handdator

Visa fullständig version : Näringsprogram - funktioner


hampfuz
2009-04-10, 16:08
Jag håller som skolarbete/för skojs skull på och skriver ihop ett näringsprogram.

Programmet fungerar nu i princip som en lite mer avancerad version av highiq's excelmall.
http://img9.imageshack.us/img9/728/allmant.th.png (http://img9.imageshack.us/my.php?image=allmant.png)

Man kan även skapa lite häftiga diagram
http://img9.imageshack.us/img9/8587/diagramf.th.png (http://img9.imageshack.us/my.php?image=diagramf.png)

Och se en översikt över ev. viktnedgång
http://img5.imageshack.us/img5/3176/overview.th.png (http://img5.imageshack.us/my.php?image=overview.png)

Programmet stödjer även oändligt många näringsdatabaser samtidigt, profiler (så att fler än en person kan använda programmet samtidigt), man kan naturligtvis sätta egna protein/fett-mål, man kan enkelt lägga till egna livsmedel, och det kan hålla koll på mikronutrienter.

Men iallfall, det är i princip färdigt så jag undrar om det finns några funktioner ni tycker skulle vara användbara i ett sådant program. Skånska idésprutor, step forward! :D

Trance
2009-04-10, 17:17
Vilket språk är det skrivet i?

hampfuz
2009-04-10, 19:38
C++ med MFC

robin-
2009-04-11, 00:31
Finns det nån chans att man kan få prova en liten Beta-version av programmet? Hade varit riktigt roligt.

wky
2009-04-11, 10:32
min första post på detta forum, tackar tackar!
det där programmet ser riktigt klockrent ut! skulle också gärna prova någon variant av det där, funkar det till belåtenhet är det absolut något man skulle kunna betala en slant för!

isterbuk
2009-04-11, 10:53
Låter lovande :) Hoppas det går bra.

hampfuz
2009-04-12, 13:12
Finns det nån chans att man kan få prova en liten Beta-version av programmet? Hade varit riktigt roligt.
Visst, kommer behöva testas en hel del innan det släpps.

min första post på detta forum, tackar tackar!
det där programmet ser riktigt klockrent ut! skulle också gärna prova någon variant av det där, funkar det till belåtenhet är det absolut något man skulle kunna betala en slant för!
Kommersiella alternativ finns ju redan - gratis är gott.

Currenthill
2009-04-12, 15:54
Hej!

Det ser riktigt bra ut... förutom att hålla koll på viktnedgång skulle det vara finfint om man även kunde hålla reda på lite olika kroppsmått, t ex midjemåttet.

MrBulk
2009-04-12, 19:58
Kommer programmet kunna beräkna och memorera ens basala kcal-förbrukning samt räkna ut aktivitets faktor.

Snorkelfarsan
2009-04-12, 21:07
Men iallfall, det är i princip färdigt så jag undrar om det finns några funktioner ni tycker skulle vara användbara i ett sådant program. Skånska idésprutor, step forward! :D

En funktion för att räkna ut BMR/RMR samt dagsförbrukning osv. Det vore sweet. Det vitkigaste är ju dock att det funkar och är användarvänligt, se till att testa programmet på t ex kompisar eller familj för att få direkt feedback på problem som andra lägger märke till men inte du. Och självklart så vore det nice att själv få testa en beta-version.

Det vore även trevligt med en funktion där man kan dela upp dagens mål i frukost/lunch/middag osv.

Hoppas du vill dela med dig av programmet till alla här på Kolo!

Fredrik_S
2009-04-12, 22:04
Funktion som delar upp måltider, dels så man kan döpa måltiderna efter eget behov samt så att man kan ange tid för intag.
Tex
Frukost 0900
Mellanmål 1 11 00
Lunch 14 00
Företräningmål 17 00
etc

Med syftet att inte alla matvaror bara hamnar i en lång lista per dag.


