebranschen jobbar man inte heller som modebutiksbiträde.

Alltså, när ingen ytterligare information finns om personens kunskaper som PT (kunskaper inom träning, pedagogisk förmåga osv) kan man med gott samvete titta på PTs fysiska förmåga eftersom det bör finnas en god korrelation mellan muskelmassa och kroppsfett och kunnighet inom kroppslyftning och motion.

Tadaa!

Nitrometan
2009-04-11, 15:24
Bör se ut som Nitrometan eller bubbe.

Hahahahaha!!! :D

Jag skrämde inte bort Ljuvligt med en gång iaf, inte Pinglan heller, men hon var ju redan "lyftarhärdad"...

Aerials
2009-04-11, 15:39
Jag tycker dom kan få e ut hur dom vill, det är bra att det finns olika. En ung kille som vill få maximalt med muskler kan nog få mer motivation av en mycket vältränad kille men en äldre dam oftast inte vill träna ihop med BB tränare, utan vill nog hälre ha en halvtränad kvinna som lyssnar och ger råd utifrån hennes mål och inte bara säger att så här gjorde Arnold så det är optimalt. Sen hoppas jag givetvis att båda dessa fallen har bra kunskap.

Jag tror smurfen slog huvudet på spiken här.

Sverker, Shadowfire m.fl -
Nu uppfattar jag era svar som att ni saknar fördomar, om så, kul för er! Men jag tror inte riktigt det är hela sanningen. Frågeställningen syftade till hur ni på bäst sätt skulle känna er bekväm med en "expert" av ovannämda kategorier vad gäller utséendet. Det betyder inte att vi som helst ser våra PT's som vältränade/live as you learn bättre än dem som framställs som sunkiga/ ej tillfredställande utseéndemässigt - bara att man inges av mer respekt av dessa. Hur kan man jämföra med en fotbollstränare/coach för ett fotbollslag? Så vitt jag vet är dessa mer av strateger och ingenting som kan visa sig vad gäller form - dock finner vi även i detta något dumma exempel ett samband - nämligen kläder. Har inte nästan alltid fotbollscoacher på högre nivåer kostym/skjorta på sig? Det säger väl en del om hur dem ska framställas, eller?

Men det är klart, dem skulle ju kunna klä sig i hawaiisk skjorta och badbrallor - det skulle inte säga något om hur duktiga dem är men i alla fall om hur dem uppfattas av andra :)

Lellan
2009-04-11, 15:41
Alltså, när ingen ytterligare information finns om personens kunskaper som PT (kunskaper inom träning, pedagogisk förmåga osv) kan man med gott samvete titta på PTs fysiska förmåga eftersom det bör finnas en god korrelation mellan muskelmassa och kroppsfett och kunnighet inom kroppslyftning och motion.

Tadaa!

Men utan kunskaper inom träning el pedagogisk förmåga är ju pt:ns muskelmassa och andel kroppsfett faktiskt ingenting annat än ögongodis eller som visuell förebild. Finns ju många som uppnår god fysik trots bristande kunskaper och även sådana som trots goda kunskaper inte kan förmedla dem på ett motiverande sätt, vilket väl borde vara en pt:s främsta uppgift.

Om det vore så enkelt som "vill du se ut så här, gör så här" stämmer det du skriver. Men vi människor är väl ofta lite mer komplicerade än så.. De flesta pt:s brukar väl orka svara på ett mail el ha ett första möte utan att det blir allt för dyrt, det mötet/mottagandet man får där säger för vissa kanske mer än fysiken personen uppvisar.

Tror att det behövs olika typer inom alla yrken, även pt:s, så länge de har examen och kan inkassera lön antar jag att de gör något rätt.

Det är lite som att fråga sig vilken träningsform el kost som är "bäst", mest "optimal". Det som är relevant är väl ändå oftast "vad passar mig bäst" el "vad är optimalt för att jag ska vilja leva så här, bibehålla den här livsstilen eller orka genomföra den här utmaningen" (vad det nu är som är syftet).

Säg att tennis och att leva på morötter vore det ultimata enligt min pt. Men hatar jag tennis och är allergisk mot morötter saknar det ju relevans för mig. Även om pt:n uppnått sin fysik genom att leva så. Det är ju intressant och kul att få veta hur ngn uppnåt sin grymma fysik, och det är ju troligt att det är kunskap jag kan ha nytta av.

Men - jag tror fortfarande att det varierar med varje kund vad som krävs för framgång.

Sparven från Minsk
2009-04-11, 15:43
Kajsa Bergqvist är en rätt känd person, och bara hennes namn kommer att öppna dörrar. Om Sven Bengtsson på Friskis däremot blir fetar, så har han liksom inte så mycket annat att komma med. Dessutom ser jag inget problem med att ta hoppträningsråd av en gammal (men ur form) hopperska, men att ta kost- och/eller träningsråd av en fet och otränad människa... känns fel.



Ptja, man borde ju inte ha närmare 40 i BMI iallafall.

Du förstod dock mitt resonemang eller hur. Sen att et var extrema exempel trodde jag folk skulle ha förståelse för ;) Att döma folk just efter utseende känns lite trångsynt. Man ska se till kompetens och inte utseende. Eller så borde det i alla fall vara. Om Sven Bengtsson har kompetens och erfarenhet så lyssnar jag hellre på honom oavsett BMI.

Det känns fel säger du, men kan du logiskt förklara varför. Vad skulle stödja att en person som är fet är okunnig eller inte har kompetens?

Finns väl ett gäng olika metaboliska störningar som kan leda till övervikt, oavsett hur insatt du är i nutrition. Har själv sett både dietister och läkare med trivselvikt eller rent av överviktiga, men jag skulle aldrig ifrågasätta deras kompetens för det.

Fetma är inte lika med okunnighet.

LoTiX
2009-04-11, 15:47
Men utan kunskaper inom träning el pedagogisk förmåga är ju pt:ns muskelmassa och andel kroppsfett faktiskt ingenting annat än ögongodis eller som visuell förebild. Finns ju många som uppnår god fysik trots bristande kunskaper och även sådana som trots goda kunskaper inte kan förmedla dem på ett motiverande sätt, vilket väl borde vara en pt:s främsta uppgift.

