handdator

Visa fullständig version : Sockerfri gainer?


Rasko
2009-04-10, 18:58
Tjilivippen!

Jag har äntligen börjat träna igen sen ett bra tag tillbaka och vill såklart bli störst på gymmet!! ;)

Det jag letar efter är en gainer som inte innehåller något socker men som ändå har kolhydrater. Det är de allra snabbaste kolhydraterna jag vill undvika. Finns det någon bra sådan? Bryr mig inte om det finns artificiellt sötningsmedel i det eller inte. Annars funkar det säkert att äta två äpplen till en ren proteinshake iofs.

Jag har tidigare använt Mass Fuel som jag gillade men har inte kunskapen om vad exakt maltodextrin är för något. 5,2% sockerarter innehåller den men är det detsamma som 5,2% raffinerat socker, alltså att de helt enkelt blandat i några skopor vanligt socker?

Ha det fint.

Eddie Vedder
2009-04-10, 19:04
Maltodextrin är en glukospolymer av hydrolyserad stärkelse. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Jag vet inte hur pass "rent" protein det är i Mass Fuel men det skulle ju kunna vara laktos som utgör sockerarten i fråga.

Att en kolhydratform är långsam är definitivt inte detsamma som "mer hälsosam". Fruktos är extremt långsamt men sannolikt bland det mest ohälsosamma du kan konsumera i ren form.

omnibus
2009-04-10, 19:04
Blanda egen med långsamma kolisar och protein om du nu inte vill ha malto.

Kischen
2009-04-10, 19:06
Vad är "socker" för dig? Sackaros?

Maltodextrin är stärkelse från potatis eller majs.

Vicotnik
2009-04-10, 19:20
Själva poängen med gainer är att det är snabba kolisar. Vill du inte ha snabba kolisar så ta nån typ av rent protein istället.

Rasko
2009-04-10, 21:11
Tack för de snabba svaren. Helt enkelt vill jag inte få i mig alltför snabba kolhydrater för att jag vill undvika så många insulintoppar som möjligt.

christian9
2009-04-10, 21:23
Fruktos är extremt långsamt men sannolikt bland det mest ohälsosamma du kan konsumera i ren form.

Varför är fruktos så särskilt ohälsosamt jämfört med andra sockerarter?

WHITEFOLKS
2009-04-10, 21:33
Om man vill ha lite mer "naturliga" kolhydrater så kan man ju blanda havregryn och vassle eller liknande :)

Rahf
2009-04-10, 22:04
Tack för de snabba svaren. Helt enkelt vill jag inte få i mig alltför snabba kolhydrater för att jag vill undvika så många insulintoppar som möjligt.

Då ska du skippa gainer överhuvudtaget. Min personliga åsikt är att det aldrig är fel efter träning.

Wiken
2009-04-10, 22:12
Skall du bli störst på gymmet så råder jag dig till att fylla på dina glykogendepåer väl. Och med det menar jag....














MALTO. VITARGO. WHATEVER. Varför vill du undvika insulintoppar?

Martin Löwgren
2009-04-10, 22:26
Tack för de snabba svaren. Helt enkelt vill jag inte få i mig alltför snabba kolhydrater för att jag vill undvika så många insulintoppar som möjligt.Det vill jag också under dagtid men efter träning är det just kolhydrater du behöver för återhämtning.

Pepz
2009-04-10, 22:55
Tack för de snabba svaren. Helt enkelt vill jag inte få i mig alltför snabba kolhydrater för att jag vill undvika så många insulintoppar som möjligt.

varför? finns det något egenvärde i att undvika insulinstoppar?
du lär få en rejäl insulinspik om du tar en vassleproteindrink tex

Insulinutsöndringen är inte endast korrelerad med hur snabba kolhydraterna är

Rasko
2009-04-10, 23:15
Har kommit fram till att insulintoppar ger mig akne, och då menar jag vuxenakne. Inte alls trevligt. Sötsaker som godis, läsk och juice tror jag är de största bovarna. Ju snabbare sockret tas upp desto värre. Många frukter är ok, banan är jag osäker på men jag har märkt att aknen minskat radikalt varje gång jag gjort ett längre uppehåll i intaget av socker.