Jag tror du kommer få en hel massa bra ideer om du släpper en beta version till 10 frivilliga här tex. Det är lättare att komma på saker som saknas när man använder det.

hampfuz
2009-04-12, 23:35
Hej!

Det ser riktigt bra ut... förutom att hålla koll på viktnedgång skulle det vara finfint om man även kunde hålla reda på lite olika kroppsmått, t ex midjemåttet.
Bra idé och enkelt att koda också - consider it done ;)

Programmet kan redan räkna ut BMR och aktivitetsfaktor etc (finns även ett hjälpverktyg för att räkna ihop kaloriförbrukning för olika aktiviteter om man vill göra det istället). Man kan även dela in livsmedel i olika mål (syns på första bilden)

Funktion som delar upp måltider, dels så man kan döpa måltiderna efter eget behov samt så att man kan ange tid för intag.


Hm, ja, tid för intag och egna mål är bra idéer. Jag slängde mest ihop Frukost-Lunch-Middag-Kvällsmat-Övrigt bara för att få ihop det. :D

Och ja, testare behövs - så om du är intresserad skriv

Grotesk
2009-04-12, 23:44
Stekt och kokt juice, mums!

Nej, men det verkar riktigt lovande! Ser jag verkligen fram emot. Själv lite "trött" på Hälsovakten. :naughty:

Fredrik_S
2009-04-13, 09:18
Bra idé och enkelt att koda också - consider it done ;)

Programmet kan redan räkna ut BMR och aktivitetsfaktor etc (finns även ett hjälpverktyg för att räkna ihop kaloriförbrukning för olika aktiviteter om man vill göra det istället). Man kan även dela in livsmedel i olika mål (syns på första bilden)



Hm, ja, tid för intag och egna mål är bra idéer. Jag slängde mest ihop Frukost-Lunch-Middag-Kvällsmat-Övrigt bara för att få ihop det. :D

Och ja, testare behövs - så om du är intresserad skriv

De flesta som använder den här typen av program är just sådana som inte äter endast frukost lunch middag och kvällsmat. Utan det är nog en del proteindrinkar, före/efter träningdrinkar och extra mellanmål här och där för väldigt många. Därför är det viktigt att kunna välja vad måltiderna ska kallas själv.

Currenthill
2009-04-13, 12:15
Visst, kommer behöva testas en hel del innan det släpps.

Glömde skriva att även jag är intresserad av att alpha/beta-testa.

elvelind
2009-04-13, 12:47
Även jag kan tänka mig att beta testa

MHo
2009-04-14, 10:22
Anmäler mig också som villig betatestare! :)

/MHo

Kappy
2009-04-14, 12:05
Som sagt, man ska kunna lägga in alla sina måltider, sen tycker jag även man skulle kunna mäta sitt energibehov osv, sen extra om man kunde lägga in hur mycket man förbränner vid träning samt att man kan se hur mycket man ev. går ner under en vecka/månad/år osv om man har som mål att gå ner i vikt till exempel! :)