Om det vore så enkelt som "vill du se ut så här, gör så här" stämmer det du skriver. Men vi människor är väl ofta lite mer komplicerade än så.. De flesta pt:s brukar väl orka svara på ett mail el ha ett första möte utan att det blir allt för dyrt, det mötet/mottagandet man får där säger för vissa kanske mer än fysiken personen uppvisar.

Tror att det behövs olika typer inom alla yrken, även pt:s, så länge de har examen och kan inkassera lön antar jag att de gör något rätt.

Det är lite som att fråga sig vilken träningsform el kost som är "bäst", mest "optimal". Det som är relevant är väl ändå oftast "vad passar mig bäst" el "vad är optimalt för att jag ska vilja leva så här, bibehålla den här livsstilen eller orka genomföra den här utmaningen" (vad det nu är som är syftet).

Säg att tennis och att leva på morötter vore det ultimata enligt min pt. Men hatar jag tennis och är allergisk mot morötter saknar det ju relevans för mig. Även om pt:n uppnått sin fysik genom att leva så. Det är ju intressant och kul att få veta hur ngn uppnåt sin grymma fysik, och det är ju troligt att det är kunskap jag kan ha nytta av.

Men - jag tror fortfarande att det varierar med varje kund vad som krävs för framgång.

Vi är helt på samma sida, mina enda utflykter har rört det tillfälle då man saknar övrig kunskap om PT:n och att man i så fall säkert kommer hitta ett samband mellan fysisk utveckling och kunskaper inom träning. Med mer information om andra faktorer kan man självklart göra ett val som passar en klart bättre.

Vet inte om vissa gym har prova på, enda jag vet är att det är svindyrt med en personlig PT på mitt gym. När PT:n själv tränar håller han sig tyvärr mest till lutande pressar i smithen samt bicepscurl. Den andra PT:n jag sett är ett klart fan utav pushdowns. Suck.

MAXX
2009-04-11, 16:05
En personlig tränare ser jag själv hellre en med lång tränings erfarenhet(gärna även sl bakgrund) och som lever träningsinriktat liv själv. Inte en som enbart har läst lite pt kurser...

Kostrådgivare får väl se ut hur fan dom vill bara dom har kunskapen..

r3mpuh
2009-04-11, 16:19
EN PT ska tugga fradga! å när man gör fel i nån övning så ska han påpeka det! typ:
"Så Putti nuttit, Men det e FEEEEL!"

BpwSGl4gtZs&fmt=18

Semiramis
2009-04-11, 16:27
Som många redan har sagt så tror jag att det är don efter person, alla vill inte ha samma sak. Till exempel så är det flera i min ålder (53) som har sagt att de inte skulle vilja ha en ung PT. Jag vet inte om det beror på att de tror att de unga inte har tillräckligt med kunskap eller om de inte kan relatera till dem men för vissa är uppenbarligen ålder ett kriterium t ex medan det inte spelar någon roll för mig.

För mig spelar det inte så stor roll hur PT'n ser ut, jag har t ex sett flera stycken som är mycket vältränade men som inte har fokus på kunden eftersom de är så upptagna av sig själva, hur kul är det? Det finns många egenskaper hos en PT som jag tycker är viktiga och som kommer före utseendet Jag vill att min PT ska ha ett genuint intresse för träning, både i praktiken och teorin. Jag vill att han/hon ska kunna se vad jag gör rätt/fel och kunna korrigera mig så att jag förstår det. Jag vill att han/hon ska kunna bedöma hur mycket jag orkar och uppmuntra mig att överskrida mina gränser på ett säkert sätt. Osv, osv.

ceejay
2009-04-11, 16:29
EN PT ska tugga fradga! å när man gör fel i nån övning så ska han påpeka det! typ:
"Så Putti nuttit, Men det e FEEEEL!"

BpwSGl4gtZs&fmt=18

HAhahaha det var länge sen man såg den videon!!! :D:D:D nostalgi!

Sverker
2009-04-11, 16:31
Jag tror att det är först under samtalet man kan bedömma någon. Mycket möjligt att jag kan för mycket om träning och kost, men hur blir det ifall jag skulle köpa en begagnad motorcykel.

Jag kan ingenting om motrorcyklar men jag skulle givetvis ställa en , två t o m många dumma frågor bara för att kunna suga åt mig så mycket information som möjligt. Ifall säljaren har stomatolleende och kostym spelar ingen roll, jag väljer efter vilket förtroende säljaren ger.

Dan S
2009-04-11, 16:48
Det går väll ändå inte att jämföra en coach i ett fotbollslag och hans fotbolls-spelar egenskaper?

Som att jämföra en general mot en krigare.

Och det är ju felaktigt att folk som inte vet ett jota om träning eller kost, går upp i vikt och det ser bra ut. Funkar väll inte riktigt så gör det? Dom måste veta någonting, och en PT som vet ungefär det Grub vet, för att optimera sin byggning, hälsa eller vad man nu strävar efter, det ska ju för hlvt inte vara en lönnfet. Dom borde då veta att det går på en par veckor att se vältränad ut. Och har dom inte gjort det så tycker jag är dom riktigt korkade, och inte kvalificerade för jobbet.

En bra jämförelse är väll som någon sa, i en mode butik, och så går dom runt i gamla och skitiga kläder. Vem vill handla av den personen? Ungefär samma som om en nykterist står och säljer sprit. Vem litar på honom om man frågar efter smakråd och diverse, han går ju enbart på det teoretiska som kanske inte ens stämmer för alla individer, någon slags praktisk erfarenhet är för mig ett stort krav.

Allan
2009-04-11, 17:01
En bra jämförelse är väll som någon sa, i en mode butik, och så går dom runt i gamla och skitiga kläder. Vem vill handla av den personen?

Nu är det ju så att jag -medelålders man - tycker att slynglarna i modebutikerna ser skitiga ut, i trasiga kläder. De säljer inte en pryl till mig. De säljer säkert en massa till andra ovetande slynglar.

Get my point?

LoTiX
2009-04-11, 17:27
Nu är det ju så att jag -medelålders man - tycker att slynglarna i modebutikerna ser skitiga ut, i trasiga kläder. De säljer inte en pryl till mig. De säljer säkert en massa till andra ovetande slynglar.

Get my point?

Och precis som många vill ha olika kläder kan man se olika fördelar i olika PT:s utseende.

