handdator

Visa fullständig version : Löpning vs gång - förbränning


mela
2009-04-10, 18:01
Har läst någonstans här på kolo, för ett bra tag sedan att det går åt lika mycket energi att gå en km som det går åt att springa en km.
Men jag hittar inte den tråden trots mina söknadsskills.

Stämmer detta påstående? Eller är det ren bullshit?

14K
2009-04-10, 18:04
Ju högre puls du håller ju mer energi använder du. Så ja, rent bullshit.

mela
2009-04-10, 18:13
Ju högre puls du håller ju mer energi använder du. Så ja, rent bullshit.

Men pulsen är ju högre under en kortare tid, eftersom det går betydligt mycket snabbare att springa en km än att gå en km.

Hade det handlat om tid så hade det ju varit en sak, men just när det kommer till distans.

Eddie Vedder
2009-04-10, 18:17
5km löpning förbrukar mer än 5km promenad. Det är inte främst pulsen som jag förstått det utan rörelsemönstret där löpningen motarbetar gravitationskraften mer och således blir mer energikrävande. 30% högre energiförbrukning har man uppmätt vid en viss löphastighet kontra en viss promenadhastighet samma distans.

mela
2009-04-10, 18:20
5km löpning förbrukar mer än 5km promenad. Det är inte främst pulsen som jag förstått det utan rörelsemönstret där löpningen motarbetar gravitationskraften mer och således blir mer energikrävande. 30% högre energiförbrukning har man uppmätt vid en viss löphastighet kontra en viss promenadhastighet samma distans.

Okay :) Tack!

Hank
2009-04-12, 12:15
Om man vill minimera muskelnedbrytning under tex deff. 5km gång vs 5 km löpning?

Mr. Math
2009-04-13, 22:33
Om man vill minimera muskelnedbrytning under tex deff. 5km gång vs 5 km löpning?

Eftersom jag misstänker att svaret är "gång" så ställer jag en följdfråga. Om man är vältränad men inte tävlar i bodybuilding, fitness etc., är det då märkbart mycket mer muskler man tappar vid löpning än gång?