barbafant
2009-04-14, 13:09
1: Kommer du släppa det som fritt / gratis / opensource el dyl?
2: Jag har använt ett prog som heter DietPower till och från ganska länge och har en lista över saker jag saknar där. Skulle du få in några av dem i ditt så skulle jag bli glad som en gris.
Det allra viktigaste för mej är nog hur man matar in maten, det ska gå fort tycker jag och vara enkelt. Det finns så otroligt många ingredienser att sökningar måste gå snabbt. En grej som jag drömt om är att då man matar mat den så kan man sen se den i trädstruktur som nedan:
vecka 10 - genomsnitt per dag n kcal, n pro, n fett, n kolh mm
.'- mån total dag n kcal, n pro, n fett, n kolh mm
..'- 1sta mål mat n kcal, n pro, n fett, n kolh mm
...'- yogurt: 250 gr : n kcal, n pro, n fett, n kolh mm
...'- banan utan skal: 70 gr : n kcal, n pro, n fett, n kolh mm
...'- whey80: 25 gr : n kcal, n pro, n fett, n kolh mm
..'- 2ndra mål mat
.'- tis
osv (punkterna är för att skjuta in texten)
Undernivåerna skulle vara icke expanderande och kunna expanderas som i windows explorer, helst både med mus och genom att vandra med tgb.
Och ifrån det fönstret/skärmen så kunde man sen markera en eller flera poster och kopiera till en annan dag. Dvs, om jag igår gjorde improviserade fram en maträtt utan recept som jag idag vill laga igen så behöver jag inte ha lagrat in det nya receptet i nån databas eller så utan det är bara copy+paste.
OK, detta kanske är långt utanför vad du kan eller vill göra men jag säger dig att gör du det så är du min personlige hjälte*kissass* och hur j*vla opensource det än må bli så kan jag lägga ett par hundra iaf.
Flera funktioner:
Kunna sätta egna målvärden på samtliga näringsämnen. Gärna i exakta gram, mg och ug och även i e% för energiämnena. Och har du inmat i e% så behöver man kunna låsa de ett eller flera av de andra ämnena.
Bygg gärna in en hel- eller halvautomagisk enhetsomvandlare som låter en mata in mat i någorlunda valfri enhet.
Jag är med glädje betatestare och kan komma med många flera idéer då jag ser hur det ser ut. Jag vet dock mkt lite om programmering så jag vet heller inte riktigt vad som är svårt och vad som är enkelt utifrån hur ditt prog är uppbyggt.

hampfuz
2009-04-14, 14:21
Som sagt, man ska kunna lägga in alla sina måltider, sen tycker jag även man skulle kunna mäta sitt energibehov osv, sen extra om man kunde lägga in hur mycket man förbränner vid träning samt att man kan se hur mycket man ev. går ner under en vecka/månad/år osv om man har som mål att gå ner i vikt till exempel! :)

Alla de funktionerna finns redan :)

...

Planen just nu är att släppa det gratis, sen får jag se hur jag gör med kod osv :p. Egna målvärden för alla näringsvärden finns redan. (i procent eller gram)

Sen tror jag att jag förstår vad du menar - och jag gillar det. Nånting sånt här?
http://img23.imageshack.us/img23/7779/ungefarsahar.png
Man skulle ju även kunna ha dagsvis osv. Mycket mer överskådligt än vad jag har nu.

barbafant
2009-04-14, 19:16
Yes! Jag tror det är bra att man använder sej av ett gränssnitt som 'alla' datoranvändare redan är familjära med och som dessutom är kraftfullt men ändå enkelt och överskådligt. Glad att du gillar idén!

morc
2009-04-14, 19:34
Och ja, testare behövs - så om du är intresserad skriv

Jag hade gärna hjälpt till att testa det=)
Detta ser ut att vara precis vad jag behöver!

robin-
2009-04-14, 19:42
Visst, kommer behöva testas en hel del innan det släpps. .

Finfint. Kasta iväg ett PM när du har det "Betafärdigt" , och vill ha feedback och utprovning! Jag väntar med spänning ;)

Frumpish
2009-04-14, 20:43
Hjälper gärna till med betatest!

MHo
2009-04-21, 20:30
När tror du att en betaversion kan finnas tillgänglig?
Jag väntar med intresse...

/MHo

Pontus H
2009-04-22, 02:55
jag testar gärna den fulla versionen :P

jebu
2009-04-22, 13:31
Går det att uppdatera databasen genom att föra en en fil av något slag? Och det då även exportera sina egna inmatade data. Tanken var då att det finns möjlighet att lägga upp sina egna data (på en site eller här på kollo) och andra då kan ladda ner den och uppdatera sitt program med en massa ingridienser.

Även jag är intresserad av att beta testa ditt program då det är färdigt.

/Martin

rockafellah
2009-04-25, 22:58
Fyfan va grymt asså!:D:D

hampfuz
2009-04-26, 10:56
När tror du att en betaversion kan finnas tillgänglig?
Jag väntar med intresse...