Känns som lite av ett dilemma, vet inte riktigt hur t ex Mass Fuel från Twinlab skulle påverka aknen. Samtidigt känns den typen av kosttillskott oumbärligt om man vill bli större.

r3mpuh
2009-04-10, 23:30
Man behöver ju inte kosttillskott för att bli stor! =P

Att försöka dubbla det man äter vanligtvist funkar utmärkt ;)

1 pizza? Hell no! 2 Pizzor!^^

(Gratis mat i skolan =))

Vicotnik
2009-04-11, 04:40
Har kommit fram till att insulintoppar ger mig akne, och då menar jag vuxenakne. Inte alls trevligt. Sötsaker som godis, läsk och juice tror jag är de största bovarna. Ju snabbare sockret tas upp desto värre. Många frukter är ok, banan är jag osäker på men jag har märkt att aknen minskat radikalt varje gång jag gjort ett längre uppehåll i intaget av socker.

Känns som lite av ett dilemma, vet inte riktigt hur t ex Mass Fuel från Twinlab skulle påverka aknen. Samtidigt känns den typen av kosttillskott oumbärligt om man vill bli större.
Men tror du verkligen ett enda tillfälle gör nån skillnad? Du tränar väl max en gång om dan och gainer tar du direkt efter träning. Får du akne om du undviker insulintoppar fast gör ett undantag efter träning?

Eddie Vedder
2009-04-11, 06:09
Varför är fruktos så särskilt ohälsosamt jämfört med andra sockerarter?

Sök på trådtitlar med "fruktos" som sökord så hittar du hur mycket som helst.

Currently, we are experiencing an epidemic of cardiorenal disease characterized by increasing rates of obesity, hypertension, the metabolic syndrome, type 2 diabetes, and kidney disease. Whereas excessive caloric intake and physical inactivity are likely important factors driving the obesity epidemic, it is important to consider additional mechanisms. We revisit an old hypothesis that sugar, particularly excessive fructose intake, has a critical role in the epidemic of cardiorenal disease. We also present evidence that the unique ability of fructose to induce an increase in uric acid may be a major mechanism by which fructose can cause cardiorenal disease. Finally, we suggest that high intakes of fructose in African Americans may explain their greater predisposition to develop cardiorenal disease, and we provide a list of testable predictions to evaluate this hypothesis.

Potential role of sugar (fructose) in the epidemic of hypertension, obesity and the metabolic syndrome, diabetes, kidney disease, and cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2007 Oct;86(4):899-906.


Obesity is a major epidemic, but its causes are still unclear. In this article, we investigate the relation between the intake of high-fructose corn syrup (HFCS) and the development of obesity. We analyzed food consumption patterns by using US Department of Agriculture food consumption tables from 1967 to 2000. The consumption of HFCS increased > 1000% between 1970 and 1990, far exceeding the changes in intake of any other food or food group. HFCS now represents > 40% of caloric sweeteners added to foods and beverages and is the sole caloric sweetener in soft drinks in the United States. Our most conservative estimate of the consumption of HFCS indicates a daily average of 132 kcal for all Americans aged > or = 2 y, and the top 20% of consumers of caloric sweeteners ingest 316 kcal from HFCS/d. The increased use of HFCS in the United States mirrors the rapid increase in obesity. The digestion, absorption, and metabolism of fructose differ from those of glucose. Hepatic metabolism of fructose favors de novo lipogenesis. In addition, unlike glucose, fructose does not stimulate insulin secretion or enhance leptin production. Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain. Furthermore, calorically sweetened beverages may enhance caloric overconsumption. Thus, the increase in consumption of HFCS has a temporal relation to the epidemic of obesity, and the overconsumption of HFCS in calorically sweetened beverages may play a role in the epidemic of obesity.


Consumption of high-fructose corn syrup in beverages may play a role in the epidemic of obesity. Am J Clin Nutr. 2004 Apr;79(4):537-543.

Fructose intake and the prevalence of obesity have both increased over the past two to three decades. Compared with glucose, the hepatic metabolism of fructose favors lipogenesis, which may contribute to hyperlipidemia and obesity. Fructose does not increase insulin and leptin or suppress ghrelin, which suggests an endocrine mechanism by which it induces a positive energy balance. This review examines the available data on the effects of dietary fructose on energy homeostasis and lipid/carbohydrate metabolism. Recent publications, studies in human subjects, and areas in which additional research is needed are emphasized.