I vissa fall blir bara jämförelser helt jävla fel. När du sedan misstolkar dem ytterligare (icke modeintresserad person i exempel om modebutik är som om vi snackade om icke träningsintresserade personer som ska skaffa en PT)

Solros
2009-04-11, 17:34
Dom borde då veta att det går på en par veckor att se vältränad ut. Och har dom inte gjort det så tycker jag är dom riktigt korkade, och inte kvalificerade för jobbet.

Personen kanske är skadad eller lider av någon sjukdom?

För mig väger förmågan att lyssna, vara pedagogisk och kunskap om träning och kost tyngst. Utseendet är irrelevant.

... är som om vi snackade om icke träningsintresserade personer som ska skaffa en PT)

Ja, finns väl gott om de?

shadowfire
2009-04-11, 17:38
Skrev ett långt inlägg som jag nu raderade. Jämförelsen är helt enkelt så fel att du själv bör inse det. Fotboll handlar om fotbollsmässig förmåga, något man enbart håller på med vid en viss ålder. Fysisk form och känsla för mode är något helt annat. Äpplen och päron. Kan ännu mer tydliggöra skillnaden genom att nämna hur fotbollstränare just oftast befinner sig vid gammal ålder medan PTs och modebutiksbiträden oftast är kring 20-35. Nu skrev jag mer än jag ville ändå men herregud...

Så om coleman kommer dyngfet om 10 år och ser ut som ett riktigt vrak, så dissar du honom för att han inte ser ut som en PT ska?

Eller så vänder vi på steken, han har ju en kroppshydda som heter duga nu och skulle han erbjuda sig att vara PT i denna stund så måste han ju uppfylla ditt ytliga ideal, men därmed inte sagt att han ger något förtroendeingivande intryck fortfarande. Hans intresse för din fysik och hans dialog kanske är så otroligt korkat tråkig, så du tappar motivation istället för att få motivation.

En bra rådgivare ger förtroende genom att visa intresse, erfarenhet och kunskap. Jag går hellre in på en bank där det sitter en person i shorts o tshirt om personen uppenbarligen är snuskigt rik själv och vill dela med sig av sina förmögenhetsråd. :)

LoTiX
2009-04-11, 17:44
Ja, finns väl gott om de?

Skulle kanske formulerat om det där. Allan tog upp sig själv som en icke modeintresserad person som inte hade något för modebutiker. Jämförelsen skulle i så fall vara en icke träningsintresserad person som inte vill ha någon träning. Och därigenom blir hela jämförelsen totalt ointressant för det som diskuteras. Ska man diskutera PT:s är det bäst att hålla sig till dessa.

Angående vad du sa till Dan S måste jag fråga. Kan du påstå att det finns några personliga tränare på gym som har någon sjukdom som gör att de inte ens kan träna? En PT! Och tror du, i så fall, att det finns så många att det blir ett viktigt argument i diskussionen? För mig är det helt främmande.

LoTiX
2009-04-11, 17:47
Så om coleman kommer dyngfet om 10 år och ser ut som ett riktigt vrak, så dissar du honom för att han inte ser ut som en PT ska?

Eller så vänder vi på steken, han har ju en kroppshydda som heter duga nu och skulle han erbjuda sig att vara PT i denna stund så måste han ju uppfylla ditt ytliga ideal, men därmed inte sagt att han ger något förtroendeingivande intryck fortfarande. Hans intresse för din fysik och hans dialog kanske är så otroligt korkat tråkig, så du tappar motivation istället för att få motivation.

En bra rådgivare ger förtroende genom att visa intresse, erfarenhet och kunskap. Jag går hellre in på en bank där det sitter en person i shorts o tshirt om personen uppenbarligen är snuskigt rik själv och vill dela med sig av sina förmögenhetsråd. :)

Vi håller olika diskussioner här, det är nog det jag får när jag hoppar in i andras inlägg. Coleman känner jag till som person, jag pratar om det tillfälle då man inte känner till de personliga tränarna man har att välja mellan på ett gym och är tvingad att, till en början, enbart ta någon av dem.

Vid det tillfället hade jag, i mitt fiktiva exempel där annan information saknas (utbildning, "honest face" osv), valt den som sett mest vältränad ut då jag genom hela tråden påpekad det samband jag antar det finns mellan kroppshydda och träningserfarenhet.

De missförstånd som kan uppstå tror jag beror på det den ursprungliga frågeformuleringen. Självklart kommer erfarenhet och pedagogik gå före utseendet. Det är så självklart att ingen här på en miljon år hade motsagt sig detta. Därför måste ändå jag se frågan som ett exempel där annan information saknas och man tvingas göra det bästa valet möjligt utifrån den information man har för stunden.

shadowfire
2009-04-11, 17:50
Vi håller olika diskussioner här, det är nog det jag får när jag hoppar in i andras inlägg. Coleman känner jag till som person, jag pratar om det tillfälle då man inte känner till de personliga tränarna man har att välja mellan på ett gym och är tvingad att, till en början, enbart ta någon av dem.

Vid det tillfället hade jag, i mitt fiktiva exempel där annan information saknas (utbildning, "honest face" osv), valt den som sett mest vältränad ut då jag genom hela tråden påpekad det samband jag antar det finns mellan kroppshydda och träningserfarenhet.

Det är ju helt olika scenarios.

Mig veteligen är det inte många proffsbyggare som plötsligt anlitar en PT. Däremot nyttjar man gärna och ofta en coach av något slag och det lilla jag vet av byggarfolket så finns det en och annan coach som är riktigt vass utan att för den delen ha en bra form/fysik i rådande stund.

För den som aldrig satt sin fot på ett gym i hela sitt liv - eller som bara vill ha hjälp med att få en spark i baken - tror jag inte att fysiken spelar fullt så stor roll och det är för dem personerna först och främst en PT är till för.

Allan
2009-04-11, 17:57
Och precis som många vill ha olika kläder kan man se olika fördelar i olika PT:s utseende.