/MHo

Vet inte, arbetet har helt stannat av nu när det är så fint väder ;)


Går det att uppdatera databasen genom att föra en en fil av något slag? Och det då även exportera sina egna inmatade data.
Yes, det kan man göra :)

MHo
2009-04-27, 08:53
Vet inte, arbetet har helt stannat av nu när det är så fint väder ;)

Kan man inte få titta lite på det i befintligt skick då? :)
... så kan man kanske återkoppla lite idéer...

Mvh MHo

Snorkelfarsan
2009-04-27, 20:55
I vilket språk skriver du programmet?

Jontez
2009-05-02, 12:02
Ser ju grymt bra ut! Jag skulle också vilja pröva det :)

I vilket språk skriver du programmet?

C++ med MFC

kaer
2009-05-06, 15:01
Jag skulle också gärna prova det. Finns det någon status på projektet?

hampfuz
2009-05-13, 22:06
Kan man inte få titta lite på det i befintligt skick då? :)
... så kan man kanske återkoppla lite idéer...

Mvh MHo

Så snart det är, öh, funktionsdugligt så! :D

Råttan
2009-06-06, 10:32
Hur går det? :)

addehd
2009-06-06, 16:04
Anmäler mig frivilling som beta-testare =D

Ontrose
2009-06-10, 19:50
ser alldeles kanon ut, vore trevligt att testa på det när det är dax

mvh //Ont

hampfuz
2009-06-22, 22:31
Hur går det? :)

Har inte gett up. :D Har skrivit om programmet helt för att få till ett smidigare gränssnitt (trädstruktur, som barbafant nämnde). Det nya gränssnittet funkar väldigt bra och är smidigt, och det börjar ta sig igen.

jabba the hut
2009-06-23, 06:09
Det där verkar ju riktigt bra! Jag följer tråden med spänning.

Jag antar att du inte kommer att porta programmet till Mac OS? Måste jag köpa en jämrans Intel-Mac nu? Ditt program blir förmodligen tuvan som får mig att välta…

Se för sjutton till att ta betalt för programmet!

Tjockisen
2009-07-08, 12:03
Jag är mycket intresserad av detta programmet! Finns det någon prognos på när det kan bli färdigt?

Anton Fräs
2009-07-12, 08:58
jag är mycket intresserad av detta programmet! Finns det någon prognos på när det kan bli färdigt?

+1

Ontrose
2009-08-02, 14:22
undrar oxå över hur det ligger till med programmet, skall hjälpa min sambo efter graviditeten att komma iform igen och då skulle det bli lätt och överskådligt med detta.

//Ontrose

Kowalkie
2009-08-02, 14:45
Tja


Låter fett intressant, o eftertraktad (iaf det är det för mig :D) so keep up the good work! Förresten, jag vill gärna testa beta-versionen :D

Cheers Kowalkie

al3xander
2009-08-16, 11:38
Låter skit bra! *drool*

Bugg
2009-11-19, 02:19
Några planer på att porta till linux också? Isf är jag gärna med och testar!

Barba
2010-01-03, 23:33
@ hampfuz: Hur går det? Klart snart? :)

Endura
2010-01-04, 21:29
http://www.matdagboken.se är annars schysst...

felix_ahlner
2010-05-09, 02:30
Vet inte om jag missat någon tråd, men jag bumpar denna och frågar: finns detta program tillgängligt?

Spinkelinken
2011-02-21, 15:42
vet inte om jag missat någon tråd, men jag bumpar denna och frågar: Finns detta program tillgängligt?

+1

JONA5
2011-03-23, 01:51
Hej!

Vet inte om denna tråd fortfarande är aktuell men om det finns någon därute som inte fick plats i beta-testar-programmet, för den applikation som den ursprunglige trådskaparen byggt, så skulle jag gärna vilja ha feedback på min skapelse http://www.iobody.com

Som ett exempel kan jag visa er vad jag åt igår
https://secure.iobody.com/sv/users/jonas/input/2011/03/22

vänliga hälsningar

Jonas