Dietary fructose: implications for dysregulation of energy homeostasis and lipid/carbohydrate metabolism. Nutr Rev. 2005 May;63(5):133-157.

Sverker
2009-04-11, 06:34
Tack för de snabba svaren. Helt enkelt vill jag inte få i mig alltför snabba kolhydrater för att jag vill undvika så många insulintoppar som möjligt.


Du lär inte få någon speciellt hög insulintopp efter träningen, oavsett vad du äter. Insulinkänsligheten är många gånger större timmarna efter träningen så mängden insulin i blodet blir inte speciellt hög.
Ifall du tankar maltodextrin eller inte är upp till dig.

Huvudsaken att du tränar, omsätter dina glykogendepåer och håller din kroppsvikt. Då håller du insulinkänsligheten på en hög nivå.

Rasko
2009-04-11, 07:37
Huvudsaken att du tränar, omsätter dina glykogendepåer och håller din kroppsvikt. Då håller du insulinkänsligheten på en hög nivå.

Att hålla insulinkänsligheten på en hög nivå, vad innebär det exakt?

Ifall du tankar maltodextrin eller inte är upp till dig.

Maltodextrin fyller alltså helt enkelt glykogendepåerna och ger samtidigt en insulintopp? Jag har egentligen en idé om att jag inte ska äta socker vilket helt enkelt är det bästa jag vet för att hämma aknetillväxt. Jag vet dock inte hur maltodextrin står sig i jämförelse med vanligt socker när det gäller utlösande faktorer för akne. Vet inte hur stor roll det kan spela varifrån man får sina insulintoppar.

Eddie Vedder
2009-04-11, 07:49
Att hålla insulinkänsligheten på en hög nivå, vad innebär det exakt?

Att bukspottkörteln spottar ut lämpliga mängder insulin och att cellernas mottaglighet för att ta in glukosen är effektiv även den. Mindre insulin behövs för samma "effekt" alltså. Då omsätts insulinet snabbt och dessa snabba förändringar av insulinhalt i blodet är inte det farliga, det är kroniskt förhöjda nivåer ( hyperinsulinemi ) som är farligt.

Maltodextrin fyller alltså helt enkelt glykogendepåerna och ger samtidigt en insulintopp? Jag har egentligen en idé om att jag inte ska äta socker vilket helt enkelt är det bästa jag vet för att hämma aknetillväxt. Jag vet dock inte hur maltodextrin står sig i jämförelse med vanligt socker när det gäller utlösande faktorer för akne. Vet inte hur stor roll det kan spela varifrån man får sina insulintoppar.

Är acnen det stora bekymret känns det mer sannolikt att vassle skall spela störst roll där faktiskt. Insulinsvaret från malto är högre än det från vanligt socker (sackaros) eftersom det senare är långsammare och består till hälften av fruktos (negativa aspekter med högt fruktosintag har jag redgjort för här ovan).

enzodiac
2009-04-11, 08:02
Mitt tips är att göra egen gainer med mixern. Jag har gått över helt till havregryn efter träning och det fungerar utmärkt att återhämta sig. Faktum är att jag aldrig fått så här bra resultat tidigare. Visserligen har jag ändrat en del andra saker i träningen också men faktumet kvarstår att havregryn fungerar minst lika bra efter träning som malto för mig.

Vicotnik
2009-04-11, 15:26
Men ska man inte tillföra kolhydrater så nära inpå passet som möjligt? Borde vara mer opti att blanda pulver med vatten redan på gymmet än att mixa havregryn när man kommer hem, eller?

Sverker
2009-04-11, 16:21
Äter du snabba kolhydratrer precis innan och under träningpasset kommer du att förbränna dem under träningen och spara på muskelglykogenet.
Äter du inte innan passet så kör du på glykogenet istället ( kraftigt förenklat ).

King Grub
2009-04-11, 16:36
Men ska man inte tillföra kolhydrater så nära inpå passet som möjligt? Borde vara mer opti att blanda pulver med vatten redan på gymmet än att mixa havregryn när man kommer hem, eller?

Glykogeninlagringen sker som effektivast när kolhydratintaget kommer så fort som möjligt efter passet. Samtidigt stänger högglykemiska kolhydrater av fettförbränningen.

WHITEFOLKS
2009-04-11, 16:37
Är det någon skillnad i prestation på externt tillförda kolhydrater och redan inlagrat glykogen?