I vissa fall blir bara jämförelser helt jävla fel. När du sedan misstolkar dem ytterligare (icke modeintresserad person i exempel om modebutik är som om vi snackade om icke träningsintresserade personer som ska skaffa en PT)

Nope. Det är du som misstolkar. Man kan visst vara modeintresserad, men ändå anse att kidz i modeaffärer klär sig för jävla illa. Eller att dagens ungdomsmode suger. Du utgår från att det bara finns ett modeintresse - därav att ni tror att det bara skulle finnas en sorts träningsintresserade.'
Nå, den största målgruppen för de stora kedjorna är inte grabbar i tjugoårsåldern - det är istället kvinnor mellan 35-5O. Den har i och för sig breddats en smula, men har sett ut så i tio år och kommer se ut så ett tag till

Man VET idag vilken sorts PT/kostrådgivare dessa människor vill möta, och de vill möta någon som bemöter dem professionellt. Inte annat än i undantagsfall bryr man sig om hur de ser ut - dvs anorektiker och enorma bestar är inte så populära.
Istället handlar det om pedagogik, intresse för människor och ärlighet. Jag känner flera PTs som tävlar i byggning men som försöker marginalisera sitt utseende när de träffar nya kunder. En tjejkompis som är absolut elitklass i tungviktsbyggning ser inte särskilt vältränad ut under off-season, kan jag meddela. Hon lanserar sig inte ens som tävlingsbyggare på sin hemsida - eftersom hon vet att det inte drar andra kunder än en mycket liten krets, som hon inte kan försörja sig på.

LoTiX
2009-04-11, 18:07
Det är ju helt olika scenarios.

Mig veteligen är det inte många proffsbyggare som plötsligt anlitar en PT. Däremot nyttjar man gärna och ofta en coach av något slag och det lilla jag vet av byggarfolket så finns det en och annan coach som är riktigt vass utan att för den delen ha en bra form/fysik i rådande stund.

För den som aldrig satt sin fot på ett gym i hela sitt liv - eller som bara vill ha hjälp med att få en spark i baken - tror jag inte att fysiken spelar fullt så stor roll och det är för dem personerna först och främst en PT är till för.

Här uppstår likheter med scenariot med fotbollscoachen. Man befinner sig långt efter sin "prime" och har bytt roll i den bransch man tidigare själv varit aktiv inom. Detta nämnde jag i mitt ursprungliga inlägg, om hur han gärna får vara vältränad, alternativt en gammal sur gubbe med träningsoverall och visselpipa. En "PT" som diskussionen gäller känner jag ligger långt ifrån detta scenario.

För den som aldrig satt sin fot i ett gym vill jag gissa att det finns olika typer av åsikter. Dels de som vill komma i form och tar för givet att man måste vara i form för att göra detta. Dels de som inte vågar strutta omkring med en stor biffig typ. I båda fallen kommer det visuella vara det första man gör sin bedömning utifrån. Det är oundvikligt. Först senare kan man notera andra kvalitéer inom pedagogik osv. Men det är som sagt det ursprungliga scenariot jag är intresserad utav, det är enbart här man kan se utseendet spela någon större roll.

Nope. Det är du som misstolkar. Man kan visst vara modeintresserad, men ändå anse att kidz i modeaffärer klär sig för jävla illa. Eller att dagens ungdomsmode suger. Du utgår från att det bara finns ett modeintresse - därav att ni tror att det bara skulle finnas en sorts träningsintresserade.'
Nå, den största målgruppen för de stora kedjorna är inte grabbar i tjugoårsåldern - det är istället kvinnor mellan 35-5O. Den har i och för sig breddats en smula, men har sett ut så i tio år och kommer se ut så ett tag till

Man VET idag vilken sorts PT/kostrådgivare dessa människor vill möta, och de vill möta någon som bemöter dem professionellt. Inte annat än i undantagsfall bryr man sig om hur de ser ut - dvs anorektiker och enorma bestar är inte så populära.
Istället handlar det om pedagogik, intresse för människor och ärlighet. Jag känner flera PTs som tävlar i byggning men som försöker marginalisera sitt utseende när de träffar nya kunder. En tjejkompis som är absolut elitklass i tungviktsbyggning ser inte särskilt vältränad ut under off-season, kan jag meddela. Hon lanserar sig inte ens som tävlingsbyggare på sin hemsida - eftersom hon vet att det inte drar andra kunder än en mycket liten krets, som hon inte kan försörja sig på.

Vilket är vad jag sagt genom hela tråden. Det visuella spelar sin roll vid ett visst skede ifall annan information saknas. Du behöver inte sälja resten för det är jag fullt på det klara med. Och ja det finns olika mode, precis som det finns olika utseenden på PT:s. Detta har ingenting med vad jag sa att göra. Det finns olika mode, det finns olika utseenden på PT:s. Men om du inte är intresserad av en typ av mode väljer du en annan typ av mode. Om du inte gillar utseendet på en PT så väljer du en annan PT. Men du kommer alltid göra det visuella valet ifall det är den enda informationen du har!! Och det är det här som gör att jämförelsen blir totalt ointressant. Vettig liknelse med mode saknas.

Aerials
2009-04-11, 18:25
Så om coleman kommer dyngfet om 10 år och ser ut som ett riktigt vrak, så dissar du honom för att han inte ser ut som en PT ska?

Eller så vänder vi på steken, han har ju en kroppshydda som heter duga nu och skulle han erbjuda sig att vara PT i denna stund så måste han ju uppfylla ditt ytliga ideal, men därmed inte sagt att han ger något förtroendeingivande intryck fortfarande. Hans intresse för din fysik och hans dialog kanske är så otroligt korkat tråkig, så du tappar motivation istället för att få motivation.

En bra rådgivare ger förtroende genom att visa intresse, erfarenhet och kunskap. Jag går hellre in på en bank där det sitter en person i shorts o tshirt om personen uppenbarligen är snuskigt rik själv och vill dela med sig av sina förmögenhetsråd. :)

Nu är just det här DIN subjektiva åsikt om hur en PT ska vara, värt att notera, vidare antar jag att du menar inger förtroende, annars ger han ju bort sitt förtroende :D

Jag tycker å andra sidan att det är helt orelevant att diskutera huruvida PTn, i det här fallet, besitter kunskap eller ej, det var inte riktigt trådens syte, för det vet vi i alla fall inte vid första ögonkastet, utan trådens syfte var att ta reda på hur en PT uppfattas bäst gällande utseendet vid första ögonkastet för att på bästa sätt bli respekterad i sin genre.

Om det nu är så att Allan, Sverker, Du m.fl. klarar av att utelämna fördomarna vid första ögonkastet med ovannämnda tills det som alldeles riktigt är det som räknas, nämligen expertisen, bemötandet osv är det ju super. Men jag tillhör inte eran kategori, och det var det jag försökte ta reda på, om det är flera som delar min, eller eran bild av situationen.

