handdator

Visa fullständig version : Muskeltonus och huvudvärk


Mehdi
2009-04-10, 14:47
Jag har på senaste tiden haft återkommande problem med huvudvärk. Det är egentligen inga konstigheter, det är vad jag förstår triggerpunkter i antingen m. trapezius eller m. sternocleidomastoideus. Men främst är det trapezius som får hög muskeltonus av all dragträning från lyftningen.

Om ni har några tips att bli av med tonusen eller jobba bort triggerpunkterna är det mer än välkommet. Värt att nämnas är att för cirka en vecka sedan hade jag huvudvärk i den grad att jag nästan höll på att spy så det är rätt jobbigt.

Tack på förhand!

Trytter
2009-04-11, 10:13
Jag har själv inga konkreta tips men jag vill minnas att cheesian på powerboard lade upp en artikel om just behandling av triggerpunkter för ett ganska bra tag sen nu.
Kanske kan vara värt att kolla.
Ev pma honom, han verkade ganska insatt i ämnet.

Trytter
2009-04-11, 10:21
Hepp då gick edit-tiden ut.
Mjae, minnet kanske sviker. Det är en "kort introduktion" https://www.powerboard.nu/index.php?topic=31728.0;highlight=triggerpoints

Hittade en annan artikel här: http://www.pponline.co.uk/encyc/0703.htm

Men det kanske vore en idé att söka upp någon som jobbar med just triggerpunkter eller ja muskelknutar,
om du får så pass jobbiga men av det?

Martin Löwgren
2009-04-12, 18:01
Just sådana här problem brukar härstämma från just lederna i halsryggraden som sänder ut felaktig proprioception (låsningar på naprapati/kiropraktor språk) och kan mycket effektivt behandlas med mobilisering (eller manipulation för dem som förespråkar det).

Mvh

Mehdi
2009-04-17, 21:37
Just sådana här problem brukar härstämma från just lederna i halsryggraden som sänder ut felaktig proprioception (låsningar på naprapati/kiropraktor språk) och kan mycket effektivt behandlas med mobilisering (eller manipulation för dem som förespråkar det).

Mvh

Intressant, jag har haft/har återkommande låsningar i samband med inflammation av ena levator-fästet som har ställt till med lite bekymmer med nacken. Att det kanske finns ett samband alltså.

Martin Löwgren
2009-04-18, 15:31
Intressant, jag har haft/har återkommande låsningar i samband med inflammation av ena levator-fästet som har ställt till med lite bekymmer med nacken. :thumbup:.

Japp

Black Star Abyss
2009-04-18, 15:34
Har en lång huvudvärkshistoria (~10 år). Det som lindrat den nu på senare tid är stretchning (töj till ytterläge) och triggerpunktsbehandling. Träning i allmänhet tar också bort den. Precis efter ett avslutat pass brukar jag vara helt huvudvärksfri. Det verkar för min del som om smärtan kommer från lats och trapezius. Försök behandla de muskelgrupperna och se om det hjälper för dig.