Känns som att ni tar åt er lite när man försöker förklara att människor rent generellt har fördomar och resonerar annorlunda än er, även om jag tror att ni precis är likadana och bara försöker vara PK här på brädan :)

shadowfire
2009-04-11, 18:40
Känns som att ni tar åt er lite när man försöker förklara att människor rent generellt har fördomar och resonerar annorlunda än er, även om jag tror att ni precis är likadana och bara försöker vara PK här på brädan :)

Ledsen, men jag är född på 70-talet och vet inte vad PK betyder.

Du verkar tro att du får objektiva svar om du frågar hur en PTs fysik ska vara på ett träningsforum (understryknings-SM har börjat förstår jag). Prova att ställa frågan i random hästforum eller kanske viktklubb.se och jämför.

Du är själv lagomt färgad redan i din åsikt eftersom du har träningsintresse och hänger på ett träningsforum. Jag tror knappast majoriteten av en PT's klientel gör det.

Allan
2009-04-11, 19:00
Och det är det här som gör att jämförelsen blir totalt ointressant. Vettig liknelse med mode saknas.

Nej, du har fortfarande fel, och det var inte jag som drog upp modeliknelsen. Det är möjligt att man i en viss ålder förmodligen hakar upp sig på folks utseende- gissa vilken ålder - men så småningom i livet börjar allt fler göra förutsättningslösa bedömningar. Och detta alldeles oavsett bransch - annars skulle ett antal yrken fortfarande vara stängda för många grupper som de facto gör ett bra jobb i de yrkena

Aerials
2009-04-11, 19:05
Ledsen, men jag är född på 70-talet och vet inte vad PK betyder.

Du verkar tro att du får objektiva svar om du frågar hur en PTs fysik ska vara på ett träningsforum (understryknings-SM har börjat förstår jag). Prova att ställa frågan i random hästforum eller kanske viktklubb.se och jämför.

Du är själv lagomt färgad redan i din åsikt eftersom du har träningsintresse och hänger på ett träningsforum. Jag tror knappast majoriteten av en PT's klientel gör det.

Men va? Citerade du rätt person nu? Hur har ditt svar här att göra med vad jag tidigare antytt? Läs om, läs rätt.

Jag syftade på Politisk Korrekt, och understrykningarna tycks vara väldigt bra då vissa människor tenderar att missuppfatta vad man skriver, kontinuerligt. Men dem verkar inte ha hjälpt i det här fallet.

Allan
2009-04-11, 19:18
Vad innebär politiskt korrekt här? Att man säger som det är och en del inte gillar det? Eller att ni som precis upptäckt gymet blir stressade över att dinosaurierna - dvs jag, med tusentals instruktioner bakom mig - behandlar er med ett visst överseende :) ?

Tolkia
2009-04-11, 19:31
Jag tänker inte gå in lika utförligt på modebutiksbiträdet eftersom det i stort är detsamma (vilket jag också skrev i mitt tidigare inlägg). Modebutiksbiträdet befinner sig i en bransch där man aldrig behöver tappa sina kunskaper på grund utav hög ålder. Kan man mode så kan man mode och orkar man inte längre vara uppdaterad inom modebranschen jobbar man inte heller som modebutiksbiträde.
Din tolkning att man för att "kunna mode" också själv måste se hip coh astrendig ut är dock i mina ögon en övertolkning. I butiker som inte är extremt nischad (d.v.s. bara för en viss stil) är det dessutom i princip omöjligt att passa alla tänkbara kunders åsikt om vad som "ser ut som om biträdet kan mode". Det är stor skillnad mellan att se välvårdad och proper ut och att se ut som den tänkta kunden kan tänkas vilja se ut själv.

Edit: Jag förstår inte varför en person som tränar andra i fotboll (eller ridning, eller höjdhopp, eller konståkning) behåller sina kunskaper om hur fotboll skall spelas oberoende av ålder, medan en person som tränar andra i ... ja, vad skall vi kalla det, styrke- och konditionsträning i något slags allmänperspektiv INTE skulle behålla denna kunskap när han eller hon blir äldre alt. tjockare.

shadowfire
2009-04-11, 19:32
Men va? Citerade du rätt person nu? Hur har ditt svar här att göra med vad jag tidigare antytt? Läs om, läs rätt.

Jag syftade på Politisk Korrekt, och understrykningarna tycks vara väldigt bra då vissa människor tenderar att missuppfatta vad man skriver, kontinuerligt. Men dem verkar inte ha hjälpt i det här fallet.

Jag har god läsförståelse, men tack ändå :)
Brukar du välja tandläkare efter hur pass snyggt leende han/hon har?

Aerials
2009-04-11, 20:04
Jag har god läsförståelse, men tack ändå :)
Brukar du välja tandläkare efter hur pass snyggt leende han/hon har?

Nix. Tolka mig rätt nu, jag försöker inte rättfärdiga mina fördomar här, och påstå att jag har rätt i att döma ut något pga deras utseende. Jag ville bara, genom min frågeställning, försöka ta reda på om det är fler än jag som gör på detta sätt, och tydligen så verkar det vara så.

Svara gärna på hur din kommentar på mitt inlägg var relevant? Börja med hur du tolkar mig när du säger att jag söker objektivitet, vart har jag antytt det? :)

Aerials
2009-04-11, 20:08
Vad innebär politiskt korrekt här? Att man säger som det är och en del inte gillar det? Eller att ni som precis upptäckt gymet blir stressade över att dinosaurierna - dvs jag, med tusentals instruktioner bakom mig - behandlar er med ett visst överseende :) ?

Nja, i det här fallet betyder politiskt korrekt för mig att ni påstår att ni saknar fördomar i och med första intrycks situationen med en PT, fast ni kanske, precis som dem flesta får upp en tvetydlig bild av någon som ska vara insatt i träning/styrketräning/hälsa/coaching i detta/pedagogik fast kanske själv är överviktig eller you name it.

Tolkia
2009-04-11, 20:40
Nja, i det här fallet betyder politiskt korrekt för mig att ni påstår att ni saknar fördomar i och med första intrycks situationen med en PT, fast ni kanske, precis som dem flesta får upp en tvetydlig bild av någon som ska vara insatt i träning/styrketräning/hälsa/coaching i detta/pedagogik fast kanske själv är överviktig eller you name it.
Det kan ju i och för sig också vara så att de personer vilkas åsikter du stör dig på helt enkelt har andra fördomar, eller andra referensramar än du.

Någon får gärna beskriva lite mer utförligt var gränserna går. När ser man ut "som om man vet vad man håller på med"? När ser man "hälsosam", "vältränad", "sund" ut, när ser man ut som om man "har koll"? Skiljer kraven mellan män och kvinnor? Skiljer kraven beroende på vad tränaren skall träna i (vi kan utelämna fotbollen, eftersom den redan diskuterats), eller på vilken nivå adepten befinner sig? Detta är inte ett försök att vara dryg, utan en seriös fråga. Att från någon få höra "jag gillar när folk ser hälsosamma ut" säger nämligen abso.lut ingenting, om man inte vet vilka referensramar personen har.

LoTiX
2009-04-11, 20:43
Nej, du har fortfarande fel, och det var inte jag som drog upp modeliknelsen. Det är möjligt att man i en viss ålder förmodligen hakar upp sig på folks utseende- gissa vilken ålder - men så småningom i livet börjar allt fler göra förutsättningslösa bedömningar. Och detta alldeles oavsett bransch - annars skulle ett antal yrken fortfarande vara stängda för många grupper som de facto gör ett bra jobb i de yrkena

Nänä försök inte dra diskussionen till någon åldersbetonad ignorans kring alla världens branscher. PT:n befinner sig i ett otroligt kroppsbetonat yrke (inget snack om hälsa nu, många vill ha en vackrare kropp). Därför kommer man i just denna branchen göra en visuell bedömning utav den person som möter en vid dörren till gymmet. Jag vågar sätta mina bankpengar på att vid ett litet test mellan en vältränad person (inget extrem) och en lönnfet person (inget extremt) hade folk valet det tidigare alternativet om övrig information saknas för tillfället. Detta kommer vi också kunna se över alla åldrar och inte enbart hos oss småttingar.

Din tolkning att man för att "kunna mode" också själv måste se hip coh astrendig ut är dock i mina ögon en övertolkning. I butiker som inte är extremt nischad (d.v.s. bara för en viss stil) är det dessutom i princip omöjligt att passa alla tänkbara kunders åsikt om vad som "ser ut som om biträdet kan mode". Det är stor skillnad mellan att se välvårdad och proper ut och att se ut som den tänkta kunden kan tänkas vilja se ut själv.

Edit: Jag förstår inte varför en person som tränar andra i fotboll (eller ridning, eller höjdhopp, eller konståkning) behåller sina kunskaper om hur fotboll skall spelas oberoende av ålder, medan en person som tränar andra i ... ja, vad skall vi kalla det, styrke- och konditionsträning i något slags allmänperspektiv INTE skulle behålla denna kunskap när han eller hon blir äldre alt. tjockare.

Men det ska inte påverka vad jag sagt hoppas jag.

Angående din edit, jag måste fråga eftersom det hör till min quote - Vem har sagt något annat? Inte jag.

Tolkia
2009-04-11, 20:46
Angående din edit, jag måste fråga eftersom det hör till min quote - Vem har sagt något annat? Inte jag.
Jag tycker mig se att det går genom hela tråden. Fotboll - OK att coachen ser annorlunda ut än sina spelare, PT på gymmet - inte OK att coachen ser anorlunda ut än adepterna (eller snarare annorlunda än adepterna vill se ut). Fotbollstränare - kunskap oberoende av ålder, PT - kunskap beroende av ålder.
Här uppstår likheter med scenariot med fotbollscoachen. Man befinner sig långt efter sin "prime" och har bytt roll i den bransch man tidigare själv varit aktiv inom. Detta nämnde jag i mitt ursprungliga inlägg, om hur han gärna får vara vältränad, alternativt en gammal sur gubbe med träningsoverall och visselpipa. En "PT" som diskussionen gäller känner jag ligger långt ifrån detta scenario.

LoTiX
2009-04-11, 20:54
Jag tycker mig se att det går genom hela tråden. Fotboll - OK att coachen ser annorlunda ut än sina spelare, PT på gymmet - inte OK att coachen ser anorlunda ut än adepterna (eller snarare annorlunda än adepterna vill se ut). Fotbollstränare - kunskap oberoende av ålder, PT - kunskap beroende av ålder.

Men i det du citerade skriver jag ju "får gärna får vara vältränad, alternativt en gammal sur gubbe med träningsoverall och visselpipa.". Denna beskrivning hade jag också i mitt ursprungliga inlägg i tråden innan den spårade ur lite. Jag hade älskat att ha en sur gammal östeurope som tränare.

Notera också att detta är en skämtsam beskrivning, jag behöver ingen stereotyp som tränare. Men varken ålder eller utseende är ett problem om personen har kunskap och förmåga att lära ut det han eller hon kan. Något annat har jag aldrig påstått.

shadowfire
2009-04-11, 21:02
Nix. Tolka mig rätt nu, jag försöker inte rättfärdiga mina fördomar här, och påstå att jag har rätt i att döma ut något pga deras utseende. Jag ville bara, genom min frågeställning, försöka ta reda på om det är fler än jag som gör på detta sätt, och tydligen så verkar det vara så på ett träningsforum.

Svara gärna på hur din kommentar på mitt inlägg var relevant? Börja med hur du tolkar mig när du säger att jag söker objektivitet, vart har jag antytt det? :)
Ser du mitt tillägg ovanför? :)

Om du inte ville ha ett objektivt svar som faktiskt tar hänsyn till vad PT jobbar med och dess klientel, så förstår jag inte riktigt vad du är ute efter i din fråga i huvudtaget om jag ska vara ärlig. Du menar inte att det är en överraskning att folk på ett träningsforum skulle syna en PTs fysik kanske lite mer noga än gemene man? Eller vad ville du med din fråga, om du vill exkludera det faktum att en PT i mångt och mycket jobbar med folk som inte har en aning om vad kolozzeum är.

Tolkia
2009-04-11, 21:06
Men i det du citerade skriver jag ju "får gärna får vara vältränad, alternativt en gammal sur gubbe med träningsoverall och visselpipa.". Denna beskrivning hade jag också i mitt ursprungliga inlägg i tråden innan den spårade ur lite. Jag hade älskat att ha en sur gammal östeurope som tränare.
Jag kanske är exceptionellt korkad, men under din beskrivning av fotbollstränaren skriver du ju "En "PT" som diskussionen gäller känner jag ligger långt ifrån detta scenario". Det är vad jag menar, varför ligger PT:n långt från fotbollscoachen? Med reservation för att jag missförstår.

Rent allmänt och inte riktat mot LoTiX (eftersom jag citerar honom ovan), så måste jag säga att "PK" är överjävligt trött som skällsord. Det är s.a.s. tämligen PK att kalla folk man inte gillar för PK.

spoonchest
2009-04-11, 21:06
Man ska kunna göra bedömningen att de faktiskt har erfarenhet av övningar och upplägg de lär ut. Så tycker jag att de ska se ut.
Sen ska de givetvis vara kunniga. Men ett sånt intryck får jag inte om PT:n skulle vara smällfet. Där har ni mina fördomar.

Aerials
2009-04-11, 21:11
Det kan ju i och för sig också vara så att de personer vilkas åsikter du stör dig på helt enkelt har andra fördomar, eller andra referensramar än du.

Någon får gärna beskriva lite mer utförligt var gränserna går. När ser man ut "som om man vet vad man håller på med"? När ser man "hälsosam", "vältränad", "sund" ut, när ser man ut som om man "har koll"? Skiljer kraven mellan män och kvinnor? Skiljer kraven beroende på vad tränaren skall träna i (vi kan utelämna fotbollen, eftersom den redan diskuterats), eller på vilken nivå adepten befinner sig? Detta är inte ett försök att vara dryg, utan en seriös fråga. Att från någon få höra "jag gillar när folk ser hälsosamma ut" säger nämligen abso.lut ingenting, om man inte vet vilka referensramar personen har.

Utan att tråden ska spåra ur, vill jag bara säga att jag inte stör mig på någons åsikt, det är ju bara en tillgång i diskussionen om man tycker annorlunda än mig!

Vad gäller referensramar är ju frågeställningens ramar väldigt generaliserade, och präglas såklart av min bild. Men förhoppningsvis delar dem flesta bilden av de olika alternativen och kan skilja dem åt.

Får man fråga om ni finner det chockerande att jag hellre tar emot rådgivning av en vältränad/biffig person än en som inte är det? Om man förutsätter att dem vet lika mycket om träning/kost/pedagogik osv, för det vet jag ju ändå inte när jag går in i situationen?

LoTiX
2009-04-11, 21:15
Jag kanske är exceptionellt korkad, men under din beskrivning av fotbollstränaren skriver du ju "En "PT" som diskussionen gäller känner jag ligger långt ifrån detta scenario". Det är vad jag menar, varför ligger PT:n långt från fotbollscoachen? Med reservation för att jag missförstår.

Rent allmänt och inte riktat mot LoTiX (eftersom jag citerar honom ovan), så måste jag säga att "PK" är överjävligt trött som skällsord. Det är s.a.s. tämligen PK att kalla folk man inte gillar för PK.

Därför att jag vill hålla isär "PT" från "coach" eftersom den tidigare främst hjälper mindre erfarna personer med hur man ska träna medan den senare har en tidigare karriär inom en idrott som den senare valt att lära ut för andra som är mitt i sin karriär. Kanske är detta konstiga meningar om de två begreppens betydelse och finns det någon fastslagen betydelse kan jag hålla mig till den i fortsättningen.

Att jag skrev att de två skiljde sig åt mycket var för att jag helt enkelt inte ser den gamla gubben (för att ta min stereotyp) i rollen som en PT speciellt ofta. Det blir för mycket teoretisk spekulation helt enkelt.

Frillan
2009-04-11, 21:22
Om nu king grub hade vart grisfet trots sina fina kunskaper då?

LoTiX
2009-04-11, 21:30
Om nu king grub hade vart grisfet trots sina fina kunskaper då?

Svårt att tala för alla eftersom du inte citerar någon men har någon i tråden sagt något annat än att kunskap är det självklart viktigaste att se till?

Dan S
2009-04-11, 21:34
Nu är det ju så att jag -medelålders man - tycker att slynglarna i modebutikerna ser skitiga ut, i trasiga kläder. De säljer inte en pryl till mig. De säljer säkert en massa till andra ovetande slynglar.

Get my point?

Du som medelålders går väll då inte in i en "modebutik"? ;) Utan mera utav en vanlig butik? Ok, en butik som enbart säljer kostymer, ska man då han en slyngel i skitkläder som står i kassan?

Tolkia
2009-04-11, 21:37
Får man fråga om ni finner det chockerande att jag hellre tar emot rådgivning av en vältränad/biffig person än en som inte är det? Om man förutsätter att dem vet lika mycket om träning/kost/pedagogik osv, för det vet jag ju ändå inte när jag går in i situationen?
Nej. Särskilt inte med tanke på platsen där diskussionen äger rum. Däremot finner jag det svårt att avgöra vad du menar, eftersom det ju kan variera rejält vad man lägger in "vältränad/biffig". Jag ställer mig kanske också lite frågande till att en vältränad/biffig person per automatik skulle vara en god pedagog (men jag tror att pedagogiken kanske inte heller egentligen är något man på allvar funderar över när man gör den bedömningen, däremot låter det ju bra att ta med den när man räknar upp vad man värdesätter).

Tolkia
2009-04-11, 21:38
Du som medelålders går väll då inte in i en "modebutik"? ;) Utan mera utav en vanlig butik? Ok, en butik som enbart säljer kostymer, ska man då han en slyngel i skitkläder som står i kassan?
Det kanske kommer som en chock för dig, men mode och trender existerar även när man passerat 25. Definiera "vanlig butik".

Scratch89
2009-04-11, 21:41
Nej. Särskilt inte med tanke på platsen där diskussionen äger rum. Däremot finner jag det svårt att avgöra vad du menar, eftersom det ju kan variera rejält vad man lägger in "vältränad/biffig". Jag ställer mig kanske också lite frågande till att en vältränad/biffig person per automatik skulle vara en god pedagog (men jag tror att pedagogiken kanske inte heller egentligen är något man på allvar funderar över när man gör den bedömningen, däremot låter det ju bra att ta med den när man räknar upp vad man värdesätter).

Jag håller med. Sen tycker jag att man måste göra skillnad på kostrådgivare och personlig tränare. Jag tycker iallafall att det känns mer berättigat att vara lite småknubbig som kostrådgivare än PT, t.ex, men självklart finns det gränser. Sen beror det såklart också på vad man har för målgrupp; att vara en knubbig medelålders kvinna som ska instruera unga killar hur man tränar för att bli grov känns lite fel, medan det kanske hade funkat bättre för en likasinnad, och tvärtom.

krellik
2009-04-11, 21:45
Jag har fördomar mot PTs och tycker de är suspekta per definition.

Däremot om jag skulle vilja lära mej att lyfta bättre så skulle jag vilja ha hjälp av någon engagerad tjock gammal gubbe med tjurnacke som har varit med länge och lärt ut mycket och som varit en best en gång i tiden.

Både på grund av "awsome" faktorn och av pedagogiska skäll...

shadowfire
2009-04-11, 22:12
Jag håller med. Sen tycker jag att man måste göra skillnad på kostrådgivare och personlig tränare. Jag tycker iallafall att det känns mer berättigat att vara lite småknubbig som kostrådgivare än PT, t.ex, men självklart finns det gränser. Sen beror det såklart också på vad man har för målgrupp; att vara en knubbig medelålders kvinna som ska instruera unga killar hur man tränar för att bli grov känns lite fel, medan det kanske hade funkat bättre för en likasinnad, och tvärtom.

Om denna knubbiga kvinna hade varit olympisk mästare gånger 3, vunnit 8 athletic fitness o varit semiprobåddubillderrrr, så hade jag absolut lyssnat till henne...

Självfallet hade jag undrat vad som förrsigick om jag sett henne bara fysiskt, men jag skulle nog aldrig vara så korkad så jag valde en kostrådgivare utifrån deras fysiska attribut enbart.

Pudzianovski
2009-04-11, 22:22
Om jag nu bara går på utseendet så skulle jag väl föredra någon som såg "hyfsat" vältränad ut. Men i praktiken så skulle jag naturligtvis höra mig för vem personen är först och främst.

Scratch89
2009-04-11, 22:37
Om denna knubbiga kvinna hade varit olympisk mästare gånger 3, vunnit 8 athletic fitness o varit semiprobåddubillderrrr, så hade jag absolut lyssnat till henne...

Självfallet hade jag undrat vad som förrsigick om jag sett henne bara fysiskt, men jag skulle nog aldrig vara så korkad så jag valde en kostrådgivare utifrån deras fysiska attribut enbart.

Men jävla extremexempel hela tiden. För övrigt hade jag nog inte lyssnat ens då; semiprobåddibillderrrrs är väl inte direkt kända för sin kliniska expertis.

EDIT: Du kanske menade som PT?

Dan S
2009-04-11, 22:39
Det kanske kommer som en chock för dig, men mode och trender existerar även när man passerat 25. Definiera "vanlig butik".

Skrev jag 25?

shadowfire
2009-04-11, 23:03
Men jävla extremexempel hela tiden. För övrigt hade jag nog inte lyssnat ens då; semiprobåddibillderrrrs är väl inte direkt kända för sin kliniska expertis.

EDIT: Du kanske menade som PT?

Är inte semiprobåddibillderrrrs införstådda i kost menar du, eller nu hänger jag inte med? Vilka yttre attribut är "ok" eller inte i dina ögon? Eftersom erfarenhet eller titlar inte spelade någon roll, utan bara nuläget. En fet Annika Warg hade liksom blivit dissad direkt. :)

Jag som trodde det fanns många offseasondamer där ute som ser ut som buffalos men ändå vet vad de pratar om när det gäller kostrådgivning ;)

Dan S
2009-04-11, 23:51
Nej, du har fortfarande fel, och det var inte jag som drog upp modeliknelsen. Det är möjligt att man i en viss ålder förmodligen hakar upp sig på folks utseende- gissa vilken ålder - men så småningom i livet börjar allt fler göra förutsättningslösa bedömningar. Och detta alldeles oavsett bransch - annars skulle ett antal yrken fortfarande vara stängda för många grupper som de facto gör ett bra jobb i de yrkena

Topic är ju dock "Hur ska en förtroendeingivande Kostrådgivare/PT se ut".

Det är alltså hur dom bör se ut i mitt tycke, jag beskrev inte till vilken grad, men om jag hör mig för och ser en PT på gymmet, så kommer mitt första intryck baseras på hans egenskaper fysiskt. Sedan är det ju alldeles självklart att man ska höra sig för om man nu ska välja en PT åt sig själv, och inte kolla på utseendet. Men optimalt utseende vore bra resultat, för att man ska få "wow".

Med det där jag skrev om modebutiken så definierade jag ju det.. Kostymbutiken? En vanlig klädbutik är väll H/M finns mycket där, Mode och inte mode. Kostymer är väll dåligt ex med tanke på att de funnits i många decennier. Men say Carlings. Finns något som heter dresscode, och det tycker jag bör apliceras på PT gällande deras egna vanor, för att dom ska få förtroende viss första blicken. Man vill ju inte sitta och lyssna på en hycklare och må bra utav det. ;)

von huff
2009-04-12, 00:47
Det är fan ingen skillnad hur människan ser ut men det ger ett bättre första intryck om människan har BMI under 25.Alla har en bild över hur en kostrådgivare kall se ut

skaparn
2009-04-12, 02:05
Aldrig förr, har så många dåliga exempel, samlats på en sådan liten yta.

jik
2009-04-12, 10:32
Valde biffig/bb. Utseendet säger ju ingenting om kunskap,pedagogik m,m. Men det säger däremot en del om personen.
Är man "biffig" så kan man pressa sig ordentligt på gymmet, man vet att allt som fungerar i teorin kanske inte funkar i praktiken. Man inser att man kn köra cheats och forced reps ibland. Man vet att man får en praktiker och förhoppningsvis en teoretiker ist för kanske bara det sistnämnda. (Sen så eftersträvar jag en biffig fysik) personligen.

Sir Anselm
2009-04-12, 10:45
När jag tänker PT så tänker jag att den ska vara en person som är med mig under passet, som kan ge tips på förbättringar i teknik men som framförallt kan "pusha" mig när det blir tungt samt fungera som passare, då vill jag ju gärna att den personen ska vara vältränad själv. Jag skulle kanske inte ha så mycket nytta av en halvfet tant/gubbe som läst några kurser i anatomi, det kan jag ju lika gärna göra själv, men aldrig tillbringat någon tid på gymmet.

För övrigt håller jag med om att det varit ganska mycket dåliga exempel i denna tråd ;)